Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Simon »

memento schreef:Patrick, Polus en Wels is in boekvorm iets van 600 EUR. Hij zit ook bij een Online Bijbel abbonnement, inclusief Calvijns commentaar in NL, voor stukken minder.

Persoonlijk raadt ik echter een hedendaags commentaar aan voor exegese. In de exegese is de laatste honderden jaren voortgang geboekt, die je anders mist. In het NL heb je CNT, die voor het NT heel erg goed is (ook voor mensen zonder grondtaalkennis), alleen erg prijzig is. Voor het OT is in het COT het nieuwste wat in het NL te vinden, dus als je Engels kunt, zou ik dan een hedendaags Engels commentaar op het OT aanraden. In het Engelstalige gebied heb je trouwens zeer veel commentaren, op allerlei niveau, van devotioneel, tot exegetisch zonder grondtaalkennis, tot commentaren op de Griekse/Hebreeuwse tekst.

600 euro is natuurlijk wel een teken aan de wand.
En totaal tegenstrijdig met Matth 10:8

Buitenproportionele winst maken op Gods Woord stuit me nogal tegen de borst en doet me eigenlijk ook twijfelen aan de zuiverheid van dergelijke llieden.
Tenzij de opbrengst natuurlijk naar Woord en Daad gaat, bij voorbeeld ;-)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Mister »

Simon schreef:
memento schreef:Patrick, Polus en Wels is in boekvorm iets van 600 EUR. Hij zit ook bij een Online Bijbel abbonnement, inclusief Calvijns commentaar in NL, voor stukken minder.

Persoonlijk raadt ik echter een hedendaags commentaar aan voor exegese. In de exegese is de laatste honderden jaren voortgang geboekt, die je anders mist. In het NL heb je CNT, die voor het NT heel erg goed is (ook voor mensen zonder grondtaalkennis), alleen erg prijzig is. Voor het OT is in het COT het nieuwste wat in het NL te vinden, dus als je Engels kunt, zou ik dan een hedendaags Engels commentaar op het OT aanraden. In het Engelstalige gebied heb je trouwens zeer veel commentaren, op allerlei niveau, van devotioneel, tot exegetisch zonder grondtaalkennis, tot commentaren op de Griekse/Hebreeuwse tekst.

600 euro is natuurlijk wel een teken aan de wand.
En totaal tegenstrijdig met Matth 10:8

Buitenproportionele winst maken op Gods Woord stuit me nogal tegen de borst en doet me eigenlijk ook twijfelen aan de zuiverheid van dergelijke llieden.
Tenzij de opbrengst natuurlijk naar Woord en Daad gaat, bij voorbeeld ;-)
Je gaat er van uit dat er buitenproportionele winst wordt gemaakt. Hoe weet je dat?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Simon »

Mister schreef:
Simon schreef:
memento schreef:Patrick, Polus en Wels is in boekvorm iets van 600 EUR. Hij zit ook bij een Online Bijbel abbonnement, inclusief Calvijns commentaar in NL, voor stukken minder.

Persoonlijk raadt ik echter een hedendaags commentaar aan voor exegese. In de exegese is de laatste honderden jaren voortgang geboekt, die je anders mist. In het NL heb je CNT, die voor het NT heel erg goed is (ook voor mensen zonder grondtaalkennis), alleen erg prijzig is. Voor het OT is in het COT het nieuwste wat in het NL te vinden, dus als je Engels kunt, zou ik dan een hedendaags Engels commentaar op het OT aanraden. In het Engelstalige gebied heb je trouwens zeer veel commentaren, op allerlei niveau, van devotioneel, tot exegetisch zonder grondtaalkennis, tot commentaren op de Griekse/Hebreeuwse tekst.

600 euro is natuurlijk wel een teken aan de wand.
En totaal tegenstrijdig met Matth 10:8

Buitenproportionele winst maken op Gods Woord stuit me nogal tegen de borst en doet me eigenlijk ook twijfelen aan de zuiverheid van dergelijke llieden.
Tenzij de opbrengst natuurlijk naar Woord en Daad gaat, bij voorbeeld ;-)
Je gaat er van uit dat er buitenproportionele winst wordt gemaakt. Hoe weet je dat?
600 Euro voor een boek vind jij normaal?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door memento »

600 EUR voor een serie boeken die slechts reprint zijn vind ik erg duur. Zeker omdat de kwaliteit niet erg hoog is. Op de drukkosten na (de tekst is immers copyrightvrij) pure winst voor de uitgever.

Moderne commentaren zijn vaak 30 tot 60 EUR per deel (wat voor bv CNT uitkomt op 930 EUR voor de hele serie op het NT), wat ik wel redelijk vind. Het schrijven van een een commentaar op een Bijbelboek is een zeer tijdrovend karwij, waar een auteur honderden (zo niet duizenden) uren in stopt. Vaak door minder uren betaald werk te doen, of door een onbetaald verlof te nemen. De totaalprijs van een serie lijkt dan wel hoog, maar gezien de enorme hoeveelheid manuren beschouwd die erin zit eigenlijk erg weinig.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Zonderling »

Het oordeel over de prijs laat ik aan anderen, in elk geval bestaat de serie Patrick, Polus en Wels uit dikke delen en is omvangrijker dan CNT.
Memento schreef:Persoonlijk raadt ik echter een hedendaags commentaar aan voor exegese. In de exegese is de laatste honderden jaren voortgang geboekt, die je anders mist. In het NL heb je CNT, die voor het NT heel erg goed is (ook voor mensen zonder grondtaalkennis), alleen erg prijzig is. Voor het OT is in het COT het nieuwste wat in het NL te vinden, dus als je Engels kunt, zou ik dan een hedendaags Engels commentaar op het OT aanraden. In het Engelstalige gebied heb je trouwens zeer veel commentaren, op allerlei niveau, van devotioneel, tot exegetisch zonder grondtaalkennis, tot commentaren op de Griekse/Hebreeuwse tekst.
Ik ben het niet eens met de aanbeveling van hedendaagse commentaren zonder meer. Een voorbeeld: Omdat ik mij tegenwoordig nogal in de Psalmen verdiep, heb ik ook het Duitse commentaar van H.J. Kraus aangeschaft. Dit commentaar zou een goede exegese bevatten met veel aandacht voor de grondtekst, maar het valt mij erg tegen. Om slechts een voorbeeldje te noemen: Psalm 93 wordt geplaatst tegen een cultisch-mythische achtergrond: "Zoals Marduk in het Babylonische nieuwjaarssfeest als de overwinnaar van de chaotische oerwateren gevierd werd, zo moet ook Jahwe in het Israëlitische nieuwjaarsfeest als Koning en Chaos-overwinnaar verheerlijkt worden." Van alles en nog wat wordt geplaatst tegen de achtergrond van cultisch-mythisch, alsof de godsdienst van Israël verwant is aan de godsdienst van omliggende volken en psalmen daar zelfs door ontstaan zijn. Dit gebeurt ook in veel andere hedendaagse commentaren.

De CNT ken ik zelf niet echt, maar of de CNT nu echt zo'n winst is ten opzichte van andere commentaren van het NT, waaronder het Bottenburg commentaar, vraag ik mij af.

Het is voor studenten zeker goed om ook kennis te nemen van exegese uit later tijd, maar als het gaat om grondige uitleg en ook inleving/doorleving van het Bijbelwoord (wat toch echt nodig is om een goede uitlegger te kunnen zijn), dan kunnen we naar mijn overtuiging nog altijd veel beter terecht bij de klassieken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door memento »

Zonderling schreef:Ik ben het niet eens met de aanbeveling van hedendaagse commentaren zonder meer. Een voorbeeld: Omdat ik mij tegenwoordig nogal in de Psalmen verdiep, heb ik ook het Duitse commentaar van H.J. Kraus aangeschaft. Dit commentaar zou een goede exegese bevatten met veel aandacht voor de grondtekst, maar het valt mij erg tegen. Om slechts een voorbeeldje te noemen: Psalm 93 wordt geplaatst tegen een cultisch-mythische achtergrond: "Zoals Marduk in het Babylonische nieuwjaarssfeest als de overwinnaar van de chaotische oerwateren gevierd werd, zo moet ook Jahwe in het Israëlitische nieuwjaarsfeest als Koning en Chaos-overwinnaar verheerlijkt worden." Van alles en nog wat wordt geplaatst tegen de achtergrond van cultisch-mythisch, alsof de godsdienst van Israël verwant is aan de godsdienst van omliggende volken en psalmen daar zelfs door ontstaan zijn. Dit gebeurt ook in veel andere hedendaagse commentaren.
Moderne kritische commentaren zou ik niet aanbevelen in dit verband.

Er zijn echter ook vele moderne commentaren die wél Bijbelgetrouw zijn. Ik heb hier een aantal genoemd, zowel Engelstalig als Nederlandstalig. Omdat deze ook het Bijbelonderzoek van de laatste paar 100 jaar meenemen, bieden die m.i. meerwaarde ten opzichte van commentaren van een paar 100 jaar oud, zoals PPW, Henry en Calvijn.
Zonderling schreef:De CNT ken ik zelf niet echt, maar of de CNT nu echt zo'n winst is ten opzichte van andere commentaren van het NT, waaronder het Bottenburg commentaar, vraag ik mij af.
Zelf ben ik erg positief over CNT. Geschreven op het niveau van een geïnteresseerde gemeenteleden en Bijbelgetrouw (hij wordt zelfs in het rijtje commentaren wat ds. Moerkerken aanbeveelt genoemd). Ik kan je aanraden om in een boekhandel er eens in door te bladeren. Of gewoon een deel (bv Mattheüs) te kopen en eens door te lezen. Het heeft mij aangenaam verrast.
Het is voor studenten zeker goed om ook kennis te nemen van exegese uit later tijd, maar als het gaat om grondige uitleg en ook inleving/doorleving van het Bijbelwoord (wat toch echt nodig is om een goede uitlegger te kunnen zijn), dan kunnen we naar mijn overtuiging nog altijd veel beter terecht bij de klassieken.
Ik raad aan, om hedendaags materiaal te lezen. Dat biedt veelal een betere exegese (paar 100 jaar extra Bijbelonderzoek heeft wel eea opgeleverd), en er zijn werken genoeg waarin ook de toepassing bij gemaakt wordt (zie bijvoorbeeld de boekwinkel van de Metropolitan Tabernacle, de gemeente waar ooit Spurgeon gestaan heeft; of mail naar de import-afdeling van Den Hertog met een omschrijving van wat je zoekt, voor een goede aanbeveling). Helaas is het Engelse taalgebied daarin zeer dikbezaaid, in vergelijking daarmee is het in het Nederlands maar armoe troef.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Zoek je (ook) een nieuwere, dan komt de Korte Verklaring in aanmerking.
Maar hier en daar moet je die al kritisch lezen.
Dat laatste geldt ook voor de kanttekeningen NBG '51 (8-delige editie). Bijv. met de kanttekeningen van dr. Edelkoort bij de Psalmen heb ik grote moeite.
Maar ja, ga nu eens Patrick, Polus en Wells aanschaffen... :?
Soms moet je weleens een grote nuttige uitgave doen. Dan bezuinig je bijvoorbeeld op kleren of huisinrichting.
Maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. ;)
:OO3
Ach, voor een simpel GG-vrouwtje lijkt het me ook nogal hoog gegrepen.
http://winkel.dioneth.nl/patrick-polus-wels-1.html
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door StAndrews »

@StAndrews: is het perse nodig om een bijbelverklaring van de hele Bijbel te hebben? Ik bedoel, je kunt ook per bijbelboek kijken wat er voor materiaal is.
Uiteraard is het ook een optie om per bijbelboek te bekijken welke opties er zijn en ik heb inderdaad ook meerdere boeken die heel specifiek één bijbelboek behandelen, maar ik ben nu dringend op zoek naar een verklaring waarin ik over iedere tekst iets kan vinden wanneer ik daar een vraag bij heb.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Jongere »

memento schreef:Moderne commentaren zijn vaak 30 tot 60 EUR per deel (wat voor bv CNT uitkomt op 930 EUR voor de hele serie op het NT), wat ik wel redelijk vind. Het schrijven van een een commentaar op een Bijbelboek is een zeer tijdrovend karwij, waar een auteur honderden (zo niet duizenden) uren in stopt. Vaak door minder uren betaald werk te doen, of door een onbetaald verlof te nemen. De totaalprijs van een serie lijkt dan wel hoog, maar gezien de enorme hoeveelheid manuren beschouwd die erin zit eigenlijk erg weinig.
Dát mag de reden niet zijn voor de hoge prijs.. Doorgaans krijgt de auteur érg weinig te zien van de opbrengsten van zijn eigen boeken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door memento »

Jongere schreef:
memento schreef:Moderne commentaren zijn vaak 30 tot 60 EUR per deel (wat voor bv CNT uitkomt op 930 EUR voor de hele serie op het NT), wat ik wel redelijk vind. Het schrijven van een een commentaar op een Bijbelboek is een zeer tijdrovend karwij, waar een auteur honderden (zo niet duizenden) uren in stopt. Vaak door minder uren betaald werk te doen, of door een onbetaald verlof te nemen. De totaalprijs van een serie lijkt dan wel hoog, maar gezien de enorme hoeveelheid manuren beschouwd die erin zit eigenlijk erg weinig.
Dát mag de reden niet zijn voor de hoge prijs.. Doorgaans krijgt de auteur érg weinig te zien van de opbrengsten van zijn eigen boeken.
Probleem is ook dat de oplage van commentaren relatief laag is. Zeker in het Nederlandse taalgebied.

Daarnaast heb je nog het grote risico wat een uitgever loopt: Krijgt het commentaar slechte recensies, verkoopt het niet. Hele investering de gootsteenput in. Dat geldt eigenlijk voor alle theologische werken. Dat risico zal een uitgever calculeren en mee-berekenen in de prijs.

Alles bij elkaar denk ik dat de commentaarprijzen dan nog heel redelijk zijn. Natuurlijk had ik ze graag goedkoper gezien, maarja: de prijzen zijn zodanig dat iedereen wel een deel kan kopen. De minder bedeelden kunnen dan beginnen met het bestuderen van één Bijbelboek, en daar een commentaar op kopen.

PS> De prijs van de herdruk van Patrick Polus en Wells vind ik weg ongepast hoog voor iets wat in wezen niets anders is dan ingebonden kopietjes van een oude uitgave.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door memento »

Dachsel en Matthew Henry in het Nederlands zijn beiden gratis te downloaden op http://www.dewoesteweg.nl/bijbel/
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Dachsel en Matthew Henry in het Nederlands zijn beiden gratis te downloaden op http://www.dewoesteweg.nl/bijbel/
Ik vraag me af of dat legaal is...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Dachsel en Matthew Henry in het Nederlands zijn beiden gratis te downloaden op http://www.dewoesteweg.nl/bijbel/
Ik vraag me af of dat legaal is...
Geen idee, dat is de verantwoording van de aanbieder.

Volgens mij zijn beide werken erg oud. Copyright verloopt in Nederland na 90 jaar, meen ik.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Gian »

Dachsel ben ik wel vaker online tegengekomen.
Is er een maniertje om in pdf snel naar het gewenste bijbelboek en hoofdstuk te scrollen? 15.450 paginas doorscrollen valt ook niet mee.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Simon »

Tiberius schreef:
memento schreef:Dachsel en Matthew Henry in het Nederlands zijn beiden gratis te downloaden op http://www.dewoesteweg.nl/bijbel/
Ik vraag me af of dat legaal is...
Zodra wordt verondersteld dat Gods Woord het eigendom van iemand is en er voor betaald moet gaan worden of iets dergelijks, ga ik er van uit dat de bron niet zuiver kan zijn.
Mattheus 10:8 en Hand 2:45 leren ons dat dat niet hoort.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie