Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Lilian1975 »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden
Ik vind het jammer dat het blijkbaar nodig is dat zaken steeds meer ingekaderd worden.

Als we ons allemaal aan de forumregels zouden houden, de grondslag zouden respecteren, en goed onderbouwd, inhoudelijk beargumenteerd en zonder allerlei verkapte frustraties cq oneliners zouden posten, zou dat inkaderen niet nodig zijn.
Goed verwoord!
Maar volgens mij gaat het juist daarover. En is er geen sprake van dichttimmeren. Juist weer een beetje lucht voor alle partijen om te reageren en serieus te nemen en genomen te worden. En dus werkelijk een inhoudsvolle gedachtwisseling te houden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden
Ik vind het jammer dat het blijkbaar nodig is dat zaken steeds meer ingekaderd worden.

Als we ons allemaal aan de forumregels zouden houden, de grondslag zouden respecteren, en goed onderbouwd, inhoudelijk beargumenteerd en zonder allerlei verkapte frustraties cq oneliners zouden posten, zou dat inkaderen niet nodig zijn.
Goed verwoord!
Maar volgens mij gaat het juist daarover. En is er geen sprake van dichttimmeren. Juist weer een beetje lucht voor alle partijen om te reageren en serieus te nemen en genomen te worden. En dus werkelijk een inhoudsvolle gedachtwisseling te houden.
Ik bedoel dat het aanhalen van hele reeksen Bijbelteksten zondermeer niet kan. Dan moet er een argumentatie bij, en als er gevraagd wordt wat er bedoeld wordt zal men ook bereid moeten zijn zich te verantwoorden waarom men iets zegt. Losse teksten kunnen heel makkelijk uit hun verband worden gerukt, of zelfs misbruikt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Forummer »

Lilian1975 schreef:
Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden.

Als dit echt de afspraak wordt, hoop ik wel dat we niet steeds van die opmerkingen hoeven te lezen als: " waarom word er niks met mijn melding gedaan? "
Wat bedoel je met dicht timmeren nu precies?
Bedoel je dat er gevraagd wordt alleen te reageren met argumentatie vanuit de Schrift en niet allee met losse bijbelteksten of ja maar oudvader zus zei dit zonder onderbouwing vanuit de Schrift?
Vooral dat er serieus gevraagd word om hierop te modereren.

Reageren met argumentatie is natuurlijk altijd goed. Al is een Bijbel tekst of gedeelte soms ook helder genoeg.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door DDD »

De suggestie dat regels hier worden opgerekt, is bezijden de waarheid, in ieder geval voor de laatste tien jaar. De tijd dat ik lid ben van het forum, zijn de regels alleen maar strikter geworden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden.

Als dit echt de afspraak wordt, hoop ik wel dat we niet steeds van die opmerkingen hoeven te lezen als: " waarom word er niks met mijn melding gedaan? "
De lust is mij intussen wel herl erg in de schoenen gezakt om überhaupt te reageren.
Begrijpelijk hoor.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Lilian1975 »

Forummer schreef:
Lilian1975 schreef:
Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden.

Als dit echt de afspraak wordt, hoop ik wel dat we niet steeds van die opmerkingen hoeven te lezen als: " waarom word er niks met mijn melding gedaan? "
Wat bedoel je met dicht timmeren nu precies?
Bedoel je dat er gevraagd wordt alleen te reageren met argumentatie vanuit de Schrift en niet alleen met losse bijbelteksten of ja maar oudvader zus zei dit zonder onderbouwing vanuit de Schrift?
Vooral dat er serieus gevraagd word om hierop te modereren.

Reageren met argumentatie is natuurlijk altijd goed. Al is een Bijbel tekst of gedeelte soms ook helder genoeg.
Om dat laatste draait het volgens mij juist nu. Alleen bijbelteksten zonder argumentatie komt nogal als een bijbelteksten bommenregen over. Waardoor je de ander die ook vanuit bijbelgetrouwheid wil nadrnken min of meer monddood wordt gemaakt
Ieder ordt dan fanatiek en gaat nog fanatieker reageren.

Want ..
A) je krijgt de indruk dat het wel heel valse leer is wat je zegt. En dat is het láátste wat je wil.
B) een tekst staat altijd in een verband. Benoem dat gewoon. Zodat het helder is. En het bewaard je voor teksten uit verband te rukken.
C) Onderbouwing dwingt ook de ander serieus te nemen door door te vragen en daarop te reageren ipv uit een vooroordeel.

En aan de andere kant. Als je alleen maar roept je doet oudvaders geen recht.
Sla je een discussie ook dood.
Want
A) zonder onderbouwing kan de ander niet eens zien of het terecht is. Of cooral waarom hij oudvader geen recht zou doen.
B) je doet net of iedereen alles weet van wat oudvader zus of zo schreef. En ook nog begrijpt waarom hij dat zo zei op grond van welke bijbeluitleg.
C) Onderbouwing dwingt ook de anser serieus te nemen door door te vragen en daarop te reageren ipv uit een vooroordeel.

Waar in feite om gevraagd wordt. Modereer in eerste instantie op deze discussie techniek. Waar dus niets nieuws aan is. Maar even weer onder het stof vandaan gehaald wordt.
Voordat mensen ten onrechte in allerlei hokjes geplaatst worden. Of het nu Samanthi of Huisman of wie dan ook is.
Net zoals ik nu doorvroeg daarnet. Om zo te proberen recht te doen aan jou in mijn antwoord.


@Samanthi en @Huisman zodat ook jullie beiden de lust houden om te reageren. Nu betreft het voor je gevoel vooral jullie. Maar de volgende keer is het weer een ander
Jullie hebben gewoon de boel opgescherpt. :)
(Vind ik... en ik waardeer jullie bijdragen heus. Want ik denk dat jullie ieder vsnuit oprechte bezorgdheid reageren)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Zita »

Ik erger me wel een beetje aan de krasse bewoordingen die worden gebruikt om een mening kracht bij te zetten: 'ik walg van het standpunt van xxx', 'ongereformeerd', 'de duivel lacht erom'. Het mag ook wel een graadje minder. Argumenten zijn overtuigender dan zulke taal.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Zita »

Als je een linkje plaatst, geef er dan even een korte beschrijving en duiding bij. Bijvoorbeeld: 'Dit is een artikel over xxx. Ik deel het omdat het lijn yyy benadrukt, wat in deze discussie tot nu toe niet echt is gebeurd.'
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door merel »

Ik erger mij enorm aan de omgangsvormen op het forum. Het lijkt mij christen onwaardig om structureel mensen af te zeuren en negatief te reageren en juist dat is momenteel schering en inslag. Ik merk dat ik niet de enige ben die zich daaraan stoort. Zou hier vanuit het mod team ook wat mee gedaan kunnen worden?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Herman »

Ik ondersteun je pleidooi.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:Ik erger mij enorm aan de omgangsvormen op het forum. Het lijkt mij christen onwaardig om structureel mensen af te zeuren en negatief te reageren en juist dat is momenteel schering en inslag. Ik merk dat ik niet de enige ben die zich daaraan stoort. Zou hier vanuit het mod team ook wat mee gedaan kunnen worden?
Ben het wel met je eens. Het zijn vaak een beetje dezelfde die eigenlijk te ver gaan.

Zelf ben ik ook wel eens te fel, of wat kort door de bocht. Anderzijds hebben we allemaal onze meningen, dat maakt een discussie forum juist leuk, vind ik. Maar ik begrijp je en wind me ook wel eens op over het een of ander.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Mister »

merel schreef:Ik erger mij enorm aan de omgangsvormen op het forum. Het lijkt mij christen onwaardig om structureel mensen af te zeuren en negatief te reageren en juist dat is momenteel schering en inslag. Ik merk dat ik niet de enige ben die zich daaraan stoort. Zou hier vanuit het mod team ook wat mee gedaan kunnen worden?

Het heeft onze aandacht.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door merel »

Mister schreef:
merel schreef:Ik erger mij enorm aan de omgangsvormen op het forum. Het lijkt mij christen onwaardig om structureel mensen af te zeuren en negatief te reageren en juist dat is momenteel schering en inslag. Ik merk dat ik niet de enige ben die zich daaraan stoort. Zou hier vanuit het mod team ook wat mee gedaan kunnen worden?

Het heeft onze aandacht.
Dank!
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Ik erger mij enorm aan de omgangsvormen op het forum. Het lijkt mij christen onwaardig om structureel mensen af te zeuren en negatief te reageren en juist dat is momenteel schering en inslag. Ik merk dat ik niet de enige ben die zich daaraan stoort. Zou hier vanuit het mod team ook wat mee gedaan kunnen worden?
Ben het wel met je eens. Het zijn vaak een beetje dezelfde die eigenlijk te ver gaan.

Zelf ben ik ook wel eens te fel, of wat kort door de bocht. Anderzijds hebben we allemaal onze meningen, dat maakt een discussie forum juist leuk, vind ik. Maar ik begrijp je en wind me ook wel eens op over het een of ander.
Het gaat mij niet om felheid in het verdedigen de standpunten die men heeft. Dat moet op een discussieforum mogelijk zijn. Het gaat mij om het structureel mensen kleineren en belachelijk maken als zij iets posten..
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door KDD »

Dat gebeurt regelmatig hier. De een kan er wel tegen de ander niet. We moeten daar gewoon rekening mee houden.
Plaats reactie