Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door Bert Mulder »

Ben net een nieuw project begonnen, de vertaling in het nederlands van dit boek:

http://www.amazon.com/Covenant-Election ... B007QW274M


Hoofdstuk 1
De Verbonds Crisis
Verbondsleren in Conflict
Arminiaanse Controverse
Conflict in de Kerken van de Afscheiding
Scheuring in de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN)
Scheuring in de Protestants Gereformeerde Kerken in Amerika
Fundamentele Punt in de Eeuwen Oude Controverse
Hoogtepunt van de Verbonds Controverse
Fundamentele Punt vroeg Beslist
Hoofdstuk 2
Het Gereformeerde Doop Formulier: “in Christus tot Genade Aangenomen”
Uitverkoren Kinderen “in Christus tot Genade Aangenomen”
Verkiezing Bepaald Verbonds Kinderen
Leerstellige Tegenwerpingen
Bijbelse Basis van de Leer van het Formulier
Het Gereformeerde Doop Formulier: “in Christus Geheiligd”
Kinderen “Geheiligd in Christus”
Allen Slechts Uiterlijk Afgezonderd
Slechts Uitwendige Heiligheid naar het Formulier
Al de Kinderen Voorwaardelijk Geheiligd
“Geheiligd in Christus” naar het Gebed van Dankzegging
Wassen en Toenemen
Conclusie
Hoofdstuk 4
Verbond en Verkiezing in de Dordtse Leerregels
Verkiezing en Verbonds Genade
“ Uit de Gemene Menigte” van de Nakomelingen van Gelovigen
Verkiezing en Zaligheid van Verbonds Kinderen
Bevestiging van Het Verbond door Beperkte Verzoening
Conclusie
Hoofdstuk 5
Toepassing van het Evangelie van de Reformatie
Verbond en Verkiezing in Romeinen
Twee Soorten Kinderen
Onderscheidende Belofte
Hoofdstuk 6
Calvijns Verbondsleer: Vereniging met Christus
Onderscheiding van het Verbond
Fundamentele Belang van het Verbond
Eenheid van het Verbond
Toepassing van het Fundamentele Belang van Het Verbond
Natuur van Het Verbond
Conceptie van Het Verbond als een Contract
Hoofdstuk 7
Calvijns Verbondsleer: Verbond en Verkiezing
Verkiezing: “Fundament en Eerste Oorzaak
Het Verbond: Onvoorwaardelijk
Hoofdstuk 8
Calvijns Leer van het Verbond: Uitverkoren Kinderen in het Verbond
Kinderdoop
Zaligheid van Kinderen
Praktische Voordelen
Samenvatting van de Gereformeerde Traditie
Hoofdstuk 9
Een Ongerijmde Voorstelling
Lillbacks Boek
Johannes Calvijn naar Lillback
Het Verbond van Verkiezing Scheiden
Calvijns Weerstand tegen Het Voorstel
Verkiezing Regeert het Verbond
Lillbacks Logica
Westminster tegenover de Ongerijmde Voorstelling
“Drek… (en) Vuilnis”
Hoofdstuk 10
Graafland over Verbond en Verkiezing in Calvijn
“Opgesloten in het Besluit
Kritiek van Lillback
Zoekende voor Verbonds Verlossing in Saumur
Luthers Achterdocht over het Verbond
Hoofdstuk 11
Bavinck over Verbond en Verkiezing
Bavinck over Soevereine Verbonds Genade
Bavinck over de Onvoorwaardelijkheid van het Verbond
Bavinck over Lidmaatschap in het Verbond
Mysterieuze Basis
Hoofdstuk 12
Het Verbond en Christus: Uit van het Besluit
Verbond met Abrahams Zaad
Davids Verbond
Verbondshoofd in Romeinen 5
Bron van het Verbond in het Besluit
Hoofdstuk 13
Het Verbond en Christus: Adam en Noach
Verbond met Adam
Verbond met Noach
Hoofdstuk 14
Het Verbond en Christus: Oud en Nieuw
Het Oude Verbond met Israël
Het Nieuwe Verbond
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door helma »

zo, hele klus!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door Gian »

Jammer dat alleen hoofdstuk 12 ergens 1 hoofdstuk uit de bijbel noemt. Het zou mooi zijn als er een hoofdstuk bij zou zijn waarin alle relevante bijbelgedeelten over de verbonden weergegeven zou worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door Bert Mulder »

Even wachten, Gian... voor dat je je conclusie klaar hebt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door Upquark »

Succes ermee! Sta je open voor wat spellingscorrecties in je inhoudsopgave?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door Bert Mulder »

Upquark schreef:Succes ermee! Sta je open voor wat spellingscorrecties in je inhoudsopgave?
graag
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef:Even wachten, Gian... voor dat je je conclusie klaar hebt...
Ik baseer het op je inhoudsopgave. Ik wacht niet op een rijtje teksten die Calvijn of iemand anders gebruikt voor de theologie. We zijn toch bijbelvast genoeg om zelf een leer te onderbouwen?
Boeken over de traditie van de verbondsleer zijn er mi genoeg. Ik wacht nog steeds op een boek waarin de verbondsleer vanuit de bijbel boven komt drijven, in plaats van een boek die betreffende leer adv bijbelsteksten bewijst. Zolang je andere teksten en bijbelgedeelten blijft negeren is alle leer met bijbelteksten te bewijzen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door GJdeBruijn »

Gian schreef:
Bert Mulder schreef:Even wachten, Gian... voor dat je je conclusie klaar hebt...
Ik baseer het op je inhoudsopgave. Ik wacht niet op een rijtje teksten die Calvijn of iemand anders gebruikt voor de theologie. We zijn toch bijbelvast genoeg om zelf een leer te onderbouwen?
Boeken over de traditie van de verbondsleer zijn er mi genoeg. Ik wacht nog steeds op een boek waarin de verbondsleer vanuit de bijbel boven komt drijven, in plaats van een boek die betreffende leer adv bijbelsteksten bewijst. Zolang je andere teksten en bijbelgedeelten blijft negeren is alle leer met bijbelteksten te bewijzen.
Gian, volgens mij gaat het om een vertaalproject waarbij Bert een bestaand boek heeft te vertalen. Dat is wat anders dan het boek inhoudelijk aanpassen cq. aanvullen. Ik denk dat je in dit geval iets van hem verwacht wat redelijkerwijs niet verwacht kan worden.
Bert, ik vind het zelf wel interessant om het resultaat te volgen, maar wat is de meerwaarde van weer een visie op het verbond in de nederlandse taal? Het merendeel van de nederlanders die waarde hechten aan een goede verbondsvisie zijn al zo verward door al die verschillen, en nu weer een voor nederlanders nieuwe visie erbij?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door Gian »

GJdeBruijn schreef: Bert, ik vind het zelf wel interessant om het resultaat te volgen, maar wat is de meerwaarde van weer een visie op het verbond in de nederlandse taal? Het merendeel van de nederlanders die waarde hechten aan een goede verbondsvisie zijn al zo verward door al die verschillen, en nu weer een voor nederlanders nieuwe visie erbij?
Het blijft verwarrend als we de visies van velen door elkaar blijven gebruiken. Daarom maak ik een punt bij de zoveelste verzameling oudvaders en visies terwijl er nooit een boek uitkomt zonder historische benadering.
Ik stel dat het zonder traditie toch een beetje lastig wordt voor de gereformeerde verbondsvisie.
Want de Gereformeerde traditie is een traditie die voornamelijk gevormd is door de gereformeerde verbondsopvatting.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door refo »

Met alle respect, maar emigranten moeten niet vertalen. Dat wordt onleesbaar.

Maar als je deze titels ziet:
-Allen slechts uiterlijk afgezonderd.
-Slechts uitwendige heiligheid naar het formulier.
Dan weten we al welke kant het opgaat.

De term uitwendige heiligheid is voor mij een novum. Waar komt die voor het eerst voor?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef:
Gian schreef:
Bert Mulder schreef:Even wachten, Gian... voor dat je je conclusie klaar hebt...
Ik baseer het op je inhoudsopgave. Ik wacht niet op een rijtje teksten die Calvijn of iemand anders gebruikt voor de theologie. We zijn toch bijbelvast genoeg om zelf een leer te onderbouwen?
Boeken over de traditie van de verbondsleer zijn er mi genoeg. Ik wacht nog steeds op een boek waarin de verbondsleer vanuit de bijbel boven komt drijven, in plaats van een boek die betreffende leer adv bijbelsteksten bewijst. Zolang je andere teksten en bijbelgedeelten blijft negeren is alle leer met bijbelteksten te bewijzen.
Gian, volgens mij gaat het om een vertaalproject waarbij Bert een bestaand boek heeft te vertalen. Dat is wat anders dan het boek inhoudelijk aanpassen cq. aanvullen. Ik denk dat je in dit geval iets van hem verwacht wat redelijkerwijs niet verwacht kan worden.
Bert, ik vind het zelf wel interessant om het resultaat te volgen, maar wat is de meerwaarde van weer een visie op het verbond in de nederlandse taal? Het merendeel van de nederlanders die waarde hechten aan een goede verbondsvisie zijn al zo verward door al die verschillen, en nu weer een voor nederlanders nieuwe visie erbij?
Het is meer een historische behandeling over het verbond en de uitverkiezing, daarom ook de titel: in de gereformeerde traditie.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Verbond en Verkiezing in de Gereformeerde Traditie

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:
GJdeBruijn schreef: Bert, ik vind het zelf wel interessant om het resultaat te volgen, maar wat is de meerwaarde van weer een visie op het verbond in de nederlandse taal? Het merendeel van de nederlanders die waarde hechten aan een goede verbondsvisie zijn al zo verward door al die verschillen, en nu weer een voor nederlanders nieuwe visie erbij?
Het blijft verwarrend als we de visies van velen door elkaar blijven gebruiken. Daarom maak ik een punt bij de zoveelste verzameling oudvaders en visies terwijl er nooit een boek uitkomt zonder historische benadering.
Ik stel dat het zonder traditie toch een beetje lastig wordt voor de gereformeerde verbondsvisie.
Want de Gereformeerde traditie is een traditie die voornamelijk gevormd is door de gereformeerde verbondsopvatting.
En wat, pray tell, is er fout aan de gereformeerde verbondsopvatting? Even onderbouwen, aub, anders is het niet meer dan gewoon schoppen...

En daar heeft RF al andere mensen voor...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie