Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

refo schreef:
-DIA- schreef:Laatst gelezen:
Ds. I. Kievit
Eén uit duizend.
http://duinroosboeken.nl/wp-content/upl ... 30x640.jpg

Daarna heb ik nog twee preken gelezen die we via "Bewaar het Pand" kunnen teruglezen.
Twee preken over Zondag 23 van ds. J. van der Vlies. Hij diende net als de bekende ds. F. Bakker de gemeente van Driebergen. Net zoals ds. Bakker werd ook deze prediker op vrij jonge leeftijd thuisgehaald.

https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... oord-59-60
https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... oord-60-61
Deze preken bevatten een inhoud die we weinig meer horen verklaren. Daarom lijkt het me wel goed om kennis te nemen van het leerstuk van de Rechtvaardigmaking, waar we thans zo veel over struikelen.
Ik heb die eerste preek gelezen, maar wat je bedoelt met dat we dat weinig meer horen, snap ik niet. Dat zijn tegenwoordig de standaard teksten over zondag 23.
Bedankt DIA. En inderdaad deze prediking is helaas niet meer schering en inslag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

Deze week gekocht en aan het lezen:

Afbeelding
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Tom »

Is er hier iemand die het boek van ds. M. Golverdingen "In de loopbaan van het geloof" heeft en die iets kleins voor mij daarin kan opzoeken?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Lev Tolstoi - Opstanding

Ben nu aan de kast van m'n aanstaande begonnen, toch wel fijn als dit soort boeken meekomen :love
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Heerlijk al die boekentips in dit topic!

Afgelopen 2 maanden gelezen (zal weer eens wat vaker inloggen :-):
- Institutie van Calvijn (binnen 6 weken, moet alleen deel 4 nog, die laat ik even liggen tot de zomervakantie).
- De eeuw van mijn vader (Geert Mak) dat gaf me een gevoel van heimwee naar een tijd die ik niet gekend heb. Ik wilde weten in welke tijd mijn oma is opgegroeid. Nog een paar hoofdstukken, dan heb ik het uit.
- Corona en Christus (John Piper)
- Gisteren begonnen in Romeinen van de CNT-serie (van Jakob van Bruggen)
- Holy Trinity (Robert Letham)
- Amerikanen lopen niet (boek over Missouri, juist toen ik het uit had begon de onrust in Amerika die ik toen beter begreep. I.v.m. het Amerikaanse (soms grove) taalgebruik zal niet iedereen het een fijn boek vinden.
- Je hebt wél iets te verbergen. Gaat over privacy op internet. Bij elke muisklik worden je gegevens verkocht aan tientallen bedrijven.
- Chronicles of Narnia (gaat langzaam, ben ik al even in bezig)
- Lof der zotheid (Erasmus), gewoon omdat ik die ooit nog een keer wilde lezen.

Mijn volgende stapeltje ligt al klaar. :livre :livre
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Anselmus schreef:Heerlijk al die boekentips in dit topic!

Afgelopen 2 maanden gelezen (zal weer eens wat vaker inloggen :-):
- Institutie van Calvijn (binnen 6 weken, moet alleen deel 4 nog, die laat ik even liggen tot de zomervakantie).
- De eeuw van mijn vader (Geert Mak) dat gaf me een gevoel van heimwee naar een tijd die ik niet gekend heb. Ik wilde weten in welke tijd mijn oma is opgegroeid. Nog een paar hoofdstukken, dan heb ik het uit.
- Corona en Christus (John Piper)
- Gisteren begonnen in Romeinen van de CNT-serie (van Jakob van Bruggen)
- Holy Trinity (Robert Letham)
- Amerikanen lopen niet (boek over Missouri, juist toen ik het uit had begon de onrust in Amerika die ik toen beter begreep. I.v.m. het Amerikaanse (soms grove) taalgebruik zal niet iedereen het een fijn boek vinden.
- Je hebt wél iets te verbergen. Gaat over privacy op internet. Bij elke muisklik worden je gegevens verkocht aan tientallen bedrijven.
- Chronicles of Narnia (gaat langzaam, ben ik al even in bezig)
- Lof der zotheid (Erasmus), gewoon omdat ik die ooit nog een keer wilde lezen.

Mijn volgende stapeltje ligt al klaar. :livre :livre
Ok.

Ik lees nu het volgende.

-De heerser van Niccolò Machiavelli
-Erica Benner : Als een vos. Machiavelli's levenslange zoektocht naar vrijheid
-Lincoln van Frans Verhagen.
-Afbeelding
-Jonathan Edwards-De ruimte van soevereine genade.
-Psalm 51. Maarten Luther
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zeeuw »

Als ik lees hoeveel boeken sommigen lezen, ben ik echt benieuwd hoe jullie dit, in combinatie met gezin, werk en (misschien) neventaken doen? Nachten opblijven?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Zeeuw schreef:Als ik lees hoeveel boeken sommigen lezen, ben ik echt benieuwd hoe jullie dit, in combinatie met gezin, werk en (misschien) neventaken doen? Nachten opblijven?
In ons gezin hebben we de afspraak gemaakt: elke week een boek. Hoeft niet dik te zijn, maar dan heb je een doel. En met 4 uur lezen heb je toch al een boek van 80-100 blz. te pakken. Elke avond voor het slapen gaan uurtje lezen, dat is een boek per week. Dat is 50 boeken per jaar. Doelen afspreken helpt mij om doelgericht te lezen: welke boeken wil ik dit jaar lezen? Dit leg ik op een apart stapeltje. Nu ligt er een stapeltje dat ik eind van de zomervakantie gelezen wil hebben. Daarnaast is het zo dat ik geniet en ontspan van lezen. Mogelijk geldt dat niet voor iedereen. Door veel te lezen ben ik ook sneller gaan lezen en zie ik ook niet meer op tegen dikke boeken. Het heeft me ook discipline geleerd door te beginnen aan een dik boek. De eerste keer dat ik de institutie las, deed ik 15 blz. per week. Dat duurt lang. Nu lees ik een hoofdstuk per keer, dat gaat sneller en geeft een beter overzicht: wat is het punt dat Calvijn hier wil maken?
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Ik heb dit jaar ook een leesdoel gesteld en dat komt ook op 1 in de week uit. Soms lees je sneller, soms gaat het langzamer. Dikte van de boeken maakt niet uit, dat wisselt af.

Ik ga uit van 40 pagina's in een uur. Dus bij 6 tot 8 leesuren in de week (1 uur per dag) kom je wel aan een boek van 240-320 pagina's.

Ik lees diverse boeken parallel waarbij ik nu wat strikter afbaken er niet meer dan twee tegelijk te lezen (een voor de ontspanning en 1 voor de inspanning).

Ik zit voor dit jaar op 11 ontspannende titels (literatuur/ geschiedenis) en op 18 inspannende titels (theologie en bezinning).
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zeeuw »

Anselmus schreef:
Zeeuw schreef:Als ik lees hoeveel boeken sommigen lezen, ben ik echt benieuwd hoe jullie dit, in combinatie met gezin, werk en (misschien) neventaken doen? Nachten opblijven?
In ons gezin hebben we de afspraak gemaakt: elke week een boek. Hoeft niet dik te zijn, maar dan heb je een doel. En met 4 uur lezen heb je toch al een boek van 80-100 blz. te pakken. Elke avond voor het slapen gaan uurtje lezen, dat is een boek per week. Dat is 50 boeken per jaar. Doelen afspreken helpt mij om doelgericht te lezen: welke boeken wil ik dit jaar lezen? Dit leg ik op een apart stapeltje. Nu ligt er een stapeltje dat ik eind van de zomervakantie gelezen wil hebben. Daarnaast is het zo dat ik geniet en ontspan van lezen. Mogelijk geldt dat niet voor iedereen. Door veel te lezen ben ik ook sneller gaan lezen en zie ik ook niet meer op tegen dikke boeken. Het heeft me ook discipline geleerd door te beginnen aan een dik boek. De eerste keer dat ik de institutie las, deed ik 15 blz. per week. Dat duurt lang. Nu lees ik een hoofdstuk per keer, dat gaat sneller en geeft een beter overzicht: wat is het punt dat Calvijn hier wil maken?
Ik begrijp hoe je het doet. Maar die tijd ontbreekt me soms simpelweg in wat nog meer moet gebeuren in baan, gezin en nevenzaken. Wat overigens ook vaak keuzes zijn. Juist in Corona tijd ga ik, na een hele dag in Teams en aan de telefoon, liever fietsen of wandelen met een luisterboek 's avonds.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Anselmus schreef:
Zeeuw schreef:Als ik lees hoeveel boeken sommigen lezen, ben ik echt benieuwd hoe jullie dit, in combinatie met gezin, werk en (misschien) neventaken doen? Nachten opblijven?
In ons gezin hebben we de afspraak gemaakt: elke week een boek. Hoeft niet dik te zijn, maar dan heb je een doel. En met 4 uur lezen heb je toch al een boek van 80-100 blz. te pakken. Elke avond voor het slapen gaan uurtje lezen, dat is een boek per week. Dat is 50 boeken per jaar. Doelen afspreken helpt mij om doelgericht te lezen: welke boeken wil ik dit jaar lezen? Dit leg ik op een apart stapeltje. Nu ligt er een stapeltje dat ik eind van de zomervakantie gelezen wil hebben. Daarnaast is het zo dat ik geniet en ontspan van lezen. Mogelijk geldt dat niet voor iedereen. Door veel te lezen ben ik ook sneller gaan lezen en zie ik ook niet meer op tegen dikke boeken. Het heeft me ook discipline geleerd door te beginnen aan een dik boek. De eerste keer dat ik de institutie las, deed ik 15 blz. per week. Dat duurt lang. Nu lees ik een hoofdstuk per keer, dat gaat sneller en geeft een beter overzicht: wat is het punt dat Calvijn hier wil maken?
Ik begrijp hoe je het doet. Maar die tijd ontbreekt me soms simpelweg in wat nog meer moet gebeuren in baan, gezin en nevenzaken. Wat overigens ook vaak keuzes zijn. Juist in Corona tijd ga ik, na een hele dag in Teams en aan de telefoon, liever fietsen of wandelen met een luisterboek 's avonds.
Ik houd ontzettend van lezen, maar mij ontbreekt de tijd ook. Ik verbaas mij ook over de hoeveelheid boeken die verslonden worden. Gisteravond bv moesten meerdere kinderen gebracht en opgehaald worden van het sporten, daarna nog anderhalf uur strijken en was opvouwen. Dan is het bijna 22.00 uur en ga ik slapen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Anselmus schreef:
Zeeuw schreef:Als ik lees hoeveel boeken sommigen lezen, ben ik echt benieuwd hoe jullie dit, in combinatie met gezin, werk en (misschien) neventaken doen? Nachten opblijven?
In ons gezin hebben we de afspraak gemaakt: elke week een boek. Hoeft niet dik te zijn, maar dan heb je een doel. En met 4 uur lezen heb je toch al een boek van 80-100 blz. te pakken. Elke avond voor het slapen gaan uurtje lezen, dat is een boek per week. Dat is 50 boeken per jaar. Doelen afspreken helpt mij om doelgericht te lezen: welke boeken wil ik dit jaar lezen? Dit leg ik op een apart stapeltje. Nu ligt er een stapeltje dat ik eind van de zomervakantie gelezen wil hebben. Daarnaast is het zo dat ik geniet en ontspan van lezen. Mogelijk geldt dat niet voor iedereen. Door veel te lezen ben ik ook sneller gaan lezen en zie ik ook niet meer op tegen dikke boeken. Het heeft me ook discipline geleerd door te beginnen aan een dik boek. De eerste keer dat ik de institutie las, deed ik 15 blz. per week. Dat duurt lang. Nu lees ik een hoofdstuk per keer, dat gaat sneller en geeft een beter overzicht: wat is het punt dat Calvijn hier wil maken?
Ik begrijp hoe je het doet. Maar die tijd ontbreekt me soms simpelweg in wat nog meer moet gebeuren in baan, gezin en nevenzaken. Wat overigens ook vaak keuzes zijn. Juist in Corona tijd ga ik, na een hele dag in Teams en aan de telefoon, liever fietsen of wandelen met een luisterboek 's avonds.
Ik houd ontzettend van lezen, maar mij ontbreekt de tijd ook. Ik verbaas mij ook over de hoeveelheid boeken die verslonden worden. Gisteravond bv moesten meerdere kinderen gebracht en opgehaald worden van het sporten, daarna nog anderhalf uur strijken en was opvouwen. Dan is het bijna 22.00 uur en ga ik slapen.
Klopt. Gisteren tot 20.30 bezig geweest met de oudste aan een presentatie voor school. Dinsdag en donderdag korfbaltraining. Overdag bijzonder veel (digitale) overleggen. 's Avonds gaat het dan wel even uit. Mijn lezen zit vooral in het weekend. En 's ochtends vrijwel altijd een hoofdstuk, met kanttekeningen, uit de Bijbel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:Als ik lees hoeveel boeken sommigen lezen, ben ik echt benieuwd hoe jullie dit, in combinatie met gezin, werk en (misschien) neventaken doen? Nachten opblijven?
Ik lees sinds het begin van de Coronacrisis niet zoveel meer. De bieb was dicht.
Maar ik heb het breien en haken weer opgepakt en dat geeft heel veel voldoening.
Ik had het boekje van Beatrice de Graaf gekregen en daar lees ik iedere zondag een hoofdstuk van.
Dat is geen pageturner nl.
Maar de bieb is weer open, ik heb enkele boeken gereserveerd, waarvan er 2 klaar staan voor me.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Valcke »

Anselmus schreef:De eerste keer dat ik de institutie las, deed ik 15 blz. per week. Dat duurt lang. Nu lees ik een hoofdstuk per keer, dat gaat sneller en geeft een beter overzicht: wat is het punt dat Calvijn hier wil maken?
Mooi hoor! Ik heb ook de Institutie geheel gelezen. Maar je hoort dit niet vaak.

Dan kan de bieb mij gestolen worden, eerlijk gezegd. Er is zoveel echt waardevols te lezen wat niet in de bieb staat!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door eilander »

Valcke schreef:
Anselmus schreef:De eerste keer dat ik de institutie las, deed ik 15 blz. per week. Dat duurt lang. Nu lees ik een hoofdstuk per keer, dat gaat sneller en geeft een beter overzicht: wat is het punt dat Calvijn hier wil maken?
Mooi hoor! Ik heb ook de Institutie geheel gelezen. Maar je hoort dit niet vaak.

Dan kan de bieb mij gestolen worden, eerlijk gezegd. Er is zoveel echt waardevols te lezen wat niet in de bieb staat!
Eens. Ik heb een boekenkast vol van boeken die ik nog kan (her)lezen. Maar één hoofstuk Institutie per keer... respect!
Ik heb helaas maar weinig tijd over om een boek te lezen. Dus ik moet het hebben van 22.30-00.00 vaak. En soms merk ik dan dat dat ook niet verstandig is. En dat ik op dat tijdstip ook de Institutie niet meer zo goed opneem, en dat vind ik juist bij zo'n boek wel noodzakelijk. Je leest niet om een boekenlegger aan het eind van de avond een eindje verder te kunnen leggen.
Plaats reactie