Vraag (pc en internet)

Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een vraag:

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Van vervelend wordt je ook creatiever.
Je bedoelt zonder d? ;)
Zonder D en zonder T :banghead
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Mara schreef:Maar destijds werd er hier heel veel buiten gespeeld.
Dat zie ik nu helemaal niet meer.
Wij hebben echte buitenspeelkinderen, gelukkig. Al weet ik niet wat er zou gebeuren als je ze zou toestaan de hele dag achter een computer te zitten...
Maar hier zijn ze druk bezig met hun hut, in de tuin. Feitelijk een lelijk obstakel, en ik moet steeds zoeken naar mijn hamer en spijkers... maar ze genieten er wel enorm van.
Nu gaat dit niet over de leeftijd dat ze ook kunnen gaan werken.

Ik vind zelf de leeftijd die @merel noemt (16 jaar) wel iets te hoog. Van mij mogen ze met 13 gaan werken. Ook dat brengt weer nieuwe sociale contacten met zich mee, en geeft ze al jong een bepaalde discipline mee. Ze regelen zelf wel dat ze niet altijd aan het werk zijn.
Ik heb daar toch wel moeite mee. Ik wil het gesprek niet op scherp zetten, maar ik begrijp niet goed hoe zich dat nu verhoudt tot Jezus' oproep om vóór alle dingen het Koninkrijk van God te zoeken.

Is dat hetzelfde als op je 13e al (druk?) bezig zijn met werken?

Volgens mij kun je dan beter buiten spelen en jezelf ontwikkelen en geregeld een boek lezen of een goede film kijken. En natuurlijk is iedereen anders, en zijn er kinderen die beter met hun handen werken dan met hun hoofd, en die het leuk vinden om de handen uit de mouwen te steken en die graag gaan werken. Maar juist ook dan vind ik dat je dat niet moet stimuleren, maar kinderen moet onderwijzen en verder moet laten kijken dan hun eigen primaire voorkeuren/ comfortzone. Dat is opvoeden.

Ik pleit niet voor de hele dag op de bank hangen, maar je kunt kinderen ook stimuleren tot een hobby. En het moet ook allemaal betaald kunnen worden, dat begrijp ik, maar het gaat mij nu even om het principe.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Dodo »

Het is natuurlijk niet zo dat kinderen ál hun tijd moeten werken en verdienen. Maar een passend bijbaantje geeft enorme voordelen. Ze waarderen hun vrije tijd des te meer, ze hebben geld waar ze mee om leren gaan, de discipline van het werk is goed voor hen, sociale contacten, ze leren over zichzelf en over de maatschappij.
Mijn dochter zei wel eens: ik ben een rijke student! En zonder lening. Want omdat ze veel gewerkt had, had ze een nette spaarpot en als ze wat nodig had kon ze het kopen. En ze heeft ook altijd veel leuke dingen gedaan met haar vrije tijd hoor.
En dat lezen en ontwikkelen, ik weet het niet. Als ze dat zelf graag doen, vinden ze toch wel de tijd. Maar veel dingen worden pas interessant voor je als je wat ouder bent. Toen mijn dochter naar musea moest voor het vak CvK (KvC?), hoorde ik van ouders die graag mee waren gegaan, die dat heel leuk en interessant vonden. De kinderen vonden het vooral meh.

En dat geld, dat vind ik echt heel belangrijk. Ze kunnen in het klein leren met geld om te gaan. Als ze meteen de Mac in duiken, is het snel op. Als ze wat wegleggen, kunnen ze later wat moois kopen.
Daarom ben ik ook een groot voorstander van zakgeld al op jonge leeftijd. En kleedgeld als ze twaalf zijn. Het is in alle opzichten leer-geld.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Ik heb er niets op tegen als 17-jarigen op donderdagavond en zaterdagmorgen tweemaal drie uur in de supermarkt werken. Of als ze twee of drie avonden in de week medicijnen bezorgen, of wekelijks een morgen in de kas werken. Maar discipline bijbrengen, kun je ook in de opvoeding, en ik vind eerlijk gezegd dat het geld dat je op 16-jarige leeftijd verdient in de meeste gevallen in geen verhouding staat tot wat je kostbare tijd kost.

Dan kun je nog beter geld lenen bij DUO.

En ik ben het niet eens met jou als je zegt dat mensen die dat willen, altijd wel tijd vinden om te lezen. Ik heb daar veel te weinig tijd voor. Toen had ik dat wat meer, maar als ik niet hele dagen andermans baan had ingenomen, dan had ik méér kunnen doen.

Ik had geen slechte jeugd hoor, helemaal niet. Maar op dit punt zou ik het anders doen;-)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Een vraag:

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik heb er niets op tegen als 17-jarigen op donderdagavond en zaterdagmorgen tweemaal drie uur in de supermarkt werken. Of als ze twee of drie avonden in de week medicijnen bezorgen, of wekelijks een morgen in de kas werken. Maar discipline bijbrengen, kun je ook in de opvoeding, en ik vind eerlijk gezegd dat het geld dat je op 16-jarige leeftijd verdient in de meeste gevallen in geen verhouding staat tot wat je kostbare tijd kost.

Dan kun je nog beter geld lenen bij DUO.

En ik ben het niet eens met jou als je zegt dat mensen die dat willen, altijd wel tijd vinden om te lezen. Ik heb daar veel te weinig tijd voor. Toen had ik dat wat meer, maar als ik niet hele dagen andermans baan had ingenomen, dan had ik méér kunnen doen.

Ik had geen slechte jeugd hoor, helemaal niet. Maar op dit punt zou ik het anders doen;-)
Je hebt niet half een idee van hoeveel de jongeren vandaag de dag werken. Zeker hier in de omgeving is het werken, werken en werken, ook door 16/17-jarigen. Dat is niet beperkt tot 6 uur in de week. Maar misschien is dat cultuurgebonden. Dat zou heel goed kunnen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Daar heb ik een prima zicht op. En ik vind dus dat dat zich niet verhoudt tot Jezus' oproep om eerst het Koninkrijk van God te zoeken.

Ik vind dat daar in de prediking veel vaker tegen gewaarschuwd zou moeten worden. Er komen wel algemene waarschuwingen tegen zwart werken en ander crimineel gedrag, en ook tegen materialisme, maar ik geloof dat ik maar één keer iets heb gehoord over zoveel bijbaantjes dat er geen tijd meer is voor de jv.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Een vraag:

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Daar heb ik een prima zicht op. En ik vind dus dat dat zich niet verhoudt tot Jezus' oproep om eerst het Koninkrijk van God te zoeken.

Ik vind dat daar in de prediking veel vaker tegen gewaarschuwd zou moeten worden. Er komen wel algemene waarschuwingen tegen zwart werken en ander crimineel gedrag, en ook tegen materialisme, maar ik geloof dat ik maar één keer iets heb gehoord over zoveel bijbaantjes dat er geen tijd meer is voor de jv.
Jawel. Daar gaan ze ook gewoon nog naar toe. Dan zijn ze op vrijdagavond vrij. En hier staat de kerkenraad het ook toe dat er op zondagavond jv gehouden wordt. Dat scheelt ook nog. ;)

Blijkbaar is het bij jou 'óf', maar het kan ook 'én' zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een vraag:

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Ik vind zelf de leeftijd die @merel noemt (16 jaar) wel iets te hoog. Van mij mogen ze met 13 gaan werken. Ook dat brengt weer nieuwe sociale contacten met zich mee, en geeft ze al jong een bepaalde discipline mee. Ze regelen zelf wel dat ze niet altijd aan het werk zijn.
Ik heb daar toch wel moeite mee. Ik wil het gesprek niet op scherp zetten, maar ik begrijp niet goed hoe zich dat nu verhoudt tot Jezus' oproep om vóór alle dingen het Koninkrijk van God te zoeken.

Is dat hetzelfde als op je 13e al (druk?) bezig zijn met werken?

Volgens mij kun je dan beter buiten spelen en jezelf ontwikkelen en geregeld een boek lezen of een goede film kijken. En natuurlijk is iedereen anders, en zijn er kinderen die beter met hun handen werken dan met hun hoofd, en die het leuk vinden om de handen uit de mouwen te steken en die graag gaan werken. Maar juist ook dan vind ik dat je dat niet moet stimuleren, maar kinderen moet onderwijzen en verder moet laten kijken dan hun eigen primaire voorkeuren/ comfortzone. Dat is opvoeden.

Ik pleit niet voor de hele dag op de bank hangen, maar je kunt kinderen ook stimuleren tot een hobby. En het moet ook allemaal betaald kunnen worden, dat begrijp ik, maar het gaat mij nu even om het principe.
Je maakt een terecht punt, alleen maar werken is echt niet goed. Daar pleit ik dus ook niet voor.
Anderzijds denk ik dat je iets te optimistisch bent over de jeugd. Voor velen is het m.i. beter om te werken, en daarmee God te dienen. Het Koninkrijk van God zoeken zit 'm toch niet in het lezen van een goed boek of de Bijbel? Dat gaat over de gerichtheid van je hart. Dan kun je met je handen bezig zijn, en ondertussen 'in de hemelen wandelen'.

Als we het over 'het principe' hebben, zou ik eerder zeggen dat je hier een principiële denkfout maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een vraag:

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik heb er niets op tegen als 17-jarigen op donderdagavond en zaterdagmorgen tweemaal drie uur in de supermarkt werken. Of als ze twee of drie avonden in de week medicijnen bezorgen, of wekelijks een morgen in de kas werken. Maar discipline bijbrengen, kun je ook in de opvoeding, en ik vind eerlijk gezegd dat het geld dat je op 16-jarige leeftijd verdient in de meeste gevallen in geen verhouding staat tot wat je kostbare tijd kost.

Dan kun je nog beter geld lenen bij DUO.

En ik ben het niet eens met jou als je zegt dat mensen die dat willen, altijd wel tijd vinden om te lezen. Ik heb daar veel te weinig tijd voor. Toen had ik dat wat meer, maar als ik niet hele dagen andermans baan had ingenomen, dan had ik méér kunnen doen.

Ik had geen slechte jeugd hoor, helemaal niet. Maar op dit punt zou ik het anders doen;-)
Ik heb mijn kinderen nooit zakgeld gegeven. Als er iets nodig was, toen ze klein waren, betaalde ik dat gewoon. Vanaf 13 ofzo bezorgden ze folders of een van de plaatselijke sufferdjes. Later een zaterdagbaan.
Niets mis mee. Het voordeel is dat ze van de straat zijn en de waarde van het geld leren kennen.

Maar werken, werken, werken, zoals Jantje meldt, is ook niet goed. En als je dan op zondag jv hebt, om het mogelijk te maken, is dat eigenlijk een soort zondagsarbeid.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Daar heb ik een prima zicht op. En ik vind dus dat dat zich niet verhoudt tot Jezus' oproep om eerst het Koninkrijk van God te zoeken.

Ik vind dat daar in de prediking veel vaker tegen gewaarschuwd zou moeten worden. Er komen wel algemene waarschuwingen tegen zwart werken en ander crimineel gedrag, en ook tegen materialisme, maar ik geloof dat ik maar één keer iets heb gehoord over zoveel bijbaantjes dat er geen tijd meer is voor de jv.
Jawel. Daar gaan ze ook gewoon nog naar toe. Dan zijn ze op vrijdagavond vrij. En hier staat de kerkenraad het ook toe dat er op zondagavond jv gehouden wordt. Dat scheelt ook nog. ;)

Blijkbaar is het bij jou 'óf', maar het kan ook 'én' zijn.
Ik zeg helemaal niet óf óf. Ik zeg alleen dat werken in beperkte mate niet verkeerd is, maar dat het al snel wel verkeerd is en dat ik het een kwalijke zaak vind als ouders de zucht naar geld verdienen en/of de neiging om zo snel mogelijk te gaan werken, stimuleren.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:Ik vind zelf de leeftijd die @merel noemt (16 jaar) wel iets te hoog. Van mij mogen ze met 13 gaan werken. Ook dat brengt weer nieuwe sociale contacten met zich mee, en geeft ze al jong een bepaalde discipline mee. Ze regelen zelf wel dat ze niet altijd aan het werk zijn.
Ik heb daar toch wel moeite mee. Ik wil het gesprek niet op scherp zetten, maar ik begrijp niet goed hoe zich dat nu verhoudt tot Jezus' oproep om vóór alle dingen het Koninkrijk van God te zoeken.

Is dat hetzelfde als op je 13e al (druk?) bezig zijn met werken?

Volgens mij kun je dan beter buiten spelen en jezelf ontwikkelen en geregeld een boek lezen of een goede film kijken. En natuurlijk is iedereen anders, en zijn er kinderen die beter met hun handen werken dan met hun hoofd, en die het leuk vinden om de handen uit de mouwen te steken en die graag gaan werken. Maar juist ook dan vind ik dat je dat niet moet stimuleren, maar kinderen moet onderwijzen en verder moet laten kijken dan hun eigen primaire voorkeuren/ comfortzone. Dat is opvoeden.

Ik pleit niet voor de hele dag op de bank hangen, maar je kunt kinderen ook stimuleren tot een hobby. En het moet ook allemaal betaald kunnen worden, dat begrijp ik, maar het gaat mij nu even om het principe.
Je maakt een terecht punt, alleen maar werken is echt niet goed. Daar pleit ik dus ook niet voor.
Anderzijds denk ik dat je iets te optimistisch bent over de jeugd. Voor velen is het m.i. beter om te werken, en daarmee God te dienen. Het Koninkrijk van God zoeken zit 'm toch niet in het lezen van een goed boek of de Bijbel? Dat gaat over de gerichtheid van je hart. Dan kun je met je handen bezig zijn, en ondertussen 'in de hemelen wandelen'.

Als we het over 'het principe' hebben, zou ik eerder zeggen dat je hier een principiële denkfout maakt.
Het Koninkrijk van God zit hem ook zeker in ons dagelijks werk. Maar dan vereist dat wel nadenken over dat werk en bewuste keuzes maken vóór dat werk. Dat is niet hetzelfde als een bijbaantje zoeken dat zoveel mogelijk geld oplevert.

Maar het is zeker waar dat er mensen zijn die tijdens hun (praktische) werk beter 'in de hemelen kunnen wandelen' dan ik.

Ik pleit er ook niet voor om van alle kinderen studiebollen te maken. Het ging er nu om of het goed is om kinderen te stimuleren om te gaan werken. En daar ben ik -een enkele uitzondering van een van nature lui kind- niet voor. Met die kanttekening, dat wat ouders lui vinden, niet altijd lui is, omdat mensen verschillende manieren hebben om zich in te spannen. Kinderen kunnen beter op scouting of zeilkamp gaan, dan gaan werken.
Laatst gewijzigd door DDD op 26 jul 2021, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een vraag:

Bericht door merel »

Dodo schreef:Het is natuurlijk niet zo dat kinderen ál hun tijd moeten werken en verdienen. Maar een passend bijbaantje geeft enorme voordelen. Ze waarderen hun vrije tijd des te meer, ze hebben geld waar ze mee om leren gaan, de discipline van het werk is goed voor hen, sociale contacten, ze leren over zichzelf en over de maatschappij.
Mijn dochter zei wel eens: ik ben een rijke student! En zonder lening. Want omdat ze veel gewerkt had, had ze een nette spaarpot en als ze wat nodig had kon ze het kopen. En ze heeft ook altijd veel leuke dingen gedaan met haar vrije tijd hoor.
En dat lezen en ontwikkelen, ik weet het niet. Als ze dat zelf graag doen, vinden ze toch wel de tijd. Maar veel dingen worden pas interessant voor je als je wat ouder bent. Toen mijn dochter naar musea moest voor het vak CvK (KvC?), hoorde ik van ouders die graag mee waren gegaan, die dat heel leuk en interessant vonden. De kinderen vonden het vooral meh.

En dat geld, dat vind ik echt heel belangrijk. Ze kunnen in het klein leren met geld om te gaan. Als ze meteen de Mac in duiken, is het snel op. Als ze wat wegleggen, kunnen ze later wat moois kopen.
Daarom ben ik ook een groot voorstander van zakgeld al op jonge leeftijd. En kleedgeld als ze twaalf zijn. Het is in alle opzichten leer-geld.
Met geld leren omgaan kan ook met zakgeld. Iki voor met mijn oudste regelmatig gesprekken over keuzes en uitgavenpatroon en hetgeen hij nog qua kosten kan verwachten ( verjaardagen gezinsleden; vanaf 12 jaar vind ik dat zij wel van hun eigen zakgeld een cadeautje kunnen kopen) Zelf ben ik geen voorstander van kleedgeld. Ik ken te veel tieners die kopen om het kopen, zonder dat zij het nodig hebben. Ik wil juist dat zij leren beoordelen wat zij nodig hebben. Ik ga twee keer per jaar met de oudste 2 de kasten door en bespreek met hen wat zij denken nodig te hebben en of dit bv nog op de uitverkoop kan wachten of nu nodig is.

DDD schreef:Ik heb er niets op tegen als 17-jarigen op donderdagavond en zaterdagmorgen tweemaal drie uur in de supermarkt werken. Of als ze twee of drie avonden in de week medicijnen bezorgen, of wekelijks een morgen in de kas werken. Maar discipline bijbrengen, kun je ook in de opvoeding, en ik vind eerlijk gezegd dat het geld dat je op 16-jarige leeftijd verdient in de meeste gevallen in geen verhouding staat tot wat je kostbare tijd kost.

Dan kun je nog beter geld lenen bij DUO.

En ik ben het niet eens met jou als je zegt dat mensen die dat willen, altijd wel tijd vinden om te lezen. Ik heb daar veel te weinig tijd voor. Toen had ik dat wat meer, maar als ik niet hele dagen andermans baan had ingenomen, dan had ik méér kunnen doen.

Ik had geen slechte jeugd hoor, helemaal niet. Maar op dit punt zou ik het anders doen;-)
De keuze maken om te lezen is voor onze kinderen al een uitdaging op zich en daar besteden wij met name veel tijd aan tijdens school weken. Tijdens vakanties maken ze deze keuze niet.

Verder helemaal met je eens. Kinderen van 13-14 mogen van ons ook lekker vrij zijn en op sommige dagen helemaal niets dan. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Een vraag:

Bericht door Klavart »

Dodo schreef:het vak CvK (KvC?)
Ik ken het als ckv (culturele en kunstzinnige vorming).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Een vraag:

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik zeg helemaal niet óf óf. Ik zeg alleen dat werken in beperkte mate niet verkeerd is, maar dat het al snel wel verkeerd is en dat ik het een kwalijke zaak vind als ouders de zucht naar geld verdienen en/of de neiging om zo snel mogelijk te gaan werken, stimuleren.
Het punt dat ik wilde maken, is dat hier iedereen van jongsafaan gaat werken. Hetzij op het land, in de horeca of in de winkel. En dat gebeurt in grote getale. Dat wordt als het ware met de paplepel ingegoten, maar is anderzijds ook veelal de keuze van de jongeren zelf. Iedereen doet het in de omgeving, dus dan kun je daarin vaak niet achterblijven, zeker niet in een ons-kent-ons-omgeving waar collega's al gauw tot de vriendengroep behoren.

Zoals ik eerder al meldde: waarschijnlijk is dat cultuurgebonden en ook een product van de opvoeding van het voorgeslacht; de ouders zelf werd het namelijk ook zo geleerd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een vraag:

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Ik zeg helemaal niet óf óf. Ik zeg alleen dat werken in beperkte mate niet verkeerd is, maar dat het al snel wel verkeerd is en dat ik het een kwalijke zaak vind als ouders de zucht naar geld verdienen en/of de neiging om zo snel mogelijk te gaan werken, stimuleren.
Het punt dat ik wilde maken, is dat hier iedereen van jongsafaan gaat werken. Hetzij op het land, in de horeca of in de winkel. En dat gebeurt in grote getale. Dat wordt als het ware met de paplepel ingegoten, maar is anderzijds ook veelal de keuze van de jongeren zelf. Iedereen doet het in de omgeving, dus dan kun je daarin vaak niet achterblijven, zeker niet in een ons-kent-ons-omgeving waar collega's al gauw tot de vriendengroep behoren.

Zoals ik eerder al meldde: waarschijnlijk is dat cultuurgebonden en ook een product van de opvoeding van het voorgeslacht; de ouders zelf werd het namelijk ook zo geleerd.
En dán zegt DDD: er ligt hier een taak voor de ouders. Ik vind dat een goede gedachte. Tegen de heersende cultuur ingaan is nogal eens de roeping van een christen. En dat kan ook een vermeende christelijke cultuur zijn.

Ik geloof dat DDD en ik niet zoveel van mening verschillen hierin. Alleen maar werken om zoveel geld te verdienen, wijzen wij ook af. Maar wat mij betreft is dat prima te combineren met een baantje, waarbij ze ook dagen vrij hebben, enzovoorts. Per slot van rekening willen we ook als gezin nog het één en ander samen doen. Daar nemen ze echt vrij voor.
Plaats reactie