James Janeway

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: james janeway

Bericht door refo »

dennis schreef:
Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef: Maar dan wel als moderator taalpurisme met missionaire opdracht. :huhu
Als het gebruik van hoofdletters bij eigennamen al niet meer vanzelfsprekend is, maar een hobby van taalpuristen wordt genoemd, waar zijn we dan beland met ons Nederland(s)?
Zijnde van Canada, erger ik me allang aan al de pseudo-engelse woorden die de plaats van goede nederlandse woorden menen te nemen, en vooral ook op dit forum.

Zoals 'topic', waar het gewoon 'onderwerp' hoort te zijn...

En het wordt helemaal gek als 'engelse' woorden als werkwoorden gebruikt worden, zoals 'gebanned' :deg waarom niet gewoon doen en 'verbannen' schrijven?

Hebben jullie nu helemaal geen waarde gevoel voor de Nederlandse taal?
Hier ben ik het mee eens. Laten we onze taal hoog houden!
Nederlands is gewoon een levende taal.

We laten een Canadees niet voorschrijven welke woorden we toelaten en welke niet.
Verbannen is iemand die het land uitgezet wordt.
Gebanned is iemand die de toegang tot een internet-forum is ontzegd.
Een topic is een onderwerp of discussie op een internet-forum.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: james janeway

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
dennis schreef:
Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef: Maar dan wel als moderator taalpurisme met missionaire opdracht. :huhu
Als het gebruik van hoofdletters bij eigennamen al niet meer vanzelfsprekend is, maar een hobby van taalpuristen wordt genoemd, waar zijn we dan beland met ons Nederland(s)?
Zijnde van Canada, erger ik me allang aan al de pseudo-engelse woorden die de plaats van goede nederlandse woorden menen te nemen, en vooral ook op dit forum.

Zoals 'topic', waar het gewoon 'onderwerp' hoort te zijn...

En het wordt helemaal gek als 'engelse' woorden als werkwoorden gebruikt worden, zoals 'gebanned' :deg waarom niet gewoon doen en 'verbannen' schrijven?

Hebben jullie nu helemaal geen waarde gevoel voor de Nederlandse taal?
Hier ben ik het mee eens. Laten we onze taal hoog houden!
Nederlands is gewoon een levende taal.

We laten een Canadees niet voorschrijven welke woorden we toelaten en welke niet.
Verbannen is iemand die het land uitgezet wordt.
Gebanned is iemand die de toegang tot een internet-forum is ontzegd.
Een topic is een onderwerp of discussie op een internet-forum.
Helemaal eens. Om deze 'topic' te sparen, heb ik in het topic Forumzaken op Bert gereageerd.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Terug naar het onderwerp: zijn er hier mensen die meer van Janeway weten?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: james janeway

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
dennis schreef:
Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef: Maar dan wel als moderator taalpurisme met missionaire opdracht. :huhu
Als het gebruik van hoofdletters bij eigennamen al niet meer vanzelfsprekend is, maar een hobby van taalpuristen wordt genoemd, waar zijn we dan beland met ons Nederland(s)?
Zijnde van Canada, erger ik me allang aan al de pseudo-engelse woorden die de plaats van goede nederlandse woorden menen te nemen, en vooral ook op dit forum.

Zoals 'topic', waar het gewoon 'onderwerp' hoort te zijn...

En het wordt helemaal gek als 'engelse' woorden als werkwoorden gebruikt worden, zoals 'gebanned' :deg waarom niet gewoon doen en 'verbannen' schrijven?

Hebben jullie nu helemaal geen waarde gevoel voor de Nederlandse taal?
Hier ben ik het mee eens. Laten we onze taal hoog houden!
Nederlands is gewoon een levende taal.

We laten een Canadees niet voorschrijven welke woorden we toelaten en welke niet.
Verbannen is iemand die het land uitgezet wordt.
Gebanned is iemand die de toegang tot een internet-forum is ontzegd.
Een topic is een onderwerp of discussie op een internet-forum.
Kijk even links bovenaan.... Dit forum zelf noemt het 'onderwerp'...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Inmiddels ook verschenen (en in mijn bezit) een verslag over de bekering en het vonnis van een zestienjarige moordenaar.
Hij voert voordat hij ter dood wordt gebracht gesprekken met enkele puriteinse predikers, waaronder James Janeway.
Aanbevolen!
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

dennis schreef:Inmiddels ook verschenen (en in mijn bezit) een verslag over de bekering en het vonnis van een zestienjarige moordenaar.
Hij voert voordat hij ter dood wordt gebracht gesprekken met enkele puriteinse predikers, waaronder James Janeway.
Aanbevolen!
Ik heb dit boekje nu dus gelezen en het is inderdaad wel de moeite waard, alleen James Janeway komt er nauwelijks in voor...
(zie ook mijn reactie op: gelezen boeken)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Weet iemand misschien of er meer historische romans over Engelse puriteinen bestaan?
Misschien uit het buitenland? Heeft iemand iets op dit terrein gelezen?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Gezien over het boek "De lijfwacht van janeway" (interessant boek), afgelopen woensdag een recensie in het RD. Misschien interessant voor de liefhebbers. Is ook op de RD website te zien.

(ik zou er wel naar willen linken, maar weet niet precies hoe dat werkt. Ben helaas nogal een digibeet).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: James Janeway

Bericht door refo »

dennis schreef:Gezien over het boek "De lijfwacht van janeway" (interessant boek), afgelopen woensdag een recensie in het RD. Misschien interessant voor de liefhebbers. Is ook op de RD website te zien.

(ik zou er wel naar willen linken, maar weet niet precies hoe dat werkt. Ben helaas nogal een digibeet).
Gewoon de taakbalk kopieren en in de post zetten.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

”De lijfwacht van Janeway” boeiende historische roman
21-03-2012 17:19 | Marleen Legemaat
 | 0

1 van 2 Londen in de 17e eeuw.
Moord, vergiftiging, een wilde achtervolging door de nauwe steegjes van Londen. Maar ook: een puriteinse dominee, zijn ijver voor God, het verlangen van een jong meisje op haar sterfbed om bij Jezus te zijn.

In ”De lijfwacht van Janeway” is thrillerachtige spanning gecombineerd met stichtende momenten. Deze historische roman van Sytse van der Veen bewijst dat een verhaal over

Dit lukt dus niet. Als iemand de hele recensie wil lezen moet hij maar even op de RD site gaan kijken.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Toch even de hele recensie. (mijn vorige mail was wel erg slordig. Ik begreep de reacties. excuses)


”De lijfwacht van Janeway” boeiende historische roman
21-03-2012 17:19 | Marleen Legemaat
 | 0

Leven en dood in Londen in de 17e eeuw.
Moord, vergiftiging, een wilde achtervolging door de nauwe steegjes van Londen. Maar ook: een puriteinse dominee, zijn ijver voor God, het verlangen van een jong meisje op haar sterfbed om bij Jezus te zijn.

In ”De lijfwacht van Janeway” is thrillerachtige spanning gecombineerd met stichtende momenten. Deze historische roman van Sytse van der Veen bewijst dat een verhaal over een puriteinse dominee niet saai hoeft te zijn.
Hoofdpersoon is de ex-soldaat William Clark. Na een ruig leven vol ontberingen moet hij behoorlijk wennen aan het regelmatige leven bij zijn oom Archibald in Londen. Achtervolgd door nachtmerries beschadigt hij zichzelf om zijn spanningen beheersbaar te houden.

Zijn oom en tante zijn puriteinen die een vroom en ingetogen leven leiden. In het Londen van 1665 hebben deze protestanten het niet gemakkelijk: veel van hun predikanten zijn afgezet en leiden een zwervend bestaan. Hun leven is niet veilig. Dat is ook de reden waarom aan William wordt gevraagd lijfwacht van dominee James Janeway te worden.

Deze predikant leefde van 1636 tot 1674. Hij kreeg grote bekendheid –werd daarin zelfs vergeken met John Bunyan– door het schrijven van twee boekjes. Als in 1665 de pest uitbreekt in Londen, ontvluchten velen de besmette stad. Janeway cijfert zichzelf echter volledig weg en bezoekt de zieken en stervenden met de troost van Gods Woord. Onvermoeibaar gaat hij door met preken. Dit levert hem echter ook vijanden op: op een keer wordt een kogel op hem afgevuurd, die gelukkig alleen zijn hoed raakt.

