AVG

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

AVG

Bericht door Piet Puk »

Vraag: hoe gaat Refoforum om met de AVG?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: AVG

Bericht door Tiberius »

Ik wil daar vanuit mijn professie wel wat van zeggen, maar heb daar nu niet genoeg tijd voor. Ik kom daar op terug Dv.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: AVG

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Ik wil daar vanuit mijn professie wel wat van zeggen, maar heb daar nu niet genoeg tijd voor. Ik kom daar op terug Dv.
Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: AVG

Bericht door Piet Puk »

Mijn vraag kwam er meer uit voort, dat bij 'Refoforum' toch behoorlijk wat gegevens bekend zijn, waaronder e-mailadressen. Deze zijn mogelijk te herleiden naar personen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: AVG

Bericht door Erskinees »

In ieder geval moeten de moderators toch echt gaan meewerken aan het verwijderen van accounts, op verzoek van de eigenaar.
Naar ik meen werd dat altijd verhinderd vanwege de leesbaarheid van discussies.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: AVG

Bericht door DDD »

Op grond waarvan moet dat?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: AVG

Bericht door eilander »

Erskinees schreef:In ieder geval moeten de moderators toch echt gaan meewerken aan het verwijderen van accounts, op verzoek van de eigenaar.
Naar ik meen werd dat altijd verhinderd vanwege de leesbaarheid van discussies.
Dat is zoiets als: overal in de stad aanplakbiljetten aanbrengen met een tekst erop, die ondertekenen met een schuilnaam en vervolgens een poosje later de gemeente verplichten ze allemaal weer weg te halen.
En dan heb ik het nog niet over de leesbaarheid van discussies inderdaad. En wat dacht je van quotes? Dat moet dan ook allemaal verwijderd worden?
Ik zou adviseren om eerst na te denken, vóór je op een openbaar forum gaat meedoen.
Overigens hebben we in sommige gevallen wel postings verwijderd als daar een goede reden voor was.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: AVG

Bericht door Tiberius »

Bij het aanmelden kan je onderin op de link privacybeleid klikken. Dan kom je op deze pagina: https://www.refoforum.nl/forum/ucp.php?mode=privacy

Accounts worden niet verwijderd, alleen de persoonsgegevens worden gewist op verzoek of bij permanente verbanning/inactivering.
Berichten worden alleen verwijderd als ze in strijd zijn met de forumregels of op gemotiveerd verzoek. Die motivering wordt inderdaad afgewogen tegen de leesbaarheid van de discussies.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: AVG

Bericht door -DIA- »

Wat vraagjes van een leek, die bijna-digibeet kan genoemd worden.
Elke website vraagt nu om toestaan van cookies. Wat kan zoiets inhouden voor de privacy van een individueel gebruiker?

a. Kan een eigenaar van een website (ook Refoforum) privacy zodanig nagaan dat ook het surfgedrag van de gebruiker openbaar is bij beheerders/eigenaars van een site?
b. Hoever strekt de informatie van gebruikers?
Als ik lees: Deze informatie wordt nooit zonder jouw toestemming aan derden doorgegeven, tenzij een rechter dit eist., wie kan er dan beschikken over deze informatie? Beheerders? En zo ja, wat kan een beheerder weten aangaande het surfgedrag van een gebruiker
c. Kan men zich voorstellen dat er mensen zijn die gevaar zien in het opslaan van gegevens, zoals door veel w websites wordt gedaan?
d. Kan hierdoor uiteindelijk het fenomeen internet als geheel zich niet als een groot gevaar ontwikkelen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: AVG

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Wat vraagjes van een leek, die bijna-digibeet kan genoemd worden.
Elke website vraagt nu om toestaan van cookies. Wat kan zoiets inhouden voor de privacy van een individueel gebruiker?

a. Kan een eigenaar van een website (ook Refoforum) privacy zodanig nagaan dat ook het surfgedrag van de gebruiker openbaar is bij beheerders/eigenaars van een site?
b. Hoever strekt de informatie van gebruikers?
Als ik lees: Deze informatie wordt nooit zonder jouw toestemming aan derden doorgegeven, tenzij een rechter dit eist., wie kan er dan beschikken over deze informatie? Beheerders? En zo ja, wat kan een beheerder weten aangaande het surfgedrag van een gebruiker
c. Kan men zich voorstellen dat er mensen zijn die gevaar zien in het opslaan van gegevens, zoals door veel w websites wordt gedaan?
d. Kan hierdoor uiteindelijk het fenomeen internet zich niet als een groot gevaar ontwikkelen?
Refoforum plaatst alleen cookies voor het gebruiksgemak. Geen trackingcookies dus. Je surfgedrag wordt niet opgeslagen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: AVG

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Wat vraagjes van een leek, die bijna-digibeet kan genoemd worden.
Elke website vraagt nu om toestaan van cookies. Wat kan zoiets inhouden voor de privacy van een individueel gebruiker?

a. Kan een eigenaar van een website (ook Refoforum) privacy zodanig nagaan dat ook het surfgedrag van de gebruiker openbaar is bij beheerders/eigenaars van een site?
b. Hoever strekt de informatie van gebruikers?
Als ik lees: Deze informatie wordt nooit zonder jouw toestemming aan derden doorgegeven, tenzij een rechter dit eist., wie kan er dan beschikken over deze informatie? Beheerders? En zo ja, wat kan een beheerder weten aangaande het surfgedrag van een gebruiker
c. Kan men zich voorstellen dat er mensen zijn die gevaar zien in het opslaan van gegevens, zoals door veel w websites wordt gedaan?
d. Kan hierdoor uiteindelijk het fenomeen internet zich niet als een groot gevaar ontwikkelen?
Refoforum plaatst alleen cookies voor het gebruiksgemak. Geen trackingcookies dus. Je surfgedrag wordt niet opgeslagen.
Toch zou ik graag, en ik denk ook namens anderen, meer weten over wat het gebruik van internet in het algemeen doet (of kan doen) met je privacy.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: AVG

Bericht door Tiberius »

Veel hangt af wat je zelf plaatst.
'Het internet' weet zodoende bijvoorbeeld ook dat je vorige week ziek was.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: AVG

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Veel hangt af wat je zelf plaatst.
'Het internet' weet zodoende bijvoorbeeld ook dat je vorige week ziek was.
Nou ja, van iemand uit Rijssen die zich DIA noemt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: AVG

Bericht door Zonderling »

-DIA- schreef:a. Kan een eigenaar van een website (ook Refoforum) privacy zodanig nagaan dat ook het surfgedrag van de gebruiker openbaar is bij beheerders/eigenaars van een site?
Laat ieder zich ervan bewust zijn dat zijn/haar surfgedrag op internet volledig bekend is, kan worden opgevraagd en ook - zelfs door zoekmachines - gekoppeld aan andere persoonlijke gegevens. Google "weet" bv wie ik werkelijk ben door mijn IP-adres te koppelen aan mijn postings. Zij weten niet alleen mijn naam, maar ook mijn geboortedatum, geslacht, woonadres en mogelijk ook mijn familie en vrienden (al heb ik daar nooit bewust toestemming voor gegeven). En als Google dit "weet", dan "weten" de overheden dit ook, niet alleen de Amerikaanse, maar ook de Russische en Nederlandse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: AVG

Bericht door -DIA- »

Zonderling schreef:
-DIA- schreef:a. Kan een eigenaar van een website (ook Refoforum) privacy zodanig nagaan dat ook het surfgedrag van de gebruiker openbaar is bij beheerders/eigenaars van een site?
Laat ieder zich ervan bewust zijn dat zijn/haar surfgedrag op internet volledig bekend is, kan worden opgevraagd en ook - zelfs door zoekmachines - gekoppeld aan andere persoonlijke gegevens. Google "weet" bv wie ik werkelijk ben door mijn IP-adres te koppelen aan mijn postings. Zij weten niet alleen mijn naam, maar ook mijn geboortedatum, geslacht, woonadres en mogelijk ook mijn familie en vrienden (al heb ik daar nooit bewust toestemming voor gegeven). En als Google dit "weet", dan "weten" de overheden dit ook, niet alleen de Amerikaanse, maar ook de Russische en Nederlandse.
Dan zouden we ons echt heel goed moeten afvragen: Wil ik nog wat op internet plaatsen?
Ik herinner me dat ooit wijlen ds. A. Hoogerland (al voor het computertijdperk) zei: Mogelijk staan we al lang op lijsten om die te gebruiken als het zover is. Ik citeer nu vrij, maar ds. Hoogerland was hierin zeer ernstig.

We moeten ons eigenlijk serieus afvragen of we internet willen gebruiken, hoewel het
onmogelijk is geworden om nog zonder internet te normaal te functioneren. Zouden we niet naar een staat gaan die uiteindelijk uitzuivert wie er nog mag kopen en verkopen. Als ook het betalingsverkeer meer en meer geautomatiseerd wordt lijkt een koppeling van persoonsgegevens aan de betaler/koper niet meer onwaarschijnlijke science fiction.

Ik geloof nu wel dat er verschillende mensen denken dat ik 'ze zie vliegen', en 'buiten de werkelijkheid'' denk. Toch geloof ik dat internet een belangrijke positie kan worden als een bepaalde bevolkingsgroep eruit gelicht wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie