Occulte zaken in Donald Duck?

Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door caprice »

rekcor schreef:
caprice schreef:
rekcor schreef: (...)
Zo af en toe, maar eigenlijk ook niet zo vaak. :jongle
(...)
Ja, vier op een rij en galgje. :haha
Maar wat vind jij dan het verschil tussen deze vormen van ontspanning en de DD, dat voor laatstgenoemde geldt:
caprice schreef:maar beter is het om de wijze spreuken van Salomo er op na te lezen.
en voor eerstgenoemden niet?

edit: /quote verkeerd
De eerste zaken (spelletjes) hebben een sociale functie, terwijl de DD dat niet heeft. Als je dan toch wat gaat lezen, zou ik inderdaad iets ontspannends nemen zoals ik eerder genoemd heb, maar de Spreuken van Salomo verkies ik boven de donald duck, als ik moest kiezen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Ander »

henriët schreef:Hoe dan ook, ten diepste moet je als christen galgje ook afkeuren. Geef het een andere naam en gebruik geen mens die aan de galg gehangen moet worden.
Je kunt er bijv huisje van maken..
En dan niet in afbrekende zin, maar opbouwend zeg maar.
:hum
haha, mensen toch. Nu komt galgje aan de beurt. Zo'n leuk spelletje.
Kom ik weer: ik gebruik het bij mijn woordenschatles. Geweldig leuk. De nieuw geleerde woorden kan ik invoeren in galgje (http://www.schoolbordportaal.nl). Dan doe ik er galgje mee. Kinderen vinden het prachtig en ik bespreek gelijk de woorden. Maar ja, ík werk op een refoschool. :)

Maar even serieus: wees inderdaad niet al te rechtvaardig. Kinderen zijn echt niet gek en kennen heus het onderscheid tussen schijn en zijn.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Wilhelm »

Ik moet er toch erg aan wennen.
Bij sommigen proef ik een beetje een houding van : Liever een Donald Duck dan een HSV.

Plaatsen kan ik het niet. Maar het zal ongetwijfeld wel aan mij liggen....
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Ik moet er toch erg aan wennen.
Bij sommigen proef ik een beetje een houding van : Liever een Donald Duck dan een HSV.

Plaatsen kan ik het niet. Maar het zal ongetwijfeld wel aan mij liggen....
Huh? Wel eens van appels en peren gehoord?
Maar ik reageer ook wat uit verbazing eigenlijk.
Ik zal eerlijk mijn verhaal vertellen: het eerste jaar dat ik op school werkte, nu ruim 5 jaar geleden, waren in diverse klassen (vooral bovenbouw) DD's in de klas. Ik wilde dat absoluut niet en heb ze twee jaar buiten mijn klas weten te houden. Niet om dat ik zozeer tegen DD's ben maar meer omdat ik het niet goed vind in een onderwijssituatie. Op een gegeven moment werd het wel erg lastig: kinderen waren gewend op sommige momenten een DD te kunnen pakken en dan kwamen ze bij mij en dan ging het niet. Was er eigenlijk geen regel op de school over het lezen van DD's, toen ik merkte dat ik het moeilijk meer tegen kon houden is het op een teamoverleg geweest. We hebben toen afgesproken dat schoolbreed kinderen alleen in vrije momenten (even voor lestijd en in de middagpauze, alle kinderen blijven over bij ons) DD's mogen lezen en verder over de dag niet. Dat werkt prima. En het is héérlijk rustig tijdens het eten in mijn klas. Dat is het echte verhaal.

En troost je Wilhelm, na de etenspauze lees ik de kinderen een capittel voor uit de SV, echt waar! :)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Willem »

henriët schreef:
Willem schreef:Ga gewoon wat nuttigs doen op de jongensclub.
pft Willem, wat een veroordeling..
heb je weleens een jongensclub geleid? Zo nee, laat me je zeggen, dat er absoluut een stukje ontspanning moet zijn.

:hum
Mischien ter ontspanning de jongens wat energie kwijt laten raken i.p.v van weer op de stoel moeten zitten en over woordjes nadenken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:... toen ik merkte dat ik het moeilijk meer tegen kon houden...
Hoezo?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door henriët »

Willem schreef:
henriët schreef:
Willem schreef:Ga gewoon wat nuttigs doen op de jongensclub.
pft Willem, wat een veroordeling..
heb je weleens een jongensclub geleid? Zo nee, laat me je zeggen, dat er absoluut een stukje ontspanning moet zijn.

:hum
Mischien ter ontspanning de jongens wat energie kwijt laten raken i.p.v van weer op de stoel moeten zitten en over woordjes nadenken.
weleens gehoord van educatieve ontspanning.

Maar goed, luitjes waar hèbben we het over.

( dat ik over het woord 'galgje'ben gaan nadenken was nadat ik een les over Anne Frank had gegeven...
even later hadden we nog wat tijd.. en wilden de kinderen graag galgje..
de mentor van de Driestar die de les evalueerde vond toch wel dat ik dat eens moest uitleggen.. hoe ik dat kon rijmen..
Sja.. sindsdien vind ik 'galgje'met letters een leuk spelletje, maar heb bezwaren met de naam.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Willem »

Wilhelm schreef:Ik moet er toch erg aan wennen.
Bij sommigen proef ik een beetje een houding van : Liever een Donald Duck dan een HSV.
Plaatsen kan ik het niet. Maar het zal ongetwijfeld wel aan mij liggen....
Yeah! Yeah! in plaats van: Liever een raket in de tuin dan een rus in de keuken!
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Willem »

Wat denken we trouwens van schaken? Een sport ooit mateloos populair onder koningen en andere leiders. De reden? Men ging op dezelfde manier om met hun soldaten als een schaker omgaat met z'n stukken. 2 paarden incl. ruiters inruilen tegen 8 man voetvolk was een goede deal. 10 doden maar ja, 't lag er maar net aan wat je verder nog als resources had. Het doel? Kill the King!
Mooi spel. Maar wel dwars tegen het 6e gebod in.
Nog afgezien van de hedendaagse sportverdwazing rondom dit spelletje is zelfs het RD van mening dat hierover wel kond gedaan mag worden.

Over allerlei dobbelspelen - spellen met dobbelstenen zoals ganzenborden, mens erger je niet - enz. gaan we het niet hebben.

Over spellen die een beroep doen op eerzucht, het beste willen zijn, winnen, niet af raken enz. gaan we het ook niet hebben. Bijbels is het allemaal niet. Hieronder valt dus b.v. galgje. De naam dekt verder prima de lading. T'is ook weer een survival of the fittest. De zwakste legt het loodje. Is af. Mag op z'n nagels gaan kluiven of zoiets. zo'n looser!

Hoeveel spellen zullen er zijn die intrinstiek gaan over het meedoen en niet over het winnen?
Wie kent een spel waarbij het niet zo is dat de iedereen behoudens de winnaar een looser is? Dat de nr. 2 de eerste is in een hele rij loosers? Is dat allemaal bijbels?
Laatst gewijzigd door Willem op 30 aug 2011, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Auto »

Willem schreef:Wat denken we trouwens van schaken? Een sport ooit mateloos populair onder koningen en andere leiders. De reden? Men ging op dezelfde manier om met hun soldaten als een schaker omgaat met z'n stukken. 2 paarden incl. ruiters inruilen tegen 8 man voetvolk was een goede deal. 10 doden maar ja, t'lag er maar net aan wat je verder nog als resources had. Het doel? Kill the King!
Mooi spel. Maar wel dwars tegen het 6e gebod in.

Over allerlei dobbelspelen - ganzenborden, mens erger je niet - enz. gaan we het niet hebben.

Over spellen die een beroep doen op eerzucht, het beste willen zijn, winnen, niet af raken enz. gaan we het ook niet hebben. Bijbels is het allemaal niet. Hieronder valt dus b.v. galgje. De naam dekt verder prima de lading. T'is ook weer een survival of the fittest. De zwakste legt het loodje. Is af. Mag op z'n nagels gaan kluiven of zoiets. zo'n looser!

Hoeveel spellen zijn er die eigenlijk die intrinstiek gaan over het meedoen en niet over het winnen?

Wie kent een spel waarbij het niet zo is dat de iedereen behoudens de winnaar een looser is? Dat de nr. 2 de eerste is in een hele rij loosers? Is dat allemaal bijbels?
Zouden er nog meer redenen te vinden zijn om het lezen van de DD goed te praten? ;)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door henriët »

Willem, wat je er ook bijhaalt, DD is zoals je kunt lezen in dit topic geen lectuur voor binnen de gereformeerde gezindte!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:... toen ik merkte dat ik het moeilijk meer tegen kon houden...
Hoezo?
Nou ja, niet tegenhouden, natuurlijk kon dat in principe wel. Maar in deze middelmatige zaken ga je op zoek naar een compromis. En die is gevonden, zie mijn verhaal. In sommige klassen werden veel vaker DD's gelezen, dat is nu teruggeschroefd.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Ander »

henriët schreef:Willem, wat je er ook bijhaalt, DD is zoals je kunt lezen in dit topic geen lectuur voor binnen de gereformeerde gezindte!
Waarom niet?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door henriët »

henriët schreef:Willem, wat je er ook bijhaalt, DD is zoals je kunt lezen in dit topic geen lectuur voor binnen de gereformeerde gezindte!
en daarnaast nog zoveel andere dingen meer..

:huhu
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Willem »

henriët schreef:
henriët schreef:Willem, wat je er ook bijhaalt, DD is zoals je kunt lezen in dit topic geen lectuur voor binnen de gereformeerde gezindte!
en daarnaast nog zoveel andere dingen meer..

:huhu
Oei! Is dit Ex Cathedra?
Plaats reactie