Er blijkt meer aan de hand dan een toevallige aanslag: een heel complot lijkt er tegen puriteinse dominees te zijn opgezet. William valt van het ene avontuur in het andere, waarbij spannende scènes met of zonder messen worden afgewisseld door de stichtelijke woorden van Janeway en de laatste woorden van stervenden. Ook krijgt William kennis aan een jonge vrouw, Mary, maar de relatie komt moeizaam op gang doordat William weinig over zijn verleden kwijt wil. Uiteindelijk ziet de gekwelde William in dat ook hij alleen rust bij Jezus vinden kan.

Het verhaal is grotendeels in de ik-vorm geschreven: William Clark vertelt op een vrij zakelijke manier zijn verhaal, met ingehouden emoties. De lezer leert hem kennen als een introverte man die recht op zijn doel afgaat. De verhalen van William worden afgewisseld met stukken tekst van een alwetende verteller. In het begin vraag je je af wat ze met de rest van het verhaal te maken hebben, maar de zorgvuldig gecomponeerde lijnen komen ten slotte allemaal bij de ontknoping uit.

Zonder dat het verhaal spanning verliest, krijgt de lezer veel historische details voorgeschoteld over de 17e eeuw en in het bijzonder over de uitbraak van de pestepidemie in Londen. De gebeurtenissen in de laatste hoofdstukken worden soms een beetje toevallig, maar mooi is ook hier dat het verhaal zowel spannend als leerzaam is. De auteur schrijft over het 17e-eeuwse Oxford en enkele tijdgenoten van Janeway, onder wie John Owen. Boeiend en geloofwaardig wordt zo een stuk Engelse (kerk)-geschiedenis verteld.

Een bronvermelding is in een historische roman niet noodzakelijk, maar zou zeker interessant zijn geweest. Ook een historische plattegrond van Londen kan voor zo’n boek een aanwinst zijn: handig als er veel namen vallen van stadswijken en gebouwen. Er is een alfabetisch register opgenomen met namen en begrippen die in het boek met een sterretje worden aangeduid.

Sytse van der Veen heeft al eerder gepubliceerd –meer dan vijftien jaar geleden verschenen enkele boeken van hem– maar deze roman bewijst dat hij een behoorlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Hij maakt benieuwd naar een volgende publicatie.



Boekgegevens

”De lijfwacht”, door Janeway, Sytse van der Veen, uitg. Gebr. Koster, Barneveld, 2011; ISBN 978 90 5551 642 1; 234 blz.; € 14,95.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Er blijkt een Christelijke recensie-site te bestaan, (waar ook dit boek De Lijfwacht van Janeway op wordt besproken)

De site heet: Boekenmening.

Is die onder de RFérs bekend? Bij mij dus sinds kort. Best een interessante site. Voor zover ik heb gezien wordt er zowel fictie als non-fictie besproken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: James Janeway

Bericht door Zita »

dennis schreef:Er blijkt een Christelijke recensie-site te bestaan, (waar ook dit boek De Lijfwacht van Janeway op wordt besproken)

De site heet: Boekenmening.

Is die onder de RFérs bekend? Bij mij dus sinds kort. Best een interessante site. Voor zover ik heb gezien wordt er zowel fictie als non-fictie besproken.
Net even gekeken. Alle boeken worden positief beoordeeld. Dat maakt het voor mij niet zo geloofwaardig. Een boek moet m.i. extreem goed zijn om vijf van de vijf sterren te krijgen. Op boekenmening.nl krijgt meer dan een derde van de boeken die kwalificatie.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Zita schreef:
dennis schreef:Er blijkt een Christelijke recensie-site te bestaan, (waar ook dit boek De Lijfwacht van Janeway op wordt besproken)

De site heet: Boekenmening.

Is die onder de RFérs bekend? Bij mij dus sinds kort. Best een interessante site. Voor zover ik heb gezien wordt er zowel fictie als non-fictie besproken.
Net even gekeken. Alle boeken worden positief beoordeeld. Dat maakt het voor mij niet zo geloofwaardig. Een boek moet m.i. extreem goed zijn om vijf van de vijf sterren te krijgen. Op boekenmening.nl krijgt meer dan een derde van de boeken die kwalificatie.
Ik heb het idee dat ze alleen boeken recenseren die ze de moeite waard vinden... Of dat handig is voor de gemiddelde lezer vraag ik me wel af.
(toch vind ik het leuk om er af en toe op te kijken.)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Voor de liefhebbers. Stond artikel over dit boek in de gezinsgids. Een christelijke leeskring heeft het boek behandeld. Is van een paar weken terug. Kwam nu pas bij me 'langs".
Plaats reactie