De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Tiberius »

Moderatormededeling

Beste mensen,

Zoals jullie wellicht inmiddels wel weten zijn wij als moderators unaniem van mening dat beroepingswerk niet op Refoforum thuishoort, omdat we allerlei ontsporingen zien, zoals hokjesdenken, liggingen analyseren enz.

Voor het topic Beroepingswerk-discussie hebben we daarom al strakke regels opgesteld: belangrijk om met respect over gemeenten en predikanten te spreken.
Idem voor het topic Beroepingswerk: alleen feitelijke informatie.

Sinds kort constateren we dat massaal twee- en drietallen gedumpt worden in het beroepingswerk-topic. Af en toe kwam dat sporadisch al voor, maar nu is er langzamerhand sprake van forumvervuiling.
Nog afgezien van het ongeestelijke gehijg hierachter: deze week was het zelfs zo erg dat het voorgaan in een bepaalde gemeente ná het beroep als een bepaald signaal voor het beroepingswerk werd gezien.
Je kan een mening hebben over het beroepingswerk in met name de GG (en die hebben we als moderators zeker), maar er wordt in dat kerkverband op een bepaalde manier tegen beroepen, aannemen en bedanken aangekeken. Bij die manier past het onzes inziens in ieder geval niet om daar met statistieken en dergelijke over te speculeren.
Volgens ons is de lijn van dat kerkverband om beroepen in de binnenkamer te brengen.

Kortom: het liefst zouden we alle beroepingswerk - feiten of discussie - van het forum willen verwijderen. Er zijn voldoende andere website die je hierover kunnen informeren.

Tegelijkertijd zien we dat er behoefte is om feiten en meningen over beroepingswerk te delen. Daarom laten we het onder de genoemde strikte voorwaarden toe.

Onze vraag aan jullie: welke meerwaarde heeft het plaatsen van twee- of drietallen voor dit forum?
Willen jullie hierop je reactie geven a.u.b.? Dan beslissen we mede aan de hand van jullie reacties of we die in de toekomst in beperkte mate willen toelaten. Alvast bedankt!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Bezorgd »

Ik heb niets met het overdreven beroepings geheig, maar een gezonde belangstelling voor het beroepingswerk kan een teken zijn van interesse in het wel en wee van het kerkelijke leven.

Daarhoren m.i. ook tweetallen bij.
Net als gemeenteleden soms nieuwsgierig kunnen zijn naar tweetallen in eigen gemeente, kun je dat ook vanuit belangstelling en meeleven volgen in andere gemeenten waarmee je je verwant voelt.

Het heeft nieuwswaarde.
Daarom begrijp ik deze discussie echt niet.

Ik krijg soms het idee dat het forum er uit zou moeten zien zoals de mods dat graag willen. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een forum.
Modereer op vaste kaders zoals genoemd in de forumregels, maar ga niet geen zaken wijzigen die van oudsher bij het forum hoorde.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Ditbenik »

Ik ben lid van een kerkgenootschap waar we dit fenomeen niet kennen. Daar beroept de kerkenraad of wanneer de gemeente minder dan 200 belijdende leden heeft de ledenvergadering waar een gestemd wordt over een enkelvoudige voordracht. Die voordrachten zie ik ook weleens voorbij komen en dan is het extra pijnlijk als een kandidaat wordt 'afgestemd'.
Bij de Ger Gem gaat het altijd minimaal om een tweetal, en nu drietallen waar een scala aan gemeenten ook nog eens hetzelfde drietal presenteert. Vervolgens komen er allerlei analyse, (in de wereld zouden het weddenschappen zijn), die gemeenten en voorgangers in hokjes plaatsen. Volstrekt onbijbels denken. Het plaatsen van beroepen is prima. Een discussie over een beroep vind ik ook geen probleem maar laten ze het voorgaande traject vooral binnenskamers en in de binnenkamer houden.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Erskinees »

Ik volg de tweetallen normaliter niet. Nu met het hele beroepingscircus in de GG wel wat meer. Tegelijkertijd lijkt het me totaal vreemd om twee- en drietallen te verbieden in het beroepingswerktopic. Dit is een Refoforum. In de Refo-gezindte is dit nou eenmaal een actualiteit en daar moet ruimte voor zijn op het forum. En daar gaat het me om. Ik snap niet waarom de lijntjes zo hard aangetrokken moeten worden (is dat een spreekwoord?) op RF de laatste tijd. Dan denk ik ook aan het uitzetten van de PB-functie, wat ondanks veel rumoer gewoon doorgezet werd. Hebben tweetallen meerwaarde? Niet veel. Moet het daarom verboden worden? Nee, waarom?
Laatst gewijzigd door Erskinees op 24 jun 2021, 08:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door J.C. Philpot »

Discussies over beroepingswerk brengt helaas niet het beste in de mens naar boven. Dat is te zien op het forum.

Maar om het helemaal te verbannen, zie ik ook niets in. Destijds is de P2B helemaal verbannen omdat een klein aantal mensen ongepaste berichten verstuurden, en nu dreigt dat ook met het beroepingswerk te gebeuren. Ik vind dat ook geen goede zaak. Beroepingswerk maakt nu eenmaal deel uit van onze gezindte.

Ik zou zeggen: treed hard op tegen ongepaste uitingen in dit kader, deel aan personen de ban uit, maar om het hele fenomeen dan maar de censureren ben ik ook geen voorstander van.

Edit: ik zie dat Erskinees zojuist ook een parallel trekt met de P2B affaire. Ik zie die parallel met betrekking tot het beleid dus ook.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Herman »

Het noemen van tweetallen is volstrekt overbodig aangezien je daarvoor andere websites kunt raadplegen.

De overige gedachtewisselingen zijn doorgaans een herhaling van zetten. Om die reden ook overbodig.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben het er mee eens dat het overbodig is. Maar ik denk dat 80% van de berichten op het forum overbodig is.

Als we dat als criteria gaan hanteren kunnen we het forum beter opdoeken :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door CvdW »

Ik kijk vanaf een afstandje mee.
Eerst moest het commentaar op mod-beleid via PB en nu zie ik dat er gewoon gereageerd wordt door een mod in het openbaar. Consequent zijn is lastig?
Het is interessant om te zien welke gemeente drietallen kiest of niet. Het geeft natuurlijk iets weer van de kerkenraad. Ik kan me nog goed herinneren dat een gemeente één van de studenten niet op het lijstje wilde zetten. Toen stond er dus 1 student en 1 predikant op het lijstje.
Is het bezwaarlijk dat dit op een openbaar forum komt? Ik vind van niet.
Een kerkenraad wil open en transparant zijn, laten we dat op RF ook doen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door -DIA- »

Zelf lees ik de berichten over het beroepingswerk nauwelijks.
Maar ik zie in wat ik waarneem wel een evolutie ontstaan. Er werd vroeger nooit in termen als links en rechts gedacht, want die bestond voor vrijwel niemand. Daarin zien we wel een ontwikkeling. Naar ik meen is deze ontwikkeling midden jaren 60 geleidelijk aan ontstaan, waardoor er gemeenten ontstonden met een duidelijk andere ligging. Om polarisatie te voorkomen begrijp ik heel goed als het het beroepingswerk op het forum aan banden zouden leggen. De feiten kennen we wel, mag ik hopen. Een extra polariserend element mag van mij dan ook verdwijnen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Ambtenaar »

Volgens mij is het bespreken van tweetallen, etc. de reformatorische variant van de vraag of Berghuis naar Ajax gaat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Volgens mij is het bespreken van tweetallen, etc. de reformatorische variant op de vraag of Berghuis naar Ajax gaat.
Ik vrees wel eens dat hier nog een kern van waarheid in kan zitten... maar dat is wel heel bedroevend!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:Volgens mij is het bespreken van tweetallen, etc. de reformatorische variant van de vraag of Berghuis naar Ajax gaat.
+1:((
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Volgens mij is het bespreken van tweetallen, etc. de reformatorische variant van de vraag of Berghuis naar Ajax gaat.
Zou tie gaan dan?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:Volgens mij is het bespreken van tweetallen, etc. de reformatorische variant van de vraag of Berghuis naar Ajax gaat.
Eens. De vraag is of dat heel erg is, of een vorm van betrokkenheid.
Predikanten spreken er onderling ook zo over. Uit meeleven en interesse.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 24 jun 2021, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De waarde van beroepingswerk-tweetallen voor RF

Bericht door Erskinees »

Ambtenaar schreef:Volgens mij is het bespreken van tweetallen, etc. de reformatorische variant van de vraag of Berghuis naar Ajax gaat.
Dat ben ik zeker met je eens, maar niet als het gaat om het topic Beroepingswerk. Inhoudelijk werd dat hier al niet besproken, want dat mag gelukkig niet. Het topic was al bijzonder feitelijk. De vraag is dus: mag je nog feitelijk benoemen of Ajax een voornemen of stemming heeft om Berghuis binnen te halen. Ik zou zeggen: waarom niet?
Plaats reactie