Christelijk boek over relaties?

Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Christelijk boek over relaties?

Bericht door Kislev »

Mn onchristelijke collega heeft sinds kort een relatie met een christelijk iemand. Zij vroeg me welke boeken er zijn over relaties maar dan vanuit christelijk oogpunt. Dus wat essentie van christelijke relatie/huwelijk is. Dit n.a.v. het feit dat haar vorige (niet christelijke) relatie over is en ik had gezegd dat liefhebben een werkwoord is en ze helemaal niet voor de relatie ging of vocht etc. Ze wil dat nu echt anders gaan doen.

Maar ja, welk boekje legt dat voor een buitenstaander goed uit?

(ze heeft het boek van Tim Keller 'In alle redelijkheid' al van me gehad).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Tiberius »

Dan zou ik dit boek aanraden: http://books.google.nl/books/about/God_ ... edir_esc=y
Het is wel een behoorlijk dikke pil, maar van begin tot eind interessant.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Jongere »

Volgens mij komt zeer binnenkort een boek van Tim Keller over relaties uit, in het Engels is het in ieder geval al verschenen.
Hier de vooraankondiging: http://www.wevervanwijnen.nl/top10uitge ... 9051944402

(In zijn voetnotenlijstje kijken kan ook goed zijn)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door helma »

Tiberius schreef:Dan zou ik dit boek aanraden: http://books.google.nl/books/about/God_ ... edir_esc=y
Het is wel een behoorlijk dikke pil, maar van begin tot eind interessant.

In Houten lag het pas voor een tientje.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door helma »

Gary Chapman heeft heel veel geschreven over het huwelijk
James Dobson ook een en ander. Ook boeken die je samen leest.

Elisabeth George heeft boeken geschreven voor zowel de man als de vrouw: Echtgenoot/echtgenote naar Gods hart. leerzaam.
Shaunti Feldhahn schreef: wat vrouwen moeten weten/wat mannen moeten weten. Ook aan te raden.

Zelf vind ik de lezingen van Paul Washer over het huwelijk ook een aanrader


Ik heb wel wat boeken te leen.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Geduld »

God en je partnerkeuze van Derek Prince legt de bijbelse principes ook heel mooi uit.
en van D. Sherman: Relationships; the key to love sex and everything else.

Ik weet niet of die vertaald is, maar dat is ook een aanrader en in eenvoudig engels geschreven.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door parsifal »

Als het over het Christendom zelf gaat (wat misschien op dit moment erg belangrijk is) dan zou ik "Onversneden Christendom" van C.S. Lewis of "De Basis van het Christelijk geloof" van John Stott aanraden.

Wat Christelijke relaties/huwelijk betreft is Tim Kellers nieuwe boek een aanrader.
http://www.refdag.nl/boeken/recensies/b ... k_1_632063
maar het is duidelijk geschreven voor Christenen. Ook C.S. Lewis' "De vier liefdes" is wel de moeite waard.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Tiberius »

Als ik het zo lees, kan je haar beter eerst een boekenkast geven.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Als ik het zo lees, kan je haar beter eerst een boekenkast geven.
Natuurlijk, wat ik zelf merk met geinteresseerde Christelijke vrienden (vooral degenen met een redelijk hoge opleiding) is dat ze vaak C.S. Lewis heel erg kunnen waarderen om zijn duidelijkheid. Vandaar mijn aanraders en ik denk dat Tim Keller een beetje op dezelfde lijn staat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door refo »

Hoe konden christenen vroeger trouwen zonder al die boekies?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Jongere »

refo schreef:Hoe konden christenen vroeger trouwen zonder al die boekies?
Dat konden zij.
De wereld heeft bijvoorbeeld ook heel lang bestaan zonder gedegen seksuele voorlichting. Maar dat heeft tegelijk heel veel problemen veroorzaakt. Waarom ik blij ben dat we kunnen leren van deze dingen.

We mogen dankbaar zijn voor dit soort zegeningen.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Kislev »

Dank voor de tips! Zag op de site van den hertog dat je idd een boekenkast kan vullen over dit onderwerp. Waarschijnlijk ga ik een keer langs (evt. met haar). Wellicht is een blik in een evangelische boekhandel ook niet zo verkeerd.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door caprice »

'Waar liefde woont' van ds. G.J. van Aalst is ook een mooi en eenvoudig boekje. Het behandelt het huwelijksformulier.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Lassie »

caprice schreef:'Waar liefde woont' van ds. G.J. van Aalst is ook een mooi en eenvoudig boekje. Het behandelt het huwelijksformulier.
Voor een niet christelijk persoon... ;( Die zou er niks van begrijpen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Mara »

refo schreef:Hoe konden christenen vroeger trouwen zonder al die boekies?
Dat vraag ik me ook af. Tegenwoordig moet alles besproken kunnen worden. Dus ook als je niet zo tevreden bent in je huwelijk. Moet je op kunnen zoeken waardoor dat komt.
Anderzijds vond ik ooit eens een boekje achter in de boekenkast: Voorschriften voor het verloofde paar
Ik geloof dat het gedrukt was in de jaren 20 of 30. Het was verrassend "open en eerlijk".
Het is de tijd, vroeger speelde zich alles af achter gordijntjes, in het geniep, nu is het openlijk (en schaamteloos).

Wat zijn nu de verschillen tussen een huwelijk van pakweg 70 jaar geleden, de jaren vóór de oorlog en nu?
Ik denk zeker de lengte van verkeringstijd. Er waren stelletjes die 7 jaar met elkaar "liepen", alvorens ze gingen trouwen. Dat komt nu vast niet meer voor. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie