Omslag en layout van boeken

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11398
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Mister »

Ander schreef:
huisman schreef:@Ander, het was een vraag. Ik heb mij nooit zo gestoord aan het uiterlijk van een boek . De uitgever weet dat felle kleurtjes het op een boekentafel goed doet. Een layout heeft een commercieel doel en de ene layout is geslaagder dan de ander. De layout van het boek van Ds Vreugdenhil vind ik ook wat minder geslaagd,maar de inhoud van het boek is zuiver reformatorisch (Dat is soms wat anders dat zuiver GG ;) )
Dat vind jij, ja. Reformatorisch wellicht nog net, dat zuiver zou ik niet in de mond willen nemen. Ik ben overigens niet van plan dat boek aan te schaffen, dus het zal mijn boekenkast niet ontsieren. ;)
Heb je het boek wel gelezen?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
huisman schreef:@Ander, het was een vraag. Ik heb mij nooit zo gestoord aan het uiterlijk van een boek . De uitgever weet dat felle kleurtjes het op een boekentafel goed doet. Een layout heeft een commercieel doel en de ene layout is geslaagder dan de ander. De layout van het boek van Ds Vreugdenhil vind ik ook wat minder geslaagd,maar de inhoud van het boek is zuiver reformatorisch (Dat is soms wat anders dat zuiver GG ;) )
Dat vind jij, ja. Reformatorisch wellicht nog net, dat zuiver zou ik niet in de mond willen nemen. Ik ben overigens niet van plan dat boek aan te schaffen, dus het zal mijn boekenkast niet ontsieren. ;)
Heb je het boek wel gelezen?
nee, dan moet ik het eerst kopen. Maar, ik heb een aantal hoofdstukken via via gelezen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Auto »

Mister schreef:
Ander schreef:
huisman schreef:@Ander, het was een vraag. Ik heb mij nooit zo gestoord aan het uiterlijk van een boek . De uitgever weet dat felle kleurtjes het op een boekentafel goed doet. Een layout heeft een commercieel doel en de ene layout is geslaagder dan de ander. De layout van het boek van Ds Vreugdenhil vind ik ook wat minder geslaagd,maar de inhoud van het boek is zuiver reformatorisch (Dat is soms wat anders dat zuiver GG ;) )
Dat vind jij, ja. Reformatorisch wellicht nog net, dat zuiver zou ik niet in de mond willen nemen. Ik ben overigens niet van plan dat boek aan te schaffen, dus het zal mijn boekenkast niet ontsieren. ;)
Heb je het boek wel gelezen?
Mister, hij zegt dat hij het boek niet gaat aanschaffen ......... maar je schaft hem toch aan om te lezen. Dus is mijn conclusie dat hij het niet gelezen heeft. Maar dat hoeft niet in dit topic, want in dit topic gaat het over de omslag en layout en daarvan zegt Ander dat het zijn smaak niet dus + de omslag + het niet aanschaffen = niet ontsieren van zijn boekenkast.

En dat is mogelijk, tenzij de optie op hem van toepassing is die iemand anders al heeft aangegeven dat Ander zijn boeken allemaal kaft met hetzelfde kaftpapier en met dezelfde labeltjes?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Willem schreef:
Erasmiaan schreef:..... zo'n kaft als het boek van ds. Visscher vind ik ook niets; daar heb ik verder echter geen principiële argumenten tegen.
Ik wel!
Principes zijn zaken waarvoor je op de brandstapel gaat.
Die heb je ook maar van Luther. En ik weet niet waar dit op gebaseerd is. Uit principe eet ik geen spruitjes (ik lust ze niet, en mijn principe is dat wat ik niet lust, ik ook niet eet). Maar - om het bekende voorbeeld te geven - als ik voor het eerst bij mijn schoonouders mee zou eten en ze schotelen me spruitjes voor, dan zal ik ze toch maar wegslikken.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Willem schreef:
Erasmiaan schreef:..... zo'n kaft als het boek van ds. Visscher vind ik ook niets; daar heb ik verder echter geen principiële argumenten tegen.
Ik wel!
Principes zijn zaken waarvoor je op de brandstapel gaat.
Die heb je ook maar van Luther. En ik weet niet waar dit op gebaseerd is. Uit principe eet ik geen spruitjes (ik lust ze niet, en mijn principe is dat wat ik niet lust, ik ook niet eet). Maar - om het bekende voorbeeld te geven - als ik voor het eerst bij mijn schoonouders mee zou eten en ze schotelen me spruitjes voor, dan zal ik ze toch maar wegslikken.
Maar je schoonouders zullen je niet op de brandstapel zetten als je toch voor de spruitjes zou bedanken. :hum
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Fjodor »

Ik snap niet waarom we zo tegen de beeldcultuur moeten ageren.
Paulus schilderde Christus zelfs voor alsof Hij onder zijn luisteraars gekruisigd was. Dat is geen beelden maken, maar ze oproepen, voorschilderen. Ik zie het verschil niet echt.
Daarbij is het bidden dus wel een bijbels beeld, want Jezus bad zo ongeveer overal, en Izak bad ook. Als we dat wel in een kinderbijbel mogen opschrijven of net als Paulus mogen voorschilderen zie ik niet in waarom we het niet mogen uitbeelden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Auto »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:Die heb je ook maar van Luther. En ik weet niet waar dit op gebaseerd is. Uit principe eet ik geen spruitjes (ik lust ze niet, en mijn principe is dat wat ik niet lust, ik ook niet eet). Maar - om het bekende voorbeeld te geven - als ik voor het eerst bij mijn schoonouders mee zou eten en ze schotelen me spruitjes voor, dan zal ik ze toch maar wegslikken.
Maar je schoonouders zullen je niet op de brandstapel zetten als je toch voor de spruitjes zou bedanken. :hum
........... blijkbaar kan het wel eens gebeurd zijn en heeft hij er spijt van (hij klinkt nogal aangebrand de laatste dagen) :fuite
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Ander »

Auto schreef:
Ander schreef:
Erasmiaan schreef:Die heb je ook maar van Luther. En ik weet niet waar dit op gebaseerd is. Uit principe eet ik geen spruitjes (ik lust ze niet, en mijn principe is dat wat ik niet lust, ik ook niet eet). Maar - om het bekende voorbeeld te geven - als ik voor het eerst bij mijn schoonouders mee zou eten en ze schotelen me spruitjes voor, dan zal ik ze toch maar wegslikken.
Maar je schoonouders zullen je niet op de brandstapel zetten als je toch voor de spruitjes zou bedanken. :hum
........... blijkbaar kan het wel eens gebeurd zijn en heeft hij er spijt van (hij klinkt nogal aangebrand de laatste dagen) :fuite
Auto!! :fouet
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Erasmiaan »

Auto schreef:
Ander schreef:
Erasmiaan schreef:Die heb je ook maar van Luther. En ik weet niet waar dit op gebaseerd is. Uit principe eet ik geen spruitjes (ik lust ze niet, en mijn principe is dat wat ik niet lust, ik ook niet eet). Maar - om het bekende voorbeeld te geven - als ik voor het eerst bij mijn schoonouders mee zou eten en ze schotelen me spruitjes voor, dan zal ik ze toch maar wegslikken.
Maar je schoonouders zullen je niet op de brandstapel zetten als je toch voor de spruitjes zou bedanken. :hum
........... blijkbaar kan het wel eens gebeurd zijn en heeft hij er spijt van (hij klinkt nogal aangebrand de laatste dagen) :fuite
N.O.D.P.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11398
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Willem schreef:
Erasmiaan schreef:..... zo'n kaft als het boek van ds. Visscher vind ik ook niets; daar heb ik verder echter geen principiële argumenten tegen.
Ik wel!
Principes zijn zaken waarvoor je op de brandstapel gaat.
Die heb je ook maar van Luther. En ik weet niet waar dit op gebaseerd is. Uit principe eet ik geen spruitjes (ik lust ze niet, en mijn principe is dat wat ik niet lust, ik ook niet eet). Maar - om het bekende voorbeeld te geven - als ik voor het eerst bij mijn schoonouders mee zou eten en ze schotelen me spruitjes voor, dan zal ik ze toch maar wegslikken.
En wat is daar mis mee, als dat al zo zou zijn?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Willem »

Fjodor schreef:Ik snap niet waarom we zo tegen de beeldcultuur moeten ageren.
Paulus schilderde Christus zelfs voor alsof Hij onder zijn luisteraars gekruisigd was. Dat is geen beelden maken, maar ze oproepen, voorschilderen. Ik zie het verschil niet echt.
Daarbij is het bidden dus wel een bijbels beeld, want Jezus bad zo ongeveer overal, en Izak bad ook. Als we dat wel in een kinderbijbel mogen opschrijven of net als Paulus mogen voorschilderen zie ik niet in waarom we het niet mogen uitbeelden.
De belangrijkste voorwaarden waaraan de "beeldcultuur" toch wel moet voldoen is dat het beeld bijbels is en dat er geen zondige activiteiten nodig zijn om het beeld te verkrijgen. En tegen die aspecten wordt geageerd.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Germanicus »

Lang geleden maakte 'men' zich druk over hoeveel engelen op de punt van een naald zouden passen. Gelukkig hebben we tegenwoordig de omslag van (theologische) boeken.
Hier beneden is het niet.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi

Bericht door Willem »

Afbeelding
Kijken we nu eens goed naar de foto. Dan zie we een volledig gepimpte omgeving. Mooi kort gemaaid gras - een soort gazon, dat vindt men in het open veld niet -, een aangename temperatuur (lekker in je t-shirt) terwijl de zon aan het ondergaan is, geen wind. Een gebedshouding die men geen 5 minuten volhoudt. Dat er geen wind is klopt niet met de wolkenlucht. Nog afgezien van het feit dat als men op deze manier in zo'n mooie omgeving knielt men eerder dit doet om gezien te worden dan dat het de houding van de tollenaar is. Kortom, er wordt hier een beeld neergezet wat niet zou misstaan in een film, maar de eerste de beste die probeert op deze manier in het veld te bidden zal erachter komen dat de realiteit anders is. Jacob had in de nacht een steen tot zijn hoofdkussen. David vocht met een leeuw en een beer. Geen paradijselijke omgevingen voor deze bidders. Maar een wereld verpest door de zonde!

Afbeelding
De omslag van dit boek is nog erger. Naast de al door Ander aangegeven notie dat het een afbeelding moet betreffen van de ruiter uit Openbaringen (De Here Jezus) lijkt het eerder een fiche van Gladiator of een ander meeslepend epos. En heroische boogschutter te paard. Een krijger. Een romantisch avontuur vindt u in dit boek! Maar dat is de Openbaringen niet!

U zult zeggen: Waar let je op. Maar als dit al onbijbels is, waarom zou ik dan de volgens velen o zo veel belangrijkere inhoud wel vertrouwen?

Dit geld niet iig voor het plaatje van Huisman later plaatste:
http://www.depelgrim.nl/contents/media/ ... 165017.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Willem op 28 jan 2011, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Wilhelm »

@Willem, ik begin je bijdragen in dit topic bijna grappig te vinden. Maar dat zal de bedoeling wel niet zijn ...
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Omslag en layout van boeken

Bericht door Ichtus »

Erasmiaan schreef:
Auto schreef:
Ander schreef:
Erasmiaan schreef:Die heb je ook maar van Luther. En ik weet niet waar dit op gebaseerd is. Uit principe eet ik geen spruitjes (ik lust ze niet, en mijn principe is dat wat ik niet lust, ik ook niet eet). Maar - om het bekende voorbeeld te geven - als ik voor het eerst bij mijn schoonouders mee zou eten en ze schotelen me spruitjes voor, dan zal ik ze toch maar wegslikken.
Maar je schoonouders zullen je niet op de brandstapel zetten als je toch voor de spruitjes zou bedanken. :hum
........... blijkbaar kan het wel eens gebeurd zijn en heeft hij er spijt van (hij klinkt nogal aangebrand de laatste dagen) :fuite
N.O.D.P.
Uhm... ik heb de dikke Van Dale erop nageslagen, maar kon niet vinden wat het betekent. Zou je het kunnen toelichten?
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Gesloten