Doneeractie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Doneeractie

Bericht door Posthoorn »

Best medeforummers,

Mag ik jullie aandacht hiervoor vragen?

https://www.doneerdoel.nl/actie/3261/he ... an-een-bus

Het betreft familie van mij, vandaar mijn betrokkenheid.

Van harte aanbevolen!
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Doneeractie

Bericht door Piet Puk »

Posthoorn schreef:Best medeforummers,

Mag ik jullie aandacht hiervoor vragen?

https://www.doneerdoel.nl/actie/3261/he ... an-een-bus

Het betreft familie van mij, vandaar mijn betrokkenheid.

Van harte aanbevolen!
Los van dat ik het een sympathieke actie vind, is er geen diaconie die hierin kan helpen? Of zijn ze niet kerkelijk betrokken. Wanneer ze kerkelijk aangesloten zijn, vind ik dat de diaconie hier een taak heeft.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Doneeractie

Bericht door Jo-Ann »

Dit soort situaties zijn wel echt een probleem in ons land.
Ze zijn niet het enige gezin die op deze manier in nood verkeren.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Doneeractie

Bericht door Piet Puk »

Jo-Ann schreef:Dit soort situaties zijn wel echt een probleem in ons land.
Ze zijn niet het enige gezin die op deze manier in nood verkeren.
Dat begrijp ik en kan ik me ook voorstellen. Maar in een geval dat iemand kerkelijk is, vind ik dat deze acties niet zouden hoeven. Ik vind dat een diaconie in deze behoort te helpen als dit de draagkracht van een gezin te boven gaat.

En zelfs aan buitenkerkelijken heeft een diaconie volgens mij een plicht, wanneer de eigen leden daar niet door tekort komen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Doneeractie

Bericht door Dodo »

Ik vind het een interessante vraag. Is dit voor de diaconie?
Ik denk dat je inderdaad wel bij je diaconie kunt aankloppen hiervoor. Ze zijn er voor om gemeenteleden in nood te helpen, tenslotte. Maar het lijkt me wel lastig om de hulp te gaan vragen. Moet je dan je hele financiële situatie opgeven? Het lijkt me een hele stap.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Doneeractie

Bericht door Piet Puk »

Dodo schreef:Ik vind het een interessante vraag. Is dit voor de diaconie?
Ik denk dat je inderdaad wel bij je diaconie kunt aankloppen hiervoor. Ze zijn er voor om gemeenteleden in nood te helpen, tenslotte. Maar het lijkt me wel lastig om de hulp te gaan vragen. Moet je dan je hele financiële situatie opgeven? Het lijkt me een hele stap.
Ik vind dit echt een taak van de diaconie. Het vragen om hulp kan voor schaamte zorgen. En eigenlijk vind ik dit al vreemd. Dit betekent dat er in de verhouding gemeenteleden vs. de diaconie iets niet goed lijkt te liggen. Naar mijn mening hoeft de diaconie niet te vragen naar de gehele financiële situatie. Waarom? Als het goed is stapt iemand niet zo maar naar de diaconie en ten tweede vind ik dat er onderscheidingsvermogen te zijn om te kunnen bepalen of iemand echt daadwerkelijk hulp nodig heeft of niet, zonder de hele financiële situatie te kennen. Daarnaast is gebed nodig om wijsheid hierin.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 27 mar 2021, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Doneeractie

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:Ik vind het een interessante vraag. Is dit voor de diaconie?
Ik denk dat je inderdaad wel bij je diaconie kunt aankloppen hiervoor. Ze zijn er voor om gemeenteleden in nood te helpen, tenslotte. Maar het lijkt me wel lastig om de hulp te gaan vragen. Moet je dan je hele financiële situatie opgeven? Het lijkt me een hele stap.
Dat laatste ligt eraan. Mogelijk kan deze situatie ook zonder (volledige) openheid van financiële zaken beoordeeld worden, bijv. aan de hand van gesprekken of redenen van afwijzing door andere bevoegde instanties. Ik kan mij goed voorstellen dat een eenmalige financiële bijdrage niet direct vraagt om (totale) openheid van alle inkomsten en uitgaven. Ik denk wel dat het goed is om door te vragen over de financiële reserves en welke eigen bijdrage er gedaan kan worden. De diaconie is namelijk ook verantwoordelijk voor een goede en zorgvuldige uitdeling van middelen. Dat kan natuurlijk ook door een onafhankelijke partij te betrekken waar de verantwoording aan afgelegd kan worden. € 40.000 is een serieuze uitgave die om zorgvuldigheid vraagt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Doneeractie

Bericht door Dodo »

Maar de diaconie wil alleen geven als er nood is. Niet sec als er een groot bedrag opgebracht moet worden. Dus ze zullen willen zien wat de maandelijkse inkomsten zijn, en de uitgaven. Wat kan het gezin zelf opbrengen, waarmee hebben ze hulp nodig?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Doneeractie

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:Maar de diaconie wil alleen geven als er nood is. Niet sec als er een groot bedrag opgebracht moet worden. Dus ze zullen willen zien wat de maandelijkse inkomsten zijn, en de uitgaven. Wat kan het gezin zelf opbrengen, waarmee hebben ze hulp nodig?
Dit is toch een herhaling van een zojuist beantwoordde vraag?
Je trekt alleen een aantal conclusies (zie vetgedrukt) die echt niet per se zwart-wit hoeven te liggen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Doneeractie

Bericht door Piet Puk »

Dodo schreef:Maar de diaconie wil alleen geven als er nood is. Niet sec als er een groot bedrag opgebracht moet worden. Dus ze zullen willen zien wat de maandelijkse inkomsten zijn, en de uitgaven. Wat kan het gezin zelf opbrengen, waarmee hebben ze hulp nodig?
Maar is er dan geen nood als je iets noodzakelijk nodig hebt wat boven je draagkracht gaat? Mijn antwoord is ja. En natuurlijk moet gekeken worden of iemand dit zelf oplossen kan, maar niet ten koste van alles.

Daarnaast vind ik dat globaal gevraagd mag worden naar inkomsten en uitgaven, maar het moet geen hypotheekgesprek worden lijkt me. Want er is nood omdat de vaste lasten hoger zullen zijn dan de inkomsten of het gaat de draagkracht te boven. Wanneer iemand alles er aan doet om voldoende inkomen te verwerven, maar door capaciteiten gewoon de mogelijkheid daar niet toe heeft, vind ik een vraag naar inkomsten/uitgaven ongepast.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Doneeractie

Bericht door Dodo »

Er zijn ook mensen die misbruik willen maken van de diaconie. Die het geld wel hebben of kunnen opbrengen, maar het makkelijker vinden als een ander ervoor opdraait. De diaconie zal altijd moeten kijken of hulp gepast is. Het is namelijk niet hun eigen geld, maar dat van de gemeente, dus ze moeten heel zorgvuldig zijn.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Doneeractie

Bericht door Piet Puk »

Dodo schreef:Er zijn ook mensen die misbruik willen maken van de diaconie. Die het geld wel hebben of kunnen opbrengen, maar het makkelijker vinden als een ander ervoor opdraait. De diaconie zal altijd moeten kijken of hulp gepast is. Het is namelijk niet hun eigen geld, maar dat van de gemeente, dus ze moeten heel zorgvuldig zijn.
Zeker, maar daarom is doorvragen gewenst.

Enkele jaren terug zag ik een oproep van een organisatie die minima willen helpen in de plaats waar ik woon. Ze vroegen om kleding die ook naar kerk kon worden gedragen. Ik schrok heel erg. Zou dit iemand zijn uit mijn gemeente, die mogelijk eerder nood neerlegt bij zo'n organisatie dan bij de diaconie? Het gaf te denken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Doneeractie

Bericht door Forummer »

Toen wij een keer een situatie meemaakten waarbij mogelijk de financiën een probleem zouden kunnen zijn, gaf de diaconie zelf aan dat de mogelijkheid tot ondersteuning er was. Onze diaconie benadert dus pro-actief. Dan heb je van een drempel geen last. Hoewel de financiële hulp gelukkig niet nodig was, vond ik dit wel een positieve ervaring.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Doneeractie

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:Er zijn ook mensen die misbruik willen maken van de diaconie. Die het geld wel hebben of kunnen opbrengen, maar het makkelijker vinden als een ander ervoor opdraait. De diaconie zal altijd moeten kijken of hulp gepast is. Het is namelijk niet hun eigen geld, maar dat van de gemeente, dus ze moeten heel zorgvuldig zijn.
Diakenen zullen zeker zorgvuldig en doordacht moeten handelen. Biddend vooral. Maar zorgvuldigheid mag barmhartigheid niet zomaar in de weg staan. Als de insteek wantrouwend is om misbruik kostte wat het kost te voorkomen, dan wint de bureaucratie het van de ambtelijke taak zoals omschreven in het bevestigingsformulier. Dat lijkt mij geenzins de bedoeling.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Doneeractie

Bericht door Piet Puk »

Forummer schreef:Toen wij een keer een situatie meemaakten waarbij mogelijk de financiën een probleem zouden kunnen zijn, gaf de diaconie zelf aan dat de mogelijkheid tot ondersteuning er was. Onze diaconie benadert dus pro-actief. Dan heb je van een drempel geen last. Hoewel de financiële hulp gelukkig niet nodig was, vond ik dit wel een positieve ervaring.
Wees blij met een pro-actieve houding van de diaconie.
Plaats reactie