Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Ik ben tevreden met deze. Behalve dan wat hinderlijke taal- en spelfouten. :)
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Ds. J. Roos
Wat dunkt u van de Christus?

Het boekje bevat een nauwkeurig zelfonderzoek, wat denk ik, (en u) van de Christus?
Een klein citaatje, dat geeft duidelijk aan wat het boekje inhoudt. Hoe we ons nauw, ja zeer nauw hebben te onderzoeken. Wat een nabijkomend werk er al zijn kan, zonder de ware kennis van Christus.

Kort citaatje:
De vraag die Christus stelde aan de farizeeërs: Wat dunkt u van de Christus?, is een vraag die haar waarde blijft behouden zolang de wereld bestaat. Ook thans stelt Christus ons allen deze indringende en persoonlijke vraag. Een ieder heeft zich daarom nauwkeurig te onderzoeken wat hij of zij van de Christus denkt. Weet, dat aan het recht beantwoorden van deze vraag uw eeuwige zaligheid of uw eeuwige rampzaligheid hangt. Laat daarom deze gelegenheid niet voorbijgaan. Onderzoek uzelf, en tracht met ’s Heeren hulp eerlijk met uw ziel om te gaan. Hoe vreselijk is het als u Christus’ vraag terzijde legt omdat u te bezet bent met aardse zaken of omdat u het niet de moeite waard vindt.
Nu, waar is uw hart op dit ogenblik; waar is uw gedachte thans op gericht? We zullen u zeggen waar de gedachten van velen zijn: U denkt aan de wereld, aan uw bedrijf, of aan iets anders aangaande dit tijdelijke leven. We zijn er zeker van, dat er velen zijn die Christus wel historisch met hun verstand kennen, maar niet gelovig met hun hart. U acht uw aards belang en toekomst belangrijker dan Christus en Zijn gemeenschap. Christus zal u voor dit vergrijp straks ter verantwoording roepen, want we lezen: en hun vreze zal Ik over hen doen komen, omdat Ik heb geroepen en niemand antwoordde (Jesaja 66:4). Christus is de enige Zaligmaker, en het is uw schuldige plicht om alleen op Hem gericht te zijn.

Jongens en meisjes, mannen en vrouwen, dat de Heere uw gedachten zou willen gevangen nemen tot Zijn gehoorzaamheid, want dan zou u Hem in uw overdenking en in uw hart bewaren! Weet, als jullie jongeren, en u ouderen, Christus’ vraag Wat dunkt u van de Christus negatief beantwoorden, dit een duidelijk bewijs is Christus niet lief te hebben maar te haten.
Denk niet dat dit te scherp is uitgedrukt, want het is van tweeën één: óf wij hebben Christus lief, óf wij haten Hem! Gelijk een man geen twee vrouwen lief kan hebben, en iemand geen twee heren kan dienen, zo kunnen wij niet Christus met de wereld en onze godsdienst liefhebben en dienen. Vreselijk zal de toorn Gods zijn die uitgestort zal worden over degenen die laatdunkend van Christus denken en geen acht geven op zulk een grote Zaligmaker!
Indien u zou weten wat er in Christus te vinden is en Wie Hij in alle nood en
dood voor alle zielenkwalen is, u zou van nu aan van alles en iedereen afzien,
en alleen op Hem gericht zijn. Weet, dat er geen zielenkwaal is of Hij kan ze genezen. Als mensen in een bepaalde plaats een oproep krijgen om mee te werken aan een bevolkingsonderzoek, dan verneemt men zelden dat daaraan geen gehoor wordt gegeven. Als na het onderzoek geconstateerd wordt dat medische behandeling nodig is, dan zal niemand dit snel afwijzen, maar alle middelen te baat nemen tot bevordering van de gezondheid.

