Vraag (pc en internet)

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:MIJN FOTO'S
Ik heb een onderschrift (of bijschrift) bij de foto's die op mijn pc staan. Gisteravond was ik de nieuwste foto's van een bijschrift aan het voorzien, toen plotseling, weet niet er gebeurde, alle foto's in die map, (zo'n 500) dezelfde naam hadden. Het is vanzelf monnikenwerk om dit zomaar te herstellen. Maar ja, nu correspondeert ook geen enkel bijschrift meer met de foto... Wat is me overkomen?
Ik hoop dat iemand het weet. Ik hoop vanavond te kijken of hier reacties op zijn, of adviezen. Vandaag moet ik rust houden i.v.m. benauwdheid. Hoop dus vanavond wel te zien of er iemand raad weet met dit geval, of hoe dit kon gebeuren...
Eventueel technisch herstellen is niet aan mij besteed. Een deskundige raadplegen is op dit moment ook moeilijk.
Helaas, het is mij ook weleens overkomen. Wat er bij jou is gebeurd weet ik niet, maar toen het mij overkwam heb ik de schuld maar bij mezelf gezocht: ik moet iets verkeerd hebben gedaan, alleen weet ik niet wat.

Hoe dan ook: door schade en schande ben ik me maar gaan aanwennen om foto's te benoemen op datum, eventueel met een volgnummer erachter: 20210327_15 bijvoorbeeld. Dat zoekt gemakkelijk terug. De datum staat ook in de exif-gegevens van je foto's, dus die kun je ook niet kwijt raken. Beschrijvingen in de bestandsnaam opnemen lijkt handig, maar je ziet: één foute handeling of technische kronkel en je bent ze kwijt.

Niettemin: heel vervelend dat je dit overkomt...
Dank voor uw heldere reactie!
Ik heb mijn eigen manier van naamgeving. Dat geeft dat je nooit in de war raakt met de volgorde. Voor het bijschrift laat ik het DCIM-nummer staan, op die manier blijft alles in de juiste volgorde. Nu zijn dus ook al die DCM-nummers weg. Dat zou dan dus alleemaal handmatig weer hersteld moeten worden. Ik zou enkele foto's, die nog op de camera staan opnieuw kunnen uploaden, dat scheelt al een beetje. Maar ik had nog niet zo lang de hele camera gewist omdat ik steeds sneller de melding kreeg dat er geen geheugenruimte meer zou zijn. Dat geldt dan voor foto's die ik na half februari heb gemaakt. Dat is slechts een fractie van het geheel... In ieder geval hoef ik me niet te vervelen als ik dit wil herstellen... Een troost is er: Dat ik hier iemand vond die dit bevindelijk ook meegemaakt heeft. Dan weten we waar we het over hebben. :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Een vraag:

Bericht door wim »

-DIA- schreef:MIJN FOTO'S
Ik heb een onderschrift (of bijschrift) bij de foto's die op mijn pc staan. Gisteravond was ik de nieuwste foto's van een bijschrift aan het voorzien, toen plotseling, weet niet er gebeurde, alle foto's in die map, (zo'n 500) dezelfde naam hadden. Het is vanzelf monnikenwerk om dit zomaar te herstellen. Maar ja, nu correspondeert ook geen enkel bijschrift meer met de foto... Wat is me overkomen?
Ik hoop dat iemand het weet. Ik hoop vanavond te kijken of hier reacties op zijn, of adviezen. Vandaag moet ik rust houden i.v.m. benauwdheid. Hoop dus vanavond wel te zien of er iemand raad weet met dit geval, of hoe dit kon gebeuren...
Eventueel technisch herstellen is niet aan mij besteed. Een deskundige raadplegen is op dit moment ook moeilijk.
Hoe plaats je zo'n bijschrift bij je foto? Via de Verkenner (File Explorer)? In dat geval kan het zijn dat je per ongeluk al je foto's in de map had geselecteerd en daarna het bijschrift gewijzigd, waardoor die wijziging op alle geselecteerde foto's werd toegepast. Zo'n fout is te herstellen door 'ongedaan maken' te kiezen (Ctrl+Z). Maar daar moet je niet mee wachten.

Helaas helpt deze verklaring je niet verder. Je kunt hooguit op dezelfde manier alle bijschriften verwijderen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

wim schreef:
-DIA- schreef:MIJN FOTO'S
Ik heb een onderschrift (of bijschrift) bij de foto's die op mijn pc staan. Gisteravond was ik de nieuwste foto's van een bijschrift aan het voorzien, toen plotseling, weet niet er gebeurde, alle foto's in die map, (zo'n 500) dezelfde naam hadden. Het is vanzelf monnikenwerk om dit zomaar te herstellen. Maar ja, nu correspondeert ook geen enkel bijschrift meer met de foto... Wat is me overkomen?
Ik hoop dat iemand het weet. Ik hoop vanavond te kijken of hier reacties op zijn, of adviezen. Vandaag moet ik rust houden i.v.m. benauwdheid. Hoop dus vanavond wel te zien of er iemand raad weet met dit geval, of hoe dit kon gebeuren...
Eventueel technisch herstellen is niet aan mij besteed. Een deskundige raadplegen is op dit moment ook moeilijk.
Hoe plaats je zo'n bijschrift bij je foto? Via de Verkenner (File Explorer)? In dat geval kan het zijn dat je per ongeluk al je foto's in de map had geselecteerd en daarna het bijschrift gewijzigd, waardoor die wijziging op alle geselecteerde foto's werd toegepast.

Helaas helpt deze verklaring je niet verder. Je kunt hooguit op dezelfde manier alle bijschriften verwijderen.
Ik klik gewoon op "Naam wijzigen", en typ dan een kort bijschrift achter DCIM
voorbeeld:
DCM0001 Gezicht op Vlissingen
DCM0002 Bospad op de Noetselerberg
DCM0003 Waterval bij Coo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Een vraag:

Bericht door wim »

-DIA- schreef: Ik klik gewoon op "Naam wijzigen", en typ dan een kort bijschrift achter DCIM
voorbeeld:
DCM0001 Gezicht op Vlissingen
DCM0002 Bospad op de Noetselerberg
DCM0003 Waterval bij Coo
Duidelijk. En krijg je dan nu zoiets als dit?
DCM003 Waterval bij Coo (1)
DCM003 Waterval bij Coo (2)
DCM003 Waterval bij Coo (3)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

wim schreef:
-DIA- schreef: Ik klik gewoon op "Naam wijzigen", en typ dan een kort bijschrift achter DCIM
voorbeeld:
DCM0001 Gezicht op Vlissingen
DCM0002 Bospad op de Noetselerberg
DCM0003 Waterval bij Coo
Duidelijk. En krijg je dan nu zoiets als dit?
DCM003 Waterval bij Coo (1)
DCM003 Waterval bij Coo (2)
DCM003 Waterval bij Coo (3)
Ja precies! Ik vraag me af wat er gebeurde, misschien ergens per ongeluk iets ingerukt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Een vraag:

Bericht door wim »

-DIA- schreef: Ja precies! Ik vraag me af wat er gebeurde, misschien ergens per ongeluk iets ingerukt?
Ja, blijkbaar dus toch alle bestanden in die map geselecteerd.
Dat kan bijvoorbeeld gebeuren door Ctrl+A te gebruiken. Of door de eerste foto te selecteren en met Shift ingedrukt de laatste foto te selecteren.
Al met al dus heel verklaarbaar. De volgende keer dat dit gebeurt snel Ctrl+Z gebruiken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

wim schreef:
-DIA- schreef: Ja precies! Ik vraag me af wat er gebeurde, misschien ergens per ongeluk iets ingerukt?
Ja, blijkbaar dus toch alle bestanden in die map geselecteerd.
Dat kan bijvoorbeeld gebeuren door Ctrl+A te gebruiken. Of door de eerste foto te selecteren en met Shift ingedrukt de laatste foto te selecteren.
Al met al dus heel verklaarbaar. De volgende keer dat dit gebeurt snel Ctrl+Z gebruiken.
Ik hoop dat er geen volgende keer komt... Mijn broer wees me op de mogelijkheid "naamwijziging ongedaan maken". Maar ik sprak hem pas vanmorgen, toen was de pc uitgeschakeld geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een vraag:

Bericht door Tiberius »

Het is nu te laat, maar ik adviseer je om een externe usb-harddisk te kopen. Daar kan je je foto's op backuppen (= kopiëren). Daarna koppel je die los en legt hem op een veilige plaats.
Dan heb je altijd je foto's veilig gesteld. Ook voor het geval dat bijvoorbeeld een virus al je foto's versleutelt.
Of nog beter: 2 usb-harddisks, dan kan je er één ergens anders bewaren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Het is nu te laat, maar ik adviseer je om een externe usb-harddisk te kopen. Daar kan je je foto's op backuppen (= kopiëren). Daarna koppel je die los en legt hem op een veilige plaats.
Dan heb je altijd je foto's veilig gesteld. Ook voor het geval dat bijvoorbeeld een virus al je foto's versleutelt.
Of nog beter: 2 usb-harddisks, dan kan je er één ergens anders bewaren.
Ik heb een externe opslag gehad. Maar dat ding ging vreemd doen, en de hele pc raakten ervan instabiel als ik hem aansloot. Er werd me geadviseerd die niet langer aan te sluiten.
Ik heb die nog naast de pc liggen. De vraag is of het wel verantwoord is om die weer aan te sluiten. Er staan nog wel veel oude bestanden op, die ik nu best weer eens wou bekijken... Ik heb die zeker de laatste 5 jaren, zo niet langer, niet meer gebruikt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een vraag:

Bericht door Zita »

Offtopic: Wim! Dat is leuk! Welkom terug!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Vragen te over, altijd, en meest slechts aangewezen op zelfredzaamheid ofwel eigen vernuft, wat ik op dit gebied veelal mis.

Een paar vragen wat te doen, misschien is ergens iemand die nuttig adviezen kan verstrekken.
1. Ik heb altijd gebruik gemaakt van een aantal snelkoppelingen boven in de browser.
Sinds kort krijg ik de waarschuwing dat 'sommige extenties gevaarlijk zouden zijn, onder meer de snelkoppeling naar dit forum. Ik heb die dan ook noodgedwongen verplaatst naar bookmarks. Wat is het gevaar van een snelkoppeling boven de browser? Waarom sluit de pc uit zichzelf al enkele snelkoppelingen?

2. Ik wordt verwezen naar 'mijn google-account'. Ik kom daar niet meer in op de een of andere manier.
Volgens mij kan dit mogelijk zijn ontstaan nadat Internet Explorer veel niet meer veilig leek te zijn, en daardoor naar andere browsers ben uitgeweken, als Chrome en Firefox.

3. Nu opent de pc standaard met windows 10, en die gebruikt Edge. Via Edge (en en nu ook via Internet Explorer) ben ik uitgelogd bij YouTube. Inloggen lukt niet meer. Wel in Chrome en firefox. Hoe kan dit zijn ontstaan?

Als ik op inloggen klik voor Google-account lukt dit niet, en krijg ik het volgende bericht:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We hebben een probleem met je cookie-instellingen vastgesteld.
Cookies inschakelen
Controleer of cookies zijn ingeschakeld. Als je cookies wilt inschakelen, volg je deze browserspecifieke instructies.

Cachegeheugen wissen en cookies verwijderen
Als je cookies hebt ingeschakeld maar nog steeds problemen ondervindt, wis je het cachegeheugen van de browser en verwijder je de cookies.

Je privacyinstellingen aanpassen
Als het probleem niet is verholpen nadat je het cachegeheugen hebt gewist en de cookies hebt verwijderd, pas je de privacyinstellingen van je browser aan. Als de instelling 'Hoog' is geselecteerd, moet je http://www.google.com handmatig toevoegen aan je lijst met toegestane sites. Meer informatie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot hier de tekst van het bericht. Wat is dit? Wat betekent dit? En wat wordt er van me verlangt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Afbeelding
jpeg to url

De hele dag komen er een soort alarmberichtjes als pop-ups op mijn scherm. Ik vertrouw ze niet. Vanmorgen bij het opstarten een waarschuwing; GEVAAAR, je pc is geinfecteerd! Ik heb de pc gescand, maar daar kwam geen aanwijzing uit dat er een virus werd aangetroffen. Maar vandaag dus de hele dag door op gezette tijden een pop-up van het AD, waarvan ik niet geloof dat die van het AD is, zie adres maar, en ik heb ook niets met het AD.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een vraag:

Bericht door Ambtenaar »

@DIA, je kunt:
- standaard alle cookies laten verwijderen bij afsluiten van je browser
- beveiligingssoftware kopen, zie https://www.av-test.org/en/antivirus/ho ... uary-2021/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:@DIA, je kunt:
- standaard alle cookies laten verwijderen bij afsluiten van je browser
- beveiligingssoftware kopen, zie https://www.av-test.org/en/antivirus/ho ... uary-2021/
Worden bij coockies verwijderen de opgeslagen wachtwoorden ook gewist?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:@DIA, je kunt:
- standaard alle cookies laten verwijderen bij afsluiten van je browser
- beveiligingssoftware kopen, zie https://www.av-test.org/en/antivirus/ho ... uary-2021/
Worden bij coockies verwijderen de opgeslagen wachtwoorden ook gewist?
Sorry voor de moeilijke vragen, maar ja ik weet het ook niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie