Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door Lourens »

Beste mensen,
Ik ben op zoek naar de catechisatieboekjes 'Bijbel en belijdenis', van ds. J.H.Velema.

Het mogen ook copies zijn van de pagina's of in digitale vorm.

Volgens mij zijn er 3 delen van.
Afbeelding

Wie kan mij hieraan helpen?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door Zita »

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door Zita »

Leuk dat je er weer bent, trouwens :)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door Lourens »

Dank je wel Zita.

Ik heb ze meteen besteld.

En af en toe kom ik nog wel eens langs hoor. Maar om alles te volgen en te reageren daar heb ik gewoon de tijd niet voor.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door J.C. Philpot »

Ik herinner me nog ds J.H. Velema's toespraken in "vragen naar de weg". Een breed denkend Gereformeerd christen, die leefde in de verwachting van de wederkomst. Kernachtig en voluit bijbels.

Een CGKer in hart en nieren. Breed denkend en wars van flanken, maar als hij MOEST kiezen zou hij toch voor de rechterflank gekozen hebben.

"Wij willen deze flank niet missen. Als men van flanken spreekt en ik zou moeten kiezen - desneen! - zou ik zelfs voor de rechterflank kiezen. Omdat daar, met alle kritiek die te maken is, de geestelijke prediking veiliger is dan waar het gevaar van de uitgedunde paardenstaart dreigt"
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door Orchidee »

Heb ook véél van deze markante man mogen leren!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door Johannes S »

J.C. Philpot schreef: Kernachtig en voluit bijbels.
Ben jij dus ook, anders weet je dat waarschijnlijk niet ;)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes S schreef:
J.C. Philpot schreef: Kernachtig en voluit bijbels.
Ben jij dus ook, anders weet je dat waarschijnlijk niet ;)
Ach, iedereen vind zichzelf bijbels, dus ik natuurlijk ook. Maar fijn dat jij mij ook bijbels vind ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door Boertje »

Kennen jullie deze? Aanbevolen

http://www.vragennaardeweg.nl/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Kennen jullie deze? Aanbevolen

http://www.vragennaardeweg.nl/
Deze heb ik vroeger op de EO-radio gehoord. Niet in alles kunnen we 1 op 1 met hem mee. In veel gevallen zegt hij zeker ook goede dingen. Meteen het eerste: Het aanbod van genade wordt niet helemaal recht verklaard.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door Boertje »

Ahh, je hebt er al gelijk naar geluisterd. Dat is positief.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: Meteen het eerste: Het aanbod van genade wordt niet helemaal recht verklaard.
Wijkt het af van DL 3/4 8?
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Boertje schreef:Kennen jullie deze? Aanbevolen

http://www.vragennaardeweg.nl/
Deze heb ik vroeger op de EO-radio gehoord. Niet in alles kunnen we 1 op 1 met hem mee. In veel gevallen zegt hij zeker ook goede dingen. Meteen het eerste: Het aanbod van genade wordt niet helemaal recht verklaard.
Dat zou mij buitengewoon verbazen. Wat is er scheef aan?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door -DIA- »

Laatste gedwongen reactie

Er is immers meer dan genoeg over te lezen?
Waarom moet ik dan zeggen?
Ik weet wel welke listen hier achter schuil kunnen gaan.
Ik zeg niet dat dit hier zo is, maar ik weet
wel de felheid aan reacties wat hier achter kan zitten.

Hij noemt zaken die op papier wellicht een rol hebben gespeeld.
Maar in onze stad (maar belangrijker) in de eeuwige heerlijkheid zal daar,
door Gods ware levend gemaakte volk, nooit over getwist worden.
Laten we er dan ook geen twistpunt van maken.

Het Evangelie wordt door de bediening van het Woord aan ieders hart gelegd.
Daarmee is de mens verantwoordelijk.
Maar het kan niet zo zijn dat een niet uitverkorene zich toch bekeert?
Gebeurt dat wel, dat was hij of zij toch een uitverkorene?
Waarom hier moeilijk doen als de Bijbel duidelijk is?

Hij noemt kerk scheidend. Dat kan en zal organisatorisch zo zijn.
Het kan Gods volk nooit scheiden.
In de praktijk bestaat dat niet, of men moet zich in bepaalde
uitdrukkingen vastbijten en er een bittere strijd van maken.
Hier wordt iets opgeblazen door een buitenstaander, en dat vindt ik
onnodig.
Er mag daar vanzelf alles van gezegd worden, maar laat het dan niet polariserend zijn.
Al moge het zo zijn dat de beklemtoning in de prediking soms wat anders kan zijn,
het gaat wel om het inhoudelijke, namelijk de prediking tot zondaren die dood zijn
in de misdaden en de zonden.
Een dode hoort niet.
Voelt niet.
Als een dode levend wordt is dat een onuitsprekelijk groot wonder.
Dan zal er geen twist meet zijn en vallen kerkmuren weg.

Ik voel heel goed aan waartoe deze vragen tot me gericht zijn.
Laat ik het duidelijk zeggen,
zo iemand verder wil ondervragen, dan verwijs ik naar de preken.
zowel uit de GG als de GGiN. En zeg daarna of het echt kerk scheidend is?
De praktijk in deze door de zonde vervloekte aarde, met mensen die
een verduisterd verstand hebben, kan dat voorkomen.
Maar die twist zal geen eeuwigheidsverschil zijn.
Zou iemand durven zeggen dat het Evangelie (de boodschap) niet tot
allen komt die onder het levende Woord verkeren?
Zou iemand durven stellen dat een uitverkorene verloren gaat?
Zou iemand durven stellen dat een verworpene zalig wordt?
Lees maar wat het Woord zegt.

Het nieuwe leven door den Geest
1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
2 aWant de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
3 bWant hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, cde zonde veroordeeld in het vlees;
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
5 dWant die naar het vlees zijn, bedenken wat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken wat des Geestes is.
6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods ein u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonde wil, maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 gWant zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 hWant gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; imaar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader.
16 kDezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen Gods en mede-erfgenamen van Christus; lzo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Drievoudig zuchten
18 mWant ik houd het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.
19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.
20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil die het der ijdelheid onderworpen heeft;
21 Op hope dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.
22 Want wij weten dat het ganse schepsel tezamen zucht en tezamen als in barensnood is tot nu toe.
23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk nde verlossing onzes lichaams.
24 Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?
25 Maar indien wij hopen hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.
26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; owant wij weten niet wat wij bidden zullen gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen. o
27 En Die de harten doorzoekt, weet welke de mening des Geestes is, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

De rijkdom der uitverkorenen
28 En wij weten dat dengenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijkdengenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij pde Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook rZijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen der slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd dat noch dood noch leven, noch engelen noch overheden noch machten, noch tegenwoordige noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: catechisatieboekjes J.H.Velema

Bericht door DDD »

Ik begrijp het niet helemaal, maar in ieder geval veel dank voor de uitvoerige poging. Ik zal het nog eens lezen als ik goed wakker ben, want meestal meen ik toch wel ongeveer te kunnen volgen wat je schrijft.
Plaats reactie