Christelijke literatuur

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Christelijke literatuur

Bericht door dennis »

Naast theologie lees ik graag literatuur en ik vind het erg jammer dat er zo weinig christelijke schrijvers van niveau zijn.
Dit bedoel ik niet denigrerend in de richting van bepaalde schrijvers uit onze kringen. Ze voorzien zeker in een behoefte, maar mij trekt hun werk meestal niet, vanwege o.a. de voorspelbaarheid.

Waarom zijn er (bijna) geen reformatorische schrijvers die er boven uit stijgen.
Of, ken ik ze niet?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: christelijke literatuur

Bericht door parsifal »

Niet perse reformatorisch, maar ik zou zeggen dat schrijvers als Dostojevsky, Tolstoj, Dante en Elliot etc wel wat talent hadden. :)

Verder geef ik je wel gelijk eigenlijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: christelijke literatuur

Bericht door refo »

dennis schreef:Naast theologie lees ik graag literatuur en ik vind het erg jammer dat er zo weinig christelijke schrijvers van niveau zijn.
Dit bedoel ik niet denigrerend in de richting van bepaalde schrijvers uit onze kringen. Ze voorzien zeker in een behoefte, maar mij trekt hun werk meestal niet, vanwege o.a. de voorspelbaarheid.

Waarom zijn er (bijna) geen reformatorische schrijvers die er boven uit stijgen.
Of, ken ik ze niet?
Reformatorischen hebben sowieso niet veel met kunst.
Dat is wel anders geweest, maar ergens in het verleden hebben we ons uit die boot laten goien of we zijn er zelf uitgestapt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: christelijke literatuur

Bericht door eilander »

refo schreef:
dennis schreef:Naast theologie lees ik graag literatuur en ik vind het erg jammer dat er zo weinig christelijke schrijvers van niveau zijn.
Dit bedoel ik niet denigrerend in de richting van bepaalde schrijvers uit onze kringen. Ze voorzien zeker in een behoefte, maar mij trekt hun werk meestal niet, vanwege o.a. de voorspelbaarheid.

Waarom zijn er (bijna) geen reformatorische schrijvers die er boven uit stijgen.
Of, ken ik ze niet?
Reformatorischen hebben sowieso niet veel met kunst.
Dat is wel anders geweest, maar ergens in het verleden hebben we ons uit die boot laten goien of we zijn er zelf uitgestapt.
Da's wel een beetje raar: blijkbaar willen we het wél lezen, maar zelf maken: nee, daar hebben we niets mee.
Wat zou daarvan de oorzaak zijn?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: christelijke literatuur

Bericht door dennis »

parsifal schreef:Niet perse reformatorisch, maar ik zou zeggen dat schrijvers als Dostojevsky, Tolstoj, Dante en Elliot etc wel wat talent hadden. :)

Verder geef ik je wel gelijk eigenlijk.
Hier zitten zeker christelijke schrijvers bij. (Ik heb het een en ander van Dostojevsky gelezen) maar het is allemaal wel van behoorlijk lang geleden.
Ik mis de hedendaagse schrijvers. En dan niet alleen in Nederland, maar ook qua vertaalde literatuur. Je hebt Marianne Robinson, maar verder?
Nu ben ik ook zeker niet van alles op de hoogte, dus leestips zijn welkom.
Of misschien is er wel iemand op refoforum die "reformatorische literatuur" kan schrijven?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: christelijke literatuur

Bericht door Zita »

Aan welke vereisten moet reformatorische literatuur voldoen? Wijkt deze af van christelijke literatuur?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: christelijke literatuur

Bericht door Mara »

Literatuur moet aan bepaalde "eisen" voldoen. In de moderne literatuur schuwt men de gedetailleerde beschrijvingen van seksuele handelingen niet. Ook het godslasterlijke en de vloeken die je er in tegen komt, maakt het dat je een dergelijk boek eigenlijk niet kunt lezen.
Maar ik lees met veel genoegen de boeken van Elie Wiesel en Geert Mak bijv. Op het genre "christelijk" wordt neergekeken. In de bieb vind je maar weinig boeken, ja die van de bekendere schrijvers, maar dat vind ik net als Dennis niet veel.
Maar naar een boek van Joke Verweerd kan ik wel uitkijken, al zijn ze niet allemaal even goed. De novelle van Sjaak Verboom (droomkind) kon mij ook ontroeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: christelijke literatuur

Bericht door Zita »

Mara schreef:Literatuur moet aan bepaalde "eisen" voldoen. In de moderne literatuur schuwt men de gedetailleerde beschrijvingen van seksuele handelingen niet. Ook het godslasterlijke en de vloeken die je er in tegen komt, maakt het dat je een dergelijk boek eigenlijk niet kunt lezen.
Is literatuur christelijk als er maar niet te expliciet over seks geschreven wordt en als er niet gevloekt wordt?
Joke Verweerd vind ik niet zoveel aan. Te maatschappelijkwerkerig. Maar da's meer persoonlijk dan dat het echt een objectief oordeel is.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: christelijke literatuur

Bericht door MarthaMartha »

Zita schreef:
Mara schreef:Literatuur moet aan bepaalde "eisen" voldoen. In de moderne literatuur schuwt men de gedetailleerde beschrijvingen van seksuele handelingen niet. Ook het godslasterlijke en de vloeken die je er in tegen komt, maakt het dat je een dergelijk boek eigenlijk niet kunt lezen.
Is literatuur christelijk als er maar niet te expliciet over seks geschreven wordt en als er niet gevloekt wordt?
Joke Verweerd vind ik niet zoveel aan. Te maatschappelijkwerkerig. Maar da's meer persoonlijk dan dat het echt een objectief oordeel is.
:oO

hoe ziet "te maatschappelijkwerkerig" eruit volgens jou?
(ben héél nieuwsgierig...) (ik ken haar boeken niet overigens)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: christelijke literatuur

Bericht door Zita »

MarthaMartha schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:Literatuur moet aan bepaalde "eisen" voldoen. In de moderne literatuur schuwt men de gedetailleerde beschrijvingen van seksuele handelingen niet. Ook het godslasterlijke en de vloeken die je er in tegen komt, maakt het dat je een dergelijk boek eigenlijk niet kunt lezen.
Is literatuur christelijk als er maar niet te expliciet over seks geschreven wordt en als er niet gevloekt wordt?
Joke Verweerd vind ik niet zoveel aan. Te maatschappelijkwerkerig. Maar da's meer persoonlijk dan dat het echt een objectief oordeel is.
:oO

hoe ziet "te maatschappelijkwerkerig" eruit volgens jou?
(ben héél nieuwsgierig...) (ik ken haar boeken niet overigens)
Allemaal van die mensen met een onverwerkt verleden, hun probleem komt in het boek tot volle bloei, ze verwerken hun verleden, waarbij het geloof een belangrijke rol speelt.
Zo ging het zo ongeveer in de drie of vier boeken die ik van haar gelezen heb.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: christelijke literatuur

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Literatuur moet aan bepaalde "eisen" voldoen. In de moderne literatuur schuwt men de gedetailleerde beschrijvingen van seksuele handelingen niet. Ook het godslasterlijke en de vloeken die je er in tegen komt, maakt het dat je een dergelijk boek eigenlijk niet kunt lezen.
Is literatuur christelijk als er maar niet te expliciet over seks geschreven wordt en als er niet gevloekt wordt?
Joke Verweerd vind ik niet zoveel aan. Te maatschappelijkwerkerig. Maar da's meer persoonlijk dan dat het echt een objectief oordeel is.
Het mag wel over seksualiteit gaan, maar ik heb laatst een literaire thriller gelezen, het verhaal was in het begin spannend, maar ik begon me te schamen dat ik het zat te lezen. Ik ben echt wel wat gewend, maar een verkrachting die tot in de kleinste details wordt beschreven en verderop blijkt dat de dader de vader van het meisje was. Ik kreeg het boek ter lezing aangeboden, omdat het door een bekende van mij geschreven was. Mijn oordeel werd gevraagd, dus heb het uitgelezen. Maar als dit een boek uit de bieb was geweest, had ik het walgend terzijde geschoven.
Op mijn boekenlijst vroeger stonden Jan Wolkers en consorte, ik durfde dit niet aan mijn ouders te vertellen.
In de visie stond een positieve recensie voor het boek Blauw Water van Simone v.d. Vlugt. Ik had een boekenbon te verzilveren, dus meende dat dit een prima aanleiding was. Het verhaal is heel spannend en Simone kan prima schrijven. Maar ook weer in details een verkrachting. Waarom nou ?
Een verhaal wordt juist mooier als dingen weggelaten worden. Tim Krabbe vind ik zo iemand, met weinig woorden (zijn boeken zijn vaak dun !) toch een prachtige verhaallijn opzetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: christelijke literatuur

Bericht door Marnix »

C.S. Lewis ook nog maar even aan het rijtje toevoegen :) (is voor een groot deel ook theologisch maar hij heeft ook een aantal boeken met verhaallijn geschrijven :) )

Maar als je op zoek bent naar moderne literaire verhalen heb ik verder geen tips.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: christelijke literatuur

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Een verhaal wordt juist mooier als dingen weggelaten worden. Tim Krabbe vind ik zo iemand, met weinig woorden (zijn boeken zijn vaak dun !) toch een prachtige verhaallijn opzetten.
Het gouden ei? Griebels, wat een naar boek is dat!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: christelijke literatuur

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Een verhaal wordt juist mooier als dingen weggelaten worden. Tim Krabbe vind ik zo iemand, met weinig woorden (zijn boeken zijn vaak dun !) toch een prachtige verhaallijn opzetten.
Het gouden ei? Griebels, wat een naar boek is dat!
Hij heeft nog meer boeken geschreven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: christelijke literatuur

Bericht door dennis »

C.S. Lewis heeft inderdaad veel waardevols en moois geschreven..
maar wat ik op het moment mis is schrijvers met een reformatorische (of laat ik het breder trekken: christelijke) achtergrond, die actuele antwoorden schrijven op auteurs als Zwagerman, Grunberg etc.

Nu besef ik dat het aandeel christenen in Nederland niet zo heel groot is, dus mensen met dergelijke talenten zullen er waarschijnlijk niet zo heel veel zijn...
Maar misschien zijn ze er wel en ken ik ze nog niet.
Plaats reactie