Thans wordt er door Christus een onderzoek ingesteld of Christus in het middelpunt van onze gedachten staat. Zowel in het maken van onze plannen,
in het nemen van besluiten, in het overdenken van onze zorgen, als in het waarnemen van onze godsdienstplichten. Welnu, is Christus ons dan gans dierbaar, beminnelijk een noodzakelijk?
We weten dat het niet altijd gewaardeerd wordt als wij onze naaste alleen op Christus wijzen. Velen denken zonder kennis van Christus ook zalig te kunnen worden. Zij menen Gods werk te bezitten omdat zij consciëntieovertuigingen hebben, een verandering van levenswandel kennen, en wel eens uit Gods Woord bemoedigd zijn geworden.
Ach, we kunnen begrijpen dat het wettisch beginsel zich in uw hart laat gelden. Vrienden, ontdekkende genade is nodig om te weten dat we geen goede gedachten van Christus hebben, maar wel onbewust goed van onszelf denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

Christuskennis en de toegang tot de Heilig Avondmaal geschreven door ds. C.J. Meeuse. Een leerzaam boekje.
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door bombus »

Verklaring van de Brief aan de Galaten door Maarten Luther.

Ik ben ongeveer op de helft van dit prachtige boek.
Luther is heel duidelijk over wat de Wet en het Evangelie is en de plaats die beide hebben.
De Wet eist, beveelt wat we moeten doen, veroordeeld, verkondigt de dood...
Het Evangelie schenkt, verkondigt wat Christus voor ons doet/gedaan heeft, maakt vrij, geeft het leven...
Luther wijst onder andere uitgebreid op de gevaren als we Wet en Evangelie vermengen, als we van het Evangelie een nieuwe Wet maken, etc.

Ik merk dat wat ik gelezen heb me al ontzettend helpt bij het lezen en begrijpen van de brieven van Paulus.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

op weg naar een beter vaderland, Ebenezer Erskine
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Henk J »

Catechismuspreken van ds. G. Boer. Bijzonder mooi om te lezen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Marck schreef:Gemeenschap met God - John Owen
Dat boek blijft nieuw. Als je het ooit uit hebt en je gaat het nog een keer lezen dan vallen er weer heel andere dingen op.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Arja schreef:
Marck schreef:Gemeenschap met God - John Owen
Dat boek blijft nieuw. Als je het ooit uit hebt en je gaat het nog een keer lezen dan vallen er weer heel andere dingen op.
Dat kan goed kloppen. Ik heb het bij meer boeken van hem.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1712
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ararat »

Algemene vraag: Welk boek laat je steeds maar op de stapel liggen (en evt waarom)?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Ararat schreef:Algemene vraag: Welk boek laat je steeds maar op de stapel liggen (en evt waarom)?
Een boek dat iemand jaren geleden gaf om te lezen.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Klavart »

Arja schreef:
Ararat schreef:Algemene vraag: Welk boek laat je steeds maar op de stapel liggen (en evt waarom)?
Een boek dat iemand jaren geleden gaf om te lezen.
En wil die persoon dat boek niet een keer terugkrijgen?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Klavart schreef:
Arja schreef:
Ararat schreef:Algemene vraag: Welk boek laat je steeds maar op de stapel liggen (en evt waarom)?
Een boek dat iemand jaren geleden gaf om te lezen.
En wil die persoon dat boek niet een keer terugkrijgen?
Ja we gaan weer een keertje ruilen. Zij heeft er eentje van mij :tilt
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Framboos »

Ons avondmaalsformilier - ds F Mallan. Wat mij betreft een aanrader, zeer leerzaam. Het laat afzien van eigengerechtigheid, van zoeken naar goede gestalten en het laat opzien tot de enige gerechtigheid van Jezus Christus.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Ararat schreef:Algemene vraag: Welk boek laat je steeds maar op de stapel liggen (en evt waarom)?
Leuke vraag :-). Bij mij is dat de seksuele revolutie van Kuby. Ik wilde hem al twee zomervakanties lezen en hij ging mee in de koffer. Ik begin erin, maar tot nu toe niet uitgelezen. Geen idee waarom dat boek maar blijft liggen. Dat heb ik niet vaak met boeken.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Een vast vertrouwen. Anthony Burgess (1600-1663)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie