Laatst gekochte boeken

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Ik heb het artikel gelezen. Ik zou het boek ook best willen lezen, om kennis te nemen van wat er gezegd wordt, al ben ik het vooralsnog radicaal oneens. Ik betwijfel of ik het ga doen.

Wat ik lastig vind aan dit artikel, is dat er veel gezegd wordt in reactie op 'veel Israëlsympathie' waarin een twee-wegenleer wordt verdedigd, en dat soort dingen. Met de kritiek daarop ben ik het helemaal eens.

Ergerlijk vind ik dat hij zich verwant zegt te voelen met MacCheyne. Prima, maar dan radicaal niet op het gebied van de beloften voor Israël. Wat 'MacCheyne nooit gezegd zou hebben...' zal vast waar zijn, maar dan laat je mooi een heleboel buiten beschouwing.

Maar fundamenteler vind ik dat je op deze manier de oudtestamentische beloften buiten beschouwing laat. En de vage uitspraak die altijd bij vervangings- of vervullingstheologie om de hoek komt kijken 'in Christus zijn alle beloften vervuld'. Dat is op zichzelf genomen natuurlijk helemaal waar, maar ik begrijp niet waarom je met dat gezegde de beloften voor het volk Israël kunt uitschakelen. Ook die beloften worden alleen door Christus en in Christus vervuld!

Geen Jood wordt buiten de Heere Jezus om zalig. Ik vraag me dan af: waar haalt hij nou de informatie vandaan dat dit 'zwart-op-wit niet wordt ontkend, maar dat het evenmin duidelijk wordt gesteld.' Lees de vele oudvaders en puriteinen maar, geloof je nu echt dat die hierin niet duidelijk waren?
Het is een artikel uit 1987, dus in die zin 'gedateerd'.
Ik kan je het boekje aanbevelen, want Maljaars roept niet zomaar wat, maar onderbouwt dit ook.
Is hij sindsdien dan van (weer) van opvatting veranderd? Wat is er gedateerd aan het artikel, of waarin zouden mijn bezwaren weggenomen zijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Is hij sindsdien dan van (weer) van opvatting veranderd? Wat is er gedateerd aan het artikel, of waarin zouden mijn bezwaren weggenomen zijn?
Hij is niet van opvatting veranderd, maar wellicht wel van gesprekspartners. ;)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef:
Herman schreef:
Posthoorn schreef:
Herman schreef:Ik struikel al over het lidwoord.
Een ontzettend lompe reactie
Dank voor de complimenten. Maar de titel is gewoon zeer slecht gekozen.
Ook de HSV heeft in Openbaring 'het getuigenis', dat is dus blijkbaar beter en actueler taalgebruik.
De HSV is niet altijd beter hoor...

Maar als zijspoortje: toen ik nog op het Driestar College werkte was Bram Maljaars volgens mij al ziek, ik vind het verheugend om te zien dat hij nog in staat is boeken te laten verschijnen.
Hij had al veel liggen over deze materie. Kennelijk heeft hij toch de tijd en de energie gehad om dit om te werken en alsnog te laten verschijnen. Dit geldt ook voor zijn studie over Rom. 11:26, die ik jaren geleden al in manuscriptvorm van hem kreeg. Overigens heeft hij ook het boek De Zwangere Belofte van R. Erskine opnieuw vertaald, dat recent verschenen is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door eilander »

Het boekje is twee jaar geleden uitgegeven. Even voor de helderheid.
Vooralsnog ben ik wat enthousiaster over het werk dat hij daarna heeft gedaan. Ik heb alleen de oude uitgave en heb maar fragmenten uit de nieuwe gelezen, maar dat boek is het meer dan waard om opnieuw vertaald te worden en gelezen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Ad Anker »

Beide delen van Praktische uitleg van de Psalmen, J.H. Donner.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Valcke »

Uitlegging en grondige verklaring van de Zendbrief van de apostel Paulus aan de Galaten.
Door William Perkins. Editie 1607. Reprint. Vandaag ontvangen.

Bijzonder zo'n oud geschrift weer als nieuw in handen te hebben. Het lijkt mij mooi om dit boek te lezen komende vakantie.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Arja »

Valcke schreef:Uitlegging en grondige verklaring van de Zendbrief van de apostel Paulus aan de Galaten.
Door William Perkins. Editie 1607. Reprint. Vandaag ontvangen.

Bijzonder zo'n oud geschrift weer als nieuw in handen te hebben. Het lijkt mij mooi om dit boek te lezen komende vakantie.
Mooi!
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Anselmus »

Mijn laatst gekochte en gelezen boek is het 'testament' van Piper: https://coronaenchristus.nl/
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bijbelverklaring Thomas Scott (1747-1821)
(eerst als predikant tegen de Calvinistische leer, door God werd John Newton gebruikt, waardoor Scott een Calvinistisch predikant werd)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Hoopvol »

Deze week gekocht: Het Hooglied van Salomo, een prekenboek van ds. T. Klok
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Ambtenaar »

Philippe Sands - De Rattenlijn
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Anselmus »

Gratis gekregen: Leven in Christus - Hans Burgers.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Ad Anker »

Hoopvol schreef:Deze week gekocht: Het Hooglied van Salomo, een prekenboek van ds. T. Klok
Dat moet een mooi boek zijn. Ik herinner me een jaaropening van de SRB waar hij sprak over de Appelboom onder de bomen des wouds, uit Hoogmoed. Dat vergeet ik niet meer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Hoopvol schreef:Deze week gekocht: Het Hooglied van Salomo, een prekenboek van ds. T. Klok
Dat moet een mooi boek zijn. Ik herinner me een jaaropening van de SRB waar hij sprak over de Appelboom onder de bomen des wouds, uit Hooglied. Dat vergeet ik niet meer.
Hooglied? Dat moet het wel zijn denk ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Hoopvol schreef:Deze week gekocht: Het Hooglied van Salomo, een prekenboek van ds. T. Klok
Dat moet een mooi boek zijn. Ik herinner me een jaaropening van de SRB waar hij sprak over de Appelboom onder de bomen des wouds, uit Hoogmoed. Dat vergeet ik niet meer.
Hooglied? Dat moet het wel zijn denk ik.
:super
Plaats reactie