Wil je iets vertellen over je nickname?

Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Stof »

QUOTE VAN ERASMIAAN:

@Philpot: de nickname heb ik niet aangenomen omdat ik een volgeling van Erasmus ben.
Ik begrijp wat je zegt over het doopstandpunt van Philpot, maar mensen die vinden dat de oproep tot bekering en geloof expliciet in de prediking aanwezig moet zijn zullen Philpot veelal ongelezen laten. Gelukkig bij jou niet. Ik denk overigens ook dat het wat kortzichtig is, om daarom een prediking te verfoeien of links te laten liggen.
Zijn er forumleden die iets willen toelichten over hun forumnaam? Er zijn namen die weinig toelichting behoeven maar bij heel wat andere nicknames ben ik erg benieuwd. Dan denk ik vooral aan hen die de naam van een oudvader ofzo aannamen. Wil je iets vertellen over wat je zo aanspreekt of raakt in hun leven en werk dat jij hun naam wilt dragen op dit forum?

Dit is overigens geen omslachtige poging om ware identiteiten te achterhalen maar gewoon: interesse. En een manier om drijfveren van medeforummers wat beter te leren begrijpen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Herman »

Mijn naam is Herman en ik heb geen nick. :D
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Terri »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meer_van_Tiberias

Een erg mooie tijd hadden we daar.
En Terri is Terri.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door parsifal »

In een van de boeken over koning Arthur, zegt Parsifal "Ik ben een schepsel van God, denk daar niet te min over". Dat sprak me toen aan. Verder leek het me een goede graalridder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door CvdW »

Gewoon initialen.
Bijvoorbeeld: C(ornelis) v(an) d(e) W(aard)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door samanthi »

Ik vind Samanthi een mooie naam, er zat een meisje op de school waar ik werkte die zo heette.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Mistig »

Mijn nickname betekent eigenlijk niets.
Op het moment dat ik mij aanmeldde wist ik niets beters te verzinnen.
En ik wilde graag anoniem blijven. Dus vandaar Mistig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johann Gottfried Walther (1684-1748), was een achterneef van JS Bach en organist, kapelmeester en muziektheoreticus.
Hij werd o.a. de tweede Pachelbel genoemd. Hij was een bekend en gewaardeerd componist.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Geytenbeekje »

Achternaam in verkleining
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Stof »

Wat ik intrigerend vind: als je jezelf vernoemt naar een bekend iemand, wat is daar dan de drijfveer achter?

Zou je zo willen zijn als diegene?
Zie je gelijkenis tussen diegene en jou?
Of is het alleen om die persoon te eren?

En: belemmert je nickname je dan weleens? Het brengt namelijk best wat schatplichtigheid met zich mee om jezelf de naam van een groot theoloog of componist te geven bijvoorbeeld. Vraag je je geregeld af of jouw opvattingen passen bij wie de persoon van jouw nickname wilde zijn? Zou hij/zij zich met je opvattingen kunnen identficeren?

De discussie is hier weleens gevoerd: hoe passend is het om jezelf iemand anders naam te geven? (Dat vind ik overigens ook in toenemende mate bij reformatorische scholen).

Ik ben gewend geraakt aan forumnamen als @Luther en @JCPhilpot, vind het heel gewoon, maar het is wel tegenstrijdig dat ik het ongepast zou vinden als iemand zichzelf bijvoorbeeld Ds. Kersten zou noemen, of prinses Juliana.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Maanenschijn »

Zoals de maan als het ware de zon weerspiegeld, is mijn wens dat ik iets van de Zonne der Gerechtigheid mag weerspiegelen.

En verder, niets is wat het lijkt, het meeste is schijn.

Oja, de taalfout heeft wat te maken met hoe ik in het bevolkingsregister ben ingeschreven
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Jongere »

Vertel je zelf ook nog iets over de vraag doe je stelt, Stof?

Toen ik me hier aanmeldde, in 2004 (OSW), was ik waarschijnlijk de jongste deelnemer van het forum. Helaas heb ik een naam die niet zo goed houdbaar is met het verloop vam de tijd. Maar ik laat het maar zo - en als dertiger behoor ik nog altijd tot de jongere generatie hier.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Stof »

Jongere schreef:Vertel je zelf ook nog iets over de vraag doe je stelt, Stof?

Toen ik me voorstelde in het voorsteltopic:
"Tipje van de sluier:
- ik wilde mezelf hier eerst Pindakaas noemen, omdat ik daar erg van houd. Met hele noten.
- Ook dacht ik over de naam "Verbazer". Omdat ik me vaak verbaas over zoveel randzaken waar we ons als refo's zoal druk kunnen maken. Ik doe daar zelf ook te vaak aan mee. Alsof er geen eeuwigheid wacht.
- Wankelmoedig, dat was ook een optie. Ik word in mijn ziel vaak gedwarsboomd door m'n verstand. Ik hoop op dit forum te (blijven) leren van jullie.
- Het is uiteindelijk Stof geworden. Om anderen en vooral mezelf eraan te blijven herinneren dat dat m'n herkomst en m'n toekomst is. En dat ik mezelf en mijn meninkjes dus vooral niet al te serieus moet nemen."

Aan deze voorstelsessie kleeft wel een wat schaamtevolle herinnering. Ik liet volkomen in het midden dat ik hier eerder als Roeline door het forumleven ging. Roeline had afscheid genomen. Stof kwam terug, maar zei er niet bij eerder Roeline geweest te zijn. Nu goed, maar weer eens een bewijs van hoe stoffig ik ben.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door helma »

Het zijn de eerste stukjes van mijn 2 namen aan elkaar geplakt.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wil je iets vertellen over je nickname?

Bericht door Mannetje »

Tja, ik ben een man, iedereen die mij ziet denkt dat ik groot ben, maar ik ben eigenlijk niet zo groot, dus daarom heb ik voor een verkleinwoord gekozen.
-
Plaats reactie