Occulte zaken in Donald Duck?

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Mister »

henriët schreef:Willem, wat je er ook bijhaalt, DD is zoals je kunt lezen in dit topic geen lectuur voor binnen de gereformeerde gezindte!
:super
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door caprice »

henriët schreef:
henriët schreef:Willem, wat je er ook bijhaalt, DD is zoals je kunt lezen in dit topic geen lectuur voor binnen de gereformeerde gezindte!
en daarnaast nog zoveel andere dingen meer..

:huhu
Juist. Het gaat over je gehele levensopenbaring. Willen we tot eer van God leven?

Wat galgje betreft, ik zie het meer als een woordspelletje. In mijn opvoeding heb ik niet meegekregen dat het niet goed is om te spelen. Persoonlijk gevoel ik eerder bezwaren tegen spellen met een dobbelsteen, dan tegen galgje, maar nu dwalen we wel erg ver af.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef:
henriët schreef:
Willem schreef:Ga gewoon wat nuttigs doen op de jongensclub.
pft Willem, wat een veroordeling..
heb je weleens een jongensclub geleid? Zo nee, laat me je zeggen, dat er absoluut een stukje ontspanning moet zijn.

:hum
Mischien ter ontspanning de jongens wat energie kwijt laten raken i.p.v van weer op de stoel moeten zitten en over woordjes nadenken.
Op een stoel zitten als je galgje doet met twee groepen tegen elkaar? vergeet het maar, ze zitten en staan meer op tafels en verdringen zich om het bord.... maar op een stoel zitten doet er dan niet één... (en troost je, het is een tijd-vul-spelletje voor als ze klaar zijn met zagen, timmeren, schuren en dat soort dingen....)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door hmprff »

Willem schreef:Wat denken we trouwens van schaken? Een sport ooit mateloos populair onder koningen en andere leiders. De reden? Men ging op dezelfde manier om met hun soldaten als een schaker omgaat met z'n stukken. 2 paarden incl. ruiters inruilen tegen 8 man voetvolk was een goede deal. 10 doden maar ja, 't lag er maar net aan wat je verder nog als resources had. Het doel? Kill the King!
Mooi spel. Maar wel dwars tegen het 6e gebod in.
Nog afgezien van de hedendaagse sportverdwazing rondom dit spelletje is zelfs het RD van mening dat hierover wel kond gedaan mag worden.
Volgens mij heb je het spelletje toch nog niet helemaal begrepen... :jongle
De koning wordt namelijk nergens gedood, daar gaat het spel ook niet om. Alle stukken kunnen van het bord verdwijnen, maar iig de koning niet. Die wordt alleen krijgsgevangen genomen, als je het dan toch op zo'n manier wilt stellen.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Jongere »

Willem schreef:Wat denken we trouwens van schaken? Een sport ooit mateloos populair onder koningen en andere leiders. De reden? Men ging op dezelfde manier om met hun soldaten als een schaker omgaat met z'n stukken. 2 paarden incl. ruiters inruilen tegen 8 man voetvolk was een goede deal. 10 doden maar ja, 't lag er maar net aan wat je verder nog als resources had. Het doel? Kill the King!
Mooi spel. Maar wel dwars tegen het 6e gebod in.
Nog afgezien van de hedendaagse sportverdwazing rondom dit spelletje is zelfs het RD van mening dat hierover wel kond gedaan mag worden.
Haha.
Volgens mij heb jij heel wat lol gehad tijdens het schrijven van dit stukje.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Willem »

hmprff schreef:De koning wordt namelijk nergens gedood, daar gaat het spel ook niet om. Alle stukken kunnen van het bord verdwijnen, maar iig de koning niet. Die wordt alleen krijgsgevangen genomen, als je het dan toch op zo'n manier wilt stellen.
Dat is dan de geciviliseerde versie. Wij legden de koning om.

Maar serieus, het is niet bedoeld om de DD of wat dan ook op grond hiervan te rechtvaardigen noch om het schaakspel als fout te typeren.
Het was eerder een uitwerking van de gevolgen indien men al te "rechtvaardig" wil redeneren, zoals bij het woordje "galgje" gebeurde. Zoals Prediker zegt:
Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Fjodor »

Willem schreef:
hmprff schreef:De koning wordt namelijk nergens gedood, daar gaat het spel ook niet om. Alle stukken kunnen van het bord verdwijnen, maar iig de koning niet. Die wordt alleen krijgsgevangen genomen, als je het dan toch op zo'n manier wilt stellen.
Dat is dan de geciviliseerde versie. Wij legden de koning om.

Maar serieus, het is niet bedoeld om de DD of wat dan ook op grond hiervan te rechtvaardigen noch om het schaakspel als fout te typeren.
Het was eerder een uitwerking van de gevolgen indien men al te "rechtvaardig" wil redeneren, zoals bij het woordje "galgje" gebeurde. Zoals Prediker zegt:
Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?
Het punt waarop de 'wees niet al te rechtvaardig' argumentatie ingevoerd wordt komt nogal willekeurig op mij over..
Waarom zou dat wel gelden voor galgje en niet voor donald duck?
Let wel: ik heb hierin geen duidelijke mening, ik weet ook niet precies waar we onze grenzen moeten stellen...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door rekcor »

henriët schreef:DD is (...) geen lectuur voor binnen de gereformeerde gezindte!
Het gaat erom of het binnen de christelijke, bijbelse levensstijl past. Of het past binnen de gereformeerde gezindte is een non-issue.

Overigens ken ik zeer veel "refo's" die DD lezen, dus ik weet ook niet of je feitelijk gelijk hebt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door albion »

rekcor schreef:
henriët schreef:DD is (...) geen lectuur voor binnen de gereformeerde gezindte!
Het gaat erom of het binnen de christelijke, bijbelse levensstijl past. Of het past binnen de gereformeerde gezindte is een non-issue.

Overigens ken ik zeer veel "refo's" die DD lezen, dus ik weet ook niet of je feitelijk gelijk hebt.
Dat zegt toch niks?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Occulte zaken in Donald Duck?

Bericht door Willem »

Fjodor schreef:Het punt waarop de 'wees niet al te rechtvaardig' argumentatie ingevoerd wordt komt nogal willekeurig op mij over..
Waarom zou dat wel gelden voor galgje en niet voor donald duck?
Let wel: ik heb hierin geen duidelijke mening, ik weet ook niet precies waar we onze grenzen moeten stellen...
Mee eens. Mischien kan Caprice (e.a) hier duidelijkheid in scheppen gelet op zijn stellingname.
Plaats reactie