Thomas Hooker

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Thomas Hooker

Bericht door Bert Mulder »

Thomas Hooker was a strong leader of the contrition doctrine. He believed that much of God's favor needed to be re-earned by men.[16] To Hooker, sin was the most crafty of enemies, defeating grace on most occasions. He disagreed with many of the predecessor theologies of Free Grace theology, preferring a more muted view on the subject. He focused on preparation for heaven and following the moralist character.[16]

aldus wikipedia...

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Hooker

wat hij leerde over 'contrition', dat we door ons zwaar schuldbesef ons Christus waardig maken, is niet gereformeeerd, en niet bijbels.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Thomas Hooker

Bericht door refo »

Was hij een bevestigd predikant of een zelfbenoemd prediker?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Thomas Hooker

Bericht door Bert Mulder »

hij was een 'dissenter' uit de Anglicaanse kerken, en bevestigd predikant.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Thomas Hooker

Bericht door Bert Mulder »

Ik postte dit nadat ik de 'recensie' over het boek las, die in dit onderwerp http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=10249 bezig is.

Misschien willen de mods dat afsplitsen/overhevelen, zodat men in dat andere onderwerp weer on-topic door kan gaan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Thomas Hooker

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Ander schreef:Allright, dan zou Hooker de plank misslaan. Mogelijk. Al geloof ik daar natuurlijk niks van. Hooker spreekt van een toeleidende weg. Volledig naar de Schrift. En daarom is het zo mooi dat dit boek zo geprezen wordt. Met reserves, zoals Jakobus Koelman al aangaf.
en waar lezen we deze toeleidende weg in de Schrift dan? En waar lezen we in de Schrift dat als we maar genoeg berouw hebben, we Christus waardig worden, zoals Hooker ook leerde (zie ander onderwerp Thomas Hooker)?
Er zijn Engelse (en Amerikaanse?) puriteinen geweest, die zóveel nadruk legden op de voorbereidende werking, dat zij daar wel eens te ver in zijn gegaan. Iemand zei daarvan ooit wel eens, dat iemand volgens deze puriteinen al vóórdat iemand tot geloof kwam, zo'n goede christen moest zijn, als hij zelf - als gelovige! - wel wenste te zijn.
(Ik kan de bron helaas even niet achterhalen.)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Thomas Hooker

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:
Ander schreef:Allright, dan zou Hooker de plank misslaan. Mogelijk. Al geloof ik daar natuurlijk niks van. Hooker spreekt van een toeleidende weg. Volledig naar de Schrift. En daarom is het zo mooi dat dit boek zo geprezen wordt. Met reserves, zoals Jakobus Koelman al aangaf.
en waar lezen we deze toeleidende weg in de Schrift dan? En waar lezen we in de Schrift dat als we maar genoeg berouw hebben, we Christus waardig worden, zoals Hooker ook leerde (zie ander onderwerp Thomas Hooker)?
Er zijn Engelse (en Amerikaanse?) puriteinen geweest, die zóveel nadruk legden op de voorbereidende werking, dat zij daar wel eens te ver in zijn gegaan. Iemand zei daarvan ooit wel eens, dat iemand volgens deze puriteinen al vóórdat iemand tot geloof kwam, zo'n goede christen moest zijn, als hij zelf - als gelovige! - wel wenste te zijn.
(Ik kan de bron helaas even niet achterhalen.)

Bedoel je dit dit Afgewezen?
In zijn werk The Real Christian lezen we het volgende: ‘Toen mr. Hooker die preken hield over de voorbereiding van de ziel voor Christus en de verootmoediging, zei mijn schoonvader mr. Nathaniel Ward hem: “Mr. Hooker, u maakt mensen tot even goede christenen vóór zij tot Christus gekomen zijn als zij ooit daarna zullen worden” en wenste “Was ik nu maar een even goede christen als u mensen maakt wanneer zij zich slechts voorbereiden voor Christus.’
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Thomas Hooker

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Thomas Hooker was a strong leader of the contrition doctrine. He believed that much of God's favor needed to be re-earned by men.[16] To Hooker, sin was the most crafty of enemies, defeating grace on most occasions. He disagreed with many of the predecessor theologies of Free Grace theology, preferring a more muted view on the subject. He focused on preparation for heaven and following the moralist character.[16]

aldus wikipedia...

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Hooker

wat hij leerde over 'contrition', dat we door ons zwaar schuldbesef ons Christus waardig maken, is niet gereformeeerd, en niet bijbels.
Ik stem ermee in dat Thomas Hooker te ver ging in zijn stelling dat een mens zover moet komen dat hij van harte instemt om verloren te gaan, voordat hij waarlijk tot Christus zal komen. Wel geloof ik dat een mens zover moet komen dat hij de rechtvaardigheid van verloren-gaan - indien God met hem in het recht treedt - ten volle erkent, maar dat is iets anders dan daadwerkelijk en van harte zichzelf aan de verdoemenis over te geven. Jacobus Koelman heeft dit punt nadrukkelijk onderzocht in zijn uitgebreide voorwoord en geeft ook aan dat Hooker hierin niet rechtzinnig gesproken heeft.

Zoals Bert het voorstelt alsof volgens Hooker een zondaar zich Christus 'waardig' zou maken, zo zul je het bij Hooker echter helemaal niet vinden. Zó dwaalde hij niet! De tekst op Wikipedia zoals door Bert geciteerd, is niet betrouwbaar. Hooker leerde beslist geen voorbereiding op basis van eigen werken, maar alleen voorbereiding als een werk van de Geest om de mens tot ware vernedering te brengen.

Ik ben het eens met Koelman, die wel op één punt een dwaling in Hooker zag, maar toch zijn werk verder van harte kon aanbevelen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Thomas Hooker

Bericht door Afgewezen »

Johann Gottfried Walther schreef:
Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:
Ander schreef:Allright, dan zou Hooker de plank misslaan. Mogelijk. Al geloof ik daar natuurlijk niks van. Hooker spreekt van een toeleidende weg. Volledig naar de Schrift. En daarom is het zo mooi dat dit boek zo geprezen wordt. Met reserves, zoals Jakobus Koelman al aangaf.
en waar lezen we deze toeleidende weg in de Schrift dan? En waar lezen we in de Schrift dat als we maar genoeg berouw hebben, we Christus waardig worden, zoals Hooker ook leerde (zie ander onderwerp Thomas Hooker)?
Er zijn Engelse (en Amerikaanse?) puriteinen geweest, die zóveel nadruk legden op de voorbereidende werking, dat zij daar wel eens te ver in zijn gegaan. Iemand zei daarvan ooit wel eens, dat iemand volgens deze puriteinen al vóórdat iemand tot geloof kwam, zo'n goede christen moest zijn, als hij zelf - als gelovige! - wel wenste te zijn.
(Ik kan de bron helaas even niet achterhalen.)

Bedoel je dit dit Afgewezen?
In zijn werk The Real Christian lezen we het volgende: ‘Toen mr. Hooker die preken hield over de voorbereiding van de ziel voor Christus en de verootmoediging, zei mijn schoonvader mr. Nathaniel Ward hem: “Mr. Hooker, u maakt mensen tot even goede christenen vóór zij tot Christus gekomen zijn als zij ooit daarna zullen worden” en wenste “Was ik nu maar een even goede christen als u mensen maakt wanneer zij zich slechts voorbereiden voor Christus.’
Ja, waar heb je dit vandaan?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Thomas Hooker

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Afgewezen schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Afgewezen schreef:Er zijn Engelse (en Amerikaanse?) puriteinen geweest, die zóveel nadruk legden op de voorbereidende werking, dat zij daar wel eens te ver in zijn gegaan. Iemand zei daarvan ooit wel eens, dat iemand volgens deze puriteinen al vóórdat iemand tot geloof kwam, zo'n goede christen moest zijn, als hij zelf - als gelovige! - wel wenste te zijn.
(Ik kan de bron helaas even niet achterhalen.)

Bedoel je dit dit Afgewezen?
In zijn werk The Real Christian lezen we het volgende: ‘Toen mr. Hooker die preken hield over de voorbereiding van de ziel voor Christus en de verootmoediging, zei mijn schoonvader mr. Nathaniel Ward hem: “Mr. Hooker, u maakt mensen tot even goede christenen vóór zij tot Christus gekomen zijn als zij ooit daarna zullen worden” en wenste “Was ik nu maar een even goede christen als u mensen maakt wanneer zij zich slechts voorbereiden voor Christus.’
Ja, waar heb je dit vandaan?
Uit een lezing over de toeleidende weg van Dr. P. de Vries gehouden op de Haamstede conferentie in 1999.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Thomas Hooker

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:Thomas Hooker was a strong leader of the contrition doctrine. He believed that much of God's favor needed to be re-earned by men.[16] To Hooker, sin was the most crafty of enemies, defeating grace on most occasions. He disagreed with many of the predecessor theologies of Free Grace theology, preferring a more muted view on the subject. He focused on preparation for heaven and following the moralist character.[16]

aldus wikipedia...

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Hooker

wat hij leerde over 'contrition', dat we door ons zwaar schuldbesef ons Christus waardig maken, is niet gereformeeerd, en niet bijbels.
Ik ben zwaar schuld besef bij Ds. Hooker niet tegen gekomen als voorwaarde. Weer wel dat er in Amerika waren die hun zonde en schuld zwaar besefte, van die bevinding blijf ik af.

Heb je wel eens wat van Thomas Hooker gelezen Bert?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Thomas Hooker

Bericht door Afgewezen »

Johann Gottfried Walther schreef:
Afgewezen schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Afgewezen schreef:Er zijn Engelse (en Amerikaanse?) puriteinen geweest, die zóveel nadruk legden op de voorbereidende werking, dat zij daar wel eens te ver in zijn gegaan. Iemand zei daarvan ooit wel eens, dat iemand volgens deze puriteinen al vóórdat iemand tot geloof kwam, zo'n goede christen moest zijn, als hij zelf - als gelovige! - wel wenste te zijn.
(Ik kan de bron helaas even niet achterhalen.)

Bedoel je dit dit Afgewezen?
In zijn werk The Real Christian lezen we het volgende: ‘Toen mr. Hooker die preken hield over de voorbereiding van de ziel voor Christus en de verootmoediging, zei mijn schoonvader mr. Nathaniel Ward hem: “Mr. Hooker, u maakt mensen tot even goede christenen vóór zij tot Christus gekomen zijn als zij ooit daarna zullen worden” en wenste “Was ik nu maar een even goede christen als u mensen maakt wanneer zij zich slechts voorbereiden voor Christus.’
Ja, waar heb je dit vandaan?
Uit een lezing over de toeleidende weg van Dr. P. de Vries gehouden op de Haamstede conferentie in 1999.
Ah, bedankt!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Thomas Hooker

Bericht door Tiberius »

Ik herken de bezwaren wel tegen de theologie van Hooker, die je ook vind bij zijn schoonzoon Shepard.

Zelf ben ik een liefhebber van beide theologen en lees ze graag, maar in het boek "De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop" van Hooker schrijft Jac. Koelman, de vertaler, in een uitvoerig voorwoord, dat hij moeite heeft met Hookers opvatting over de verootmoediging. Volgens Koelman eiste Hooker (en ook Shepard) tot de rechte verootmoeiding van de ziel "een zo hoge trap, dat de zondaar tevreden en vergenoegd moest zijn om verloren te gaan, indien de Heere geen genade wilde geven". Een mening die centraal staat in Hookers theologie.
Koelman waarschuwt daar dus uitgebreid tegen, vermoedelijk overigens vanwege zijn strijd tegen de labadisten, die het door Hooker beschrevene als eis stelden.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Thomas Hooker

Bericht door Wilhelm »

Leerzaam in deze discussie is de lezing van Ds Harinck over "de leer van de voorbereidingen bij de Puriteinen"

http://preken.cgkmiddelharnis.nl/index. ... 1&stream=1
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Thomas Hooker

Bericht door memento »

Wilhelm schreef:Leerzaam in deze discussie is de lezing van Ds Harinck over "de leer van de voorbereidingen bij de Puriteinen"

http://preken.cgkmiddelharnis.nl/index. ... 1&stream=1
Inderdaad een mooie lezing, die ook helpt Hooker beter te kunnen plaatsen.

Voor het downloaden van deze lezing als MP3: http://preken.cgkmiddelharnis.nl/index. ... 1&stream=0
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Thomas Hooker

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Ik herken de bezwaren wel tegen de theologie van Hooker, die je ook vind bij zijn schoonzoon Shepard.

Zelf ben ik een liefhebber van beide theologen en lees ze graag, maar in het boek "De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop" van Hooker schrijft Jac. Koelman, de vertaler, in een uitvoerig voorwoord, dat hij moeite heeft met Hookers opvatting over de verootmoediging. Volgens Koelman eiste Hooker (en ook Shepard) tot de rechte verootmoeiding van de ziel "een zo hoge trap, dat de zondaar tevreden en vergenoegd moest zijn om verloren te gaan, indien de Heere geen genade wilde geven". Een mening die centraal staat in Hookers theologie.
Koelman waarschuwt daar dus uitgebreid tegen, vermoedelijk overigens vanwege zijn strijd tegen de labadisten, die het door Hooker beschrevene als eis stelden.
Het boek "De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop" gaat ook wel erg ver maar zijn boek "De arme twijfelende christen tot Christus getrokken" vind ik een mooi pastoraal geschrift en ook wel passend bij onze tijd van onzekerheid en twijfel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie