Podcast

Podcast je weleens?

ja, muziek
3
4%
ja, preken
13
16%
ja, radioprogramma's
9
11%
ja, andere dingen
8
10%
nee, ik podcast niet
33
41%
Podcast???! Kun je dat eten?
14
18%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Pas dit ontdekt: https://www.bbc.co.uk/programmes/b006qy ... /downloads
Erg leerzaam, nu met tussenpauzes aan het luisteren naar : https://www.bbc.co.uk/programmes/b077j4yv over 1816, het jaar zonder zomer, over een van de grootste natuurrampen in ons koninkrijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Podcast

Bericht door Terri »

Ik zou me voor kunnen stellen dat de mensen toen (ook) dachten: het einde aller dingen is nabij....
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Podcast

Bericht door helma »

https://play.google.com/store/apps/deta ... g.s_78FR2Q

"Unshackled" radio drama conversion stories available in an app! Available on iOS and Android. Download the app and search "Radio Programs" to find the hundreds of stories based on real-life conversions. https://play.google.com/store/apps/deta ... g.s_78FR2Q
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Terri schreef:Ik zou me voor kunnen stellen dat de mensen toen (ook) dachten: het einde aller dingen is nabij....
Ja, al was dat misschien nog erger bij de uitbarsting van de Kraketau later in de eeuw, toen door de telegraaf veel mensen er snel van hoorden. Maar sneeuw in juni in centraal Europa, hongersnood net na het einde van de regering van Napoleon etc, moet veel indruk gemaakt hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Op het moment luister ik regelmatig dit: https://odysseythepodcast.com/
Na eerder deze serie te hebben geluisterd: http://trojanwarpodcast.com/
Aan het eind van de lagere school/begin middelbare school was ik helemaal weg van de verhalen uit de Griekse Mythologie, maar ik ben echt een hoop details weer vergeten. Het is mooi om dat weer wat op te poetsen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Podcast

Bericht door J.C. Philpot »

The Jerusalem Chamber
Podcast over de inhoud van de Westminster Confessie
https://jerusalemchamber.com/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Podcast

Bericht door J.C. Philpot »

Interessant:

Geschiedenis voor herbeginners

https://podcastluisteren.nl/pod/Geschie ... ale-tijden
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Net in de auto luisterde ik naar de BBC Radio 4 "In our time" podcast https://www.bbc.co.uk/programmes/b006qykl over het Pools-Litouwse gemenebest. Eigenlijk echt schandalig dat ik over zo'n invloedrijk deel van de geschiedenis wat zo lang heeft bestaan eigenlijk niet meer wist dan dat het ooit bestaan heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Podcast

Bericht door Zeeuw »

Ik luister sinds 1 januari de podcast 'Bijbel in 1 jaar' waar iedere dag Bijbelgedeeltes worden voorgelezen zodat, na een jaar, de hele Bijbel door is gelezen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Heel interessante podcasts zijn ook te vinden bij Tom Hollands's "the rest is history". Nu leerde ik weer wat over de oorlog rond 1860 in Paraguay met Argentinie, Brazilie en Uruguay, waar mogelijk 70% van de bevolking van Paraguay het niet overleefde en na de oorlog nog maar 20% van de volwassenen man was. Zo bloederig en alleen eerder in het voorbijgaan iets over gehoord tijdens een lunch met een Braziliaanse collega.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Nu heeft "The rest is history" een paar afleveringen over keizer Justinianus, zijn vrouw Theodora en het Oost-Romeinse rijk. Het is wel opvallend hoe klein de rol van Constantinopel is in de geschiedenislessen. Een stad die de vikingen weerstond en heel lang de moslims weerstond en mogelijk zo indrukwekkend was dat de vikingen het als beeld van asgaard zagen.

De invloed van een pandemie op de wereldgeschiedenis toen was mogelijk ook extreem.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1083
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Podcast

Bericht door Anselmus »

Dank voor de tip. Hij staat nu in mijn lijstje.

Ik heb trouwens wel een beetje fomo bij een podcastserie. Herkennen jullie dat?

Ik luister nu:
- een preek voor elke dag
- de Bijbel in 365 dagen (ga ik volgend jaar opnieuw starten)
- de ongelooflijke podcast
- the rest is history (net erop gezet)

Allemaal hebben ze een dagelijkse podcast en hoewel ik veel in de auto zit lukt het me bijna niet om ze bij te houden. Maar ik vind kiezen zo moeilijk, er is zoveel leerzaams :-)
Fides Quaerens Intellectum
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Podcast

Bericht door Ambtenaar »

Anselmus schreef:
Allemaal hebben ze een dagelijkse podcast en hoewel ik veel in de auto zit lukt het me bijna niet om ze bij te houden. Maar ik vind kiezen zo moeilijk, er is zoveel leerzaams :-)
Het ontbreekt mij ook regelmatig aan tijd. In de vakantie heb ik veel ingehaald, maar moest ik tijdens de rit wel afwisselen met de kinderen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Anselmus schreef:Dank voor de tip. Hij staat nu in mijn lijstje.

Ik heb trouwens wel een beetje fomo bij een podcastserie. Herkennen jullie dat?

Ik luister nu:
- een preek voor elke dag
- de Bijbel in 365 dagen (ga ik volgend jaar opnieuw starten)
- de ongelooflijke podcast
- the rest is history (net erop gezet)

Allemaal hebben ze een dagelijkse podcast en hoewel ik veel in de auto zit lukt het me bijna niet om ze bij te houden. Maar ik vind kiezen zo moeilijk, er is zoveel leerzaams :-)
Ik ben wat selectief en luister zeker niet alle afleveringen. Ik luister in de auto of bij het wandelen met de hond.

-ongelooflijke podcast
-bbc 4: in our time
-the rest is history
-boeken (Sherlock Holmes, Ilias, Odyssee, Aeneid) binnenkort hoop ik "de goddelijke komedie" (waarschijblijk in engels) van iemand met prettige stem te vinden.
-preken, vooral van Tim Keller.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Podcast

Bericht door parsifal »

Een interessant punt uit "The rest is history" aflevering "Australia before Cook", waarin wordt besproken hoe Australie al "ontdekt" was door de Nederlanders en Portugezen, voor het een Engelse kolonie werd (Er zijn meldingen dat sommige aborigionals de witte mensen "Belanda" noemden, het Indonesische woord voor Nederland), en er was "Dirk Hartogland. Een presentator suggereerde dat als Spanje van Australie had geweten het waarschijnlijk wel geprobeerd had het te koloniseren. Waar Portugal en Nederland (of beter de VOC) eigenlijk alleen geinteresseerd waren in winst en handel zag Spanje het als een taak om ook het Christendom te verspreiden en wilden ze landen koloniseren waar mensen woonden ook als er weinig te halen was.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie