Duplex amor dei

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Duplex amor dei

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
"Arminius' asymmetrische visie op de oorzaak van behoud en verdoemenis, waarbij het behoud totaal aan Gods genadige ontferming in de verzoening door Christus Jezus en de verdoemenis aan het halstarrig ongeloof toegeschreven wordt, toont samen met de fundamentele plaats van Jezus Christus en de radicale tegenstelling van geloof en werken, het reformatorisch karakter van zijn theologie...

...Allerlei factoren van persoonlijke en politieke aard hebben een open houding en discussie, zowel tijdens als vooral ook na Arminius' leven, in de weg gestaan...

... De veroordeling van Arminius en een deel van de vroege remonstrantse leer mist als gevolg daarvan een open bespreking en ouderbouwde weerlegging van de diepste theologische motieven die aan deze theologie ten grondslag lagen".

Aldus Dr. William den Boer, docent en dus ambtsdrager in de Christelijk Gereformeerde Kerken. Arminius, volgens hem, was dus reformatorisch, en in zijn woorden, slechts variant, niet deviant. Hij was gewoon niet begrepen, en om persoonlijke en politieke redenen zwart gemaakt...

Dus, de synode van 1618-19 heeft het fout. We moeten dus de 5 artikelen uit de 3FvE halen.
Ik vind deze redenatie onnavolgbaar. Je uiteindelijke conclusie volgt niet uit de stellingen die je ter onderbouwing aandraagt.

Stelling 1: De Boer doet niets anders, dan de Christologische insteek van Arminius waarderen.
Stelling 2: De conclusie van de Boer dat persoonlijke onenigheid de echte discussie in de weg hebben gestaan, is volgens mij een historisch en controleerbaar feit.
Stelling 3: De Boer concludeert dat de DL het remonstrantisme weerlegt, maar niet het Arminianisme en het vroege Remonstrantisme. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft. In de DL wordt niet de grond van Arminius' leer aangevallen en weerlegd.

Ik zie niet hoe die 3 stellingen leiden tot de conclusie dat de DL maar geschrapt kunnen worden. Dat is helemaal niet wat de Boer zegt. Hij zegt slechts dat het wezen van het probleem niet weerlegd is, en dat slechts de symptomen (namelijk de 5 artikelen) weersproken zijn. Je kan het daar mee eens zijn of niet, maar dat is een wetenschappelijke discussie. Maar met die stelling keur je het arminianisme niet goed, noch pleit je voor herroeping van de DL. In het uiterste geval zeg je ermee: Er moet een spreken van de kerk komen, waarin we ons uitspreken over de wezenlijke grondslag van ons (Bijbelse) uitverkiezingsdenken, waarin we dus uitspreken hoe het zit tussen Gods besluit en in hoeverre deze werkelijkheid contingent is. Maar zelfs die conclusie ontkracht de DL niet, en biedt haar slechts onderbouwing. En biedt daarnaast een grondige weerlegging van moderne dwalingen zoals de zogenaamde "openess of God".
Door wat jij hier zegt, kan ik inzien dat mijn conclusievorming hierboven fout zijn kan. Jij leest in zijn thesis een oproep om de Dordt te herzien, omdat de grondslag voor de 5 remonstrantse stellingen niet is behandeld. Ik zag dat op dezelfde wijze als het drijven door de remonstranten om de NGB en de HC te herzien.

Daarom ook, hetgeen ik hier al vaak om gevraagd heb, blijkbaar heeft Dr. den Boer verklaring over dit boek gedaan. Is dat openbaar beschikbaar?

Mij kan niet verweten worden, dat ik niet meerdere keren om discussie over dit boek gevraagd heb...

Zal gedeelten van dit boek herlezen met deze punten in gedachte.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Duplex amor dei

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:
"Arminius' asymmetrische visie op de oorzaak van behoud en verdoemenis, waarbij het behoud totaal aan Gods genadige ontferming in de verzoening door Christus Jezus en de verdoemenis aan het halstarrig ongeloof toegeschreven wordt, toont samen met de fundamentele plaats van Jezus Christus en de radicale tegenstelling van geloof en werken, het reformatorisch karakter van zijn theologie...

...Allerlei factoren van persoonlijke en politieke aard hebben een open houding en discussie, zowel tijdens als vooral ook na Arminius' leven, in de weg gestaan...

... De veroordeling van Arminius en een deel van de vroege remonstrantse leer mist als gevolg daarvan een open bespreking en ouderbouwde weerlegging van de diepste theologische motieven die aan deze theologie ten grondslag lagen".

Aldus Dr. William den Boer, docent en dus ambtsdrager in de Christelijk Gereformeerde Kerken. Arminius, volgens hem, was dus reformatorisch, en in zijn woorden, slechts variant, niet deviant. Hij was gewoon niet begrepen, en om persoonlijke en politieke redenen zwart gemaakt...

Dus, de synode van 1618-19 heeft het fout. We moeten dus de 5 artikelen uit de 3FvE halen.
Ik vind deze redenatie onnavolgbaar. Je uiteindelijke conclusie volgt niet uit de stellingen die je ter onderbouwing aandraagt.

Stelling 1: De Boer doet niets anders, dan de Christologische insteek van Arminius waarderen.
Stelling 2: De conclusie van de Boer dat persoonlijke onenigheid de echte discussie in de weg hebben gestaan, is volgens mij een historisch en controleerbaar feit.
Stelling 3: De Boer concludeert dat de DL het remonstrantisme weerlegt, maar niet het Arminianisme en het vroege Remonstrantisme. Ik denk dat hij daarin gelijk heeft. In de DL wordt niet de grond van Arminius' leer aangevallen en weerlegd.

Ik zie niet hoe die 3 stellingen leiden tot de conclusie dat de DL maar geschrapt kunnen worden. Dat is helemaal niet wat de Boer zegt. Hij zegt slechts dat het wezen van het probleem niet weerlegd is, en dat slechts de symptomen (namelijk de 5 artikelen) weersproken zijn. Je kan het daar mee eens zijn of niet, maar dat is een wetenschappelijke discussie. Maar met die stelling keur je het arminianisme niet goed, noch pleit je voor herroeping van de DL. In het uiterste geval zeg je ermee: Er moet een spreken van de kerk komen, waarin we ons uitspreken over de wezenlijke grondslag van ons (Bijbelse) uitverkiezingsdenken, waarin we dus uitspreken hoe het zit tussen Gods besluit en in hoeverre deze werkelijkheid contingent is. Maar zelfs die conclusie ontkracht de DL niet, en biedt haar slechts onderbouwing. En biedt daarnaast een grondige weerlegging van moderne dwalingen zoals de zogenaamde "openess of God".
Door wat jij hier zegt, kan ik inzien dat mijn conclusievorming hierboven fout zijn kan. Jij leest in zijn thesis een oproep om de Dordt te herzien, omdat de grondslag voor de 5 remonstrantse stellingen niet is behandeld. Ik zag dat op dezelfde wijze als het drijven door de remonstranten om de NGB en de HC te herzien.

Daarom ook, hetgeen ik hier al vaak om gevraagd heb, blijkbaar heeft Dr. den Boer verklaring over dit boek gedaan. Is dat openbaar beschikbaar?
Twee kerkenraden (Urk ,Rotterdam-Kralingen) hebben in Januari 2009 hun verontrusting kenbaar gemaakt aan het curatorium van de CGK. Dit is afgerond met een besloten vergadering op 24 juni 2009. Er is toen tussen het curatorium en de betreffende kerkenraden overeenstemming gekomen. Hier het toenmalige persbericht.
De spanning rond de kwestie-Arminius is "in sterke mate verminderd. Er was wantrouwen ontstaan. Die kou is uit de lucht." Dat is volgens de christelijk-gereformeerde emeritus hoogleraar J.W. Maris de winst van de besloten predikantenconferentie over Arminius. Eerder onstond onrust in de eigen kerk na het proefschrift van dr. William den Boer over de zestiende-eeuwse theoloog. Volgens Den Boer, docent Nederlandse kerkgeschiedenis aan de TUA, is Arminius niet zomaar op één lijn te stellen met de latere arminianen.

Velen laakten het feit dat kerkhistoricus Den Boer het beeld van Arminius positief bijstelde en hem zelfs een gereformeerd theoloog noemde. Hij werd in de periode hierna onder andere gesteund door het curatorium - dat toezicht houdt op het gereformeerde karakter van de theologische opleiding. Het curatorium verklaarde toen dat de typering van Armenius louter kerkhistorisch was bedoeld.

In zijn proefschrift over de theologie van Arminius poogt Den Boer te bewijzen dat het negatieve imago van Arminius niet terecht is. De bekende synode van Dordrecht veroordeelde in de zeventiende eeuw de leer van Ariminius' volgelingen, de remonstranten. Zij weken volgens Den Boer af van de gereformeerde leer, Arminius is volgens hem nog als gereformeerd theoloog te typeren.

Tijdens de conferentie is duidelijk geworden dat in een wetenschappelijke studie niet alles beantwoord kan worden."Er moet een keer een punt worden gezet, anders wordt een proefschrift eindeloos lang. Daarom is er geen theologische beoordeling van Arminius gekomen. Dat begrijp ik enigszins, maar ik vind het wel jammer. Als zo'n beoordeling er wel was geweest, was er veel onrust vermeden."


Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Duplex amor dei

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Twee kerkenraden (Urk ,Rotterdam-Kralingen) hebben in Januari 2009 hun verontrusting kenbaar gemaakt aan het curatorium van de CGK. Dit is afgerond met een besloten vergadering op 24 juni 2009. Er is toen tussen het curatorium en de betreffende kerkenraden overeenstemming gekomen. Hier het toenmalige persbericht.
De spanning rond de kwestie-Arminius is "in sterke mate verminderd. Er was wantrouwen ontstaan. Die kou is uit de lucht." Dat is volgens de christelijk-gereformeerde emeritus hoogleraar J.W. Maris de winst van de besloten predikantenconferentie over Arminius. Eerder onstond onrust in de eigen kerk na het proefschrift van dr. William den Boer over de zestiende-eeuwse theoloog. Volgens Den Boer, docent Nederlandse kerkgeschiedenis aan de TUA, is Arminius niet zomaar op één lijn te stellen met de latere arminianen.

Velen laakten het feit dat kerkhistoricus Den Boer het beeld van Arminius positief bijstelde en hem zelfs een gereformeerd theoloog noemde. Hij werd in de periode hierna onder andere gesteund door het curatorium - dat toezicht houdt op het gereformeerde karakter van de theologische opleiding. Het curatorium verklaarde toen dat de typering van Armenius louter kerkhistorisch was bedoeld.

In zijn proefschrift over de theologie van Arminius poogt Den Boer te bewijzen dat het negatieve imago van Arminius niet terecht is. De bekende synode van Dordrecht veroordeelde in de zeventiende eeuw de leer van Ariminius' volgelingen, de remonstranten. Zij weken volgens Den Boer af van de gereformeerde leer, Arminius is volgens hem nog als gereformeerd theoloog te typeren.

Tijdens de conferentie is duidelijk geworden dat in een wetenschappelijke studie niet alles beantwoord kan worden."Er moet een keer een punt worden gezet, anders wordt een proefschrift eindeloos lang. Daarom is er geen theologische beoordeling van Arminius gekomen. Dat begrijp ik enigszins, maar ik vind het wel jammer. Als zo'n beoordeling er wel was geweest, was er veel onrust vermeden."


Dank je voor dit, Huisman.

(waarom was dit niet veel eerder hier openbaar gemaakt, had veel geschreeuw en moderator geknip voorkomen). Niet alsof ik niet gevraagd heb, of ter discussie gesteld....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Duplex amor dei

Bericht door Bert Mulder »

Ik heb in dezen een beetje naief gehandeld, en had even bijvoorbeeld Digibron na moeten zoeken.

Heb dat nu gedaan ook.

Maar ziende de reactie, vooral ook van de kant van verschillende CGK predikanten, is mijn reactie op dit boek niet zo vreemd.

Zoals deze reactie:

http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011

Ds. A. C. Uitslag, predikant te Urk (Eben-Haëzer), bezocht de conferentie eveneens. Vorig jaar verzocht de Urker kerkenraad het curatorium van de TUA om zich in het openbaar uit te spreken over Den Boers proefschrift. "Hoe moeten we Arminius nu zien?"

Terugkijkend op de dag geeft ook ds. Uitslag aan dat het "heel goed" is geweest dat de TUA deze heeft georganiseerd. "Wat me in zijn algemeenheid wel opviel", zegt hij, "was: we waren in totaal met zo'n 35 mensen, onder wie de sprekers. Verreweg het merendeel behoorde tot de rechterflank van onze kerken. Dat riep bij mij wel de vraag op of deze zaak in het andere deel dan helemaal niet leeft. Is Arminius dan echt een non-issue geworden?"

"Verhelderend" vond de predikant het om weer eens te vernemen dat een dissertatie min of meer per definitie een "open einde" heeft. "Waarbij tegelijk wel werd aangegeven dat het goed was geweest als Den Boer op in elk geval een aantal prangende -dogmatische- vragen explicieter was ingegaan. Daarom ben ik er blij mee dat het college van hoogleraren niet afwijzend reageerde op de suggestie om deze vragen dieper te gaan doordenken, in bijvoorbeeld een Apeldoornse Studie."

Desondanks blijft ds. Uitslag het "jammer" vinden dat deze dissertatie "in deze vorm" is verschenen. Maar, behoort het niet tot de "academische vrijheid" om op welk onderwerp dan ook te promoveren? "Dat is waar. Alleen, naar mijn mening dient onze universiteit in de eerste plaats dienstbaar te zijn aan onze kerken. En dan denk ik: wat heeft deze studie nu uiteindelijk voor winst opgeleverd? Als je kijkt naar de verwarring, maar ook naar bijvoorbeeld het beeld dat in andere kerken -opnieuw- van de CGK is ontstaan?"

De Urker kerkenraad heeft volgende week een -al eerder afgesproken- gesprek met het curatorium van de TUA. "Want op verschillende vragen hebben we nog geen antwoord gekregen. Dat zal wel moeten gebeuren voordat onze bezwaren kunnen zijn weggenomen." Eerder heeft al een gesprek plaatsgehad met Den Boer zelf.


Dus waarom moest ik worden behandeld als zijnde een vijand van de Waarheid zelf? En waarom werd Dr. den Boer door sommigen op zo'n voetstuk gezet, dat geen kritiek over hem kon velen?

waarom, vraag ik....

Lees dit boek. En lees tegelijkertijd even Calvijn over hetzelfde onderwerp...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Duplex amor dei

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:Ik heb in dezen een beetje naief gehandeld, en had even bijvoorbeeld Digibron na moeten zoeken.

Heb dat nu gedaan ook.

Maar ziende de reactie, vooral ook van de kant van verschillende CGK predikanten, is mijn reactie op dit boek niet zo vreemd.

Zoals deze reactie:

http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011

Ds. A. C. Uitslag, predikant te Urk (Eben-Haëzer), bezocht de conferentie eveneens. Vorig jaar verzocht de Urker kerkenraad het curatorium van de TUA om zich in het openbaar uit te spreken over Den Boers proefschrift. "Hoe moeten we Arminius nu zien?"

Terugkijkend op de dag geeft ook ds. Uitslag aan dat het "heel goed" is geweest dat de TUA deze heeft georganiseerd. "Wat me in zijn algemeenheid wel opviel", zegt hij, "was: we waren in totaal met zo'n 35 mensen, onder wie de sprekers. Verreweg het merendeel behoorde tot de rechterflank van onze kerken. Dat riep bij mij wel de vraag op of deze zaak in het andere deel dan helemaal niet leeft. Is Arminius dan echt een non-issue geworden?"

"Verhelderend" vond de predikant het om weer eens te vernemen dat een dissertatie min of meer per definitie een "open einde" heeft. "Waarbij tegelijk wel werd aangegeven dat het goed was geweest als Den Boer op in elk geval een aantal prangende -dogmatische- vragen explicieter was ingegaan. Daarom ben ik er blij mee dat het college van hoogleraren niet afwijzend reageerde op de suggestie om deze vragen dieper te gaan doordenken, in bijvoorbeeld een Apeldoornse Studie."

Desondanks blijft ds. Uitslag het "jammer" vinden dat deze dissertatie "in deze vorm" is verschenen. Maar, behoort het niet tot de "academische vrijheid" om op welk onderwerp dan ook te promoveren? "Dat is waar. Alleen, naar mijn mening dient onze universiteit in de eerste plaats dienstbaar te zijn aan onze kerken. En dan denk ik: wat heeft deze studie nu uiteindelijk voor winst opgeleverd? Als je kijkt naar de verwarring, maar ook naar bijvoorbeeld het beeld dat in andere kerken -opnieuw- van de CGK is ontstaan?"

De Urker kerkenraad heeft volgende week een -al eerder afgesproken- gesprek met het curatorium van de TUA. "Want op verschillende vragen hebben we nog geen antwoord gekregen. Dat zal wel moeten gebeuren voordat onze bezwaren kunnen zijn weggenomen." Eerder heeft al een gesprek plaatsgehad met Den Boer zelf.


Dus waarom moest ik worden behandeld als zijnde een vijand van de Waarheid zelf? En waarom werd Dr. den Boer door sommigen op zo'n voetstuk gezet, dat geen kritiek over hem kon velen?

waarom, vraag ik....

Lees dit boek. En lees tegelijkertijd even Calvijn over hetzelfde onderwerp...
Mijn eerste reactie op het boek was dezelfde als die van jou, alleen was dat drie jaar geleden. Sindsdien is er door de gesprekken veel kou uit de lucht en is Dr W de Boer een gewaardeerd en gereformeerd wetenschapper .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Duplex amor dei

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Mijn eerste reactie op het boek was dezelfde als die van jou, alleen was dat drie jaar geleden. Sindsdien is er door de gesprekken veel kou uit de lucht en is Dr W de Boer een gewaardeerd en gereformeerd wetenschapper .
Waarom dan je reactie op mijn zelfde reactie nu?

De reactie 'daar mag je het niet over hebben', zal bij mij als een rode lap op een stier werken... Zoals je gezien hebt... Dan zal ik het juist zien uit te pluizen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Duplex amor dei

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Mijn eerste reactie op het boek was dezelfde als die van jou, alleen was dat drie jaar geleden. Sindsdien is er door de gesprekken veel kou uit de lucht en is Dr W de Boer een gewaardeerd en gereformeerd wetenschapper .
Waarom dan je reactie op mijn zelfde reactie nu?
Ik meende een aanval te zien op de kerken die ik lief heb. Laat ik maar zeggen dat je een wond die dicht was weer openhaalde. Verder het feit dat William de Boer echt geen Arminiaan is maar een puur gereformeerde theoloog, dat was mijn overtuiging niet in 2008 maar wel in 2011.
Excuses als ik jou in de problemen heb gebracht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Duplex amor dei

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Ik meende een aanval te zien op de kerken die ik lief heb. Laat ik maar zeggen dat je een wond die dicht was weer openhaalde. Verder het feit dat William de Boer echt geen Arminiaan is maar een puur gereformeerde theoloog, dat was mijn overtuiging niet in 2008 maar wel in 2011.
Excuses als ik jou in de problemen heb gebracht.
Het is altijd gevaarlijk on liefde voor kerkverband boven de liefde Gods en liefde voor de Waarheid te stellen. Je excuses gaarne aangenomen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Duplex amor dei

Bericht door Bert Mulder »

http://www.refoforum.nl/forum/posting.p ... =6&t=10466
Tiberius schreef:
Klavier schreef:Mijns inziens heeft dr. Van der Sluys het probleem heel goed onderkend en zeker niet te vroeg aan de bel getrokken.
Hoezo te vroeg?
Het is nooit te vroeg om het arminiaanse gif te bestrijden. Dat zie je maar weer hier in dit topic.
Hoewel alle forummers zeggen de 3FvE te onderschrijven, komt er zo hier en daar een behoorlijke arminiaanse aap uit de mouw. :cry
en ook nooit te laat...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Duplex amor dei

Bericht door Bert Mulder »

Dr. E.P. Meijering , remonstrants theoloog: ,,De etikettering 'arminiaans' is al oud en simplistisch. Ik heb overigens het gevoel dat het minder gebeurt dan vroeger.

Net als de gereformeerden lezen de huidige remonstranten Arminius niet. In de meeste remonstrantse kerkenraadskamers hangt een portret van hem, maar dat is vooral een verbondenheid vanuit de geschiedenis. Als je remonstranten nu een tekst van Arminius laat lezen, zullen de meesten zeggen dat ze er zo niet tegenaan kijken. We leven in een andere tijd; Arminius is van voor de Verlichting.

Remonstranten zijn dus opgeschoven, maar datzelfde geldt voor volgelingen van Gomarus. Dat bewijst het feit dat in Apeldoorn zo'n proefschrift wordt verdedigd. En in bijvoorbeeld de Protestantse Kerk denken velen in de lijn van Arminius. Hij stond natuurlijk ook voor het grootste deel dicht bij de gereformeerde leer van zijn tijd.''


uit hetzelfde onderwerp.... 25 juni 2008
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie