Overname refoforum

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Overname refoforum

Bericht door Gian »

henriët schreef:
Schemerlichtje schreef:
Luther schreef:Jullie vragen om een reactie....
1. Ik kan goed begrijpen dat jullie deze stap hebben gezet.
2. Ik ben er niet blij mee. De RD-omgeving zal ertoe leiden dat er uiteindelijk veel meer theollogisch gecontroleerd zal worden. Verder is de anonimiteit van de forumleden uiteindelijk minder gewaarborgd, want de RD-wereld is zo ontzettend klein.
Volledig mee eens!!
Memento heeft hier een duidelijk antwoord op gegeven een stukje verder.
dus angst overboord zetten!
De hele EMG groep lijkt in een wurggreep te zitten vanwege de zogenaamde 'achterban'. Geen plaatjes met broekdragende vrouwen ed., dat kost immers de broodnodige abbo's.
Dus de angst lijkt me wel terecht.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overname refoforum

Bericht door -DIA- »

Gian schreef:
henriët schreef:
Schemerlichtje schreef:
Luther schreef:Jullie vragen om een reactie....
1. Ik kan goed begrijpen dat jullie deze stap hebben gezet.
2. Ik ben er niet blij mee. De RD-omgeving zal ertoe leiden dat er uiteindelijk veel meer theollogisch gecontroleerd zal worden. Verder is de anonimiteit van de forumleden uiteindelijk minder gewaarborgd, want de RD-wereld is zo ontzettend klein.
Volledig mee eens!!
Memento heeft hier een duidelijk antwoord op gegeven een stukje verder.
dus angst overboord zetten!
De hele EMG groep lijkt in een wurggreep te zitten vanwege de zogenaamde 'achterban'. Geen plaatjes met broekdragende vrouwen ed., dat kost immers de broodnodige abbo's.
Dus de angst lijkt me wel terecht.
Lijkt me niet... Ik ben blij dat EMG redelijk standvastig is gebleven. Klein puntje van kritiek en enige zorg: zie boven...
Ik hoop dat EMG standvastig mag blijven, en tegen de stroom in blijft roeien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Overname refoforum

Bericht door Tiberius »

EMG heeft aangegeven dat er op RF als discussieforum veel meer ruimte is voor verschillen dan in de rubriek Opgemerkt en de reacties onder de artikelen.

Verder, wat Ditbenik op twitter voorbij zag komen, kan wel kloppen ja. Er worden hier wel eens mensen de bevoegdheid tot berichten plaatsen ontnomen, indien ze zich voortdurend tegen de Bijbel en de belijdenisgeschriften keren. Evenals dergelijke bijdragen uit de rubriek Opgemerkt geweerd zullen worden.
Maar lezen, zowel van de krant als van het forum, blijft altijd mogelijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Overname refoforum

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:2. Ik ben er niet blij mee. De RD-omgeving zal ertoe leiden dat er uiteindelijk veel meer theologisch gecontroleerd zal worden. Verder is de anonimiteit van de forumleden uiteindelijk minder gewaarborgd, want de RD-wereld is zo ontzettend klein.
Zie mijn vorige bericht.
Verder: de controle zal uitgevoerd worden door het mod team (oftewel: de virtuele toezichthouders), niet door EMG.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Overname refoforum

Bericht door Zonderling »

Ik denk dat de overname een goede ontwikkeling is en dat hiermee ook meer continuïteit kan worden gewaarborgd op lange termijn. Enkele suggesties:
- handhaaf een strikt toelatingsbeleid wat betreft de binding aan de Gereformeerde belijdenis;
- wanneer uit postings of andere uitingen duidelijk blijkt dat deze binding er niet is, treed dan hiertegen op.
- breng een eenvoudige maar meer doeltreffende structuur aan wat betreft de topics;
- spreek mensen aan die in theologische of andere serieuze topics slechts met one liners komen of andere onzinnige bijdragen;

Om de kwaliteit van de discussies te verhogen, zou ook nog openbaar forum met meer diepgang c.q. een hoger niveau kunnen worden ingericht (bijvoorbeeld met als naam: Theologie - verdieping) waarvoor geldt:
- toelating alleen mogelijk na inzending van 5 doorwrochte (theologische) bijdragen in het 'gewone' forum; zulks te beoordelen door het moderatorteam;
- maximaal één bijdrage per topic per persoon per dag om vlugschriften of escalaties van discussies te voorkomen; dit kan een enorme bijdrage leveren aan de kwaliteit
- minimumlengte van bijvoorbeeld 200 woorden eigen bijdrage (dus exclusief de quotes)

(Wijziging 11:41: 100 woorden is 200 woorden geworden.)
Laatst gewijzigd door Zonderling op 18 feb 2012, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Overname refoforum

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Luther schreef:2. Ik ben er niet blij mee. De RD-omgeving zal ertoe leiden dat er uiteindelijk veel meer theologisch gecontroleerd zal worden. Verder is de anonimiteit van de forumleden uiteindelijk minder gewaarborgd, want de RD-wereld is zo ontzettend klein.
Zie mijn vorige bericht.
Verder: de controle zal uitgevoerd worden door het mod team (oftewel: de virtuele toezichthouders), niet door EMG.
Moet ik hier rustig van worden , dat het modteam mijn theologie controleerd . :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Overname refoforum

Bericht door refo »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:2. Ik ben er niet blij mee. De RD-omgeving zal ertoe leiden dat er uiteindelijk veel meer theologisch gecontroleerd zal worden. Verder is de anonimiteit van de forumleden uiteindelijk minder gewaarborgd, want de RD-wereld is zo ontzettend klein.
Zie mijn vorige bericht.
Verder: de controle zal uitgevoerd worden door het mod team (oftewel: de virtuele toezichthouders), niet door EMG.
Moet ik hier rustig van worden , dat het modteam mijn theologie controleerd . :huhu
Van virtuele toezichthouders heeft niemand last.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Overname refoforum

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Schemerlichtje schreef:
Luther schreef:Jullie vragen om een reactie....
1. Ik kan goed begrijpen dat jullie deze stap hebben gezet.
2. Ik ben er niet blij mee. De RD-omgeving zal ertoe leiden dat er uiteindelijk veel meer theollogisch gecontroleerd zal worden. Verder is de anonimiteit van de forumleden uiteindelijk minder gewaarborgd, want de RD-wereld is zo ontzettend klein.
Volledig mee eens!!
Memento heeft hier een duidelijk antwoord op gegeven een stukje verder.
dus angst overboord zetten!
Nee, dat is te gemakkelijk. Het is van mijn kant ook een reactie op resultaten uit het verleden m.b.t. het RD en inderdaad de al genoemde angst binnen de RD-wereld voor bepaalde reacties uit eigen kring. Dat is gewoon een gegeven. Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar vooralsnog denk ik dat het mod-team hierin te positief denkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Overname refoforum

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:2. Ik ben er niet blij mee. De RD-omgeving zal ertoe leiden dat er uiteindelijk veel meer theologisch gecontroleerd zal worden. Verder is de anonimiteit van de forumleden uiteindelijk minder gewaarborgd, want de RD-wereld is zo ontzettend klein.
Zie mijn vorige bericht.
Verder: de controle zal uitgevoerd worden door het mod team (oftewel: de virtuele toezichthouders), niet door EMG.
Totdat...
Denk nog even aan de reden waarom dit forum destijds weg moest onder de vleugels van 'Om Sions Wil'. Dat heeft grotendeels te maken gehad met druk vanuit ambtsdragers i.c. predikanten uit de achterban.

Laat ik maar gewoon een voorbeeld noemen...
Enkele jaren geleden was er op dit forum een discussie over het aanbod van genade in de prediking en daarin citeerde ik een preek van een GG-student, die wat mij betreft positief opviel juist op dit punt. Dat resulteerde uiteindelijk in een dringend verzoek van de betreffende student aan het modteam om deze post te verwijderen. Het modteam ging daar niet voetstoots mee akkoord (terecht!); wel werd mij de vraag voorgelegd, of die post verwijderd mocht worden. Ik heb daarmee toen ingestemd, vooral uit compassie met die student.

Dit als voorbeeld van hoe het kan gaan en nogal eens gaat in onze kring. Het RD heeft veel grotere commerciële belangen en zullen (als het abonees gaat kosten) uiteindelijk die belangen laten prevaleren boven de onafhankelijkheid van RF.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Overname refoforum

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:2. Ik ben er niet blij mee. De RD-omgeving zal ertoe leiden dat er uiteindelijk veel meer theologisch gecontroleerd zal worden. Verder is de anonimiteit van de forumleden uiteindelijk minder gewaarborgd, want de RD-wereld is zo ontzettend klein.
Zie mijn vorige bericht.
Verder: de controle zal uitgevoerd worden door het mod team (oftewel: de virtuele toezichthouders), niet door EMG.
Totdat...
Denk nog even aan de reden waarom dit forum destijds weg moest onder de vleugels van 'Om Sions Wil'. Dat heeft grotendeels te maken gehad met druk vanuit ambtsdragers i.c. predikanten uit de achterban.

Laat ik maar gewoon een voorbeeld noemen...
Enkele jaren geleden was er op dit forum een discussie over het aanbod van genade in de prediking en daarin citeerde ik een preek van een GG-student, die wat mij betreft positief opviel juist op dit punt. Dat resulteerde uiteindelijk in een dringend verzoek van de betreffende student aan het modteam om deze post te verwijderen. Het modteam ging daar niet voetstoots mee akkoord (terecht!); wel werd mij de vraag voorgelegd, of die post verwijderd mocht worden. Ik heb daarmee toen ingestemd, vooral uit compassie met die student.

Dit als voorbeeld van hoe het kan gaan en nogal eens gaat in onze kring. Het RD heeft veel grotere commerciële belangen en zullen (als het abonees gaat kosten) uiteindelijk die belangen laten prevaleren boven de onafhankelijkheid van RF.
@Luther, ik vind het wel goed dat je een voorbeeld geeft waarin je jezelf ook min of meer kwetsbaar opstelt. Het geeft goed aan hoe dit soort zaken liepen en wellicht blijven lopen. En dat je zelf daarin destijds ook een afweging hebt gedaan van de verschillende belangen.

Welnu, dat blijft zo. Ik ben althans niet van mening dat RF een soort vrijplaats is om alles zomaar neer te zetten. Dat was vorig jaar niet zo en dus is dat na de overname niet veranderd.
Wat jij, Luther, stelt is dat dit soort afwegingen in de toekomst veel vaker zullen geschieden en vaker zullen resulteren in verwijdering/aanpassing van postings. Dat zou kunnen; in elk geval is daarover niet gesproken. Ik ben er dus niet zo bang voor, maar dat komt waarschijnlijk door mijn te positieve insteek.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Overname refoforum

Bericht door Zita »

Het is mij nog niet duidelijk wat het RD wil met RF.
Bart Visser zegt:
EMG beschouwt deze acquisitie als een mooie en nuttige aanvulling van zijn websites, met name van RD.nl, de site van het Reformatorisch Dagblad. "Refoforum.nl is een community die in het hart van onze achterban zit en we willen het gesprek over ons nieuws graag stimuleren", zegt directeur Bart Visser van EMG.
Dat is vaag. In welke zin is het een aanvulling? Verzamelt het RD websites? Verder is RF geen actualiteitenforum, maar vooral een theologisch/kerkelijk discussieforum. Dat is niet direct een gesprek over het nieuws.
EMG is een onderneming, en heeft dus commerciele doelen. Wat is de plaats van RF daarin? Hoe gaat RF bijdragen aan de winst van EMG?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Overname refoforum

Bericht door memento »

Luther schreef: Denk nog even aan de reden waarom dit forum destijds weg moest onder de vleugels van 'Om Sions Wil'. Dat heeft grotendeels te maken gehad met druk vanuit ambtsdragers i.c. predikanten uit de achterban.
Dat waren heel andere tijden (2004). Ondertussen is internet ingeburgerd, en is iedereen er aan gewend dat dit een medium is waarop iedereen zijn mening kan geven. Zulke druk-uitoefenende telefoontjes zouden nu als heel niet-integer worden ervaren.
Luther schreef:Laat ik maar gewoon een voorbeeld noemen...
Enkele jaren geleden was er op dit forum een discussie over het aanbod van genade in de prediking en daarin citeerde ik een preek van een GG-student, die wat mij betreft positief opviel juist op dit punt. Dat resulteerde uiteindelijk in een dringend verzoek van de betreffende student aan het modteam om deze post te verwijderen. Het modteam ging daar niet voetstoots mee akkoord (terecht!); wel werd mij de vraag voorgelegd, of die post verwijderd mocht worden. Ik heb daarmee toen ingestemd, vooral uit compassie met die student.
Het bezwaar was, dat er een preek gepost was. De kerkelijke regels van de GG gebieden dat een preek van een student niet verspreid mag worden. Daarom was het verzoek deze te verwijderen. Zeker omdat dit de reputatie van de student kon aantasten. Daarbij waren er de juridische aspecten van de auteursrecht. Er werd een preek (waarop auteursrecht zit) verspreid zónder toestemming van de auteur, iets wat door de auteurswet verboden is. Beide aspecten (auteursrecht en reputatie van die student) waren reden voor ons verzoek de post aan te passen of te verwijderen.
Luther schreef: Dit als voorbeeld van hoe het kan gaan en nogal eens gaat in onze kring. Het RD heeft veel grotere commerciële belangen en zullen (als het abonees gaat kosten) uiteindelijk die belangen laten prevaleren boven de onafhankelijkheid van RF.
EMG heeft gekozen voor een duale lijn: Een andere richting voor papier als voor online. Zie maar de reacties die op refdag.nl toegestaan worden. Daar worden ook reacties door mensen buiten de doelgroep (anders of niet gelovigen) toegestaan.

Voordat we met Erdee in zee zijn gegaan hebben we hier uitgebreid over gesproken, en afspraken over gemaakt. Een btje vertrouwen in degenen die de overname gedaan hebben, en dat zij hun werk goed hebben gedaan, mag ook wel...
Zita schreef:Het is mij nog niet duidelijk wat het RD wil met RF.
Bart Visser zegt:
EMG beschouwt deze acquisitie als een mooie en nuttige aanvulling van zijn websites, met name van RD.nl, de site van het Reformatorisch Dagblad. "Refoforum.nl is een community die in het hart van onze achterban zit en we willen het gesprek over ons nieuws graag stimuleren", zegt directeur Bart Visser van EMG.
Dat is vaag. In welke zin is het een aanvulling? Verzamelt het RD websites? Verder is RF geen actualiteitenforum, maar vooral een theologisch/kerkelijk discussieforum. Dat is niet direct een gesprek over het nieuws.
EMG is een onderneming, en heeft dus commerciele doelen. Wat is de plaats van RF daarin? Hoe gaat RF bijdragen aan de winst van EMG?
EMG wil contact houden met hun achterban, en binnen hun achterban vormend bezig zijn met hun nieuwsgaring. Omdat de papieren krant in de achterban terugloopt, zoeken ze naar nieuwe mogelijkheden om toch contact te houden met de achterban. Een forum past daarbij. Het levert naamsbekendheid op voor de krant (refdag.nl artikelen die hier besproken kunnen worden), en ook advertentieinkomsten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Overname refoforum

Bericht door Luther »

eilander schreef:Wat jij, Luther, stelt is dat dit soort afwegingen in de toekomst veel vaker zullen geschieden en vaker zullen resulteren in verwijdering/aanpassing van postings. Dat zou kunnen; in elk geval is daarover niet gesproken. Ik ben er dus niet zo bang voor, maar dat komt waarschijnlijk door mijn te positieve insteek.
En wellicht zit er bij mij een te negatieve insteek....;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Overname refoforum

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Beide aspecten (auteursrecht en reputatie van die student) waren reden voor ons verzoek de post aan te passen of te verwijderen.
Citeren uit een preek is toch geen schending van het auteursrecht? En toch al helemaal geen schending van de reputatie van de prediker?
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Overname refoforum

Bericht door Lourens »

Gefeliciteerd en ik kan me voor Memento indenken dat hij een stuk rust krijgt nu.

Ben alleen bang dat het gemoedelijke gaat verdwijnen. Denk dat het straks misschien ook te groot kan worden.
Meer leden, ok, maar het komt discussies niet ten goede.

Ik denk dat het wat trouwe leden gaat kosten.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie