Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Afgewezen »

TAF schreef:hebben jullie ook ervaren dat de 60 boeken voor nederlands en de 40 voor engels op de middelbare school die je verplicht in een jaar moest lezen, gezorgd hebben dat je daarna jaren geen boek meer opensloeg (anders dan de bijbel natuurlijk)? ik iig wel en ik vroeg me af of er meer mensen dat effect hebben gehad op die overkill aan opgedrongen nederlandse literatuur (veel van schrijvers die ik gewoon pervers en raar vond maar je toch verplicht moest lezen)
Ik moest destijds in totaal 50 boeken lezen in twee jaar. Ik heb al heel wat keren gedroomd dat ik nog literatuurtentamen moest doen voor de een of andere taal. :hum
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Zita »

Afgewezen schreef:
TAF schreef:hebben jullie ook ervaren dat de 60 boeken voor nederlands en de 40 voor engels op de middelbare school die je verplicht in een jaar moest lezen, gezorgd hebben dat je daarna jaren geen boek meer opensloeg (anders dan de bijbel natuurlijk)? ik iig wel en ik vroeg me af of er meer mensen dat effect hebben gehad op die overkill aan opgedrongen nederlandse literatuur (veel van schrijvers die ik gewoon pervers en raar vond maar je toch verplicht moest lezen)
Ik moest destijds in totaal 50 boeken lezen in twee jaar. Ik heb al heel wat keren gedroomd dat ik nog literatuurtentamen moest doen voor de een of andere taal. :hum
Ik vond het tentamen bij Nederlands eigenlijk wel leuk :) Bij Frans hadden we nimmer spreekvaardigheid geoefend, behalve dan 'Pourriez-vous me dire où je peux trouver la bureau de police' of iets dergelijks. Dat hielp niet echt toen ik zat te hakkelen over een droeve glimlach van Anne Philipe.
Lezen voor de lijst vond ik leuk. Ik geloof dat ik twee keer zoveel gelezen heb als verplicht was, en nu lees ik nog steeds veel boeken die op de lijst stonden. De overkill aan literatuur heeft mij niet erg geschaad. Als ik nog eens iets meer tijd heb, ga ik een leeskring starten, denk ik.
Overigens is mij nooit een pervers boek opgedrongen. Sommige heel-klein-beetje-perverse-boeken stonden alleen met allerlei waarschuwingssterren op de keuzelijst.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
parsifal schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik moet 2 kinderboeken lezen die bekroond zijn met een literatuurprijs. Een christelijk jeugdboek en een neutraal jeugdboek.
Liefst bekroond met Het Hoogste Woord of de Gouden Griffel.
Wie heeft er tips?
Brief voor de koning van Tonke Dragt moet je gewoon gelezen hebben, ik geloof dat dat boek ook verkozen was tot beste jeugdboek van de vorige eeuw (voor wat het waard is).
Ik heb het ook gelezen, tijdens mijn opleiding. Maar dat soort boeken is aan mij niet besteed. Geef mij maar een huis-tuin-keukenverhaal.
wij hadden het van de zomer als luisterboek; maar ik vond het errug langdradig.
de kinderkaravaan van An Rutgers vind ik stukken mooier.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

TAF schreef:
hebben jullie ook ervaren dat de 60 boeken voor nederlands en de 40 voor engels op de middelbare school die je verplicht in een jaar moest lezen, gezorgd hebben dat je daarna jaren geen boek meer opensloeg (anders dan de bijbel natuurlijk)? ik iig wel en ik vroeg me af of er meer mensen dat effect hebben gehad op die overkill aan opgedrongen nederlandse literatuur (veel van schrijvers die ik gewoon pervers en raar vond maar je toch verplicht moest lezen)
Nee, totaal niet herkenbaar. Ik herken mij meer in de beschrijving van Zita, tussendoor las ik voor mijn plezier nog van alles tussendoor.
Ik betreur het eigenlijk dat we maar twee boeken hoeven te lezen voor nederlands. Aan de andere kant, we moeten er een schriftelijk verslag van maken. Ik geef de voorkeur aan het lezen van 30 boeken en dan afsluiten met een mondeling. Nu ik dit typ, ik zal het eens voorstellen aan mijn docent!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door henriët »

JolandaOudshoorn schreef:
TAF schreef:
hebben jullie ook ervaren dat de 60 boeken voor nederlands en de 40 voor engels op de middelbare school die je verplicht in een jaar moest lezen, gezorgd hebben dat je daarna jaren geen boek meer opensloeg (anders dan de bijbel natuurlijk)? ik iig wel en ik vroeg me af of er meer mensen dat effect hebben gehad op die overkill aan opgedrongen nederlandse literatuur (veel van schrijvers die ik gewoon pervers en raar vond maar je toch verplicht moest lezen)
Nee, totaal niet herkenbaar. Ik herken mij meer in de beschrijving van Zita, tussendoor las ik voor mijn plezier nog van alles tussendoor.
Ik betreur het eigenlijk dat we maar twee boeken hoeven te lezen voor nederlands. Aan de andere kant, we moeten er een schriftelijk verslag van maken. Ik geef de voorkeur aan het lezen van 30 boeken en dan afsluiten met een mondeling. Nu ik dit typ, ik zal het eens voorstellen aan mijn docent!
Misschien goed om te weten dat je in de derde staaaaapels kinderboeken lezen moet mèt mondeling... Tenzij ze dat op de deeltijd niet doen?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:wij hadden het van de zomer als luisterboek; maar ik vond het errug langdradig.
de kinderkaravaan van An Rutgers vind ik stukken mooier.
An Rutgers van der Loeff: :super .
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

henriët schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
TAF schreef:
hebben jullie ook ervaren dat de 60 boeken voor nederlands en de 40 voor engels op de middelbare school die je verplicht in een jaar moest lezen, gezorgd hebben dat je daarna jaren geen boek meer opensloeg (anders dan de bijbel natuurlijk)? ik iig wel en ik vroeg me af of er meer mensen dat effect hebben gehad op die overkill aan opgedrongen nederlandse literatuur (veel van schrijvers die ik gewoon pervers en raar vond maar je toch verplicht moest lezen)
Nee, totaal niet herkenbaar. Ik herken mij meer in de beschrijving van Zita, tussendoor las ik voor mijn plezier nog van alles tussendoor.
Ik betreur het eigenlijk dat we maar twee boeken hoeven te lezen voor nederlands. Aan de andere kant, we moeten er een schriftelijk verslag van maken. Ik geef de voorkeur aan het lezen van 30 boeken en dan afsluiten met een mondeling. Nu ik dit typ, ik zal het eens voorstellen aan mijn docent!
Misschien goed om te weten dat je in de derde staaaaapels kinderboeken lezen moet mèt mondeling... Tenzij ze dat op de deeltijd niet doen?
Geen idee, deeltijd hoeft meer niet te doen :)
De voltijd mag nog steeds van 10 boeken een verslag maken. De normering voor deeltijd ligt wel hoger, een meisje uit mijn klas had samen met haar zusje een opdracht gemaakt, zij had een 6,8, zusje had 8,2.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Herman »

dennis schreef:
Herman schreef:Ik heb mijn eerste titeltje van Dimitri Verhulst erop zitten.
Vind je dat wat? Ik herinner me de titel van een van zijn laatste boeken, en die zou ik hier niet durven opschrijven.
Dan heb ik er al geen zin meer in...
Ja, zijn succes heeft veel te maken met zijn achtergrond en zijn visie op de hedendaagse maatschappij. Dat is de reden dat ik hem lees. Daarnaast is het een boeiende schrijver. De taalvaardigheid van de vlamingen spreekt mij meer aan dan 'hollandse' schrijvers.

Als je gewetensbezwaard bent, is het moeilijk om zijn prijswinnende boek te lezen. Dat begrijp ik. Die lees ik ook niet.

Ik las 'de intrede van Christus te Brussel'. Daarin komt nauwelijks een onvertogen woord in voor, maar is wel rijkelijk doorspekt met beeldspraak en allerlei vergelijkingen met bijbelse onderwerpen. Vooral dat laatste kan je als tegen de borst stuitend ervaren, waarbij ik opmerk dat het volgens mijn waarnerming niet venijnig antichristelijk is bedoeld.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Lourens »

Wij zijn wij? - ds.J.H.Velema (wijlen)
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Net het kinderboekje "Ademloos" gelezen (in minder dan een half uur, met het verslag zal ik langer bezig zijn)
Lezen jullie ook zo snel?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door ZWP »

JolandaOudshoorn schreef:Net het kinderboekje "Ademloos" gelezen (in minder dan een half uur, met het verslag zal ik langer bezig zijn)
Lezen jullie ook zo snel?
Vind ik nog aardig lang hoor, bijna 30 minuten zonder adem...
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Zosinus »

Herman schreef:
dennis schreef:
Herman schreef:Ik heb mijn eerste titeltje van Dimitri Verhulst erop zitten.
Vind je dat wat? Ik herinner me de titel van een van zijn laatste boeken, en die zou ik hier niet durven opschrijven.
Dan heb ik er al geen zin meer in...
Ja, zijn succes heeft veel te maken met zijn achtergrond en zijn visie op de hedendaagse maatschappij. Dat is de reden dat ik hem lees. Daarnaast is het een boeiende schrijver. De taalvaardigheid van de vlamingen spreekt mij meer aan dan 'hollandse' schrijvers.

Als je gewetensbezwaard bent, is het moeilijk om zijn prijswinnende boek te lezen. Dat begrijp ik. Die lees ik ook niet.

Ik las 'de intrede van Christus te Brussel'. Daarin komt nauwelijks een onvertogen woord in voor, maar is wel rijkelijk doorspekt met beeldspraak en allerlei vergelijkingen met bijbelse onderwerpen. Vooral dat laatste kan je als tegen de borst stuitend ervaren, waarbij ik opmerk dat het volgens mijn waarnerming niet venijnig antichristelijk is bedoeld.
Ik las een interessante recensie van dit boek. Ga het denk ik wel lezen:

De intrede van Christus in Brussel
Geplaatst op19 november, 2011 doorgoedgelovig

Christus komt terug op aarde. En omdat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn, heeft Hij Brussel verkozen om te verschijnen. De langzaam oplopende spanning in de Belgische hoofdstad heeft een opmerkelijk effect op de inwoners. Langzaam bemerken zij dat Hij eigenlijk al lang in hun midden is. Dimitri Verhulst, bekend van romans als De laatste liefde van mijn moeder en De zeven laatste zinnen, geeft in zijn laatste roman De intrede van Christus in Brussel een messcherpe en soms zelf cynische beschrijving van de situatie van onze samenleving. Want België staat gemakkelijk voor het gehele Westen. De naamloze hoofdpersoon van De Intrede analyseert – feitelijk een grote monoloog interieure – de sombere staat van onze samenleving: de criminaliteit, de vervreemding, het vandalisme, de onverschilligheid, de vreemdelingenhaat, het racisme en het blijvende onvermogen om een samenleving te creëren met een sprankje hoop.

Tragedie
Of het nu gaat om de eindeloze pogingen van de Belgen tot een regering te komen of het onvermogen van de katholieke clerus een zinnig antwoord te vinden op het misbruikschandaal, Verhulst nagelt hen genadeloos aan zijn papieren kruis. Zijn stijl is echter niet aanvallend of pamfletistisch, maar eerder mijmerend. En zijn slechteriken zijn geen genotsmidsdadigers die zondigen uit vrije wil, maar eerder tragische figuren uit een moderne Griekse tragedie.

Ondragelijke lichtheid
De ik-figuur leeft in een onaanzienlijk flatje ergens in Brussel samen met zijn partner Veronique. De passie is echter al lang verdwenen. “We waren moe van elkaar.” En zo lijkt heel Brussel moe van zichzelf, wentelend in het vuil en de stank die kennelijk bij zo’n grote stad horen. De eenzaamheid van de ik-figuur past naadloos in één van de grotere thema’s van onze collectieve verbeelding: het hyperautonome individu dat bezwijkt onder de hoeveelheid keuzes, de maatschappelijke stress, maar vooral de ondragelijke lichtheid van het aardse bestaan.

Wederkomst
Dan komt het bericht binnen dat Christus’ wederkomst op handen is, en dat Hij Brussel heeft uitverkoren. Niemand weet waar het bericht als eerste werd vermeld, maar alle Brusselaren – en in hun voetspoor heel België en later de wereld – neemt het voetstoots aan. De voorbereidingen worden in gang gezet: tienduizenden burgers bezetten wekenlang de waarschijnlijke route van Christus’ intocht, een arm vluchtelingenmeisje wordt op het podium gehesen omdat haar onverstaanbare moedertaal het Aramees van de Christus het dichtst benaderd, premiers en koning worden in de juiste volgorde gezet. Heel Brussel wacht op Hem.

14 staties
Maar er gebeurt meer in Brussel: buren spreken elkaar voor het eerst in jaren aan, kleding en overtollige meubelen wisselen vrolijk van hand, bloembakken worden aan de vale gevels gehangen, en misdadigers doen publiekelijk boete voor hun zonden. Voor even lijkt het paradijs – of liever gezegd het koninkrijk Gods – dichterbij dan ooit. Maar Verhulst heeft zijn boek niet voor niets ingedeeld in de veertien staties van de klassieke kruisweg, zoals die in zovele katholieke kerken wereldwijd te zien zijn. Uiteindelijk staat het lijden centraal, zoals bij Christus’ kruisgang, en de verlossing lijkt nabij maar blijft buiten handbereik. We leven immers niet in de hemel-op-aarde.

Christus-voor-elkaar
Theologisch gezien maakt Verhulst een interessant punt door de wederkomst van Christus als het ware boven het verhaal te laten zweven. Tot bijna de allerlaatste pagina blijft onduidelijk of Hij echt wederkomt of niet. En uiteindelijk is het Verhulst daar niet om te doen. In zijn verhaal werpt de komst van Christus zijn licht vooruit: mensen anticiperen zijn wederkomst, en gaan er naar leven. De Brusselaren worden meer en meer een Christus voor elkaar, door elkaar eerlijk en vrolijk tegemoet te treden, zonder angst of desinteresse. Christus komt wel degelijk in Brussel, doch in de gestalte van ontelbare gewone mensen die elkaar zegenen en liefhebben.

Eindtijd
En zo zou het leven in de Eindtijd er ook uit moeten zien: wachtend op Christus, zoals we dat al twee duizend jaar – soms tegen beter weten in – doen. Niet omdat we dag of uur kunnen bepalen waarop de Heiland terugkeert, dat kunnen zelfs de engelen in de hemel niet. Maar wel als voortdurende herinnering aan onze universele christelijke opdracht Christus aan elkaar tegenwoordig te stellen. Als ik zelf tegenover mijn naasten geen Christus ben, geen gezalfde beelddrager van God zelf, hoe kan de Zoon dan ooit wederkeren? God heeft onze handen en voeten nodig om Zijn genade aan ons te bewerkstelligen, zo heeft Hij ook ons lichaam, geest en ziel nodig om te kunnen wederkeren. En dan zal Hij inderdaad alles in allen zijn, omdat Hij miljoenvoudig wordt weerspiegeld in de ziel van elke mens.

Verhulsts boek is meer dan een cynische en scherpe analyse van de menselijke tekortkomingen van onze samenleving. Het is vooral een impliciete oproep Christen – dat is Christus zelf – te worden. Opdat Hij in ons kan wederkomen op aard. De intrede van Christus in Brussel, een aanrader voor de zoekende mens.

Frank G. Bosman is cultuurtheoloog en verbonden aan de Faculteit Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg.

BRON: http://goedgelovig.wordpress.com/2011/1 ... n-brussel/
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Zita »

JolandaOudshoorn schreef:Net het kinderboekje "Ademloos" gelezen (in minder dan een half uur, met het verslag zal ik langer bezig zijn)
Lezen jullie ook zo snel?
Ja. Nederlandstalig, tenminste. Engels vertraagt het wel.
Soms is het echt jammer, vooral bij een leuk kinderboek.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zita schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Net het kinderboekje "Ademloos" gelezen (in minder dan een half uur, met het verslag zal ik langer bezig zijn)
Lezen jullie ook zo snel?
Ja. Nederlandstalig, tenminste. Engels vertraagt het wel.
Soms is het echt jammer, vooral bij een leuk kinderboek.
Nou, idd. Koning van Katoren is inmiddels ook uit. :)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door TAF »

nederlands lees ik 60 pagina's per uur, engels slechts 20, en duits slechts 6.

En dan heb ik het over boeken-pagina's. in a4-tjes zijn deze getallen dus evenredig lager

toch moet ik zeggen dat ik boeken in de originele engelse of duitse text lees als het kan.

vind het wel jammer dat ik geen frans kan.. ik vind de boeken van jules verne geweldig.. maar kan ze dus niet in hun grondtaal lezen..
Gesloten