Maanenschijn schreef:Marck schreef:Maanenschijn schreef:Ik wacht nog op een recensie van @Herman ... Hij heeft een deeltje uit mijn boekenkast meegenomen ter lezing. Al heeft hij wel een klein persoonlijk voorproefje geven

Welk deel was het?
Ik moet thuis even kijken, kan het zo niet zeggen.
Deel 1, ik wacht op de overige delen. Maar ik zit klem onder twee dikken boeken met formaat turf. Die moeten ook uit. Maar misschien is het goede kost voor tussendoor.
Ach ja, wat ik ervan vind, dat maakt niet zoveel uit. Ik heb wat bijzonderheden geconstateerd. En daar vind ik dan wat van. Blijkbaar is het in de rivierstreek een vanzelfsprekendheid dat de diepte van de ellendekennis tot een punt komt, dat men zich in de rivier wil gaan verdrinken. Ik zal aan de realiteit van die beleving niets af willen doen, maar het is een opvallende gelijkenis. Hoe zou een boer op de Veluwe dat beleefd hebben?
De vrijspraak van de rechtvaardiging vindt doorgaans plaats vanuit de bekende tekst die in Job te vinden is.
Van dergelijke overeenkomsten krijg ik vooral de neiging om sociologisch te gaan denken en minder vanuit de vrijheid van de Heilige Geest, die gebruikt maakt van het Woord om het geloof en de daaropvolgende vrijspraak te voeden. Dan krijg je toch wat meer variëteit.
Voor diepgaandere overwegingen raadpleeg ik eerst de delen 2 tot en met 5. Ik zie ze graag verschijnen.