Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door memento »

Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Er is ons als moderators regelmatig gevraagd om wat handvatten te geven over hoe een goede, inhoudelijke discussie gevoerd kan worden. Hiermee willen we aan deze vraag voldoen, in de hoop dat het tot nut mag zijn, en de discussies ten goede mag komen.

Reageer ontopic
Denk voor het plaatsen van een reactie in een topic eerst na, of je reactie wel reageert op hetgeen centraal staat in die topic. Een offtopic reactie stuurt immers een goede discussie in de war, door een zijspoor in te gaan. Stel jezelf de vraag: Wat draagt mijn reactie bij aan het onderwerp van deze topic.

Wees duidelijk en inhoudelijk
Denk ook goed na over wát je wilt zeggen. Stel jezelf de vraag: Wat wil ik, dat anderen onthouden van mijn reactie? Wat is het punt dat ik maken wil? Probeer dit ene punt zo duidelijk mogelijk onder woorden te brengen. Soms kan het gebruik van een voorbeeld daarbij helpen.

Reageer alleen, als je iets inhoudelijks te zeggen of te vragen hebt. Losse opmerkingen en oneliners voegen niets aan de discussie toe, en verstoren deze alleen maar.

Formuleer niet aanvallend
Hoe moeilijk het ook kan zijn, een goede discussie is gemakkelijk te verstoren door een aanvallende opmerking richting een bepaalde poster of richting een groep (bv: kerkgenootschap). Hoewel de opmerking die je plaatst misschien inhoudelijk waardevol is, leidt de formulering dan tot een slechte sfeer. Denk dus goed na, hoe je dingen formuleert. Voorkom dus het gebruik van persoonlijke woorden als jij.

Vraag door
Een goede discussie is er om van elkaar te leren, niet alleen om je eigen punt te maken. Als iemand wat zegt, vraag dan ook door wat hij bedoelt. Dit brengt inhoud en diepgang in de discussie.

Maak ook geen aannames, zo van: hij vindt dit, dus hij zal dan ook dat wel vinden. Nee, vraag door. Geef de ander de ruimte om zélf uit te leggen hoe hij de zaken ziet.

Reageer waardig
Soms komt het wel eens voor dat iemand vervelend reageert op iets wat je post, of schopt tegen iets wat je dierbaar is. De eerste reactie is misschien om iets lelijks te posten. Dat verziekt echter de sfeer. Denk eerst eens goed na: Interpreteer ik de post wel goed? Kan een post écht niet, gebruik dan de meldknop. Blijf zelf rustig en blijf een waardige toon hanteren in je postings. Dat voorkomt dat de zaak uit de hand loopt, en het houdt de discussie waardig en inhoudelijk.

Gebruik de meldknop
Onder aan elke posting staat de meldknop: Afbeelding. Gebruik deze meldknop, als een posting over de scheef gaat. Een moderator zal dan naar de posting kijken, en ingrijpen indien nodig.

Ga zelf geen moderatortje spelen. Dat verstoort de discussie alleen maar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Afgewezen »

Misschien mag ik er een tip aan toevoegen?
Probeer niet koste wat het koste 'je gelijk te halen', als je het gevoel hebt dat je niet helemaal goed bent begrepen of dat men je onrecht heeft aangedaan.
Wees grootmoedig, slik een paar keer, en ga dapper verder - met het onderwerp.
:paladin
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:Misschien mag ik er een tip aan toevoegen?
Probeer niet koste wat het koste 'je gelijk te halen', als je het gevoel hebt dat je niet helemaal goed bent begrepen of dat men je onrecht heeft aangedaan.
Wees grootmoedig, slik een paar keer, en ga dapper verder - met het onderwerp.
:paladin
De gulden tip... :super
Ik dacht al, memento is terug. Maar nee, 't zijn al oude handvatten, maar goed om weer eens boven te halen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door refo »

En meldt elkaar niet bij de moderators, tenzij in geval van moorddreigingen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door eilander »

refo schreef:En meldt elkaar niet bij de moderators, .....
Nee, want moderators zijn je grootste vijanden :bobo
refo schreef:.... tenzij in geval van moorddreigingen.
Mijn voorkeur zou dan toch hebben om dit bij de politie te melden. Ik ben namelijk geen held.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door refo »

Dat bedoelde ik. Niet melden als iemand je niet aanstaat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door eilander »

refo schreef:Dat bedoelde ik. Niet melden als iemand je niet aanstaat.
Bedankt voor het compliment.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door refo »

Dit zou ik dan weer wel moeten melden. Al weet ik niet onder welk hoofdstuk het valt, want het slaat nergens op.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:En meldt elkaar niet bij de moderators, tenzij in geval van moorddreigingen.
De moderators hebben toch zelf ogen. Als ze iets niet goed vinden grijpen ze wel in. Daar is helemaal geen melding voor nodig. Om zelf een goed gevoel te krijgen kun je ze een handje helpen. Maar meldt het gewoon aan de persoon zelf. Dat lukt vaak ook best.

En moordneigingen, daar is geen smilie voor zeker. Is wat minder ingrijpend. Deze ofzo: :paladin
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door refo »

Het was een hyperbool.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:De moderators hebben toch zelf ogen.
Soms hebben ze hulpogen nodig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:De moderators hebben toch zelf ogen.
Zien is nog geen knippen, Anker.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

haha, die Tib. en zo is het maar net.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Afgewezen »

Ik vind dat de discussie over ds. Kort op een prettige manier gevoerd wordt. Dat mag toch ook wel eens een keer gezegd worden?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Ik vind dat de discussie over ds. Kort op een prettige manier gevoerd wordt. Dat mag toch ook wel eens een keer gezegd worden?
Absoluut,en ik ben het er helemaal mee eens. (vaak gaat het trouwens na zo'n complimentje voor onszelf helemaal mis :huhu )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie