Kinderboeken

Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Kinderboeken

Bericht door Snuf »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Ik weet niet wat voor trauma je hebt opgelopen in je jeugd, maar V.d. Hulst steekt met kop en schouders uit boven alle kinderboekenschrijvers. Het zijn stuk voor stuk kleine symphonietjes.
En kinderachtig taalgebruik?
Waar vind je tegenwoordig nog in een kinderboek dat over een vader geschreven wordt "... hij voelde de werklust tintelen door zijn sterk lichaam..."? De acquirerende redacteurs, die zo trots zijn op zichzelf dat ze zulke 'goede' schrijvers aantrekken, zouden er al met de rode pen doorheen zijn gegaan: ongeschikte taal voor een kinderboek!
En ondertussen drinken je kinderen lekker de tijdgeest in....
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Kinderboeken

Bericht door oesterschelpje »

Toen ik moest gaan vertellen op school, kreeg ik van twee collega's een waardevol boekje te leen geschreven door WG vd Hulst.
De kunst van het vertellen, waar je op moet letten, hoe je zinsopbouw moet zijn enz. :super
De meeste Pabo's raden dit boekje aan!! Dat is niet voor niks!
Helaas ben ik dat nog niet tegen gekomen op een boekenmarkt... :sweat

Onze kinderen wilden net als wij vroeger, niet naar bed, voordat het boekje of het verhaal uit het grote of gouden voorleesboek uit was.

Ook is hier Annie MG Schmidt favouriet.
Jip en Janneke, Puk van de Petteflet, Floddertje.
Heerlijk om voor te lezen, ik kan vaak een glimlach niet onderdrukken.
Ook de kleuters en de onderbouwgroepen op school genieten hier enorm van!
Helaas zit hier geen christelijke boodschap in, maar moet dat altijd??
Juist ook gewone verhalen spreken aan, je kunt er altijd na afloop nog met elkaar over doorpraten en zonodig je eigen sturing eraan geven.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kinderboeken

Bericht door JolandaOudshoorn »

oesterschelpje schreef:Toen ik moest gaan vertellen op school, kreeg ik van twee collega's een waardevol boekje te leen geschreven door WG vd Hulst.
De kunst van het vertellen, waar je op moet letten, hoe je zinsopbouw moet zijn enz. :super
De meeste Pabo's raden dit boekje aan!! Dat is niet voor niks!
Helaas ben ik dat nog niet tegen gekomen op een boekenmarkt... :sweat

Onze kinderen wilden net als wij vroeger, niet naar bed, voordat het boekje of het verhaal uit het grote of gouden voorleesboek uit was.

Ook is hier Annie MG Schmidt favouriet.
Jip en Janneke, Puk van de Petteflet, Floddertje.
Heerlijk om voor te lezen, ik kan vaak een glimlach niet onderdrukken.
Ook de kleuters en de onderbouwgroepen op school genieten hier enorm van!
Helaas zit hier geen christelijke boodschap in, maar moet dat altijd??
Juist ook gewone verhalen spreken aan, je kunt er altijd na afloop nog met elkaar over doorpraten en zonodig je eigen sturing eraan geven.
Dat boekje heb ik ook! Ik leen het inderdaad vaak uit aan nieuwe leidinggevenden op de zondagschool. Een goed boekje... vraagt om een herdruk eigenlijk!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Kinderboeken

Bericht door oesterschelpje »

JolandaOudshoorn schreef:Dat boekje heb ik ook! Ik leen het inderdaad vaak uit aan nieuwe leidinggevenden op de zondagschool. Een goed boekje... vraagt om een herdruk eigenlijk!
Helemaal mee eens!!! ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kinderboeken

Bericht door refo »

Hier 38 exemplaren te koop van 'het vertellen'.

http://www.boekwinkeltjes.nl/zoeken.php ... =1&nieuw=1
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Kinderboeken

Bericht door Snuf »

refo schreef:Hier 38 exemplaren te koop van 'het vertellen'.

http://www.boekwinkeltjes.nl/zoeken.php ... =1&nieuw=1
Let op: Er zijn twee uitgaven. De originele van Van de Hulst en een herziene editie van dhr. I.A. Kole (en dit is geen geintje of toespeling op......)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kinderboeken

Bericht door jvdg »

Boekenstek schreef:
refo schreef:Hier 38 exemplaren te koop van 'het vertellen'.

http://www.boekwinkeltjes.nl/zoeken.php ... =1&nieuw=1
Let op: Er zijn twee uitgaven. De originele van Van de Hulst en een herziene editie van dhr. I.A. Kole (en dit is geen geintje of toespeling op......)
Nou, ik heb op de lagere school nog bij meester Kole in de (ik dacht 4e) klas gezeten, maar wat kon die man ontzettend goed vertellen, in alle opzichten.
We hingen aan z'n lippen en we zaten roerloos.
Ik veronderstel dat zijn herziening dan ook van harte aan te bevelen is.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderboeken

Bericht door helma »

oesterschelpje schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Dat boekje heb ik ook! Ik leen het inderdaad vaak uit aan nieuwe leidinggevenden op de zondagschool. Een goed boekje... vraagt om een herdruk eigenlijk!
Helemaal mee eens!!! ;)
Ik heb ooit voor de Kinderevangelisatie de cursus "Bijbelverhalen vertellen" gedaan bij de JBGG
Na afloop kregen we allemaal een exemplaar van "het Vertellen"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

Je herinnert je eigenlijk het meeste de meester of juf die zo boeiend kon vertellen. Ik had in de 4e een meester die ontzettend driftig kon worden, hij trok je aan je haren uit de bank en smeet je werkelijk de gang op. Geen haar op mn hoofd die dat thuis durfde vertellen, want dan zul je het wel verdiend hebben. Soms was dat ook wel zo, maar niet altijd. Hij heeft menigmaal de verkeerde gepakt.
Daar tegenover staat de juf die zo mooi bijbelverhalen kon vertellen. Het ging gewoon voor je leven.
In de 6e klas leerden we om de 2 weken een gedicht, prachtig vond ik dat. De meester legde zo al vroeg de liefde voor de poezie erin, althans, hij probeerde het, het lukte niet bij iedereen :fi
Het boekje dat uitgereikt werd bij het kerstfeest van de zondagsschool, keek ik het hele jaar naar uit en was de volgende dag al uitgelezen.
Lekker op mn buik voor de kolenkachel :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Kinderboeken

Bericht door vlinder »

Ik wil het boekje bestellen. Welke versie kan ik het beste aanschaffen? Met of zonder bewerking van I.A. Kole?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Kinderboeken

Bericht door henriët »

vlinder schreef:Ik wil het boekje bestellen. Welke versie kan ik het beste aanschaffen? Met of zonder bewerking van I.A. Kole?
Het is een ontzettend goed boekje,
die met bewerking ken ik niet, maar gezien de ervaring van dhr Kole lijkt t me wel een aanrader:)

Die zonder bewerking kan je wel van me lenen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kinderboeken

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Ik wil het boekje bestellen. Welke versie kan ik het beste aanschaffen? Met of zonder bewerking van I.A. Kole?
Ik ben absoluut geen deskundige, maar als je mijn posting leest over meester Kole, zou ik je diens herziening aanbevelen.
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Kinderboeken

Bericht door Snuf »

Ik vraag me altijd af: Wat is weggelaten, wat is erbij gedaan? Zelf zou ik dus liever kiezen voor de onbewerkte. Wat me niet aanstaat, spuug ik zelf wel uit en ik maak zelf wel toevoegingen (ik hoop dat dit niet arrogant overkomt.... :) )
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kinderboeken

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
vlinder schreef:Ik wil het boekje bestellen. Welke versie kan ik het beste aanschaffen? Met of zonder bewerking van I.A. Kole?
Ik ben absoluut geen deskundige, maar als je mijn posting leest over meester Kole, zou ik je diens herziening aanbevelen.
Ik ken nog iets waar meester Kole wat aan herzien heeft... ;)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kinderboeken

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
jvdg schreef:
vlinder schreef:Ik wil het boekje bestellen. Welke versie kan ik het beste aanschaffen? Met of zonder bewerking van I.A. Kole?
Ik ben absoluut geen deskundige, maar als je mijn posting leest over meester Kole, zou ik je diens herziening aanbevelen.
Ik ken nog iets waar meester Kole wat aan herzien heeft... ;)
Dat vind ik nou ongenuanceerd reageren op mijn posting.
Het één heeft niks met dat andere te maken.
Plaats reactie