Christelijk boek over relaties?

Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Lassie »

Wij hebben ook geen boekjes gelezen. Wel staat/staan er boekjes in de boekenkast (gekregen).
Wat bij ons naar voren kwam in onze verkeringstijd was: openheid en praten (nu nog steeds hoor).
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door vlinder »

Lassie schreef:Wij hebben ook geen boekjes gelezen. Wel staat/staan er boekjes in de boekenkast (gekregen).
Wat bij ons naar voren kwam in onze verkeringstijd was: openheid en praten (nu nog steeds hoor).
Ook al gaat het goed in je huwelijk en praat je veel, betekent dat niet dat er geen verbeterpunten zijn. Soms lees is hoe ik met kleine dingen mijn man nog meer kan dienen. Mannen en vrouwen zitten echt anders in elkaar. Daarnaast heb je middels zo'n boekje soms ook andere gespreksstof. Hoe zie jij dat? Hoe doe ik dat eigenlijk?
Maar voor de een zal het werken, voor de ander niet. Zo is bijvoorbeeld lotgenotencontact iets waar je mij never zult zien, maar waar anderen wel weer baat bij hebben.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Zo is bijvoorbeeld lotgenotencontact iets waar je mij never zult zien, maar waar anderen wel weer baat bij hebben.
Lotgenotencontact?? Het gaat over "de heilige huwelijken staat".
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door caprice »

Lassie schreef:
caprice schreef:'Waar liefde woont' van ds. G.J. van Aalst is ook een mooi en eenvoudig boekje. Het behandelt het huwelijksformulier.
Voor een niet christelijk persoon... ;( Die zou er niks van begrijpen.
Hoezo? Zijn die mensen dan achterlijk? Volgens mij houdt men christelijke mensen daar wel eens voor, maar als die achterlijke mensen zulke boekjes lezen kunnen, dan moet een seculier mens dat toch zeker kunnen? ;)

Het is eenvoudig geschreven, en het formulier wordt regel voor regel, bijna woord voor woord uitgelegd. Als ze het niet inzien/krijgen/lezen, zul je zeker nooit weten of ze het begrijpen.
Tiberius schreef:
vlinder schreef:Zo is bijvoorbeeld lotgenotencontact iets waar je mij never zult zien, maar waar anderen wel weer baat bij hebben.
Lotgenotencontact?? Het gaat over "de heilige huwelijken staat".
Ik ben al getrouwd met een lotgenote. In die staat kwamen we beiden op hetzelfde moment. Echtgenote kun je zo iemand ook noemen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Zita »

caprice schreef:
Lassie schreef:
caprice schreef:'Waar liefde woont' van ds. G.J. van Aalst is ook een mooi en eenvoudig boekje. Het behandelt het huwelijksformulier.
Voor een niet christelijk persoon... ;( Die zou er niks van begrijpen.
Hoezo? Zijn die mensen dan achterlijk? Volgens mij houdt men christelijke mensen daar wel eens voor, maar als die achterlijke mensen zulke boekjes lezen kunnen, dan moet een seculier mens dat toch zeker kunnen? ;)

Het is eenvoudig geschreven, en het formulier wordt regel voor regel, bijna woord voor woord uitgelegd. Als ze het niet inzien/krijgen/lezen, zul je zeker nooit weten of ze het begrijpen.
Tiberius schreef:
vlinder schreef:Zo is bijvoorbeeld lotgenotencontact iets waar je mij never zult zien, maar waar anderen wel weer baat bij hebben.
Lotgenotencontact?? Het gaat over "de heilige huwelijken staat".
Ik ben al getrouwd met een lotgenote. In die staat kwamen we beiden op hetzelfde moment. Echtgenote kun je zo iemand ook noemen.
Ik heb het idee dat Vlinder 'lotgenoten' in z'n algemeenheid bedoelde, niet specifiek op de huwelijkse staat.
Coosje
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 nov 2007, 22:49

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Coosje »

Wat zijn wij dan toch in ons, bijna 40 jarig huwelijk, onnozel geweest en nog!
Wij hadden maar één Boek om te leren over huwelijkszaken.
En wat hebben wij daaruit geleerd?
Elke dag de Heere te vragen ons die liefde te schenken waarvan 1Korinthe13 vers 4 en 5 spreekt en wel hoofdzakelijk: "De liefde zoekt zichzelve niet".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door refo »

Coosje schreef:Wat zijn wij dan toch in ons, bijna 40 jarig huwelijk, onnozel geweest en nog!
Wij hadden maar één Boek om te leren over huwelijkszaken.
En wat hebben wij daaruit geleerd?
Elke dag de Heere te vragen ons die liefde te schenken waarvan 1Korinthe13 vers 4 en 5 spreekt en wel hoofdzakelijk: "De liefde zoekt zichzelve niet".
Inderdaad. Ik sta ook verbaasd. Die boekies lijken me niet echt zinvol. Het huwelijksformulier kan wel hertaald worden, maar om daar nu weer een boek over te schrijven.

Hoewel ik eens een boekje over linguïstiek las waarin stond dat vrouwen en mannen iets anders bedoelen als ze iets vragen.
Als een man vraagt: hoe laat is het?, wil hij weten hoe laat het is. Zijn vrouw zal als antwoord geven: hoezo? Een vraag is altijd informatief.
Als een vrouw dat vraagt bedoelt ze iets te zeggen. Wat is het al laat, he? In ieder geval wil ze niet weten hoe laat het is.

Dat boekske werkte dan weer wel verhelderend, dat wel. Hoewel het niet speciaal over het huwelijk ging, maar ook over intercollegiale contacten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Mara »

Daarom zijn gesprekken met bevriende echtparen ook zinvol.
Ik hoor van vriendinnen dat zij soms gekwetst kunnen zijn door iets dat hun man heeft gezegd.
Terwijl hij geen flauw idee heeft.
Mannen zijn slecht in het oppikken van non verbale signalen.
Terwijl vrouwen het heel lastig vinden om gewoon sec te zeggen wat hen boos maakt/irriteert/dwars zit.
Luister naar een gesprek tussen 2 vrouwen en een gesprek tussen 2 mannen en je snapt het.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door edmund »

Liefde en trouw bij de puriteinen, van ds. P. den Ouden

Liefde is een werkwoord, van Alfons Vansteenwegen (niet christelijk, maar wel een goed boek voor degenen die willen werken aan hun relatie)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door caprice »

Coosje schreef:Wat zijn wij dan toch in ons, bijna 40 jarig huwelijk, onnozel geweest en nog!
Wij hadden maar één Boek om te leren over huwelijkszaken.
En wat hebben wij daaruit geleerd?
Elke dag de Heere te vragen ons die liefde te schenken waarvan 1Korinthe13 vers 4 en 5 spreekt en wel hoofdzakelijk: "De liefde zoekt zichzelve niet".
Nee hoor. Het boekje wat ik aanraadde, en ook andere boeken, zijn gebaseerd op dat Boek en verwijzen er naar terug.

Ik raadde het lezen ervan ook aan, omdat het huwelijk een Goddelijke instelling is. Of iemand nu christelijk is of niet, dat blijft zo. En waar kan de uitleg er over dan beter geschieden dan in Gods Woord en de daarop gebaseerde geschriften?

Een huwelijk is niet (goed) te maken met boekjes, maar wellicht heeft het er ook mee te maken dat de persoonlijke (familie)omstandigheden er aanleiding toe gaven dat wij (ik) er zo'n baat van hebben gehad.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door Mara »

caprice schreef:
Coosje schreef:Wat zijn wij dan toch in ons, bijna 40 jarig huwelijk, onnozel geweest en nog!
Wij hadden maar één Boek om te leren over huwelijkszaken.
En wat hebben wij daaruit geleerd?
Elke dag de Heere te vragen ons die liefde te schenken waarvan 1Korinthe13 vers 4 en 5 spreekt en wel hoofdzakelijk: "De liefde zoekt zichzelve niet".
Nee hoor. Het boekje wat ik aanraadde, en ook andere boeken, zijn gebaseerd op dat Boek en verwijzen er naar terug.

Ik raadde het lezen ervan ook aan, omdat het huwelijk een Goddelijke instelling is. Of iemand nu christelijk is of niet, dat blijft zo. En waar kan de uitleg er over dan beter geschieden dan in Gods Woord en de daarop gebaseerde geschriften?

Een huwelijk is niet (goed) te maken met boekjes, maar wellicht heeft het er ook mee te maken dat de persoonlijke (familie)omstandigheden er aanleiding toe gaven dat wij (ik) er zo'n baat van hebben gehad.
En in je eentje richt je nog niet veel uit. Van beide kanten moet er gewerkt worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Christelijk boek over relaties?

Bericht door caprice »

Natuurlijk, en dat blijft zo.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie