Stenografische preken

Plaats reactie
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Stenografische preken

Bericht door Vervolgde »

Ik ben in het bezit gekomen van een bundel stenografisch opgenomen preken. Omdat de uitwerking van een paar preken was bijgevoegd, dacht ik de overige ook wel te kunnen ontcijferen. Die uitdaging blijkt helaas te groot. Kortom ik zoek iemand die steno kan ontcijferen.
Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stenografische preken

Bericht door Tiberius »

*Heb even je topictitel aangepast.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Stenografische preken

Bericht door Charles »

Dat zal niet meevallen want elke stenograaf heeft zn eigen stijl.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stenografische preken

Bericht door Mara »

Vervolgde schreef:Ik ben in het bezit gekomen van een bundel stenografisch opgenomen preken. Omdat de uitwerking van een paar preken was bijgevoegd, dacht ik de overige ook wel te kunnen ontcijferen. Die uitdaging blijkt helaas te groot. Kortom ik zoek iemand die steno kan ontcijferen.
Wie kan mij helpen?
Maak maar een foto en dan kijk ik wat ik voor je doen kan.
Als het nl. een gevorderde stenograaf was, ontwikkelt zo iemand eigen afkortingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Stenografische preken

Bericht door Vervolgde »

Mara schreef:
Vervolgde schreef:Ik ben in het bezit gekomen van een bundel stenografisch opgenomen preken. Omdat de uitwerking van een paar preken was bijgevoegd, dacht ik de overige ook wel te kunnen ontcijferen. Die uitdaging blijkt helaas te groot. Kortom ik zoek iemand die steno kan ontcijferen.
Wie kan mij helpen?
Maak maar een foto en dan kijk ik wat ik voor je doen kan.
Als het nl. een gevorderde stenograaf was, ontwikkelt zo iemand eigen afkortingen.
Het scannen is geen probleem. Maar geen idee hoe ik zo'n afbeelding hierop het forum krijg. Zal je wel een mailtje sturen.

@Tiberius, dank. Het zal wel nodig geweest zijn, maar geen flauw benul wat onjuist was.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stenografische preken

Bericht door Tiberius »

Er stond een spatie tussen steno en grafisch. Vroeg of laat gaat iemand daar wat van vinden, dus ik dacht: laat ik het direct maar aanpakken. ;)
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stenografische preken

Bericht door DDD »

Ja dat zou pijnlijk zijn geweest. Dus dank. :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Stenografische preken

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ja dat zou pijnlijk zijn geweest. Dus dank. :)
Ik krijg de neiging om elke taalfout die jij deze week maakt, te citeren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stenografische preken

Bericht door Mara »

Vervolgde schreef: Het scannen is geen probleem. Maar geen idee hoe ik zo'n afbeelding hierop het forum krijg. Zal je wel een mailtje sturen.
Dat bedoelde ik ook. ;) Ik zie je mail tegemoet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stenografische preken

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Ja dat zou pijnlijk zijn geweest. Dus dank. :)
Ik krijg de neiging om elke taalfout die jij deze week maakt, te citeren.
Waarom zou je dat niet gewoon doen dan? Ik vind het heerlijk als je dat doet. Maar dan niet in dit draadje.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Stenografische preken

Bericht door Vervolgde »

Mara schreef:
Vervolgde schreef:Ik ben in het bezit gekomen van een bundel stenografisch opgenomen preken. Omdat de uitwerking van een paar preken was bijgevoegd, dacht ik de overige ook wel te kunnen ontcijferen. Die uitdaging blijkt helaas te groot. Kortom ik zoek iemand die steno kan ontcijferen.
Wie kan mij helpen?
Maak maar een foto en dan kijk ik wat ik voor je doen kan.
Als het nl. een gevorderde stenograaf was, ontwikkelt zo iemand eigen afkortingen.
Ik heb veel waardering voor de inzet en het werk dat Mara hieraan doet. Inmiddels is het mij duidelijk geworden dat het om ruim 50 preken gaat. Het lijkt me niet juist om dat allemaal van Mara te vragen.

Het blijkt dat een aantal preken het opschrift heeft: van Breev, soms volgt een datum.
Ik zou daarom een beroep willen doen op personen uit de kring van wijlen ds. van de Breevaart of daar nog deskundigen zijn die ook zouden willen meewerken aan het vertalen van het steno in gewoon Nederlands.
Plaats reactie