Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdstukke

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdstukke

Bericht door SecorDabar »

Ik heb een oud duitstalig exemplaar van het Bijbel Gebedsboek, of: gebeden bij alle hoofdstukken der Heilige Schrift van het oude en nieuwe testament.
Het is uitgegeven in 1862 door Dr. Herman Adelberg, predikant te Erlangen in Duitsland.
Het zijn gebeden die in de Luther Bijbel te vinden zijn van 1770.
Waarschijnlijk zijn deze gebeden afkomstig van Luther.

Het zal wel een reden hebben, dat wij in onze nederlandse reformatorische traditie geen gebedsboeken hebben. Maar bij onze oosterburen was dat in de tijd van de (nadere) reformatie wel gebruikelijk.

Héél bijzonder aan dit gebedsboek is, dat van elk hoofdstuk in de Bijbel een gebed aanwezig is.
De gebeden zijn zeer Christocentrisch en bevindelijk.

Als dit Bijbel-gebedsboek in het nederlands vertaald zou worden, dan denk ik dat het wel in behoefte zou worden voorzien.

Je kunt het boek digitaal raadplegen via books.google.nl
Vul dan de naam in : Bibel-gebetbuch of auteur: Adelberg
Je krijgt het originele exemplaar uit 1862 in gotische druk.
Als je dat gotische niet kunt lezen, dan kun je rechtboven "platte tekst" aanklikken, en dan kun je het boek in normale druk lezen.
Dus gratis en voor niets!

Mijn duits heb ik zodoende ook weer een beetje opgefrist !
Wie onderneemt de nederlandse editie?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Luther »

SecorDabar schreef:Ik heb een oud duitstalig exemplaar van het Bijbel Gebedsboek, of: gebeden bij alle hoofdstukken der Heilige Schrift van het oude en nieuwe testament.
Het is uitgegeven in 1862 door Dr. Herman Adelberg, predikant te Erlangen in Duitsland.
Het zijn gebeden die in de Luther Bijbel te vinden zijn van 1770.
Waarschijnlijk zijn deze gebeden afkomstig van Luther.

Het zal wel een reden hebben, dat wij in onze nederlandse reformatorische traditie geen gebedsboeken hebben. Maar bij onze oosterburen was dat in de tijd van de (nadere) reformatie wel gebruikelijk.

Héél bijzonder aan dit gebedsboek is, dat van elk hoofdstuk in de Bijbel een gebed aanwezig is.
De gebeden zijn zeer Christocentrisch en bevindelijk.

Als dit Bijbel-gebedsboek in het nederlands vertaald zou worden, dan denk ik dat het wel in behoefte zou worden voorzien.

Je kunt het boek digitaal raadplegen via books.google.nl
Vul dan de naam in : Bibel-gebetbuch of auteur: Adelberg
Je krijgt het originele exemplaar uit 1862 in gotische druk.
Als je dat gotische niet kunt lezen, dan kun je rechtboven "platte tekst" aanklikken, en dan kun je het boek in normale druk lezen.
Dus gratis en voor niets!

Mijn duits heb ik zodoende ook weer een beetje opgefrist !
Wie onderneemt de nederlandse editie?
Stuur het boek maar toe, dan wil ik weleens kijken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Zita »

Luther schreef:
SecorDabar schreef:Ik heb een oud duitstalig exemplaar van het Bijbel Gebedsboek, of: gebeden bij alle hoofdstukken der Heilige Schrift van het oude en nieuwe testament.
Het is uitgegeven in 1862 door Dr. Herman Adelberg, predikant te Erlangen in Duitsland.
Het zijn gebeden die in de Luther Bijbel te vinden zijn van 1770.
Waarschijnlijk zijn deze gebeden afkomstig van Luther.

Het zal wel een reden hebben, dat wij in onze nederlandse reformatorische traditie geen gebedsboeken hebben. Maar bij onze oosterburen was dat in de tijd van de (nadere) reformatie wel gebruikelijk.

Héél bijzonder aan dit gebedsboek is, dat van elk hoofdstuk in de Bijbel een gebed aanwezig is.
De gebeden zijn zeer Christocentrisch en bevindelijk.

Als dit Bijbel-gebedsboek in het nederlands vertaald zou worden, dan denk ik dat het wel in behoefte zou worden voorzien.

Je kunt het boek digitaal raadplegen via books.google.nl
Vul dan de naam in : Bibel-gebetbuch of auteur: Adelberg
Je krijgt het originele exemplaar uit 1862 in gotische druk.
Als je dat gotische niet kunt lezen, dan kun je rechtboven "platte tekst" aanklikken, en dan kun je het boek in normale druk lezen.
Dus gratis en voor niets!

Mijn duits heb ik zodoende ook weer een beetje opgefrist !
Wie onderneemt de nederlandse editie?
Stuur het boek maar toe, dan wil ik weleens kijken.
Ziehier: http://books.google.nl/books?pg=PP8&dq= ... utput=text
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door huisman »

Zita schreef:
Luther schreef:
SecorDabar schreef:Ik heb een oud duitstalig exemplaar van het Bijbel Gebedsboek, of: gebeden bij alle hoofdstukken der Heilige Schrift van het oude en nieuwe testament.
Het is uitgegeven in 1862 door Dr. Herman Adelberg, predikant te Erlangen in Duitsland.
Het zijn gebeden die in de Luther Bijbel te vinden zijn van 1770.
Waarschijnlijk zijn deze gebeden afkomstig van Luther.

Het zal wel een reden hebben, dat wij in onze nederlandse reformatorische traditie geen gebedsboeken hebben. Maar bij onze oosterburen was dat in de tijd van de (nadere) reformatie wel gebruikelijk.

Héél bijzonder aan dit gebedsboek is, dat van elk hoofdstuk in de Bijbel een gebed aanwezig is.
De gebeden zijn zeer Christocentrisch en bevindelijk.

Als dit Bijbel-gebedsboek in het nederlands vertaald zou worden, dan denk ik dat het wel in behoefte zou worden voorzien.

Je kunt het boek digitaal raadplegen via books.google.nl
Vul dan de naam in : Bibel-gebetbuch of auteur: Adelberg
Je krijgt het originele exemplaar uit 1862 in gotische druk.
Als je dat gotische niet kunt lezen, dan kun je rechtboven "platte tekst" aanklikken, en dan kun je het boek in normale druk lezen.
Dus gratis en voor niets!

Mijn duits heb ik zodoende ook weer een beetje opgefrist !
Wie onderneemt de nederlandse editie?
Stuur het boek maar toe, dan wil ik weleens kijken.
Ziehier: http://books.google.nl/books?pg=PP8&dq= ... utput=text
Bedankt voor de link, wat een merkwaardig maar mooi boek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Luther »

Ik zou weleens willen weten of de gebeden werkelijk van Luther zijn.
Als dat zo is, is er ook markt voor om het integraal te vertalen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Luther »

Ik heb een poging gedaan om het gebed bij Genesis 1 te vertalen. Er moet wel een brug geslagen worden van het Duits uit de 18e eeuw naar het Nederlands van de 21e eeuw. Daarom ontkom je niet aan het toevoegen van sommigen woorden. Ik ben niet zeker van de vertaling van de laatste zin

Gebed bij Genesis 1

O, Begin zonder begin, Schepper en Onderhouder van alle creaturen, waarachtige God, ik erken Uw onmetelijke weldaad, dat U mij tot een mens naar Uw beeld geschapen hebt, heilig, rechtvaardig en tot heerser over de aarde, om U en Uw werken te erkennen en te roemen. Lof zij daarom Uw oneindige macht, waardoor U alles uit niets geschapen hebt! En dat vanwege Uw onuitputtelijke goedheid, die de bron is van al het goede! Ere zij Uw onbegrijpelijke wijsheid, die alles zo volmaakt geordend heeft! Geprezen zij Uw onuitsprekelijke heerlijkheid, waarin ik mij verlustig!
O, mijn God, toen U Uw woord sprak, geschiedde het. Ik smeek ootmoedig, laat dat eeuwige Woord nu ook krachtig in mij zijn; laat de Heilige Geest ook over mij zweven, zodat, wat in mij door de zonde woest en ledig is geworden, weer volledig tot een zalige hoedanigheid gebracht wordt.
U schiep het licht: behoed mij voor eeuwige duisternis. U verlicht mij door de zon, maan en sterren: verleen mij wederkerig, dat ik U mag verlichten door het licht van het geloof in Jezus Christus.
Alles in de schepping geeft zijn vrucht ten goede van de mens: maak mij meer vruchtbaar in goede werken tot Uw eer. Alles behoudt zijn orde, zoals U het bevolen hebt: help mij, dat ik in mijn beroep ook volhard en trouw ben.
O genadige God, bewaar mij ervoor, dat ik deze wereld niet misbruik, opdat, wanneer de aarde genoegzaam aan haar doel beantwoord heeft, ik ook mag helpen om de hemel te vullen. Amen, Amen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door SecorDabar »

Het doet me goed te bemerken dat mijn lezerstip positieve reacties oplevert.
Fijn, ook om te bemerken dat jullie het digitaal hebben kunnen vinden.

Wat betreft de oorsprong van deze gebeden, (namelijk of deze wel of niet van Luther afkomstig zijn) kun je in de voorrede van Dr. Adelberg lezen.

Inderdaad is het duits uit de 18e eeuw, maar het lijkt dan ook heel veel op de tale Kanaäns van het Nederlandse. Geduld is dan ook hierbij een schone zaak om het verstaanbaar te doen zijn voor ons 21e eeuwse mensen. Toch spreekt in alles een geheel dicht bij de Schrift, en Christocentrisch de taal die hier gebezigd wordt.

Soms is het boek in Duitsland antiquarisch te verkrijgen.
Via de website buchfreund.de heb ik dit bijbel gebedsboek weten te bestellen.
Geen enkel probleem, Binnen 5 dagen had ik het boek per post vanuit Duitsland in huis.
Achteraf digitaal te betalen via internet.

N.B. voordat er een discussie ontstaat over het wel of niet gebruiken van formuliergebeden, kun je deze gebeden ook als meditatie lezen.
Trouwens zijn ook heel veel Psalmen in de Bijbel geen gebeden? en die lezen we toch ook? Het gaat er maar om hoe je leest!
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Luther »

Werkvertaling van het gebed bij Genesis 2:

Gebed bij Genesis 2
Heere God, Vader en Heere van mijn leven, wat hebt U mij, arme aardklont, een hoge waarde toegekend en tot een levende ziel gevormd, opdat ik U, mijn Scheper, volkomen eren zou! O, hoe vreselijk is het, dat ik desondanks met Adam het kwade eren en smaken moet!
Maar toch dank ik U, getrouwe God, voor Uw barmhartigheid, waardoor U mij niet alleen in de paradijstuin van deze wereld hebt gezet, maar mij ook geroepen hebt tot de uitnemender paradijstuin van Uw Kerk in Christus Jezus; die Kerk, die voor mij de ware Boom des Levens is!
God, Die ik op het allerhoogst bemin, bevochtig deze tuin door Uw stromen van genade. Laat in mij gevonden worden het kostelijke goud van het geloof. Was en vernieuw mijn hart tot de eeuwige zaligheid.
Heere Jezus Christus, U Die in de slaap van de dood Uw Kerk heeft toebereid door water en bloed – zoals dat vloeide uit Uw zijde – onderhoudt haar. Onderhoudt ook de volmaakte orde van de heilige huwelijkse staat. Zegen beide echtgenoten in genade, tot ik met alle uitverkorenen naar U geleid word als Uw vlees en bloed, om zonder schaamte in eeuwige liefde en vreugde te mogen leven.
Amen, amen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Luther »

Werkvertaling van het gebed bij Genesis 3:

Gebed bij Genesis 3
O, rechtvaardige God en barmhartige Vader! Niet alleen Adam en Eva, maar ook ik, ja helaas ook ikzelf, heb mij door de listige slang, de duivel, laten verleiden en heb tegen uw heilig gebod zwaar gezondigd.
Och, zou ik niet voor Uw stem moeten verschrikken, U bent immers een jaloers God op Uw eer! Zou ik mij niet moeten schamen voor Uw heiligheid, ik die geheel ontbloot ben van gerechtigheid. Zou ik, arm mens, mij niet moeten verstoppen, ik die ervoor gezorgd heb heb dat ik de eeuwigen dood zou moeten sterven!
Maar waar moet ik heen, Heere, om voor Uw aangezicht te vluchten? Welke boom in deze wereld zal mij verbergen, welke balderen zullen mij bedekken?
Mijn Heere Jezus Christus, U bent het ware Vrouwenzaad, de werkelijke Boom des Levens. U hebt Zich over mij uitgebreid aan het hout des kruises. Tot U neem ik de toevlucht: in Uw wonden verberg ik mij, met Uw kleed bedek ik mij. O, laat mij niet naakt gevonden worden!
O Heilige Geest, bewaar mijn ziel voor alle boze lusten en geef dat ik ten allen tijde genoeg heb aan Gods genade! Straffen die U mij oplegt, wil ik geduldig dragen. Verleen mij, dat ik alle ongerechtigheden door Uw genade mag overwinnen en dat ik aan het einde van mijn leven in mag gaan door de verse en levende Weg Christus Jezus in het onvergankelijke paradijs, om daar te eten van de Boom des Levens en U eeuwig te loven.
Amen, amen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Luther »

Zou een complete vertaling van een dergelijk gebedenboek begeerd worden in nederland (en wellicht in Duitsland - hertaling) ?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Luther »

De Bijbel bestaat uit 1189 hoofdstukken, elke dag 1 gebed vertalen, betekent zo'n 3 jaar werk...:)
Laatst gewijzigd door Luther op 20 okt 2011, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Zita »

Luther schreef:De Bijbel bestaat uit 1189 hoofdstukken, elke dag 1 gebed vertalen, beteknt zo'n 3 jaar werk...:)
'k Zou als ik jou was es informeren bij een uitgever. Het is wel een mooi concept: een soort begeleiding bij het lezen van de Bijbel in zijn geheel, of als meditatief dagboek.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Luther schreef:De Bijbel bestaat uit 1189 hoofdstukken, elke dag 1 gebed vertalen, betekent zo'n 3 jaar werk...:)
'k Zou als ik jou was es informeren bij een uitgever. Het is wel een mooi concept: een soort begeleiding bij het lezen van de Bijbel in zijn geheel, of als meditatief dagboek.
Dat lijkt mij ook mooi.
De markt zal in ieder geval groter zijn, als zeker is/wordt dat de gebeden geschreven zijn door Maarten Luther.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door SecorDabar »

Elke dag gebruik ik na het lezen van een hoofdstuk uit de Bijbel, dit Bibel-Gebetsbuch ter meditatie.
Elk gebed bestaat uit ongeveer 20 regels. Dus de gebeden zijn bijna allemaal evenlang.
Heel bijzonder is dat zelfs van bijbelhoofdstukken met geslachtsregisters, bijvoorbeeld Genesis 36, een gebedsmeditatie te vinden is in dit Bibel-gebetbuch.
Ik heb een multo-mapje waarin ik per gebed dit in het nederlands opschrijf.

Een andere methode is om via de platte tekst in Google, eerst elk gebed in word perfect als een bestand op te slaan, en dan vervolgens door met de rechter muisknop de tekst te arceren, en met de rechtermuisknop te kopiëren terug naar Google. om de tekst door Google te laten vertalen.
In Google zit namelijk een optie om een stuk tekst te vertalen in het Nederlands. Alleen is dan de zinsopbouw van duits naar nederlands niet optimaal, maar heb je wel de woorden vertaald.
Voordat je dus de tekst kopiëerd naar Google moet je Google op de optie "vertalen" hebben staan.

Inmiddels ben ik bij Genesis 36 (het geslachtsregister van Ezau. (!) :

O, goedertieren God, HEERE van alle heren,
Het is Uw werk, wie daar zou hoog of nederig zijn in deze wereld.
Maar toch, is het beter om vroom en nederig, als hoog en goddeloos te zijn.
Daarom bid ik U ootmoedig:
Laat mij voor alle dingen U volgen.
Zo is er niemand over mij (gesteld).
Wat helpt het toch de wereldkinderen, hoewel zij zich zo wijd uitbreiden dat ze veel geluk hebben,
en grote eer op aarde hebben?
Maar ondertussen zijn zij voor Uw ogen een gruwel, en tot hun einde hebben zij de verdoemenis.
Ach, liefste God, van de oeroude geslachten ben ik een arm zondaar.
Telkens wanneer ik terug reken, des te meer vind ik mijn onwaardigheid.
En volgens die grote genade, dat Gij mij verwaardigd in het kindschap, in Christus Jezus, waardoor ik het Goddelijk geslacht in Hem, mijn kindschap te roemen hebt, en mij roemen wil in alle eeuwigheid.
Ach Heere God, bewaar mijn ziel, dat ik niet weer terugloop in dat Ezaus geslacht, maar dat ik onder de Vorst des Levens, Jezus Christus, in gerechtigheid en heiligheid mag wonen, en eindelijk onder de hemelkoningen gekroond, tot eeuwige glorie mocht gezet worden in Uw eeuwig Rijk. Amen, Amen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Herman Adelberg - Bijbel Gebedsboek bij alle hoofdst

Bericht door Luther »

SecorDabar schreef:Elke dag gebruik ik na het lezen van een hoofdstuk uit de Bijbel, dit Bibel-Gebetsbuch ter meditatie.
Elk gebed bestaat uit ongeveer 20 regels. Dus de gebeden zijn bijna allemaal evenlang.
Heel bijzonder is dat zelfs van bijbelhoofdstukken met geslachtsregisters, bijvoorbeeld Genesis 36, een gebedsmeditatie te vinden is in dit Bibel-gebetbuch.
Ik heb een multo-mapje waarin ik per gebed dit in het nederlands opschrijf.

Een andere methode is om via de platte tekst in Google, eerst elk gebed in word perfect als een bestand op te slaan, en dan vervolgens door met de rechter muisknop de tekst te arceren, en met de rechtermuisknop te kopiëren terug naar Google. om de tekst door Google te laten vertalen.
In Google zit namelijk een optie om een stuk tekst te vertalen in het Nederlands. Alleen is dan de zinsopbouw van duits naar nederlands niet optimaal, maar heb je wel de woorden vertaald.
Voordat je dus de tekst kopiëerd naar Google moet je Google op de optie "vertalen" hebben staan.

Inmiddels ben ik bij Genesis 36 (het geslachtsregister van Ezau. (!) :

O, goedertieren God, HEERE van alle heren,
Het is Uw werk, wie daar zou hoog of nederig zijn in deze wereld.
Maar toch, is het beter om vroom en nederig, als hoog en goddeloos te zijn.
Daarom bid ik U ootmoedig:
Laat mij voor alle dingen U volgen.
Zo is er niemand over mij (gesteld).
Wat helpt het toch de wereldkinderen, hoewel zij zich zo wijd uitbreiden dat ze veel geluk hebben,
en grote eer op aarde hebben?
Maar ondertussen zijn zij voor Uw ogen een gruwel, en tot hun einde hebben zij de verdoemenis.
Ach, liefste God, van de oeroude geslachten ben ik een arm zondaar.
Telkens wanneer ik terug reken, des te meer vind ik mijn onwaardigheid.
En volgens die grote genade, dat Gij mij verwaardigd in het kindschap, in Christus Jezus, waardoor ik het Goddelijk geslacht in Hem, mijn kindschap te roemen hebt, en mij roemen wil in alle eeuwigheid.
Ach Heere God, bewaar mijn ziel, dat ik niet weer terugloop in dat Ezaus geslacht, maar dat ik onder de Vorst des Levens, Jezus Christus, in gerechtigheid en heiligheid mag wonen, en eindelijk onder de hemelkoningen gekroond, tot eeuwige glorie mocht gezet worden in Uw eeuwig Rijk. Amen, Amen.
Zie PB.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie