Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door SecorDabar »

Ik heb het boekje gelezen van Jean Taffin De kenmerken der kinderen Gods.
Dit boekje is een uitgave Den Hertog 1989, 143 pagina's.

Jean Taffin (1529-1602) is één der eerste gereformeerde theologen in ons land geweest.
Taffin schreef het in 1586, kort nadat hij was teruggekeerd van een reis naar Duitsland,
waar hij met zijn eigen ogen de vele verdrukkingen gezien had, waaronder de christenen te lijden hadden.
Hij moet daarvan diep onder de indruk zijn geweest, zijn boek geeft daar blijken van.
Taffin laat er in zien dat kruis en vervolging menigmaal het deel zijn van de ware kinderen Gods.
Niet alleen vanuit historisch oogpunt bezien, maar vooral door het geestelijk onderwijs dat hier geboden wordt is het een bijzonder waardevol boekje.

Ik had het in 4 dagen uitgelezen.
Het boek heeft treffende zinnen die ons opwekken
tot gedurige volhardende gebeden.
Het boekje geeft in de eerste hoofdstukken zeer veel onderwijs
en troost voor zwakgelovigen om verzekerd te zijn van
de gewisse zekerheids des geloofs, welke men zo moet missen door onzekerheid.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door rekcor »

Maar... wat zijn volgens Taffin nu die kenmerken?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door -DIA- »

Ik bezit het boekje helaas niet..
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:Ik bezit het boekje helaas niet..
Maak je geen zorgen, het staat (ook) in de Bijbel, wat de vruchten van de werking der Geest zijn.
Verdraagzaamheid, liefdevol, barmhartig zachtmoedig, nederig.....
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
-DIA- schreef:Ik bezit het boekje helaas niet..
Maak je geen zorgen, het staat (ook) in de Bijbel, wat de vruchten van de werking der Geest zijn.
Verdraagzaamheid, liefdevol, barmhartig zachtmoedig, nederig.....
Zullen we dan het ambt van dominee ook maar meteen afschaffen? We kunnen immers zelf de Bijbel wel lezen? We hebben ons verstand, en dan moet het toch niet zo moeilijk zijn, en bovendien leren die dominees alleen maar ingewikkelde bevindelijke stukken, en belleten je om te zomaar te geloven, en dan ja.... Of... ja zeg het maar... Je maakte me even in de war :nonnon
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
Simon schreef:
-DIA- schreef:Ik bezit het boekje helaas niet..
Maak je geen zorgen, het staat (ook) in de Bijbel, wat de vruchten van de werking der Geest zijn.
Verdraagzaamheid, liefdevol, barmhartig zachtmoedig, nederig.....
Zullen we dan het ambt van dominee ook maar meteen afschaffen? We kunnen immers zelf de Bijbel wel lezen? We hebben ons verstand, en dan moet het toch niet zo moeilijk zijn, en bovendien leren die dominees alleen maar ingewikkelde bevindelijke stukken, en belleten je om te zomaar te geloven, en dan ja.... Of... ja zeg het maar... Je maakte me even in de war :nonnon
de Bijbel roemt de eenvoud des geloofs.
Hou het daarbij!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door caprice »

Simon schreef:
-DIA- schreef:
Simon schreef:
-DIA- schreef:Ik bezit het boekje helaas niet..
Maak je geen zorgen, het staat (ook) in de Bijbel, wat de vruchten van de werking der Geest zijn.
Verdraagzaamheid, liefdevol, barmhartig zachtmoedig, nederig.....
Zullen we dan het ambt van dominee ook maar meteen afschaffen? We kunnen immers zelf de Bijbel wel lezen? We hebben ons verstand, en dan moet het toch niet zo moeilijk zijn, en bovendien leren die dominees alleen maar ingewikkelde bevindelijke stukken, en belleten je om te zomaar te geloven, en dan ja.... Of... ja zeg het maar... Je maakte me even in de war :nonnon
de Bijbel roemt de eenvoud des geloofs.
Hou het daarbij!
Het is waar dat men deze vruchten in de Bijbel terug te vinden zijn. We kunnen dan Galaten 5 noemen, inzonderheid het 22e vers, waar ook over deze vruchten ofte kenmerken gesproken wordt.

Als Gods Woord spreekt over de eenvoudigen des geloofs, gaat het niet over domme mensen. Dat is heel wat anders.
De kanttekening van Psalm 116 vers 6, waar over eenvoudigen gesproken wordt: vermeldt het volgende:
Die zich niet verlaten op hun eigen kloekheid, maar op den Heere, wandelende oprechtelijk in Zijn wegen.
Dat is dus een waar kenmerk van de Godzaligen.

Als je Gods Woord verder onderzoekt (daar kom je nooit klaar mee) zul je er achter komen dat God middelijk werkt, en wel door Woord en Geest. Daarbij wil Hij in het bijzonder Zijn knechten gebruiken, uitleggers van dat Woord, dewelke dat Woord prediken. Zij prediken die kenmerken onder andere, en dienen te separeren tussen de algemene en de zaligmakende overtuiging door Gods Geest. Ook verklaart een rechte prediker hoe die vruchten nu gestalte in het hart krijgen.

Het gaat echter niet alleen over de kenmerken die zich inwendig openbaren in Gods volk, maar ook dus in uitwendige zin, zoals kruis en vervolging als ik het goed begrijp, daar SecorDabar ook het volgende schrijft over het boekje:

Taffin laat er in zien dat kruis en vervolging menigmaal het deel zijn van de ware kinderen Gods.
Niet alleen vanuit historisch oogpunt bezien, maar vooral door het geestelijk onderwijs dat hier geboden wordt is het een bijzonder waardevol boekje.


Ook dat is een waar kenmerk, daar Christus Zelf getuigd heeft: 'Zij hebben Mij gehaat, zij zullen ook u haten'.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door sweelinck 25 »

Vandaag waren we in Antwerpen, daar vonden we dit boekje bij Boekhandel De Slegte. Na de inleiding en het voorwoord gelezen te hebben kijk ik er naar uit om de rest te lezen.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door rekcor »

-DIA- schreef:
Simon schreef:
-DIA- schreef:Ik bezit het boekje helaas niet..
Maak je geen zorgen, het staat (ook) in de Bijbel, wat de vruchten van de werking der Geest zijn.
Verdraagzaamheid, liefdevol, barmhartig zachtmoedig, nederig.....
Zullen we dan het ambt van dominee ook maar meteen afschaffen? We kunnen immers zelf de Bijbel wel lezen?
Was dat niet één van de vruchten van de Reformatie: dat we geen clerus nodig hebben om tot God te komen? Dat wil natuurlijk niet zeggen dat broeders en zusters - met broeders en zusters die theologie gestudeerd hebben - ons kunnen helpen om de bijbel beter te begrijpen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door SecorDabar »

sweelinck 25 schreef:Vandaag waren we in Antwerpen, daar vonden we dit boekje bij Boekhandel De Slegte. Na de inleiding en het voorwoord gelezen te hebben kijk ik er naar uit om de rest te lezen.

Beste Sweelinck25,

Ik ben benieuwd wat uw recensie is van dit boekje.

Vriendelijke groeten van Secor Dabar
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Jean Taffin (1529-1602) De kenmerken der kinderen Gods

Bericht door Johann Gottfried Walther »

sweelinck 25 schreef:Vandaag waren we in Antwerpen, daar vonden we dit boekje bij Boekhandel De Slegte. Na de inleiding en het voorwoord gelezen te hebben kijk ik er naar uit om de rest te lezen.
Heb je al tijd gehad om het te lezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie