Melden van PB's aan moderators

Heb jij wel eens een PB als ongepast gemeldt aan de moderators?

Ja ik heb dat wel eens gedaan vanwege ongepast gedrag.
3
12%
Een privé bericht melden? Nee natuurlijk niet. Nog nooit.
22
88%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Melden van PB's aan moderators

Bericht door Bezorgd »

Omdat ik het in en intriest vind, en me er toch wel wat boos over maak toch even een apart draadje.

- Wat zijn de regels voor het melden van een privé bericht?
- Zijn PB's echt privé of kunnen ze gewoon gelezen worden door moderators?
- Zo ja, hoe verhoudt zich dat tot de wet AVG ?

En even een peiling. Ik ben wel benieuwd of het vaker gebeurd.
Ik heb het nl nog nooit aan de orde gehad.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door BJD »

Bezorgd schreef:Omdat ik het in en intriest vind, en me er toch wel wat boos over maak toch even een apart draadje.

- Wat zijn de regels voor het melden van een privé bericht?
- Zijn PB's echt privé of kunnen ze gewoon gelezen worden door moderators?
- Zo ja, hoe verhoudt zich dat tot de wet AVG ?

En even een peiling. Ik ben wel benieuwd of het vaker gebeurd.
Ik heb het nl nog nooit aan de orde gehad.
Jantje heeft ook gestemd zeker? ;)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door Bezorgd »

BJD schreef:
Bezorgd schreef:Omdat ik het in en intriest vind, en me er toch wel wat boos over maak toch even een apart draadje.

- Wat zijn de regels voor het melden van een privé bericht?
- Zijn PB's echt privé of kunnen ze gewoon gelezen worden door moderators?
- Zo ja, hoe verhoudt zich dat tot de wet AVG ?

En even een peiling. Ik ben wel benieuwd of het vaker gebeurd.
Ik heb het nl nog nooit aan de orde gehad.
Jantje heeft ook gestemd zeker? ;)

Zou zomaar kunnen. Er zijn er meer die ervaring met hem hebben op dit vlak.. :bobo
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door Jantje »

Dat is dus niet waar. Ik heb nu voor de tweede keer een melding gemaakt; eerder nog nooit, bij mijn weten. Dat kunnen de moderators bevestigen.

En verder begrijp ik je aanval richting mij niet zo goed. Ik ben van mening dat alles wat je én openbaar én via de pb deelt de toets van de grondslag van dit forum moet kunnen doorstaan. Iedereen die met mij via de pb communiceert, weet ook dat ik het niet zomaar aan Jan en alleman doorsluis. Zo ben ik niet. Maar als er zaken beweert worden, die suggestief zijn, dicht in de buurt van laster komen (of, in mijn ogen, zelfs laster zijn), én niet controleerbaar zijn, dan ben je bij mij ten allen tijde aan het verkeerde adres, of het nu openbaar is of niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door Valcke »

Een PB valt m.i. net als een e-mail onder het briefgeheim.
Dit houdt in dat niemand het bericht mag lezen/onderscheppen behalve de geadresseerde.
Maar de afzender en de ontvanger mogen het bericht gewoon delen met een ander.
Bv. met je man of vrouw of ook met een moderator als je dat wilt.
Maar voor het laatste moet er m.i. wel een uitzonderlijke reden zijn.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door Piet Puk »

Waarom kun je 2 verschillende opties selecteren? Nu best een leuk spelletje :nananere
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door DDD »

Ik heb ook wel eens pb-s doorgestuurd naar een moderator. Daar kunnen best goede redenen voor zijn, vond ik zelf. Ik heb zelf ook wel eens een tuchtmaatregel gekregen. En ik vond dat daar in het betreffende geval voor het andere forumlid ook alle reden voor was.

Dus ik heb er geen bezwaar tegen.

Maar de toetsingsmaatstaf voor een pb is naar ik aanneem wel anders dan die voor een openbaar bericht.

Als iemand bijvoorbeeld via een pb oneerbare voorstellen doet of mensen beledigt zonder goede gronden, zie ik niet in waarom je dat niet bij de moderatoren zou melden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door Valcke »

Piet Puk schreef:Waarom kun je 2 verschillende opties selecteren? Nu best een leuk spelletje :nananere
Ik heb niet gestemd, mijn keuze staat er niet bij. Ze zijn beide onwaar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:Omdat ik het in en intriest vind, en me er toch wel wat boos over maak toch even een apart draadje.

- Wat zijn de regels voor het melden van een privé bericht?
- Zijn PB's echt privé of kunnen ze gewoon gelezen worden door moderators?
- Zo ja, hoe verhoudt zich dat tot de wet AVG ?

En even een peiling. Ik ben wel benieuwd of het vaker gebeurd.
Ik heb het nl nog nooit aan de orde gehad.
Voor zover ik weet zijn er geen regels voor.
PB's kunnen niet gelezen worden door moderators, behalve natuurlijk als ze middels een melding doorgestuurd worden. Dat kan een privacyschending zijn, maar het is lastig om er als moderators iets aan te doen.

Het gebeurt overigens heel erg zelden. Ik herinner me eigenlijk alleen een melding die mijns inziens zeer terecht was, omdat de forummer in kwestie toen zo ongeveer schunnige taal ging uiten. Dat was toen ook reden tot een directe ban.

Persoonlijk heb ik een grote hekel aan het uitgebreid PB-en hier, daar heb ik Jantje ook al eens op gewezen. Soms wordt iemand er ook toe uitgenodigd, als er iets aan de hand is in een gemeente mag je ook per PB iets laten weten. Dat is m.i. uitlokking van roddel.
Ik vind het alleen maar nuttig om echt iets persoonlijks (dus van jezelf) met een ander te delen.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door Bezorgd »

Valcke schreef:Een PB valt m.i. net als een e-mail onder het briefgeheim.
Dit houdt in dat niemand het bericht mag lezen/onderscheppen behalve de geadresseerde.
Maar de afzender en de ontvanger mogen het bericht gewoon delen met een ander.
Bv. met je man of vrouw of ook met een moderator als je dat wilt.
Maar voor het laatste moet er m.i. wel een uitzonderlijke reden zijn.
Eens, als er echt zwaarwegende zaken zijn, zoals DDD ook aangeeft kan ik het begrijpen.
Als het ligt op het vlak van oneerbare voorstellen of bedreigingen oid kan ik begrijpen dat je mod's waarschuwd voor het gedrag van een forummer.
Daarom ben ik ook heel benieuwd wat het mod team hier zelf van vindt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door Jantje »

Uiteraard. Ik ben ook benieuwd, maar dat is een persoonlijke zaak, tussen jou, mij en de moderators. Ik vind het jammer dat dat nu in het openbaar zo breed uitgemeten moet worden.

Maar waarom zou een reactie, die openbaar als suggestief wordt gezien en tegen de laster aanschurkt (in mijn ogen dan), in een verzonden pb niet mogen worden gemeld? Dat is dan toch meten met 2 maten? Of zie ik dat verkeerd? De grondslag van het forum geldt mijns inziens openbaar én persoonlijk.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 mar 2019, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door DDD »

Nou het punt is dat mensen dingen soms als laster zien omdat ze niet verifieerbaar zijn. Maar ik zie met eigen ogen veel van de stellingen van Bezorgd gebeuren in mijn eigen kerk door dezelfde dominee. Is dat dan laster? Of is het dan ineens een intersubjectief standpunt?

Ik vind dat je er in beginsel van uit moet gaan dat mensen met oprechte motieven iets beweren. Ook al heb ik ook wel eens heel oprecht onzin verteld, ook op dit forum.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Uiteraard. Ik ben ook benieuwd, maar dat is een persoonlijke zaak, tussen jou, mij en de moderators. Ik vind het jammer dat dat nu in het openbaar zo breed uitgemeten moet worden.

Maar waarom zou een reactie, die openbaar als suggestief wordt gezien en tegen de laster aanschurkt (in mijn ogen dan), in een verzonden pb niet mogen worden gemeld? Dat is dan toch meten met 2 maten? Of zie ik dat verkeerd? De grondslag van het forum geldt mijns inziens openbaar én persoonlijk.

Punt is dat jij iets laster vindt omdat ik de bron niet wil noemen, maar dat is een verkeerde definitie van laster.
En dan nog. Laster over anderen - derden , is geen reden tot melden van een PB.
En @DDD het ging eigenlijk om een andere case.

Maar Jantje, nu het toch open is. Eilander verwoord het goed. Jij lokt het uit. Door je nieuwsgierigheid ga je PB's sturen om meer te weten te komen. En als er dan iets gezegd wordt waar je het niet mee eens bent, reageer je zo.
Voor mij een reden om niet meer op je PB's in te gaan, en wat mij betreft voor anderen een waarschuwing.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Uiteraard. Ik ben ook benieuwd, maar dat is een persoonlijke zaak, tussen jou, mij en de moderators. Ik vind het jammer dat dat nu in het openbaar zo breed uitgemeten moet worden.

Maar waarom zou een reactie, die openbaar als suggestief wordt gezien en tegen de laster aanschurkt (in mijn ogen dan), in een verzonden pb niet mogen worden gemeld? Dat is dan toch meten met 2 maten? Of zie ik dat verkeerd? De grondslag van het forum geldt mijns inziens openbaar én persoonlijk.
Het lijkt mij helder dat moderators, die immers de PB's niet kunnen lezen, ook niet kunnen modereren op dit punt. We doen dat alleen op de openbare berichten. Van het doorsturen van PB's moet je dan ook maar afwachten of dat wel eerlijk doorgestuurd wordt (beide kanten).

Het lijkt mij een goed moment om eens je eigen PB-gedrag opnieuw te overwegen. Lok je daarmee zelf ook geen dingen uit? Zoals gezegd: ik vind dat een discussie in het openbaar moet plaatsvinden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Melden van PB's aan moderators

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Uiteraard. Ik ben ook benieuwd, maar dat is een persoonlijke zaak, tussen jou, mij en de moderators. Ik vind het jammer dat dat nu in het openbaar zo breed uitgemeten moet worden.

Maar waarom zou een reactie, die openbaar als suggestief wordt gezien en tegen de laster aanschurkt (in mijn ogen dan), in een verzonden pb niet mogen worden gemeld? Dat is dan toch meten met 2 maten? Of zie ik dat verkeerd? De grondslag van het forum geldt mijns inziens openbaar én persoonlijk.

Punt is dat jij iets laster vindt omdat ik de bron niet wil noemen, maar dat is een verkeerde definitie van laster.
En dan nog. Laster over anderen - derden , is geen reden tot melden van een PB.
En @DDD het ging eigenlijk om een andere case.

Maar Jantje, nu het toch open is. Eilander verwoord het goed. Jij lokt het uit. Door je nieuwsgierigheid ga je PB's sturen om meer te weten te komen. En als er dan iets gezegd wordt waar je het niet mee eens bent, reageer je zo.
Voor mij een reden om niet meer op je PB's in te gaan, en wat mij betreft voor anderen een waarschuwing.
Dat heeft niks te maken met nieuwsgierigheid. Er wordt zoveel beweert, dat ik soms mijn twijfels heb, of iets wel waar is. Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker. En daar erger ik me mateloos aan.

Verder weet ik dat er ook betrouwbare forummers zijn, met wie ik van hart tot hart kan en kon spreken. Dus je laatste zin doet me verder niets.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten