Omgaan met slechte opvoeding

Plaats reactie
Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door Eveline de Pater »

Ik ben op zoek naar één of meerdere boeken die gaan over hoe je als jongere van ongeveer 20 jaar een negatieve opvoeding vol verbaal en non-verbaal geweld kunt verwerken. Graag ontvang ik van jullie tips!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door helma »

Eveline de Pater schreef:Ik ben op zoek naar één of meerdere boeken die gaan over hoe je als jongere van ongeveer 20 jaar een negatieve opvoeding vol verbaal en non-verbaal geweld kunt verwerken. Graag ontvang ik van jullie tips!
heeft hij aan een boek genoeg...?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door MarthaMartha »

Een boek alleen is idd vaak niet toereikend.

Maar als het gaat om welk boek is "genezing van beschadigde emoties" een aanrader.
"muren van mijn hart" is ook goed.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door Luther »

helma schreef:
Eveline de Pater schreef:Ik ben op zoek naar één of meerdere boeken die gaan over hoe je als jongere van ongeveer 20 jaar een negatieve opvoeding vol verbaal en non-verbaal geweld kunt verwerken. Graag ontvang ik van jullie tips!
heeft hij aan een boek genoeg...?
Inderdaad!
Dat zal altijd een zwakke plek blijven, en blijvende kwetsbaarheid opleveren. Het zou goed zijn als die iemand in therapie / gesprekken leert om hiermee om te gaan en de blijvende gevolgen te leren tackelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door Fjodor »

Ik weet het niet, maar misschien moeten we uitkijken niet meteen dit of dat van de vraag van Eveline te vinden..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door MarthaMartha »

Fjodor schreef:Ik weet het niet, maar misschien moeten we uitkijken niet meteen dit of dat van de vraag van Eveline te vinden..
nee hoor, we vinden niks van de vraag van Eveline, dat is een goede vraag.

We vragen ons alleen af of een jongere met een verleden dat getekend is door geweld wel met een boek alleen geholpen is.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door caprice »

MarthaMartha schreef:
Fjodor schreef:Ik weet het niet, maar misschien moeten we uitkijken niet meteen dit of dat van de vraag van Eveline te vinden..
nee hoor, we vinden niks van de vraag van Eveline, dat is een goede vraag.

We vragen ons alleen af of een jongere met een verleden dat getekend is door geweld wel met een boek alleen geholpen is.
Natuurlijk niet. Het kan wel een goede aanzet zijn en handvatten reiken, maar als men er echt mee aan de slag wil is het wellicht raadzaam om dat met een therapeut te doen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
MarthaMartha schreef:
Fjodor schreef:Ik weet het niet, maar misschien moeten we uitkijken niet meteen dit of dat van de vraag van Eveline te vinden..
nee hoor, we vinden niks van de vraag van Eveline, dat is een goede vraag.

We vragen ons alleen af of een jongere met een verleden dat getekend is door geweld wel met een boek alleen geholpen is.
Natuurlijk niet. Het kan wel een goede aanzet zijn en handvatten reiken, maar als men er echt mee aan de slag wil is het wellicht raadzaam om dat met een therapeut te doen.
Dat denk ik ook ja!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door Upquark »

Wellicht is 'Het kan!' van Mary E. DeMuth wat voor je.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door freek »

Ik vind persoonlijk de beantwoording van deze vraag een beetje de verkeerde kant uitgaan. We weten niets van de achtergrond van Eveline's vraag. Laten we daar niet gelijk allerlei suggesties aan verbinden. Misschien is de bewuste persoon allang in therapie. Of vraagt ze het alleen voor zichzelf, ter verdieping in het thema. Het moet m.i. mogelijk zijn om dergelijke tips te vragen, zonder dat wij daar van alles van gaan denken en vinden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door Mara »

Hoe het heel fout kan gaan:

De 16-jarige Ethan Couch reed vorig jaar vier mensen dood, maar werd gisteren voor de tweede keer vrijgesproken van gevangenisstraf omdat hij aan de (niet erkende) ziekte affluenza lijdt: de jongen zou door zijn rijke ouders zo verwend zijn dat hij niet doorheeft wat de consequenties zijn van zijn daden. In de Verenigde Staten is de verontwaardiging over de milde straf groot en spreken sommigen van klassenjustitie.

Een psycholoog stelde bij de jongen vast dat Couch zo verwend was in zijn leven dat hij nooit de consequenties heeft moeten dragen van zijn daden. Alles in zijn leven werd immers opgelost met geld. De rechter die moest oordelen of het bewijs gebruikt mocht worden, stond het toe. Affluenza is een samenvoeging van de Engelse woorden affluent (welvarend) en influenza (griep). De ziekte wordt niet erkend en leidt tot veel onenigheid onder deskundigen en psychologen.

AD.nl

Wat een akelig bericht. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Omgaan met slechte opvoeding

Bericht door MarthaMartha »

Mara schreef:Hoe het heel fout kan gaan:

De 16-jarige Ethan Couch reed vorig jaar vier mensen dood, maar werd gisteren voor de tweede keer vrijgesproken van gevangenisstraf omdat hij aan de (niet erkende) ziekte affluenza lijdt: de jongen zou door zijn rijke ouders zo verwend zijn dat hij niet doorheeft wat de consequenties zijn van zijn daden. In de Verenigde Staten is de verontwaardiging over de milde straf groot en spreken sommigen van klassenjustitie.

Een psycholoog stelde bij de jongen vast dat Couch zo verwend was in zijn leven dat hij nooit de consequenties heeft moeten dragen van zijn daden. Alles in zijn leven werd immers opgelost met geld. De rechter die moest oordelen of het bewijs gebruikt mocht worden, stond het toe. Affluenza is een samenvoeging van de Engelse woorden affluent (welvarend) en influenza (griep). De ziekte wordt niet erkend en leidt tot veel onenigheid onder deskundigen en psychologen.

AD.nl


Wat een akelig bericht. :fi
Ik zou zeggen: verdubbelen die straf, eindelijk maar eens leren wat de consequenties zijn van je gedrag.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie