Cynisme en sarcasme

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Ad Anker »

Ik vind dit een beetje zielig geneuzel, als ik eerlijk ben. Vraag gewoon om verheldering als iets je negatief raakt. Dat werkt beter.

En over die steen: dat was vlgs. mij richting Luther: als je met veel geroeptoeter zegt dat je vertrekt vind ik de opmerking wel geinig. Je kunt alles wel wel als kwetsend opvatten. Lang leve het vrije woord, uiteraard binnen fatsoensgrenzen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door DDD »

Ik denk dat het geen voorwaarde is dat je elkaar goed kent. In een persoonlijk gesprek straal je meer uit dan alleen de formuleringen waarmee je je standpunt verwoordt. Daarom kan schriftelijke communicatie van mensen die gewend zijn om precies en zakelijk te formuleren daarmee relatief harder overkomen bij mensen die dat niet gewend zijn.

Los daarvan betwijfel ik of cynisme niet zondig kan zijn. En denk ik dat sommige mensen ook gewoon niet zo geschikt zijn om een schriftelijk gesprek te voeren.

Ik betwijfel of mensen op dit forum er meer uitgooien dan in het echt. Dat geldt in ieder geval niet voor mij, denk ik.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Ik vind dit een beetje zielig geneuzel, als ik eerlijk ben. Vraag gewoon om verheldering als iets je negatief raakt. Dat werkt beter.
Het ligt dus volgens jou aan de ander.
Om opheldering zeg je, hoe, via pb of op het forum?
Voorbeeld: iemand maakt n.a.v. een posting over een inenting een grove opmerking.
Moet je dan op het forum zeggen: joh, mijn kind heeft nog maar kort te leven, het is de laatste vakantie, of: mijn kind is seksueel misbruikt, dit is de eerste buitenlandse vakantie, dus seks is niet aan de orde hoor.

Mag ik vragen, als iemand in jouw omgeving door jou gekwetst raakt, reageer je dan ook zo?
DDD schreef:Ik denk dat het geen voorwaarde is dat je elkaar goed kent.
Ik denk het wel. Anders bestaat de mogelijkheid dat de ander denkt: hoe bedoelt hij/zij dat nou, is het nu serieus bedoeld of niet?
In ons gezin durven we het ook wel tegen elkaar hoor.
Maar het is nooit bedoeld om de ander te krenken of te kleineren en dat zie ik hier toch wel gebeuren af en toe.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door DDD »

Dat kan, maar is niet zeker. En dus is het mijns inziens geen voorwaarde.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef:Ik vind dit een beetje zielig geneuzel, als ik eerlijk ben. Vraag gewoon om verheldering als iets je negatief raakt. Dat werkt beter.

En over die steen: dat was vlgs. mij richting Luther: als je met veel geroeptoeter zegt dat je vertrekt vind ik de opmerking wel geinig. Je kunt alles wel wel als kwetsend opvatten. Lang leve het vrije woord, uiteraard binnen fatsoensgrenzen.
Smaken verschillen denk ik. Toch herken ik wel dat de sfeer op het forum er niet beter op is geworden. Ik loop al een tijdje mee. Vroeger waren de discussies ook vaak scherp en soms ook (over de schreef) persoonlijk. Maar de laatste tijd neigt het soms gewoon naar onbeschoft.
In ieder geval merk ik dat vaak de wil ontbreekt (of lijkt te ontbreken) om werkelijk naar de ander te luisteren, zonder direct een beoordeling te geven van diens intentie. Vaak worden heel snel in een discussie allerlei grote woorden gebruikt, waarbij de ander direct in een hokje wordt geplaatst. Het forum wordt dan vooral een vergaarbak van allerlei "ik-sporen", waarbij we vooral zo hard mogelijk roepen hoe we er zelf over denken. Gesprek is zo vrijwel niet mogelijk. Er zijn uiteraard ook goede en mooie discussies, ik generaliseer.
Neem zoiets als de uitdrukking "zielig geneuzel". We hoeven niet lichtgeraakt te doen, maar je kunt het toch serieus nemen als iemand anders aangeeft dat iets hem/haar kwetst? Blijkbaar gaat niet iedereen op dezelfde manier met anonieme berichten op het internet om. En hebben opmerkingen niet op iedereen dezelfde impact.
Bij een uitdrukking als "vrije woord" of "fatsoensgrenzen" denk ik eerder aan het publieke debat. Volgens mij mogen we op een christelijk forum de lat nóg wel wat hoger leggen. Niet ons vrije woord, maar de liefde en het 'zoeken' naar de ander staat centraal. Dat heeft niets te maken met zwakte of slapheid, ik denk dat het de hoge roeping is van ieder christen.
Het is voor mijzelf ook een zoektocht. Ik durf niet te zeggen dat mijn forumberichten in het verleden deze grens nooit hebben overschreden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Voorbeeld: iemand maakt n.a.v. een posting over een inenting een grove opmerking.
Moet je dan op het forum zeggen: joh, mijn kind heeft nog maar kort te leven, het is de laatste vakantie, of: mijn kind is seksueel misbruikt, dit is de eerste buitenlandse vakantie, dus seks is niet aan de orde hoor.
Beide zaken moet je denk ik niet op dit forum plaatsen.
Zowel inenting als buitenlandse vakanties (ik neem dat je bedoelt) door een nog-niet-getrouwd stelletje hebben in de reformatorische gezindte een bepaalde algemene context. Als je jouw mening baseert op een geheel andere, uitzonderlijke context (mijn kind heeft nog maar kort te leven, resp. is misbruikt) en die visie hier gaat uitdragen, moet je niet vreemd opkijken als je tegenspraak krijgt. Omdat je gesprekspartners de door jou bedoelde context niet kennen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind dit een beetje zielig geneuzel, als ik eerlijk ben. Vraag gewoon om verheldering als iets je negatief raakt. Dat werkt beter.
Het ligt dus volgens jou aan de ander.
Om opheldering zeg je, hoe, via pb of op het forum?
Voorbeeld: iemand maakt n.a.v. een posting over een inenting een grove opmerking.
Moet je dan op het forum zeggen: joh, mijn kind heeft nog maar kort te leven, het is de laatste vakantie, of: mijn kind is seksueel misbruikt, dit is de eerste buitenlandse vakantie, dus seks is niet aan de orde hoor.

Mag ik vragen, als iemand in jouw omgeving door jou gekwetst raakt, reageer je dan ook zo?
Weet ik eigenlijk niet, volgens mij kwets ik nooit iemand in mijn omgeving. Mocht dat wel het geval zijn, dan heb ik het liefst dat ze dit direct zeggen. Ik kwets uiteraard niet opzettelijk, daar ben ik veel te lief voor, denk ik.

W.b. opheldering: als hier in een topic een opmerking wordt gemaakt die kwetsend overkomt kun je publiekelijk vragen om opheldering. Grove opmerkingen moeten sowieso niet gemaakt worden. Natuurlijk weet ik niet alles van de ander, hier helemaal niet. Dus opmerkingen die gemaakt worden kunnen inderdaad pijnlijk zijn. Maar dan moet je er altijd van uitgaan dat dit niet bewust is. Bewust kwetsen is uiteraard altijd af te keuren. Maar ik ga er vanuit dat niemand hier bewust gaat kwetsen.
Mara schreef:Ik denk dat het geen voorwaarde is dat je elkaar goed kent.
DDD schreef:Ik denk het wel. Anders bestaat de mogelijkheid dat de ander denkt: hoe bedoelt hij/zij dat nou, is het nu serieus bedoeld of niet?
In ons gezin durven we het ook wel tegen elkaar hoor.
Maar het is nooit bedoeld om de ander te krenken of te kleineren en dat zie ik hier toch wel gebeuren af en toe.
Precies. Wim Anker is mijn broer. Nou, hij kan in real life of bijvoorbeeld op de app nog wel een tandje strakker reageren. Ik vind dat wel leuk. :)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Terri »

2 Timotheus 3

Zou een forum hier aan ontkomen?
Maar dat betekent ook dat ik heel alert moet zijn met m'n reacties.....
En dat ik ze 2x lees voor ik ze plaats.
Want alleen naar een ander wijzen lost niks op.
Maar er zijn er gelukkig diversen, die serieuze bijdrage's leveren, waar je wat aan hebt en die nooit vervelende, snerende o.d. opmerkingen maken, dat is echt heel fijn!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Tiberius »

Een ander voorbeeld waar recent de discussie over ging is het uit een kerkdienst weglopen of niet.
Normaal doe je zoiets niet, dat is niet respectvol. Hoe licht, zwaar, lang, kort, etc. een dienst ook is, weglopen is not done.
Dan kom jij (Mara) opeens met een casus waarin de verhoudingen al totaal verziekt zijn. Daar komt dan weer een heftige reactie op van iemand die de bewust casus niet kent.
Mijn advies is dan, plaats zulke meningen niet óf geef de hele context weer waarop je je mening baseert.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Terri »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Voorbeeld: iemand maakt n.a.v. een posting over een inenting een grove opmerking.
Moet je dan op het forum zeggen: joh, mijn kind heeft nog maar kort te leven, het is de laatste vakantie, of: mijn kind is seksueel misbruikt, dit is de eerste buitenlandse vakantie, dus seks is niet aan de orde hoor.
Beide zaken moet je denk ik niet op dit forum plaatsen.
Zowel inenting als buitenlandse vakanties (ik neem dat je bedoelt) door een nog-niet-getrouwd stelletje hebben in de reformatorische gezindte een bepaalde algemene context. Als je jouw mening baseert op een geheel andere, uitzonderlijke context (mijn kind heeft nog maar kort te leven, resp. is misbruikt) en die visie hier gaat uitdragen, moet je niet vreemd opkijken als je tegenspraak krijgt. Omdat je gesprekspartners de door jou bedoelde context niet kennen.
Dit bedoelde ik ook, maar kreeg het niet zo gauw helder verwoord, ook je volgende post Tiberius, is helder!
Dank!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind dit een beetje zielig geneuzel, als ik eerlijk ben. Vraag gewoon om verheldering als iets je negatief raakt. Dat werkt beter.

En over die steen: dat was vlgs. mij richting Luther: als je met veel geroeptoeter zegt dat je vertrekt vind ik de opmerking wel geinig. Je kunt alles wel wel als kwetsend opvatten. Lang leve het vrije woord, uiteraard binnen fatsoensgrenzen.
Smaken verschillen denk ik. Toch herken ik wel dat de sfeer op het forum er niet beter op is geworden. Ik loop al een tijdje mee. Vroeger waren de discussies ook vaak scherp en soms ook (over de schreef) persoonlijk. Maar de laatste tijd neigt het soms gewoon naar onbeschoft.
In ieder geval merk ik dat vaak de wil ontbreekt (of lijkt te ontbreken) om werkelijk naar de ander te luisteren, zonder direct een beoordeling te geven van diens intentie. Vaak worden heel snel in een discussie allerlei grote woorden gebruikt, waarbij de ander direct in een hokje wordt geplaatst. Het forum wordt dan vooral een vergaarbak van allerlei "ik-sporen", waarbij we vooral zo hard mogelijk roepen hoe we er zelf over denken. Gesprek is zo vrijwel niet mogelijk. Er zijn uiteraard ook goede en mooie discussies, ik generaliseer.
Neem zoiets als de uitdrukking "zielig geneuzel". We hoeven niet lichtgeraakt te doen, maar je kunt het toch serieus nemen als iemand anders aangeeft dat iets hem/haar kwetst? Blijkbaar gaat niet iedereen op dezelfde manier met anonieme berichten op het internet om. En hebben opmerkingen niet op iedereen dezelfde impact.
Bij een uitdrukking als "vrije woord" of "fatsoensgrenzen" denk ik eerder aan het publieke debat. Volgens mij mogen we op een christelijk forum de lat nóg wel wat hoger leggen. Niet ons vrije woord, maar de liefde en het 'zoeken' naar de ander staat centraal. Dat heeft niets te maken met zwakte of slapheid, ik denk dat het de hoge roeping is van ieder christen.
Het is voor mijzelf ook een zoektocht. Ik durf niet te zeggen dat mijn forumberichten in het verleden deze grens nooit hebben overschreden.

Ik snap best wat je bedoelt en ben het nog met je eens ook. Alleen vind ik wel dat je soms gewoon direct en adrem mag reageren. Anders moet alles zo voorzichtig en weloverwogen gebeuren. (en natuurlijk, je moet geen onnadenkende flapuit zijn maar een beetje spontaniteit en een beetje primair reageren is best lekker soms) Neem de opmerking: "kom je ook weer eens onder je steen vandaan", ik vind dat wel grappig. Vooral in de context van dit forum. Dat hoeft toch niet gelijk kwetsend te zijn?

Verder ben ik het ook met Tiberius erg eens: de context waarin iemand bepaalde dingen schrijft kunnen voor degene die reageert totaal onbekend zijn. Dan is het niet handig om vanuit een bepaalde, voor anderen onbekende context, iets op het forum te zetten. Dan snap ik dat iets vervelend over kan komen maar ligt dat niet (altijd) aan degene die reageert.

Over kleinzielig geneuzel: dat doe ik echt expres. Om te prikkelen. Hierdoor zijn de leukste discussies ontstaan. :) Zie nu hier. Weer wat leven op RF. Ik vind dat wel grappig.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Terri »

Voor mij dan weer een les;
Je moet je de dingen ook niet te persoonlijk aantrekken, te lange tenen zo gezegd :)
Want dan ben je niet geschikt om mee te praten op een forum, denk ik
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Voorbeeld: iemand maakt n.a.v. een posting over een inenting een grove opmerking.
Moet je dan op het forum zeggen: joh, mijn kind heeft nog maar kort te leven, het is de laatste vakantie, of: mijn kind is seksueel misbruikt, dit is de eerste buitenlandse vakantie, dus seks is niet aan de orde hoor.
Beide zaken moet je denk ik niet op dit forum plaatsen.
Zowel inenting als buitenlandse vakanties (ik neem dat je bedoelt) door een nog-niet-getrouwd stelletje hebben in de reformatorische gezindte een bepaalde algemene context. Als je jouw mening baseert op een geheel andere, uitzonderlijke context (mijn kind heeft nog maar kort te leven, resp. is misbruikt) en die visie hier gaat uitdragen, moet je niet vreemd opkijken als je tegenspraak krijgt.
Het ging niet over een stelletje Tiberius.
En natuurlijk mag er tegengas gegeven worden, maar is het nodig dat dit met met een sneer gaat?
Tiberius schreef:Omdat je gesprekspartners de door jou bedoelde context niet kennen.
Nee, precies.
Ad Anker schreef:W.b. opheldering: als hier in een topic een opmerking wordt gemaakt die kwetsend overkomt kun je publiekelijk vragen om opheldering. Grove opmerkingen moeten sowieso niet gemaakt worden. Natuurlijk weet ik niet alles van de ander, hier helemaal niet. Dus opmerkingen die gemaakt worden kunnen inderdaad pijnlijk zijn. Maar dan moet je er altijd van uitgaan dat dit niet bewust is. Bewust kwetsen is uiteraard altijd af te keuren. Maar ik ga er vanuit dat niemand hier bewust gaat kwetsen.
Ik twijfel of het altijd onbewust gaat.
Om maar man en paard te noemen, als het een keer mag, ik zie dat DIA geregeld nogal eens een draai om zijn oren krijgt. Intussen weet iedereen die hier langere tijd is, dat DIA best kwetsbaar is.
Dan moet je dat niet doen, als je dat weet.
Ad Anker schreef: Nou, hij kan in real life of bijvoorbeeld op de app nog wel een tandje strakker reageren. Ik vind dat wel leuk.
Ik kan dat ook met één zoon, met een andere zoon moet ik zoiets niet doen, hij vat die humor niet, dus dan doe ik dat niet.

Omdat ik het topic geopend heb, lijkt het of het over mijn moeite hiermee gaat. Maar ik weet dat meer forummers hier van balen en daarom vertrekken, voor een tijd of voorgoed.
Het gaat puur om het afblokken van iemand met een oneliner of retorische vraag.
Als je je realiseert dat er ook mensen van buitenaf meelezen, welk signaal geef je dan af?

Als iedereen netjes de regels in acht zou nemen, zou Tiberius niets meer te doen hebben. :D
En kan de rest wel naar huis.
Maar er gaat geen week voorbij of er moet gesnoeid worden, meerdere malen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Martijn »

Mara schreef:
CvdW schreef:Gods volk vind het niet erg als er kritische vragen worden gesteld
Terri schreef:
Mara schreef:Graag zou ik van andere forummers willen weten wat hun mening is t.o.v. sarcasme, cynisme jegens de ander.
Het lijkt erop of het op dit forum ook weer toeneemt. Soms wordt het snel verwijderd, soms moet je eerst op de modknop klikken, maar het blijft ook wel eens staan.
Sommigen hebben een talent om ad rem een messcherpe opmerking te maken.
Past dit wel voor een christen vraag ik me af. Het is in feite toch niets anders dan de ander kleineren om jezelf groter te maken?
Het raakte me in de afgelopen week, vandaag ook.
Ben ik de enige?
Nee zeker niet!
Maar van de week las ik dat iemand het Bijbels vond, tenminste zo begreep ik.
Overigens ben ik bang dat het heel snel gebeurt, iedereen maakt zich er wel eens schuldig aan.
Alleen vind je het van jezelf vaak niet zo scherp. :)
Iemand zei eens" Bij je zelf noem je het bedachtzaam, van een ander kritisch". :hum
Ik bedoelde niet scherp, noch kritisch, noch doorvragen.
Maar opmerkingen zoals bijvoorbeeld (willekeurig gekozen)
Zo, kom jij ook weer eens onder je steen vandaan?

En vergeet vooral niet te danken dat jezelf gelukkig niet zo bent als al die anderen.

Oneliners, steken onder water, met als doel de ander te blokken en te kleineren.
Dat heeft m.i. niets te maken met de waarschuwing voor een eeuwigheid.

Edit: een goed voorbeeld is het topic: Zegeningen van Europa:

Martijn zegt: Dat we als christenen met argumenten gaan schieten als Hitler en Goebbels is beneden alle peil. Je zou het verwachten bij AD of Telegraaf!
Dit ter illustratie dus.
Even voor mijn duidelijkheid. Ben je het nu eens met mij of niet?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cynisme en sarcasme

Bericht door Mara »

Martijn schreef: Martijn zegt: Dat we als christenen met argumenten gaan schieten als Hitler en Goebbels is beneden alle peil. Je zou het verwachten bij AD of Telegraaf!
Dit ter illustratie dus.
Even voor mijn duidelijkheid. Ben je het nu eens met mij of niet?

Ik vind dat niet kunnen nee. Dus ja, in dit geval ben ik het met je eens. :)
Als je iemand beticht van te vaak in goebeliaanse blaadjes te lezen, is dat m.i. doelbewust zo gezegd.
En iedereen kent de propagande van Goebbels, (als het goed is).
Zeg dan bijvoorbeeld: "misschien is het goed om eens wat breder te lezen dan alleen het RD, zoiets."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie