En dát heb ik ook nooit beweerd, dat is jouw conclusie n.a.v. mijn woorden.Fjodor schreef:Ik heb mijn institutie niet bij de hand, dus dan zou ik in het bestand dat op mijn computer staat moeten gaan bladeren, dat kost me nu wat teveel tijd. Maar het citaat van GJdeBruijn zegt genoeg. Er is geen geloof als dat geloof enkel leeg voor God stelt. Het is pas geloof als het tegelijkertijd met dat leeg stellen voor God ook de vervulling ontvangt.vragensteller schreef:Ik heb (ook) boek III de eerste hoofdstukken prima gelezen. Ik zou je willen vragen aan te tonen, waar ik Calvijn geweld aan doe. Je leest zelf over bepaalde woorden heen. Als Calvijn zegt: het geloof stelt leeg voor God, OPDAT je vervuld wordt, is het m.i. te vrij om daarvan te maken: "tegelijkertijd". Als dat aan Gods kant zo is, dan wijk je nauwelijks af van wat ik zeg. Als dat aan de kant van de mens zo is, houd je het probleem: waar is die lediging dan vandaan gekomen?Fjodor schreef: Maar die zou ik vragensteller nog wel echt aanbevelen. Calvijn hanteert echt een ander geloofsbegrip. En dat kan je niet zomaar met een paar halve commentarencitaten anders interpreteren.
Nogmaals: OPDAT: houdt een bedoeling in. Als je je doel bereikt hebt, is zo`n "opdat" toch niet meer nodig? Zeg nu niet: "je legt er meer in"; in de schrijftaal van Calvijn, is dat "opdat" een duidelijke keuze geweest. Hij had prima kunnen zeggen: "de ontlediging is de vervulling." Maar dat zegt hij niet. Dan moet je dat er ook niet van maken.
En in het hele geloofsleven is het zo dat het geloof inderdaad leeg voor God stelt opdat een mens vervuld wordt. Maar dat wil niet zeggen dat we eerst maar een half geloof ontvangen.
@ GJ: ik verplaats niet alles naar het plaatsmakende werk, maar noem het een onderdeel van het geloof. Zijn 3e en 4e punt uit het citaat is precies wat ik zeg, maar waar m`n opponenten moeite mee hebben.