Laatst gekochte boeken

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Anselmus »

Marck schreef:
Charles schreef:
Marck schreef:Eredienst Aan Huis: de Verrassende Wereld Van (huidige) Thuislezers En Gezelschapsmensen
Boek van Huib de Vries
Kijk! Ben benieuwd wat je er van vindt. Welke uitgave heb je gekocht, MTH reprints?
De inleiding is op zich niet zo motiverend. Het romantische beeld van thuislezers wordt door de beschrijving hierin van de realiteit van hun thuislezer zijn wel enigszins bijgesteld. Eenzaamheid en onderlinge conflicten. En dan moet ik nog beginnen aan het eerste hoofdstuk...
Er wordt hier ook wel verwezen naar het bekende boek van Siebelink. Zelf heb ik die nog nooit gelezen. Is die aan te raden om lezen?
Als je mee wilt kunnen praten met mensen die het boek noemen zou je het kunnen lezen. Als ik naar je eerste zin kijk en je opmerking over thuislezers denk ik niet dat het boek je kan bekoren.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Ararat »

Anselmus schreef:Afgelopen week de institutie van Calvijn vertaald door Gerrit Veldman gekocht om tijdens onze vakantie voor te lezen aan m'n wederhelft. Elke dag een stuk, kijken hoe ver we komen.
https://www.bol.com/nl/nl/f/institutie/38524361/
Je maakt er een luisterboek van, leuk!
Ik gebruik tot nu toe https://www.gerritveldman.nl/onderwerp/institutie/, maar in boekvorm is ook wel mooi!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Marck »

Anselmus schreef:
Marck schreef:
Charles schreef:
Marck schreef:Eredienst Aan Huis: de Verrassende Wereld Van (huidige) Thuislezers En Gezelschapsmensen
Boek van Huib de Vries
Kijk! Ben benieuwd wat je er van vindt. Welke uitgave heb je gekocht, MTH reprints?
De inleiding is op zich niet zo motiverend. Het romantische beeld van thuislezers wordt door de beschrijving hierin van de realiteit van hun thuislezer zijn wel enigszins bijgesteld. Eenzaamheid en onderlinge conflicten. En dan moet ik nog beginnen aan het eerste hoofdstuk...
Er wordt hier ook wel verwezen naar het bekende boek van Siebelink. Zelf heb ik die nog nooit gelezen. Is die aan te raden om lezen?
Als je mee wilt kunnen praten met mensen die het boek noemen zou je het kunnen lezen. Als ik naar je eerste zin kijk en je opmerking over thuislezers. denk ik niet dat het boek je kan bekoren.
Hoi Anselmus. Je trekt te snel een conclusie. Ik was alleen verbaasd over de inleiding. Het enigszins vertekende beeld wat ik had wordt bijgesteld. De opmerking komt uit het boekje zelf. Het ontbreekt me zeker niet aan motivatie om het te lezen. :)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wulfert Floor (1818 - 1876)
Alle eenvoudige oefeningen (bundel 5 en 6). (1879)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Charles »

Anselmus schreef:Afgelopen week de institutie van Calvijn vertaald door Gerrit Veldman gekocht om tijdens onze vakantie voor te lezen aan m'n wederhelft. Elke dag een stuk, kijken hoe ver we komen.
https://www.bol.com/nl/nl/f/institutie/38524361/
Die wil ik ook nog eens aanschaffen. Ooit die van Sizoo helemaal doorgenomen en kan geen kwaad deze van Veldman nog eens te lezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door huisman »

Charles schreef:
Anselmus schreef:Afgelopen week de institutie van Calvijn vertaald door Gerrit Veldman gekocht om tijdens onze vakantie voor te lezen aan m'n wederhelft. Elke dag een stuk, kijken hoe ver we komen.
https://www.bol.com/nl/nl/f/institutie/38524361/
Die wil ik ook nog eens aanschaffen. Ooit die van Sizoo helemaal doorgenomen en kan geen kwaad deze van Veldman nog eens te lezen.
Heb je de uitmuntende vertaling van Dr C.A. de Niet ook gelezen? Die leest in vergelijking met Sizoo als een roman.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Herman »

Ik wil de vertaling van dr. C.A. de Niet ook aanbevelen, maar het prijsverschil met de vertaling van Veldman is enorm (€ 184,50 om € 39,95)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Erskinees »

De Niet is letterlijker en beter vertaald. En inderdaad duur. Veldman is wellicht wat minder nauwkeurig, maar leest wel heel makkelijk. Wanneer je de Institutie gaat lezen om er op te studeren, neem dan De Niet. Wil je het lezen puur ter interesse of op warme zomeravonden, dan is Veldman zeker aan te raden.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Ararat »

Erskinees schreef:De Niet is letterlijker en beter vertaald. En inderdaad duur. Veldman is wellicht wat minder nauwkeurig, maar leest wel heel makkelijk. Wanneer je de Institutie gaat lezen om er op te studeren, neem dan De Niet. Wil je het lezen puur ter interesse of op warme zomeravonden, dan is Veldman zeker aan te raden.
Als het bijna noodzakelijk is om exegese te plegen gaat mijn voorkeur toch maar uit naar Veldman :huhu
Wat zou het 'voordeel' zijn waarom met zou kunnen kiezen voor De Niet? Tenzij erop studeren een doel op zich is
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Posthoorn »

Er is vast nog wel ergens een Sizoo in de uitverkoop. ;)
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Charles »

huisman schreef:
Charles schreef:
Anselmus schreef:Afgelopen week de institutie van Calvijn vertaald door Gerrit Veldman gekocht om tijdens onze vakantie voor te lezen aan m'n wederhelft. Elke dag een stuk, kijken hoe ver we komen.
https://www.bol.com/nl/nl/f/institutie/38524361/
Die wil ik ook nog eens aanschaffen. Ooit die van Sizoo helemaal doorgenomen en kan geen kwaad deze van Veldman nog eens te lezen.
Heb je de uitmuntende vertaling van Dr C.A. de Niet ook gelezen? Die leest in vergelijking met Sizoo als een roman.
Als leeskring aan Institutie begonnen. Toen we ongeveer klaar waren kwam die van De Niet uit. Misschien doen we de Institutie nog wel een keer.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Ad Anker »

Reizend naar die stad; dr. C.A. van der Sluijs
Ook nog ter sprake gebracht; Jan van der Graaf
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Marck »

De gedeeltelijke Catechismus verklaring ((1 t/m 7) van Comrie. Met voorwoord van Kersten
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Marck »

Anselmus schreef:Afgelopen week de institutie van Calvijn vertaald door Gerrit Veldman gekocht om tijdens onze vakantie voor te lezen aan m'n wederhelft. Elke dag een stuk, kijken hoe ver we komen.
https://www.bol.com/nl/nl/f/institutie/38524361/
Is dat voorlezen nog gelukt?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Anselmus »

Marck schreef:
Anselmus schreef:Afgelopen week de institutie van Calvijn vertaald door Gerrit Veldman gekocht om tijdens onze vakantie voor te lezen aan m'n wederhelft. Elke dag een stuk, kijken hoe ver we komen.
https://www.bol.com/nl/nl/f/institutie/38524361/
Is dat voorlezen nog gelukt?
Voorlezen wel, maar niet in dit boek. Ik kreeg hem niet onbeschadigd in de koffer, dus toen voor andere boeken gekozen, mede omdat dit best een project is. We zoeken een ander moment.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie