E-book, zou jij hem kopen?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: E-book, zou jij hem kopen?

Bericht door Tiberius »

merel schreef:Welke e-reader hebben jullie? Wat zijn de voor-nadelen in gebruik?

Ik heb een aantal jaren terug een ereader van een onbekend merk gekregen en vind het niet heel prettig. Boeken downloaden is een ramp, maar wellicht ligt dat aan het merk.
Ik ben zelf een echte e-reader-fan. Ik koop eigenlijk nooit papieren boeken meer, alleen nog maar e-books. Dat bevalt me prima.

Voor een antwoord op je vraag, kan je dit topic even doornemen: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =6&t=14266

Ik citeer daarvan twee berichten van mezelf, waar ik nog steeds achter sta.
Tiberius schreef:
Floor schreef:Met interesse volg ik de discussie over e-reader en papieren boek. In de kast heb ik een Kobo Glo HD liggen. Ik herinner me dat ik het lastig vond om er makkelijk boeken op te zetten. Op den duur had ik 2 accounts: een Bol.com e een Kobo. Hierdoor is mijn e-reader in de kast terecht gekomen. Dit gezegd hebbende ben ik benieuwd hoe jullie de boeken op de e-reader zetten.
Klopt. Daarom moet je geen Kobo-reader nemen. ;)

Vanmorgen heb ik een PB getypt naar een forummer die me vroeg waar op te letten als je een e-reader koopt. Door de bomen zie je algauw het bos niet meer.

Dit is mijn antwoord (enigszins bewerkt). Misschien heb je er wat aan, vooral het dik-gemaakte.
Ja dat is een lastige vraag, omdat er inderdaad sprake is van keuzestress.

Laat ik je maar uitleggen hoe ik het gedaan heb.
De beperkingen bij mij waren budget en wat doe je er mee.

Wat budget betreft: ik wilde een e-reader van ca. 150 euro. Er zijn er ver boven de 200, bijvoorbeeld de Onyx-serie, maar je moet ergens een grens stellen, vind ik. Voor mij was dat die 150 euro.

Wat doe je er mee, dat klinkt makkelijker dan het is.
Het eerste antwoord is: lezen. En dat kunnen ze allemaal, dus daar schiet je niet mee op.
Wat ik wel begrepen heb, is hoe hoger de resolutie, hoe beter leesbaar het is. En ook een schermlicht is heel praktisch. Daarmee vallen de lezers van onder de 100 euro al snel af. (Waarmee ik niet wil zeggen, dat die slecht zijn, maar die hebben geen schermlicht).

Een ander belangrijk criterium vind ik: hoe makkelijk kan je er boeken op zetten?
Dan blijven er drie groepen over.
1. Kindle van Amazon. Deze zijn erg aan Amazon gelinkt. Het is omslachtig om er andere boeken op te zetten, namelijk via een bestandsconversie en een kabeltje aansluiten. Om beide redenen viel die voor mij af.
2. Kobo. Deze zijn op bol.com gericht. Ze zijn erg handig als je alleen maar bij Bol koopt en/of leent (via Kobo Plus). Voor digibeten is het een goede oplossing. Nadeel is: als je boeken elders vandaan hebt (en dat heb ik nogal), dan is het omslachtig om die op je reader te krijgen: ook weer via een kabeltje.
3. Pocketbook. Het grote voordeel van Pocketbook vind ik dat ze niet aan een specifieke winkel zijn gebonden. Je kan je boeken er via een Dropbox-map op zetten en er weer afhalen (als je dat wilt). Geen gedoe met kabeltjes. Je kan je boeken dus bij Bol.com kopen, of bij Amazon, of elders. Ik heb boeken van Theologienet, enz. Ik leen ook vaak boeken bij de onlinebibliotheek.nl; zo lang je maar een epub, pdf of ascm kan downloaden naar je Dropbox-map, dan werkt het prima.

Alles bij elkaar kwam ik op de Pocketbook Lux 4 uit, rond de 130 euro; een hoesje erbij en dan zit je tegen de 150.
Nu hebben ze bij Mediamarkt in januari jaarlijks een geen-btw-actie (dus 21% korting), waardoor het iets duurdere model Pocketbook HD 3 (met betere resolutie, verder identiek) van 180 euro zakte naar 135 euro. Die heb ik toen gekocht en geen moment spijt van gehad. ;)

Wat je wel moet realiseren, als je veel prentenboeken bekijkt, zoals Huisman op het forum aangeeft, dan werkt een tablet inderdaad beter.

En als je voor een tamelijke digibeet moet kiezen, zou ik Kobo adviseren. De gebruikskosten zijn wel iets hoger (Kobo Plus is dacht ik 13 euro per maand, terwijl de Onlinebibliotheek 45 euro per jaar is), maar voor een leek is het veel minder gedoe.

Hopelijk heb je hier wat aan. ;)
Succes met je zoektocht.
Tiberius schreef:
Herman schreef:Ik wil een e-reader kopen. Welke moet ik dan hebben?
Zie mijn eerdere bijdrage die Philpot citeert.

Het is ook een persoonlijke smaak.
Zelf heb ik afscheid van Kobo genomen, omdat ik het omslachtig vond om steeds boeken via een kabeltje te downloaden; ik werk liever draadloos met Dropbox. Ik merkte dat ik dan voor het gemak steeds meer via de iPad e-books ging lezen.
Maar Jongere bijvoorbeeld vindt dat weer niet zo erg, schreef hij hieronder.

Het hangt er denk ik ook van af hoeveel boeken je leest. Ik leen er ongeveer 3 a 4 keer per week één. Maar misschien dat anderen in 1x vier boeken lenen en dan downloaden. Dan is dat gedoe met het kabeltje inderdaad wat minder lastig.
Plaats reactie