Kinderboeken

Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Kinderboeken

Bericht door Snuf »

Ontlezing of ontlering?

Ontlezing. Zo wordt het genoemd. Er wordt minder gelezen. We leven in immers in een kijkcultuur. Toch wordt er nog flink wat gelezen in onze gezindte. Gelukkig wel. Maar speelt er geen ander probleem?

Kernwoorden uit de boekenkast van een bovenbouwleerling zijn: stress, verward, paniek, angst, alleen en kriebels. Alle maatschappelijke problemen komen aan bod: echtscheiding, anorexia, verslaving, dementie enz. Prima, maar wát als het boek uit is? Blijft uw zoon of dochter dan met een groot vraagteken zitten, of wordt er ook een bepaalde richting op gewezen? Ik heb het idee na het scannen van een paar boeken dat het “belerende” element veelal ontbreekt. Een preek zonder toepassing dus.

Meesterverteller van de Hulst was vroeger in sommige kringen verdacht, omdat hij “te gereformeerd” was. K. Norel, P. de Zeeuw, Anne de Vries W. Schippers waren niet in elk gezin toegestaan. Maar wát je ook van bovenstaande schrijvers vindt, ze schaamden zich niet om de kinderen ook een boodschap mee te geven. Maar ja, dat was in de vorige eeuw. Anno 2010 is dit not done.

Is bovenstaande geen teken van een ander (ook maatschappelijk) probleem? Niet het probleem van ontlezing, maar het probleem van ontlering. Wie wil er nog beleerd worden? Wie laat zich nog zich nog beleren? We maken zelf de toepassing wel.

Nu wil ik niet alles over één kam scheren. Gelukkig zijn er nog steeds genoeg verantwoorde boeken te vinden. Neem bijv. “Een jongen uit Stavenisse”, over het leven van Leen Potappel. Of de Kerkgeschiedenisboeken van A. Vogelaar-van Amersfoort en de Banier Klassiekers (zoals Hotse Hiddes) enz.

Verkoopcijfers weet ik niet. Maar ik ben bang dat Hotse Hiddes wel won van de Spekken, maar het nu moet verliezen van “stress in zes”. En kan “De Fransman van Genève” wel op tegen het vuurwerk, de raadsels en afrekeningen uit de boekenkast van uw zoon?

Ontlezing en ontlering, ’t is allebei van deze tijd. Zijn wij ook van deze tijd? Neem en lees!

Reageer maar. Maar volgens mij is dit een trend die in een groter (zorgwekkend) verband staat....
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Kinderboeken

Bericht door oesterschelpje »

Al onze oude kinderboeken staan in de boekenkasten, ze worden hier verslonden.
Het zijn juist enorme boekenwurmen in ons gezin.
Ook wij als ouders lezen veel, misschien scheelt dat ook.

Verder krijgen de kinderen regelmatig boeken van ons.
We snuffelen heel wat boeken/rommelmarkten af, zo krijgen ze langzamerhand complete (oude) series van een bepaalde schrijver/schrijfster.
Opa en oma / tantes speuren ook mee, zij wonen in andere delen van Nederland.
Via de computer houden we de boekenlijstjes up to date, dus als we een boek gevonden hebben gaat dat er weer vanaf.
We hebben bijvoorbeeld bijna alles van WG vd Hulst, P.Prins, K. Norel, Anne de Vries en W. Schippers, maar we blijven doorgaan, zodat de kinderen later zelf misschien allemaal complete serie's mee kunnen nemen.
Zo hebben wij ook nog kinderboeken staan die van onze ouders zijn geweest.
Bij sommige boeken moesten er plaatjes gespaard/geplakt worden.
Onze kinderen vinden dat zo ontzettend leuk, er wordt ook heel voorzichtig mee omgesprongen.
Volgens mij ligt er ook een hoop aan de ouders, als ouders geen tijd genomen hebben om voor te lezen of later veel stimuleren om te lezen, dan zakt een kind al gauw af.
Zijn er problemen, bijv. dyslexie kan ik het me heel goed voorstellen.
Maar je ziet vaak in de klas dat kinderen die "verslaafd" zijn aan de computer niet of nauwelijks lezen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

Hier wordt heel veel gelezen, mede door de verplichte boekenlijst.
Maar geen van onze oude boekjes, ik heb al mijn boeken nog, maar ze zijn te traag voor de jeugd van nu en eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven.
Het klompje dat op het water dreef, spreekt stadse kindjes van nu niet aan.
Bruun de beer of het kleine poesje dan nog wel.
In de Soete Suikerbol en de andere losse boeken van v.d.H helaas ook niet.
Misschien moet je ouder zijn, om daar weer van te kunnen genieten.
Ik lees nog wel eens een meisjesboek hoor, Goud Elsje serie, leuk, ongecompliceerd.
Rie Cramer, schiet me zo te binnen.
Het leven LEEK zo'n stuk eenvoudiger. Kinderen konden naar opoe, hun hoofd in haar brede schoot leggen.
De poes zat voor het raam. Ze waren bang van de veldwachter, kom daar nu maar eens om !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kinderboeken

Bericht door Zita »

Mara schreef:Hier wordt heel veel gelezen, mede door de verplichte boekenlijst.
Levert die boekenlijst echt zoveel leeswerk op? Een boek of twaalf is het toch? Dat las ik op die leeftijd in anderhalve week. Nu zullen er ongetwijfeld leerlingen zijn die wat minder fanatiek lezen, maar dan nog snap ik niet dat het als een enorme klus wordt gezien om wat boeken te lezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderboeken

Bericht door -DIA- »

Als kind kregen wij het (ook hier ter sprake gebrachte) boek van Arie Tuinman "Om het eeuwig welbehagen" op het kerstfeest van de kerk. Mijn geliefde ouders begrepen het niet: Hoe kun je als kerkenraad een kind een boek voor volwassenen geven.. Toch, dit boek heeft als kind diepe indruk op mij gemaakt. Dus toch geen slechte keuze van de toenmalige kerkenraad zou ik nu zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Kinderboeken

Bericht door Snuf »

Maar mijn vraag was eigenlijk: Mag er nog een moraal in een verhaal zitten? Geef je kinderen nog iets extra's mee?
In mijn beleving blijft het nu teveel in het horizontale zitten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderboeken

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Hier wordt heel veel gelezen, mede door de verplichte boekenlijst.
Levert die boekenlijst echt zoveel leeswerk op? Een boek of twaalf is het toch? Dat las ik op die leeftijd in anderhalve week. Nu zullen er ongetwijfeld leerlingen zijn die wat minder fanatiek lezen, maar dan nog snap ik niet dat het als een enorme klus wordt gezien om wat boeken te lezen.
Nee op het gymnasium 20 hoor.
En het fijne is, er mag van afgeweken worden, ik heb mijn zoon Eli Wiesel aangeraden, het mocht van de docente Nederlands en hij heeft het boek in 1 ruk uitgelezen.
Voor mij hoeven er voor een kind niet echt diepe lagen in te zitten, maar gewoon herkenbare verhalen.
Als je nu in de jeugdbib rondkijkt, springen de tranen in de je ogen :ouin Veel fantasy (door Harry Potter populairder geworden denk ik) heel veel problematiek rondom scheidingen, drugs, liefdesperikelen, voor jeugd vanaf 12 jaar ! En sommige titels alleen al, vreselijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderboeken

Bericht door helma »

Boekenstek schreef:Maar mijn vraag was eigenlijk: Mag er nog een moraal in een verhaal zitten? Geef je kinderen nog iets extra's mee?
In mijn beleving blijft het nu teveel in het horizontale zitten.
Daar zou je met Aritha over kunnen discusseren
die schrijft (kinder)boeken.

Als ik schrijfster was zou ik dat als doel nemen; kinderen een boodschap meegeven.
Tegelijk besef ik dat dat geen eenvoudig doel is.
Vaak ligt het er een beetje teveel bovenop.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kinderboeken

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:Hier wordt heel veel gelezen, mede door de verplichte boekenlijst.
Levert die boekenlijst echt zoveel leeswerk op? Een boek of twaalf is het toch? Dat las ik op die leeftijd in anderhalve week. Nu zullen er ongetwijfeld leerlingen zijn die wat minder fanatiek lezen, maar dan nog snap ik niet dat het als een enorme klus wordt gezien om wat boeken te lezen.
Nee op het gymnasium 20 hoor.
En het fijne is, er mag van afgeweken worden, ik heb mijn zoon Eli Wiesel aangeraden, het mocht van de docente Nederlands en hij heeft het boek in 1 ruk uitgelezen.
Voor mij hoeven er voor een kind niet echt diepe lagen in te zitten, maar gewoon herkenbare verhalen.
Als je nu in de jeugdbib rondkijkt, springen de tranen in de je ogen :ouin Veel fantasy (door Harry Potter populairder geworden denk ik) heel veel problematiek rondom scheidingen, drugs, liefdesperikelen, voor jeugd vanaf 12 jaar ! En sommige titels alleen al, vreselijk.
twintig boeken in drie jaar (de lijst geldt voor de hele bovenbouw) kan ik niet echt schokkend veel noemen. Bovendien zitten er een stuk of vijf vroegnederlandse bij. Die lees je in een kwartier. Maar goed, het is mooi dat scholieren daarmee kwaliteitsboeken leren kennen. Al zou de lijst van mij wel behoorlijk geactualiseerd mogen worden. Toen ik VWO deed, stond er uit de jaren '80 en '90 zowat niks op de lijst, en hield het literatuuronderwijs op bij 1916. Volgens mij is het voor scholieren veel relevanter om begeleid Maarten 't Hart of Harry Mulisch (om maar twee klassiekers te noemen) te lezen, dan Mariken van Nieumeghen, dat je eigenlijk alleen maar las omdat het oud is.
Back on topic: er verschijnen wel steeds meer prachtige prentenboeken. Kinderboeken vind ik de laatste jaren niet zoveel soeps, maar van de prentenboeken geniet ik enorm!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Kinderboeken

Bericht door vlinder »

Boekenstek schreef:Maar mijn vraag was eigenlijk: Mag er nog een moraal in een verhaal zitten? Geef je kinderen nog iets extra's mee?
In mijn beleving blijft het nu teveel in het horizontale zitten.
Uiteraard mag dat. Lijkt me zeker goed. Maar om v/d Hulst nou als voorbeeld te noemen....
Ik vind het net geen kindermishandeling, maar mij moet je dat soort niet voorlezen en dan vragen of ik er naar luister. Als kind niet en nu ook nog niet. V-r-e-s-e-l-i-j-k! :?
Ach, het bitter, bitter koude element klopt dan vandaag weer wel.... :hum

Maar moet een moraal altijd christelijk zijn? In sprookjes zit ook een moraal: helpen van andere mensen, wat over hebben voor een ander, niet te snel oordelen. Kun je in deze tijd ook veel van leren denk ik zo.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderboeken

Bericht door helma »

Een van de schrijfsters die er heel goed in slaagt een boodschap in haar boeken te verweven vind ik:
Patricia St John
http://www.medema.nl/?groep=vaste_auteu ... iciastjohn

ik sluit me aan bij Anne Schotanus:
' Anne Schotanus: ‘Als geen ander verstaat Patricia st.John de kunst meeslepend te vertellen, en daarbij moeilijke thema’s in een kinderleven te bespreken: verdriet, rouwverwerking, verstoorde gezinsrelaties, ruzie en onbegrip. Aan de hand daarvan legt zij aan kinderen, bijna terloops, heel duidelijk het evangelie uit. Ik vind haar gave om vanuit het gevoelsleven van kinderen te kunnen schrijven, bijzonder. Want dat zij een warm begrip heeft voor de vragen die in kinderen opkomen, is vanaf het begin van elk boek overduidelijk.’
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Kinderboeken

Bericht door Snuf »

Maar ja, ik vind het wel een beetje doorgeslagen als je enkele tientallen euro's neerlegt voor een paar boeken van "licht" allooi, terwijl je voor kleine prijsjes stapels op de rommelmarkt kan kopen die tenminste nog een beetje boodschap hebben.

En nogmaals, als er een boekje opnieuw uitgegeven wordt, willen we het opeens wel allemaal hebben. Ik kan er soms niet bij....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kinderboeken

Bericht door refo »

vlinder schreef:
Boekenstek schreef:Maar mijn vraag was eigenlijk: Mag er nog een moraal in een verhaal zitten? Geef je kinderen nog iets extra's mee?
In mijn beleving blijft het nu teveel in het horizontale zitten.
Uiteraard mag dat. Lijkt me zeker goed. Maar om v/d Hulst nou als voorbeeld te noemen....
Ik vind het net geen kindermishandeling, maar mij moet je dat soort niet voorlezen en dan vragen of ik er naar luister. Als kind niet en nu ook nog niet. V-r-e-s-e-l-i-j-k! :?
Ach, het bitter, bitter koude element klopt dan vandaag weer wel.... :hum

Maar moet een moraal altijd christelijk zijn? In sprookjes zit ook een moraal: helpen van andere mensen, wat over hebben voor een ander, niet te snel oordelen. Kun je in deze tijd ook veel van leren denk ik zo.
Ik weet niet wat voor trauma je hebt opgelopen in je jeugd, maar V.d. Hulst steekt met kop en schouders uit boven alle kinderboekenschrijvers. Het zijn stuk voor stuk kleine symphonietjes.

Als veellezers tegenwoordig 'In de Soete Suikerbol' niet kunnen verteren dan moeten ze eerst eens leren lezen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kinderboeken

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Ik weet niet wat voor trauma je hebt opgelopen in je jeugd, maar V.d. Hulst steekt met kop en schouders uit boven alle kinderboekenschrijvers. Het zijn stuk voor stuk kleine symphonietjes.
Helemaal mee eens.
Hoe ouder ik word, hoe meer bewondering ik heb voor Van de Hulst. Niet alleen zijn verteltrant - die verschilt per leeftijdsgroep overigens - maar ook voor de opbouw van zijn verhaal, de karaktertekening, noem maar op.
En kinderachtig taalgebruik?
Waar vind je tegenwoordig nog in een kinderboek dat over een vader geschreven wordt "... hij voelde de werklust tintelen door zijn sterk lichaam..."? De acquirerende redacteurs, die zo trots zijn op zichzelf dat ze zulke 'goede' schrijvers aantrekken, zouden er al met de rode pen doorheen zijn gegaan: ongeschikte taal voor een kinderboek!
Leren lezen, dat is voor velen onder ons dé remedie, denk ik.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Kinderboeken

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Leren lezen, dat is voor velen onder ons dé remedie, denk ik.
hèhè, zet dat ook in een ander topic. ;)
Plaats reactie