Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door memento »

Simon schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Dachsel en Matthew Henry in het Nederlands zijn beiden gratis te downloaden op http://www.dewoesteweg.nl/bijbel/
Ik vraag me af of dat legaal is...
Zodra wordt verondersteld dat Gods Woord het eigendom van iemand is en er voor betaald moet gaan worden of iets dergelijks, ga ik er van uit dat de bron niet zuiver kan zijn.
Mattheus 10:8 en Hand 2:45 leren ons dat dat niet hoort.
Gods Woord leert ons om in het levensonderhoud te voorzien van hen die de gemeente onderwijzen. Dat geldt voor predikanten, maar m.i. ook voor profs en docenten die aan de universiteiten de aanstaande predikanten opleiden en onderzoek doen in de Schriften, wat indirect ook ten nutte van de gemeente is.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Simon »

memento schreef:
Simon schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Dachsel en Matthew Henry in het Nederlands zijn beiden gratis te downloaden op http://www.dewoesteweg.nl/bijbel/
Ik vraag me af of dat legaal is...
Zodra wordt verondersteld dat Gods Woord het eigendom van iemand is en er voor betaald moet gaan worden of iets dergelijks, ga ik er van uit dat de bron niet zuiver kan zijn.
Mattheus 10:8 en Hand 2:45 leren ons dat dat niet hoort.
Gods Woord leert ons om in het levensonderhoud te voorzien van hen die de gemeente onderwijzen. Dat geldt voor predikanten, maar m.i. ook voor profs en docenten die aan de universiteiten de aanstaande predikanten opleiden en onderzoek doen in de Schriften, wat indirect ook ten nutte van de gemeente is.
Dat gaat op vrijwillige basis, niet middels copyRIGHTS etc.
En naar vermogen ;-)
Zodat het ook voor een ieder toegankelijk is.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Jongere »

Simon schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Dachsel en Matthew Henry in het Nederlands zijn beiden gratis te downloaden op http://www.dewoesteweg.nl/bijbel/
Ik vraag me af of dat legaal is...
Zodra wordt verondersteld dat Gods Woord het eigendom van iemand is en er voor betaald moet gaan worden of iets dergelijks, ga ik er van uit dat de bron niet zuiver kan zijn.
Mattheus 10:8 en Hand 2:45 leren ons dat dat niet hoort.
Je stelt Gods Woord heel de tijd gelijk aan een verklaring daarvan. Dat is iets anders.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Simon »

De apostelen verklaarden ook Gods Woord.
Ik zie daarin een raakvlak, jij niet?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Zita »

Simon schreef:De apostelen verklaarden ook Gods Woord.
Ik zie daarin een raakvlak, jij niet?
Ach, al onze talenten hebben we niet in bezit. Dan mag er in jouw redenering voor geen enkel werk meer betaald worden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Bert Mulder »

Simon schreef:De apostelen verklaarden ook Gods Woord.
Ik zie daarin een raakvlak, jij niet?
de apostel Paulus stelde dat de werkman zijn loon waardig is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Zonderling »

Daarnaast dient een copyright niet alleen om 'winst' te maken, maar ook om investeringen te beschermen.
Je moet je voorstellen: iemand maakt veel kosten om een uitgave op de markt te zetten.
Honderden of duizenden uren gaan er zitten in het samenstellen van de tekst.
Een ander neemt vervolgens de digitale versie over en gaat daarmee aan de haal.
De persoon die dat doet hoeft geen kosten meer te maken om aan de tekst te komen, die kosten liggen bij een ander.
Daarom is het gewoon diefstal.
Om deze diefstal tegen te gaan is copyright een volstrekt rechtvaardige zaak.
En degene die er een loopje mee neemt, is een dief.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Simon »

Zonderling schreef:Daarnaast dient een copyright niet alleen om 'winst' te maken, maar ook om investeringen te beschermen.
Je moet je voorstellen: iemand maakt veel kosten om een uitgave op de markt te zetten.
Honderden of duizenden uren gaan er zitten in het samenstellen van de tekst.
Een ander neemt vervolgens de digitale versie over en gaat daarmee aan de haal.
De persoon die dat doet hoeft geen kosten meer te maken om aan de tekst te komen, die kosten liggen bij een ander.
Daarom is het gewoon diefstal.
Om deze diefstal tegen te gaan is copyright een volstrekt rechtvaardige zaak.
En degene die er een loopje mee neemt, is een dief.
ja ik snap wat je bedoelt.
GELUKKIG DAN MAAR DAT DE BIJBEL TOT STAND GEKOMEN IS in een normalere tijd.En dat daar geen copyright op zit :-)
Hoewel, als het aan de roomsen had gelegen, mochten alleen hun ''geestelijken'' eruit onderwijzen en lezen, misschien toch nog niet zo'n gekke tijd nu...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Afgewezen »

Simon, ik vind dat je een beetje zeurt. Het staat iedereen vrij in Nederland een bijbel te kopen en erin te lezen, dus wat is het probleem?
Ja, we mogen niet gratis bij de boekhandel een bijbel komen afhalen, daar moeten we iets voor betalen. Is dat het misschien wat je dwars zit?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Tiberius »

Voor bepaalde doelgroepen stelt de GBS gratis Bijbels ter beschikking.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Voor bepaalde doelgroepen stelt de GBS gratis Bijbels ter beschikking.
En wie bij de GBS buiten de boot valt, en écht het geld niet heeft om een Bijbel te kopen en nog geen Bijbel heeft, die kan me een PB sturen, en die krijgt er gratis één opgestuurd.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Zonderling »

Simon schreef:GELUKKIG DAN MAAR DAT DE BIJBEL TOT STAND GEKOMEN IS in een normalere tijd.En dat daar geen copyright op zit :-)
Niemand verbied je, Simon, om eigenhandig een afschrift te maken van de Bijbel of van ander boek. Dat is geheel gratis.
Zo ging het inderdaad ook in vroeger tijd.

Maar dan wel eigenhandig.

Verder eens met de opmerkingen van anderen.
Wat mij betreft nu genoeg met dit uitstapje.

:offtopic
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Hendrik de 3de »

Ik zit er over te denken om Engelse theologie te gaan lezen. Voornamelijk Bijbel studieboeken. Dit vanwege de absurd hoge prijs die ze in dit kleine landje ervoor vragen. Nu is mijn Engels niet egt denderend, maar meer van de gemiddelde Nederlander. Lezen gaat me nog het beste af, daarna schrijven maar spreken a.u.b. niet. Nu is mijn vraag ... krijg je het snel onder de knie? Hoe hebben jullie het aangepakt? Wat raden jullie me aan? en wat voor tips hebben jullie voor me bij het lezen van Engelse boeken.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door vlinder »

Mijn advies: begin me de (New) King James. Zoek woorden die je niet kent op. Lees een Bijbelboek helemaal door, dan zul je woorden herkennen en zien dat een aantal woorden specifiek en vaak in bepaalde Bijbelboeken gebruikt worden.
Verder zijn de boekjes van J.C. Rylehee toegankelijk en niet duur. Dat is een Bijbelverklaring van de evangelien.

Kijk hier eens voor een voorbeeld.
Niet opgeven, maar soms ook doorlezen, dan wordt een woord duidelijk uit de context.
http://gracegems.org/Ryle/Matthew.htm
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Sterretje
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 mei 2012, 15:24

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Sterretje »

Ik heb pas op internet de studiebijbel van de CVB gevonden. Dit is de Bijbel in de oorspronkelijke taal, met letterlijke, Nederlandse vertaling. Heeft iemand hier ervaring mee, en is deze studiebijbel aan te raden?
Plaats reactie