Occulte zaken in Donald Duck?

Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Zita »

Donald Duck en Suske en Wiske zul je in mijn huis niet aantreffen, vanwege de verheerlijking van de zwarte magie. Maar van een Jan, Jans en de kinderen kan ik wel genieten op z'n tijd. Of van Calvin and Hobbes. Of van Simon's Cat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Boekenruilbeurs

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:Donald Duck en Suske en Wiske zul je in mijn huis niet aantreffen, vanwege de verheerlijking van de zwarte magie.
Klopt. Dat wordt veel onderschat in onze gezindte.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Boekenruilbeurs

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:
Zita schreef:Donald Duck en Suske en Wiske zul je in mijn huis niet aantreffen, vanwege de verheerlijking van de zwarte magie.
Klopt. Dat wordt veel onderschat in onze gezindte.
Is de kwalificering "verheerlijking van zwarte magie" op z'n plaats? Ik heb dit altijd beschouwd als een "fantasy" zoals b.v. ook in Richteren gesproken wordt over en pratende doornstruik. Ook in Koningen staat volgens mij een soortgelijke vergelijking / sprookje.
Daarnaast loopt het in de DD nooit goed af met "Zwarte Magica", dat hekserij dus wordt verheerlijkt klopt dan toch niet helemaal.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Boekenruilbeurs

Bericht door Ander »

Willem schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef:Donald Duck en Suske en Wiske zul je in mijn huis niet aantreffen, vanwege de verheerlijking van de zwarte magie.
Klopt. Dat wordt veel onderschat in onze gezindte.
Is de kwalificering "verheerlijking van zwarte magie" op z'n plaats? Ik heb dit altijd beschouwd als een "fantasy" zoals b.v. ook in Richteren gesproken wordt over en pratende doornstruik. Ook in Koningen staat volgens mij een soortgelijke vergelijking / sprookje.
Daarnaast loopt het in de DD nooit goed af met "Zwarte Magica", dat hekserij dus wordt verheerlijkt klopt dan toch niet helemaal.
Suske en Wiske vind ik erg vervelend en zou ik mijn kinderen niet te lezen geven, in DD vind ik het inderdaad minder storend.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Boekenruilbeurs

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:
Willem schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef:Donald Duck en Suske en Wiske zul je in mijn huis niet aantreffen, vanwege de verheerlijking van de zwarte magie.
Klopt. Dat wordt veel onderschat in onze gezindte.
Is de kwalificering "verheerlijking van zwarte magie" op z'n plaats? Ik heb dit altijd beschouwd als een "fantasy" zoals b.v. ook in Richteren gesproken wordt over en pratende doornstruik. Ook in Koningen staat volgens mij een soortgelijke vergelijking / sprookje.
Daarnaast loopt het in de DD nooit goed af met "Zwarte Magica", dat hekserij dus wordt verheerlijkt klopt dan toch niet helemaal.
Suske en Wiske vind ik erg vervelend en zou ik mijn kinderen niet te lezen geven, in DD vind ik het inderdaad minder storend.
Volgens mij is de bijbel duidelijk over hoe we moeten staan tegenover tovernarij ...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Boekenruilbeurs

Bericht door Willem »

MarthaMartha schreef:
Ander schreef:
Willem schreef: Is de kwalificering "verheerlijking van zwarte magie" op z'n plaats? Ik heb dit altijd beschouwd als een "fantasy" zoals b.v. ook in Richteren gesproken wordt over en pratende doornstruik. Ook in Koningen staat volgens mij een soortgelijke vergelijking / sprookje.
Daarnaast loopt het in de DD nooit goed af met "Zwarte Magica", dat hekserij dus wordt verheerlijkt klopt dan toch niet helemaal.
Suske en Wiske vind ik erg vervelend en zou ik mijn kinderen niet te lezen geven, in DD vind ik het inderdaad minder storend.
Volgens mij is de bijbel duidelijk over hoe we moeten staan tegenover tovernarij ...
Wat is dan jouw verklaring van het sprookje in richteren? Wanneer is iets "fantasy", zoals er o.a. vele - kinder - boeken zijn en wanneer noem je iets "tovernarij"? Hoe is dan de verhouding tot b.v. de Narnia boeken?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Boekenruilbeurs

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef:
MarthaMartha schreef:
Ander schreef:
Willem schreef: Is de kwalificering "verheerlijking van zwarte magie" op z'n plaats? Ik heb dit altijd beschouwd als een "fantasy" zoals b.v. ook in Richteren gesproken wordt over en pratende doornstruik. Ook in Koningen staat volgens mij een soortgelijke vergelijking / sprookje.
Daarnaast loopt het in de DD nooit goed af met "Zwarte Magica", dat hekserij dus wordt verheerlijkt klopt dan toch niet helemaal.
Suske en Wiske vind ik erg vervelend en zou ik mijn kinderen niet te lezen geven, in DD vind ik het inderdaad minder storend.
Volgens mij is de bijbel duidelijk over hoe we moeten staan tegenover tovernarij ...
Wat is dan jouw verklaring van het sprookje in richteren? Wanneer is iets "fantasy", zoals er o.a. vele - kinder - boeken zijn en wanneer noem je iets "tovernarij"? Hoe is dan de verhouding tot b.v. de Narnia boeken?
Mijn verklaring is niet zo belangrijk Willem. Je kunt voor jezelf nagaan of je met de bijbel in de hand kunt genieten van verhalen met toverdrankjes, toverformules en toveracties, gedaanteverwisselingen en dergelijke met als doel een geluksdubbeltje te bemachtigen. Dat moet niet moeilijk zijn voor een doorgewinterde SV lezer, toch?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat staat er in je boekenkast? (uit: Boekenruilbeurs)

Bericht door Zita »

Verheerlijken is misschien te sterk uitgedrukt. Maar tovenarij en hekserij is in de DD amusant en vrij onschuldig. Het loopt inderdaad altijd verkeerd af met Zwarte Magica en Madam Mikmak is een lief onschuldig heksje. Waarom zou wicca dan wel verkeerd zijn? Waarom zou je je in het dagelijks leven wel ver moeten houden van occultisme?
En neem mij niet kwalijk, maar dat is toch wel een heel ander verhaal dan het verhaal uit Richteren. Bovendien moeten we het geheel van Gods Woord als uitgangspunt nemen, en dat geeft bepaald geen bagatelliserende, geamuseerde of goedkeurende houding ten opzichte van hekserij.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Boekenruilbeurs

Bericht door Willem »

MarthaMartha schreef:Mijn verklaring is niet zo belangrijk Willem. Je kunt voor jezelf nagaan of je met de bijbel in de hand kunt genieten van verhalen met toverdrankjes, toverformules en toveracties, gedaanteverwisselingen en dergelijke met als doel een geluksdubbeltje te bemachtigen. Dat moet niet moeilijk zijn voor een doorgewinterde SV lezer, toch?
Oeps, oeps. Afgezien van de inhoudelijke argumenten waar ik eens goed over na zal denken heb ik het idee dat er vandaag weer dermate veel gevoelige tenen zijn geraakt dat het niet AD HOMINEM reageren als een lastig te omzeilen klip beschouwd kan worden gelet op het onderstreepte deel hierboven. :nananere
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat staat er in je boekenkast? (uit: Boekenruilbeurs)

Bericht door Tiberius »

Soms sta ik hier helemaal paf. Dit is zo'n moment.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Wat staat er in je boekenkast? (uit: Boekenruilbeurs)

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:Soms sta ik hier helemaal paf. Dit is zo'n moment.
en ik voor pampus onder mijn tafel
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wat staat er in je boekenkast? (uit: Boekenruilbeurs)

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Soms sta ik hier helemaal paf. Dit is zo'n moment.
Dan sta je hier niet alleen in ;)

Ik begrijp bijvoorbeeld niet hoe je de magie in de DD kunt bagatelliseren.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Wat staat er in je boekenkast? (uit: Boekenruilbeurs)

Bericht door Ander »

Haaaaaaaaaaaaaaa, er is een stok om te slaan. Ander en Willem vinden DD leuk. En dan zijn ze zo SV-minded. Daar moet je wel bovenop duiken. Hoe bestaat het. Wij hebben ze zelfs op school, voor vrije momenten. En 't is een echte refo-school hoor! :)

Maar o,o, hoe slecht is dat toch.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat staat er in je boekenkast? (uit: Boekenruilbeurs)

Bericht door Zita »

Ander schreef:Haaaaaaaaaaaaaaa, er is een stok om te slaan. Ander en Willem vinden DD leuk. En dan zijn ze zo SV-minded. Daar moet je wel bovenop duiken. Hoe bestaat het. Wij hebben ze zelfs op school, voor vrije momenten. En 't is een echte refo-school hoor! :)

Maar o,o, hoe slecht is dat toch.
Beetje kinderachtig. Ik heb niks tegen de SV. Ik heb niks tegen mensen die beargumenteerd zeer SV-minded zijn. Maar ik heb wel (eveneens beargumenteerd) wat tegen de DD. Zelfs dat is mogelijk.
Misschien kan de DD-discussie afgesplitst worden?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Wat staat er in je boekenkast? (uit: Boekenruilbeurs)

Bericht door Auto »

Ander schreef:Haaaaaaaaaaaaaaa, er is een stok om te slaan. Ander en Willem vinden DD leuk. En dan zijn ze zo SV-minded. Daar moet je wel bovenop duiken. Hoe bestaat het. Wij hebben ze zelfs op school, voor vrije momenten. En 't is een echte refo-school hoor! :)

Maar o,o, hoe slecht is dat toch.
Willem gedeeltelijk schreef:Afgezien van de inhoudelijke argumenten waar ik eens goed over na zal denken heb ik het idee dat er vandaag weer dermate veel gevoelige tenen zijn geraakt
Ik ken een soortgelijke refo school waar toch een heel ander beleid wordt gevoerd. ;)
Plaats reactie