Beleidswijziging Refoforum

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:
Charles schreef:Ik hoop dat refoforum binnenkort wat gaat doen met deze input. Ik kan me serieus opwinden over het feit hoe hier met deze materie wordt omgegaan. Er zijn postings hier met duidelijke argumenten waarom het verwijderd zou moeten worden of iig leden die mogelijkheid moeten hebben. Bovendien is het hier geen auto-forum over boutjes, moertjes en nippeltjes maar gaat het over persoonlijkere en gevoeligere zaken.
Volgens mij is de meerderheid hier voor archiveren. Dus opwinden kan je doen, maar zal niet veel zin hebben.
Bovendien gaat het er niet om wat de meerderheid wil, maar wat EMG besluit.
Want wat jij de meerderheid noemt, is hooguit een stuk of 10 van de 2461 gebruikers.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag, bij wie de rechten liggen van de bijdrage die je typt. Bij EMG? Bij de poster?
Ik denk niet dat daar rechten op rusten.
Het privacybeleid (wat in deze upgrade nog teruggeplaatst moet worden) zegt daarvan:
De tweede manier waarop we informatie verzamelen is via de gegevens die je naar ons verstuurt. Een paar voorbeelden hiervan zijn: Berichten plaatsen als een anonieme gebruiker (dus "anonieme berichten"), je registreren op "refoforum.nl" (dus "je account") en de berichten die je plaatst nadat je geregistreerd en ingelogd bent (dus "jouw berichten").
Het eerste voorbeeld (anoniem posten) kan hier voor zover ik weet niet.
Even precies nu, en formeel...
Als ik iets schrijf, produceer, dan levert dat altijd 'rechten' op. Dat geldt voor elke productie, met letters, cijfers of materiaal. Dus dat er geen rechten zouden zijn, dat klopt niet. Ze liggen of bij de auteur (dat is standaard) of bij EMG (maar dan had dat van tevoren expliciet vermeld moeten worden).
Het citaat van het privacy-beleid gaat over meta-data en niet over de inhoud van postings.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Tiberius »

Volgens mij niet; het gaat over "jouw berichten".
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Volgens mij niet; het gaat over "jouw berichten".
Toch kan men wel eens *soms onverwacht, onbedacht en onbedoeld* in eigen berichten verstrikt raken. Een mens kan wel eens wensen iets nooit te hebben gezegd. En als dan Pilatus zegt: Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven, dan kan iets je wel eens gaan achtervolgen. Ik spreek nu een beetje in het algemeen, niet dat ik zo voorbeelden kan aanhalen. Internet zou geen gevangenis of kluister van je eigen woorden moeten zijn. Dat kan dus wel. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Floppy »

Dat zegt u heel goed, DIA.
Daarom post ik ook onder een nickname.
Of de poster recht heeft op zijn postings, vraag ik me af. Feitelijk is wat we hier doen niets anders dan records in de database van refoforum toevoegen. EMG biedt daarvoor de infrastructuur aan, en het is hun database. Ik ga er niet vanuit dat ik daar nog wat over te zeggen heb.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Luther »

Floppy schreef:Dat zegt u heel goed, DIA.
Daarom post ik ook onder een nickname.
Of de poster recht heeft op zijn postings, vraag ik me af. Feitelijk is wat we hier doen niets anders dan records in de database van refoforum toevoegen. EMG biedt daarvoor de infrastructuur aan, en het is hun database. Ik ga er niet vanuit dat ik daar nog wat over te zeggen heb.
Het zou kunnen dat je gelijk hebt, maar dan zou dat in de voorwaarden moeten staan, en dat kan ik er niet in terugvinden. Ook zou dat bij aanmelding duidelijk gemaakt moeten worden, en dat kan ik me ook niet herinneren. (Nu is dat laatste niet verwonderlijk, want dat is vandaag 7 jaar geleden...) Mocht er bij de overname door EMG een beleidswijziging op dit punt zijn doorgevoerd, wat ook zou kunnen, dan had dat expliciet voorgelegd moeten worden aan elke poster, of hij/zij daarmee instemt.
Althans, volgens mij zit het juridisch zo. Maar wellicht weet DDD dat nog beter?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beleidswijziging Refoforum (uit: Upgrade Refoforum)

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Deze regels werden omstreeks het jaar 1100 als pennenproef neergeschreven door een Vlaamse monnik die in een Engels klooster verbleef.
In deze tijd zou deze monnik zijn proeve in een leutertopic hebben geplaatst.

Veel historici zouden er erg veel voor over hebben als in vroeger eeuwen er niet zoveel "leutertopics" zouden zijn weggegooid. Om allerlei redenen. In onze kerkbladen zag ik ook verzoeken t.b.v. een proefschrift om (persoonlijke) informatie, brieven, dagboeken etc. uit ons kerkelijk verleden, de zogenaamde "leutertopcis" omtrent 1950. Vooral de dagboeken (prive!) kunnen een schat aan informatie opleveren die niet, of minder, is gekleurd door belangen, sociale omgeving, gewenst gedrag, etc. etc. etc. Ook brieven kunnen waarschijnlijk goed aangeven wat er in de harten leefde.

Dus het verwijderen van leutertopics zal (hopelijk) niet gaan gebeuren. Enkel om de historische waarde ervan. Dat staat natuurlijk los van het idee om het te archiveren en niet publiek beschikbaar te (blijven) stellen.
Eens!


En van auteursrecht en intellectueel eigendom heb ik niet zoveel verstand.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: RE: Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Bona Fide »

Luther schreef:(...)Nu is dat laatste niet verwonderlijk, want dat is vandaag 7 jaar geleden (...)
Van harte gefeliciteerd met je 7-jarig jubileum hier dan Afbeelding en bedankt voor je zinvolle bijdragen in die tijd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beleidswijziging Refoforum (uit: Upgrade Refoforum)

Bericht door Luther »

DDD schreef:En van auteursrecht en intellectueel eigendom heb ik niet zoveel verstand.
Dan wachten we op dat punt even op de reactie van het modteam.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door GGBeroopingswerk »

Tiberius schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Gelezen in een ander topic:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Ik heb om dit te lezen, hier om een of andere reden geen toestemming toe.
Klopt; topic staat in de prullenbak.
Het kan dus wel! Sterker nog het gebeurt ook gewoon!
Beter lezen had je deze verbazing bespaard. ;)
"Berichten worden uitsluitend aangepast of verwijderd als ze in strijd zijn met de forumregels."
Voegen we daaraan toe: "en 3 jaar nadat in een topic voor het laatste is gereageerd". Probleem gelijk opgelost.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Tiberius »

Of: "Wanneer je niet wilt dat je berichten eindeloos bewaard worden, verzoeken wij je niet als lid te registreren."
Probleem nog sneller opgelost. :)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:Of: "Wanneer je niet wilt dat je berichten eindeloos bewaard worden, verzoeken wij je niet als lid te registreren."
Probleem nog sneller opgelost. :)
Het issue is niet dat EMG iets juridisch zou onoorbaars doen, Het issue is een beetje, en dat blijkt ook wel uit de reacties, dat de botheid van reageren teleurstellend is.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Of: "Wanneer je niet wilt dat je berichten eindeloos bewaard worden, verzoeken wij je niet als lid te registreren."
Probleem nog sneller opgelost. :)
Het issue is niet dat EMG iets juridisch zou onoorbaars doen, Het issue is een beetje, en dat blijkt ook wel uit de reacties, dat de botheid van reageren teleurstellend is.
Maar dat is een structureel probleem op dit forum.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Of: "Wanneer je niet wilt dat je berichten eindeloos bewaard worden, verzoeken wij je niet als lid te registreren."
Probleem nog sneller opgelost. :)
Het issue is niet dat EMG iets juridisch zou onoorbaars doen, Het issue is een beetje, en dat blijkt ook wel uit de reacties, dat de botheid van reageren teleurstellend is.
Je verwart scherp met bot.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beleidswijziging Refoforum

Bericht door Luther »

Heeft @Tiberius nog uitgezocht hoe het zit met de rechten van schrijfsels op dit forum?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie