Kinderboeken

Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Kinderboeken

Bericht door Ouddorp »

Onze oudste is nu 10 en houd niet zo van lezen. We hebben veel boeken geprobeerd, maar het leukste vond hij nog de serie over Maarten Gunnink (10 delen over de Tweede Wereldoorlog).
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Ouddorp schreef:Onze oudste is nu 10 en houd niet zo van lezen. We hebben veel boeken geprobeerd, maar het leukste vond hij nog de serie over Maarten Gunnink (10 delen over de Tweede Wereldoorlog).
Ik denk dat dit hem niet zo aanspreekt. Ik zag dat het al wat oudere boeken zijn. Daar haken mijn kinderen al helemaal af. Onze oudste was pas begonnen in Scheepsjongens van de Bontekoe. Ik vond dat boek altijd geweldig. Idem met de Vijf, Snuf de Hond en de Kameleon. Mijn kinderen vinden er niets aan.

Ik was juist zo blij met allerlei series van Geronimo Stilton. Dat zijn leuke geschiedkundige thema's en herschrijvingen van oude boeken in een modern jasje. Helaas groeit hij daar nu uit. Hij leest nu van deze serie ' Marco Polo' en dat spreekt hem wel weer aan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderboeken

Bericht door eilander »

merel schreef:
Ouddorp schreef:Onze oudste is nu 10 en houd niet zo van lezen. We hebben veel boeken geprobeerd, maar het leukste vond hij nog de serie over Maarten Gunnink (10 delen over de Tweede Wereldoorlog).
Ik denk dat dit hem niet zo aanspreekt. Ik zag dat het al wat oudere boeken zijn. Daar haken mijn kinderen al helemaal af. Onze oudste was pas begonnen in Scheepsjongens van de Bontekoe. Ik vond dat boek altijd geweldig. Idem met de Vijf, Snuf de Hond en de Kameleon. Mijn kinderen vinden er niets aan.
Ik denk toch dat dit niet echt goed te vergelijken is met Maarten Gunnink. Deze zijn nog niet zo oud als Snuf bijvoorbeeld, en met vaart en humor geschreven. Tegelijkertijd zitten er zeker wel elementen in die laten zien: die oorlog is niet leuk en spannend.
Maar het blijft maatwerk, dat begrijp ik ook wel.
Bij ons lezen ze allemaal erg graag, en ik zag er pas nog één in Snuf lezen. Dus dat kan nog steeds.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kinderboeken

Bericht door Susanna »

merel schreef:Wie weet er leuke avonturenboeken voor een jongen van 8. Hij leest ongeveer AVI 7. Hij houdt eigenlijk niet zo van lezen, maar de avonturenboeken van Geronimo Stilton ( Tom Sawyer en de drie Muisketiers) vond hij fantastisch. Hij moet nu alleen een tandje moeilijker gaan lezen en heeft daar geen zin in.
Misschien de serie over "Het ministerie van Oplossingen" (Sanne Rooseboom)
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Dat is inderdaad een een goede tip! Dank je
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Voor de mensen die nog leuke kinderboeken zoeken
- de serie ' overleven in de wildernis'
Over een jongen die neerstort met een vliegtuig en de enige overlevende is. Het is door omstandigheden niet te verwachten dat hij snel gevonden wordt en moet overleven.

- De Bende van Lijp Kot van Wim Bos
Het speelt zich af in de 18e eeuw in Amsterdam. Een weesjongen wordt verdacht van een moord en wordt achtervolgd door de schout en zijn rakkers. Hij probeert zijn onschuld te bewijzen.

- Wij blijven bij elkaar van Martine Letterie
Een aangrijpend waar gebeurd oorlogsboek over Joodse kinderen die bij elkaar willen blijven terwijl hun ouders al weggevoerd zijn. De oudste twee zijn erg onder de indruk van dit boek.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kinderboeken

Bericht door Anselmus »

De boeken van deze schrijver zijn ook mooi voor oudere kinderen.
https://www.bol.com/nl/nl/f/schaduw/9200000072444531/
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Anselmus schreef:De boeken van deze schrijver zijn ook mooi voor oudere kinderen.
https://www.bol.com/nl/nl/f/schaduw/9200000072444531/
Dank je! Die houd ik in mijn achterhoofd.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Kinderboeken

Bericht door Anselmus »

merel schreef:
Anselmus schreef:De boeken van deze schrijver zijn ook mooi voor oudere kinderen.
https://www.bol.com/nl/nl/f/schaduw/9200000072444531/
Dank je! Die houd ik in mijn achterhoofd.
Ze zijn niet allemaal in het Nederlands vertaald, maar ook in het Engels zijn ze heel toegankelijk geschreven.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Pioenroosje schreef:Ik zie het bijna andersom: voor meisjes verschijnen er veel meer leuke boeken, dan voor jongens... Maar dat gaat misschien over de iets oudere jongens. Ik vind het juist erg moeilijk om voor de jongens van rond de 14/ 15 een mooi boek te vinden.
Dat klopt inderdaad! Ik ben inmiddels al een tijdje op zoek naar kinderboeken voor oudere kinderen.

Mijn oudste heeft nu diverse boeken van Bianca Mastenbroek gelezen en begint daar eigenlijk iets te 'groot' voor te worden. De overstap naar volwassen literatuur is nog te groot voor hem en zelf boeken zoeken in de bieb is helaas een brug te ver. Dan pakt hij liever een Donald Duck. Weet iemand leuke boeken met een geschiedenisachtige verhaallijn?
Idem eigenlijk voor mijn dochter van 12.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kinderboeken

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef:
Pioenroosje schreef:Ik zie het bijna andersom: voor meisjes verschijnen er veel meer leuke boeken, dan voor jongens... Maar dat gaat misschien over de iets oudere jongens. Ik vind het juist erg moeilijk om voor de jongens van rond de 14/ 15 een mooi boek te vinden.
Dat klopt inderdaad! Ik ben inmiddels al een tijdje op zoek naar kinderboeken voor oudere kinderen.

Mijn oudste heeft nu diverse boeken van Bianca Mastenbroek gelezen en begint daar eigenlijk iets te 'groot' voor te worden. De overstap naar volwassen literatuur is nog te groot voor hem en zelf boeken zoeken in de bieb is helaas een brug te ver. Dan pakt hij liever een Donald Duck. Weet iemand leuke boeken met een geschiedenisachtige verhaallijn?
Idem eigenlijk voor mijn dochter van 12.
Ik heb pas ook een stapel oude Donald Ducks gekocht. Ik heb die vroeger ook veel gelezen. Maar ik moet zeggen dat ik toch wel een beetje schrok van de inhoud m.b.t. magie en dergelijke zaken.
Bij mijn zoontje zijn de ruzies tussen Donald en buurman Bolderbast favoriet.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Ik heb totaal geen moeite met de DD. Ik zie het meer als elk ander willekeurig sprookje; zwarte magica die een extra harde wind tovert om het geluksdubbeltje uit het geldpakhuis te blazen of madam mikmak die een of andere spinnendrab maakt, vind ik eerder vermakelijk dan gevaarlijk.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kinderboeken

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Ik heb totaal geen moeite met de DD. Ik zie het meer als elk ander willekeurig sprookje; zwarte magica die een extra harde wind tovert om het geluksdubbeltje uit het geldpakhuis te blazen of madam mikmak die een of andere spinnendrab maakt, vind ik eerder vermakelijk dan gevaarlijk.
Wellicht de boeken van Thea Beckman of Evert Hartman.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Ik heb totaal geen moeite met de DD. Ik zie het meer als elk ander willekeurig sprookje; zwarte magica die een extra harde wind tovert om het geluksdubbeltje uit het geldpakhuis te blazen of madam mikmak die een of andere spinnendrab maakt, vind ik eerder vermakelijk dan gevaarlijk.
Wellicht de boeken van Thea Beckman of Evert Hartman.
Deze boeken heeft hij op de lagere school al gelezen. Ik ben op zoek naar boeken geschikt zijn voor tieners ( 14 jaar, derde klas VO). Dat is nog best ingewikkeld.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderboeken

Bericht door parsifal »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:Ik heb totaal geen moeite met de DD. Ik zie het meer als elk ander willekeurig sprookje; zwarte magica die een extra harde wind tovert om het geluksdubbeltje uit het geldpakhuis te blazen of madam mikmak die een of andere spinnendrab maakt, vind ik eerder vermakelijk dan gevaarlijk.
Wellicht de boeken van Thea Beckman of Evert Hartman.
Deze boeken heeft hij op de lagere school al gelezen. Ik ben op zoek naar boeken geschikt zijn voor tieners ( 14 jaar, derde klas VO). Dat is nog best ingewikkeld.
Werken dan niet al de "volwassen" schrijvers zoals Nijenhuis, Bomans, Toonder en Tolkien (dat ik ze in 1 rijtje weet te zetten) of meer serieus: van Eeden of Couperus.
Zelf genoot ik rond die leeftijd wel van wat Agatha Christie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie