James Janeway

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

James Janeway

Bericht door dennis »

Een tijd geleden las ik een mooi boekje met (bekerings)geschiedenissen van jong overleden kinderen, geschreven door o.a. de puriteinse predikant James Janeway.
Dat was in de zeventiende eeuw een bekende puritein, maar nu is dat niet meer het geval, terwijl hij toch van grote betekenis is geweest.
Onbekend, maar daar komt verandering in.

Het boekje "Een moordenaar gestraft en zijn zonden vergeven" is in de handel, en er is ook een historische roman uitgebracht waarin het leven van James Janeway (en ook dat van de veel bekendere John Owen) wordt belicht. Titel: "De lijfwacht van Janeway", uitgegeven door Gebr. Koster in Barneveld.
Het is goed dat er aandacht voor James Janeway ( en veel belangrijker: zijn Zender is.) We kunnen zoveel van de puriteinen leren.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: james janeway

Bericht door memento »

Persoonlijk denk ik dat het beter is om van de Puriteinen te leren, dan over hen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: james janeway

Bericht door Auto »

memento schreef:Persoonlijk denk ik dat het beter is om van de Puriteinen te leren, dan over hen.
Maar om ze beter te begrijpen is het ook wel eens over ze te lezen en dan is dit boek zeer geschikt.

W. van der Zwaag, Reformatie der Puriteinen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: james janeway

Bericht door Afgewezen »

En misschien is het gebruik van hoofdletters in de titel, zeker bij een eigennaam, ook wel een idee. :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: james janeway

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:En misschien is het gebruik van hoofdletters in de titel, zeker bij een eigennaam, ook wel een idee. :)
Even voor je aangepast. :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: james janeway

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:En misschien is het gebruik van hoofdletters in de titel, zeker bij een eigennaam, ook wel een idee. :)

Idee om afgwezen aan te stellen als moderator met als speciale opdracht taalpurisme ? ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Natuurlijk is het goed om de werken van de puriteinen te lezen. Daarom noemde ik ook het boekje dat James Janeway geschreven heeft.
Maar ik geloof dat kennis over de tijd waarin hij en anderen leefden, ons een beter begrip geeft over de 'voedingsbodum' van hun werken.

Voorbeeld: toen ik over het leven van Thomas Boston las, kon ik zijn boekje "Het kromme in het levenslot" veel beter plaatsen. en wat te denken van Bunyan, die de voorbeelden uit de Christenreis uit zijn eigen omgeving haalde.

(Kanttekening: Nu hou ik ook veel van geschiedenis, dus dat beinvloedt mijn oordeel wellicht wel).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: james janeway

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:En misschien is het gebruik van hoofdletters in de titel, zeker bij een eigennaam, ook wel een idee. :)
Even voor je aangepast. :)
:super
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Kennis van de tijd waarin de oudvaders leefde is misschien niet onmisbaar, maar wel zeer nuttig.
Dat bedoelde ik eigenlijk.
Is er iemand die daar anders over denkt?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: james janeway

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:En misschien is het gebruik van hoofdletters in de titel, zeker bij een eigennaam, ook wel een idee. :)
Idee om afgwezen aan te stellen als moderator met als speciale opdracht taalpurisme ? ;)
Maar dan wel als moderator taalpurisme met missionaire opdracht. :huhu
Als het gebruik van hoofdletters bij eigennamen al niet meer vanzelfsprekend is, maar een hobby van taalpuristen wordt genoemd, waar zijn we dan beland met ons Nederland(s)?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: james janeway

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:En misschien is het gebruik van hoofdletters in de titel, zeker bij een eigennaam, ook wel een idee. :)
Idee om afgwezen aan te stellen als moderator met als speciale opdracht taalpurisme ? ;)
Maar dan wel als moderator taalpurisme met missionaire opdracht. :huhu
Als het gebruik van hoofdletters bij eigennamen al niet meer vanzelfsprekend is, maar een hobby van taalpuristen wordt genoemd, waar zijn we dan beland met ons Nederland(s)?
Zo is het volgens mij ook basisschoolstof dat je een titel met hoofdletter begint en dat er geen punt achter moet... :hum
Maar goed :offtopic .
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: James Janeway

Bericht door dennis »

Ik stel de taalkundige discussie natuurlijk op prijs - ik vind een correct taalgebruik ook belangrijk - maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar reacties op het onderwerp.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: James Janeway

Bericht door Afgewezen »

dennis schreef:Kennis van de tijd waarin de oudvaders leefde is misschien niet onmisbaar, maar wel zeer nuttig.
Dat bedoelde ik eigenlijk.
Is er iemand die daar anders over denkt?
Ik denk dat het wel handig is, ja. Je kunt dan wat ze schreven, plaatsen tegen hun eigen achtergrond.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: james janeway

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef: Maar dan wel als moderator taalpurisme met missionaire opdracht. :huhu
Als het gebruik van hoofdletters bij eigennamen al niet meer vanzelfsprekend is, maar een hobby van taalpuristen wordt genoemd, waar zijn we dan beland met ons Nederland(s)?
Zijnde van Canada, erger ik me allang aan al de pseudo-engelse woorden die de plaats van goede nederlandse woorden menen te nemen, en vooral ook op dit forum.

Zoals 'topic', waar het gewoon 'onderwerp' hoort te zijn...

En het wordt helemaal gek als 'engelse' woorden als werkwoorden gebruikt worden, zoals 'gebanned' :deg waarom niet gewoon doen en 'verbannen' schrijven?

Hebben jullie nu helemaal geen waarde gevoel voor de Nederlandse taal?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: james janeway

Bericht door dennis »

Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef: Maar dan wel als moderator taalpurisme met missionaire opdracht. :huhu
Als het gebruik van hoofdletters bij eigennamen al niet meer vanzelfsprekend is, maar een hobby van taalpuristen wordt genoemd, waar zijn we dan beland met ons Nederland(s)?
Zijnde van Canada, erger ik me allang aan al de pseudo-engelse woorden die de plaats van goede nederlandse woorden menen te nemen, en vooral ook op dit forum.

Zoals 'topic', waar het gewoon 'onderwerp' hoort te zijn...

En het wordt helemaal gek als 'engelse' woorden als werkwoorden gebruikt worden, zoals 'gebanned' :deg waarom niet gewoon doen en 'verbannen' schrijven?

Hebben jullie nu helemaal geen waarde gevoel voor de Nederlandse taal?
Hier ben ik het mee eens. Laten we onze taal hoog houden!
Plaats reactie