'Het oog omhoog, het hart naar boven!'

Plaats reactie
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

'Het oog omhoog, het hart naar boven!'

Bericht door Germanicus »

Momenteel lees ik het boek van ds. P. J. Stam over dr. W. Aalders ('Het oog omhoog, het hart naar boven'). Interessant boek! Daarnaast heb ik een aantal andere boeken van dr. Aalders zelf gelezen. Indrukwekkend en diepzinnig, vaak.

Wordt dr. W. Aalders door leden van dit forum gelezen? Hoe wordt hij door jullie gewaardeerd? Hebben jullie leestips?
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: 'Het oog omhoog, het hart naar boven!'

Bericht door henriët »

( mooie topictitel om de zondag mee in te gaan..)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: 'Het oog omhoog, het hart naar boven!'

Bericht door Schemerlichtje »

henriët schreef:( mooie topictitel om de zondag mee in te gaan..)
...en de rest van de week
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: 'Het oog omhoog, het hart naar boven!'

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik heb Dr Aalders leren kennen door z`n boeken - die practisch allemaal genoemd en besproken worden door Ds Pieter Stam - en door de kerkdiensten die hij leidde, zowel voor de confessioneel georienteerde - als voor de op de `Bond`georienteerde wijkgemeenten. Een prachtige uitspraak van wijlen Ds G. Boer is natuurlijk m.b.t. Dr Aalders: `Hij zegt `Heer`maar hij bedoelt dezelfde`.
Dr Aalders was in de vroege vijftiger jaren predikant in Den Haag en was nogal liturgisch ingesteld en was mede bekend om de `knielbanken`die hij in de Maranathakerk liet aanbrengen. Hij zei er ooit - in een interview - over `Dat was een jeugdzonde van me`. Aalders werd bekend als een van de `24`(open brief aan de Herv. Kerk op 31 oktober 1966(1967?) en als mede-opsteller van het `Getuigenis`.
Hij schreef veel in het zgn. `Kerkblaadje`en zijn gedachtengoed is terug te vinden in het orgaan dat uitgaat van de `Stichting Vrienden van Kohlbrugge` (met o.a. Ds Geluk en Dr Klink). Als je de naam `Dr Willem Aalders` intoetst dan kom je veel over hem te weten en er is ook nog een interview (`k meen dat dit ook in Stam`s boek over hem geplaatst is).
Jammer, dat de (brede) gereformeerde gezindte deze man pas vrij laat `ontdekt`heeft.
Plaats reactie