Thomas Hooker

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Thomas Hooker

Bericht door Bert Mulder »

Tegenstrijdig....

Lijkt me nogal vreemd dat jullie nogal op Thomas Hooker zijn....

Terwijl je de GGinN afwijst....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Thomas Hooker

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:Tegenstrijdig....

Lijkt me nogal vreemd dat jullie nogal op Thomas Hooker zijn....

Terwijl je de GGinN afwijst....
Waar lees je dat ik de GGiN afwijs?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Thomas Hooker

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:Tegenstrijdig....

Lijkt me nogal vreemd dat jullie nogal op Thomas Hooker zijn....

Terwijl je de GGinN afwijst....
Waar lees je dat ik de GGiN afwijs?
Tib, ik sprak in het algemeen... wist (weet?) ook niet of je zo op Hooker gesteld ben...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Thomas Hooker

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:Tegenstrijdig....

Lijkt me nogal vreemd dat jullie nogal op Thomas Hooker zijn....

Terwijl je de GGinN afwijst....
Waar lees je dat ik de GGiN afwijs?
Tib, ik sprak in het algemeen... wist (weet?) ook niet of je zo op Hooker gesteld ben...
Ik lees hem graag, ja. Huisman zo te zien ook, maar geen van beide (geloof ik) wijzen we de GGiN als zodanig af.
Wel zie ik een wat bedenkelijke trend in de theologie van Hooker, zie hieronder.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Thomas Hooker

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Ik lees hem graag, ja. Huisman zo te zien ook, maar geen van beide (geloof ik) wijzen we de GGiN als zodanig af.
Wel zie ik een wat bedenkelijke trend in de theologie van Hooker, zie hieronder.
Zie ik.

Daar de Schrift leert, dat we niks van onszelf aan onze zaligheid toevoegen, en dat, als ware gelovigen, zelfs onze beste werken als een wegwerpelijk kleed zijn, en dat de allerheiligsten onder ons nog maar slechts een klein begin van de nieuwe gehoorzaamheid hebben,

vind ik dit soort dwaling een veel zwaardere hindernis 'om in te gaan', en veel erger dan het geschil over een 'aanbod van genade' tussen ons.

Het is dit soort ding, waar Christus zelf tegen waarschuwt, als Hij zegt dat we het gekrookte riet niet vertrappen mogen, en de rokende vlaswiek niet mogen uitblussen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Thomas Hooker

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:Ik lees hem graag, ja. Huisman zo te zien ook, maar geen van beide (geloof ik) wijzen we de GGiN als zodanig af.
Wel zie ik een wat bedenkelijke trend in de theologie van Hooker, zie hieronder.
Zie ik.

Daar de Schrift leert, dat we niks van onszelf aan onze zaligheid toevoegen, en dat, als ware gelovigen, zelfs onze beste werken als een wegwerpelijk kleed zijn, en dat de allerheiligsten onder ons nog maar slechts een klein begin van de nieuwe gehoorzaamheid hebben,

vind ik dit soort dwaling een veel zwaardere hindernis 'om in te gaan', en veel erger dan het geschil over een 'aanbod van genade' tussen ons.

Het is dit soort ding, waar Christus zelf tegen waarschuwt, als Hij zegt dat we het gekrookte riet niet vertrappen mogen, en de rokende vlaswiek niet mogen uitblussen.
Wat jij zegt zegt Thomas Hooker ook (ik ben het niet in alles met Hooker eens maar kan hem wel met stichting lezen.)
Lukas 15:14
„…werd er een grote hongersnood in datzelve land, en hij begon gebrek te lijden.”

Een zondaar is geheel onmachtig zich in een goede staat te brengen door al de middelen die hij kan gebruiken. Hij is ook niet bekwaam staande te blijven en zich verder in een christelijke weg te houden nadat hij erin gebracht is. Zoals het nodig is een Zaligmaker te hebben om onze zonden te vergeven, is het evenzeer nodig een Zaligmaker te hebben om ons in die staat der genade te doen volharden.

De Heere had in Zijn goedertierenheid aan Adam in de staat der rechtheid volmaakte heiligheid en gerechtigheid gegeven. Hij was bekwaam de wet te houden en gunst voor zich te verwerven. Toen viel Adam en bracht al zijn goed door. Zo wij ons goed ook in handen hadden, wij zouden alles doorbrengen en voor eeuwig geruïneerd zijn als God ons aan onszelf overliet.

Indien Adam, die geen zonde had, zich niet in die zalige staat kon staande houden, veel minder wij die zo veel verdorvenheid in ons hebben. Zo wordt dan niet alleen vereist dat wij tot Christus gaan om genade van vergeving. Wij moeten ook tot Hem gaan opdat Hij onze genade zou vasthouden. Wij hebben Zijn genade nodig om ons hart hier in een goede gestalte te bewaren en om ons hierna voor eeuwig in Zijn Koninkrijk te brengen.


Thomas Hooker,

predikant te Hartford (VS)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie