Boeken bij jubilea

Plaats reactie
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Boeken bij jubilea

Bericht door keesjanm »

Er is een boek verschenen ivm het 25 jarig ambtsjubileum van ds. GJ van Aalst. http://www.hertog.nl/artikel.aspx?ean=9789033124297
Deze predikant heeft al veel voor het kerkverband mogen betekenen. Toch vraag ik me af of een herdenkingsboek terwijl de predikant nog in leven is, wenselijk is.
In de meest recente Saambinder staan de jubilarissen ds. Kleppe en ds. Verweij, beide 40 jaar in het ambt. Eerder dit jaar ds. van Gelder. Van al deze predikanten is geen jubileumboek verschenen terwijl ook deze predikanten veel voor het kerkelijke leven betekent hebben en zelfs nog langer in het ambt staan. Het gaat me nu niet om dit specifieke boek, maar hoe denken jullie over het uitbrengen van herdenkingsboeken van nog in leven zijnde predikanten?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door Luther »

keesjanm schreef:Er is een boek verschenen ivm het 25 jarig ambtsjubileum van ds. GJ van Aalst. http://www.hertog.nl/artikel.aspx?ean=9789033124297
Deze predikant heeft al veel voor het kerkverband mogen betekenen. Toch vraag ik me af of een herdenkingsboek terwijl de predikant nog in leven is, wenselijk is.
In de meest recente Saambinder staan de jubilarissen ds. Kleppe en ds. Verweij, beide 40 jaar in het ambt. Eerder dit jaar ds. van Gelder. Van al deze predikanten is geen jubileumboek verschenen terwijl ook deze predikanten veel voor het kerkelijke leven betekent hebben en zelfs nog langer in het ambt staan. Het gaat me nu niet om dit specifieke boek, maar hoe denken jullie over het uitbrengen van herdenkingsboeken van nog in leven zijnde predikanten?
Het is geen herdenkingsboek, maar een liber amicorum.
Ik vraag me af of dat officieel uitgegeven had oeten worden. Meestal bewaar je zoiets voor een beperkte kring van intimi.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door helma »

niet in het leven.
we belijden het wel zo mooi dat een veertje nog lucht nodig heeft om omhoog te gaan, maar dat een mens niets nodig heeft om met zichzelf de hoogte in te gaan.
Dan toch zeker geen boek met loftuitingen.
(en ik heb niet Ds van Aalst specifiek op het oog; maar algemeen)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door Luther »

helma schreef:niet in het leven.
we belijden het wel zo mooi dat een veertje nog lucht nodig heeft om omhoog te gaan, maar dat een mens niets nodig heeft om met zichzelf de hoogte in te gaan.
Dan toch zeker geen boek met loftuitingen.
(en ik heb niet Ds van Aalst specifiek op het oog; maar algemeen)
Het is überhaupt de vraag of levensbeschrijvingen wel goed zijn voor wie dan ook.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Het is geen herdenkingsboek, maar een liber amicorum.
Ik vraag me af of dat officieel uitgegeven had oeten worden. Meestal bewaar je zoiets voor een beperkte kring van intimi.
Ik vind een vriendenbundel altijd een mooi initiatief, maar dan moet het m.i. voornamelijk inhoudelijk zijn. Dit boek (heb het een beetje doorgelezen) is eigenlijk voornamelijk biografisch. Dat lijkt me inderdaad beter voor beperkte uitgave.
Maar ik ken verschillende vriendenbundels die bijzonder de moeite van het lezen waard zijn. Dan gaan vrienden vooral in opstellen in op (het) vakgebied(en) van de jubilaris. Zo zijn er overigens ook heel wat bekende opstellen verschenen.

De vergelijking met andere dominees die jubileren doet niet zo ter zake wat mij betreft. Het is een initiatief door vrienden. Dat had bij iedere dominee gekund, als men dat wilde. Het is niet een kerkelijk initiatief ofzo. (Misschien wel vanuit de gemeente, maar dat is iets anders)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door Jongere »

Neem bijvoorbeeld deze vriendenbundel, voor prof. de Reuver bij zijn afscheid:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription

Dat is de uitgave voor breed publiek waard, vaak worden ook juist hier boeiende theologisch nieuwe dingen in gezegd.
En het lijkt mij bovendien voor degene aan wie het aangeboden wordt tien keer aantrekkelijker als geschenk van je vrienden om door te lezen, dan je eigen levensverhaal.

De vriendenbundel die een tijdje geleden voor ds. Moerkerken verscheen, droeg overigens ook veel meer dit karakter. En binnenkort verschijnt ook zo'n bundel (of hij is al verschenen, weet ik niet precies) voor prof. van de Beek. Dat is nu iets waar ik erg benieuwd naar ben.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door Germanicus »

Jongere schreef:Neem bijvoorbeeld deze vriendenbundel, voor prof. de Reuver bij zijn afscheid:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription En binnenkort verschijnt ook zo'n bundel (of hij is al verschenen, weet ik niet precies) voor prof. van de Beek. Dat is nu iets waar ik erg benieuwd naar ben.
Helaas is de vriendenbundel voor prof. dr. De Reuver uitverkocht. Wist van het bestaan niet af, maar zou het graag in bezit krijgen. Wellicht tweedehands (maar ik koop het liefste nieuw..). De vriendenbundel voor Van de Beek lijkt me ook boeiend. Onlangs is het kwartaalblad Soteria geheel vaan Van de Beek gewijd. Interessant. Maar goed, ik ben off-topic.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door refo »

Bij boekwinkeltjes staan er twee te koop.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door keesjanm »

Luther schreef:
helma schreef:niet in het leven.
we belijden het wel zo mooi dat een veertje nog lucht nodig heeft om omhoog te gaan, maar dat een mens niets nodig heeft om met zichzelf de hoogte in te gaan.
Dan toch zeker geen boek met loftuitingen.
(en ik heb niet Ds van Aalst specifiek op het oog; maar algemeen)
Het is überhaupt de vraag of levensbeschrijvingen wel goed zijn voor wie dan ook.

Dit is een terechte vraag. Wel vind ik het anders worden als er een beschrijving uitgegeven wordt na het sterven van een persoon, met als doel de werken van God te laten zien. Het is waar dat er wel meer vriendenboeken worden uitgegeven. Maar dan nog, we zijn zulke hoogmoedige mensen. Voor mezelf heb ik nog geen antwoord op de vraag of het wenselijk is om dit gebruik ook op kerkelijk erf over te nemen.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door Germanicus »

refo schreef:Bij boekwinkeltjes staan er twee te koop.
Bedankt! Nu staan er geen meer te koop.. :)
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door Zita »

Germanicus schreef:
refo schreef:Bij boekwinkeltjes staan er twee te koop.
Bedankt! Nu staan er geen meer te koop.. :)
Er staan er nog twee te koop bij bol.com: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... secondhand
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door -DIA- »

Er is hier vorige week een dik boek (bijna 600 pagina's, veel (kleuren)foto's, stukjes uit de Saambinder, Kerkbode enz.) uitgekomen
ter gelegenheid van de herdenking dat 175 geleden in Rijssen de Afscheiding plaatsvond en de geschiedenis van de
Gereformeerde Gemeenten hier ter plaatse begon.
In dit boek is ook een verslag van de levensloop van ds. J.M. Kleppe en ds. J.W. Verweij opgenomen...

Vanzelf vind ik wel dat je een predikant niet moet verafgoden, maar deze beschrijvingen passen goed in het boek.
Het is geen mensenverheerlijking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boeken bij jubilea

Bericht door eilander »

Luther schreef:
helma schreef:niet in het leven.
we belijden het wel zo mooi dat een veertje nog lucht nodig heeft om omhoog te gaan, maar dat een mens niets nodig heeft om met zichzelf de hoogte in te gaan.
Dan toch zeker geen boek met loftuitingen.
(en ik heb niet Ds van Aalst specifiek op het oog; maar algemeen)
Het is überhaupt de vraag of levensbeschrijvingen wel goed zijn voor wie dan ook.
Levensbeschrijvingen kunnen zeker goed zijn: dat God ook in onze tijd levens radicaal verandert, is waard om gehoord en gelezen te worden.
Het is echter de vraag wie er centraal staat in zo'n levensbeschrijving.
Hoe feller de zon schijnt, des te meer verbleken de sterren.
Plaats reactie