Server

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Server

Bericht door Pim »

Zijn hier misschien mensen die mij kunnen vertellen of ik (met een ADSL verbinding) zelf een server kan 'bouwen' door bijvoorbeeld een oude PC dag-en-nacht aan te laten staan?

Ik ben namelijk op zoek naar ca. 1GB serverruimte en ik zie dat dat nogal prijzig is per maand....

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Makkelijkst is een ouwe bak met Windows NT 4 en routerprogramma'tje á lá WinRoute oid.

De bétere oplossing is een Linuxbakje, een moderne distro á lá Foraro (of hoe die opvolger van RedHat ook mag heten) is redelijk eenvoudig te installeren, en op internet dwalen er genoeg tutorials rond van hoe je je ADSL verbinding ingesteld krijgt onder Linux
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

OK, tof dat jullie allemaal reageren, maar ik ben bang dat ik snel af ga haken, ik ben niet echt een doorgewinterde IT-man.

Ik zal de probleemstelling in mensen-taal omschrijven, zouden jullie ook in mensentaal, of links naar mensentaal, kunnen antwoorden? Bedankt!

Ik wil een site maken waarop in eerste instantie 50 downloads komen te staan van 20mb per stuk. Een hosting abonnement voor zoiets kost al snel een paar honderd euro per jaar en ik zou eigenlijk een goedkopere oplossing willen maken. Lijkt mij dat ik onder mijn eigen ip-adres zelf de server kan maken.

Termen als router etc. zeggen me nu nog even te weinig helaas....

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Wil je de server zelf installeren? Zo ja, kun je aangeven wat ongeveer je kennis is van IT (bv: kan je zelf windows installeren, etc)?

PS> Even nieuwsgierig: waarom 50 bestanden van 20MB???
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
Wil je de server zelf installeren? Zo ja, kun je aangeven wat ongeveer je kennis is van IT (bv: kan je zelf windows installeren, etc)?

PS> Even nieuwsgierig: waarom 50 bestanden van 20MB???
In principe wil ik de boel wel zelf installeren ja. IT kennis is redelijk. Alleen met name softwarematig, qua hardware ben ik niet voldoende thuis in de terminologie.

Ik ben bezig met een paar anderen in een project om preken van cd's/bandjes als mp3-bestand op internet te gaan zetten. Een preek in redelijke mp3 kwaliteit is ca. 20mb. 50 preken lijkt me een redelijke start.

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Fedora Linux kan je downloaden op http://fedora.redhat.com/.

Op internet dwalen 1001 tutorials over hoe ADSL te installeren onder linux, bv http://howto.bzerk.org/misc/linuxstream.html

Onder Fedora draait Apache standaard (voor zover ik weet), dus voor een webserver hoef je niets in te stellen.

---
Wat betreft het op internet zetten van preken: ik neem aan dat je hiervoor toestemming hebt van de betreffende predikant, en in geval van zijn overlijden, toestemming van de kerkeraad van de gemeente waar de preek gehouden is? Op preken zit nl. copyright, mn ter bescherming van de predikant, en ter bescherming van de gemeente waar de preek gehouden is.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento

Wat betreft het op internet zetten van preken: ik neem aan dat je hiervoor toestemming hebt van de betreffende predikant, en in geval van zijn overlijden, toestemming van de kerkeraad van de gemeente waar de preek gehouden is? Op preken zit nl. copyright, mn ter bescherming van de predikant, en ter bescherming van de gemeente waar de preek gehouden is.
Bedankt voor je reactie. Technisch ga ik er morgen op verder, het wordt nu bedtijd. Maar wat betreft copyright. Ik zou toch de bandjes die nu ook al door heel NL circuleren (iedereen kopieert van iedereen) wel op internet kunnen zetten? Wie benadeel ik?

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

zelf hosten lijkt me niks, je upload is bijna altijd te beperkt en als er een beetje gedownload wordt gaat je provider over de FUP zeuren

kijk gewoon op zo'n site om hosting providers te vergelijken, daar vindt je wel wat

bijv. PCextreme.nl

Pakket: Large ( € 5,00 P/M )
1000MB Webruimte
Onbeperkt Dataverkeer*
- CGI, Perl, PHP4 en mod_ASP
- MySQL databases
- SSL en SSI ondersteuning
- POP3 mail-boxen
- E-mail aliassen
- Autoresponders (e-mail)
- 128bit SSL Server
- Frontpage extensions
- Website Statistieken
- Gratis Gebruik DNS server
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door limosa
zelf hosten lijkt me niks, je upload is bijna altijd te beperkt en als er een beetje gedownload wordt gaat je provider over de FUP zeuren

kijk gewoon op zo'n site om hosting providers te vergelijken, daar vindt je wel wat

bijv. PCextreme.nl

Pakket: Large ( € 5,00 P/M )
1000MB Webruimte
Onbeperkt Dataverkeer*
- CGI, Perl, PHP4 en mod_ASP
- MySQL databases
- SSL en SSI ondersteuning
- POP3 mail-boxen
- E-mail aliassen
- Autoresponders (e-mail)
- 128bit SSL Server
- Frontpage extensions
- Website Statistieken
- Gratis Gebruik DNS server
Verdraaid, Stephan dat is idd niet duur zeg!!

Maar nu is het bedtijd.

Groeten,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Maar wat betreft copyright. Ik zou toch de bandjes die nu ook al door heel NL circuleren (iedereen kopieert van iedereen) wel op internet kunnen zetten? Wie benadeel ik?
Kerkrechtelijk zit dat nogal ingewikkelt in elkaar. De meest praktische redenen zijn:
1) alleen de kerkeraad van de gemeente waar een preek is gehouden mag de predikant aanspreken op de inhoud van die preek. Als een preek word uitgegeven, is de predikant op de inhoud van zijn preek aan te spreken door iedereen, en als hij iets fout heeft gezegt in die preek krijgt hij niet zn kerkeraad, maar de classis op zn dak.
2) Het kan zijn dat een predikant later dingen terugtrekt of nuanceert uit een preek, omdat hij zijn mening heeft bijgesteld, of omdat wat hij bedoelde verkeerd is over gekomen
3) Een predikant kan vanaf de kansel dingen zeggen die hij alleen voor die ene gemeente bedoelt

Een praktisch voorbeeld: vorig jaar is in onze gemeente een preek gelezen waarover nogal wat commotie ontstond in de gemeente, vanwege de enorme eenzijdigheid en een aatal extreme uitspraken die erin voorkwamen. Enige gemeenteleden stuurden brieven naar de predikant in kwestie, die nogal zeer vertoornd was dat betreffende preek publiek gemaakt was zonder zijn medeweten en goedkeuring, en vermeldde dat die preek nooit bedoelt was om 'los' door het leven te gaan, maar geplaatst diende te worden binnen een serie preken die de inhoud van betreffende preek nuanceerden

[Aangepast op 6/1/04 door memento]
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Pim
OK, tof dat jullie allemaal reageren, maar ik ben bang dat ik snel af ga haken, ik ben niet echt een doorgewinterde IT-man.

Ik zal de probleemstelling in mensen-taal omschrijven, zouden jullie ook in mensentaal, of links naar mensentaal, kunnen antwoorden? Bedankt!

Ik wil een site maken waarop in eerste instantie 50 downloads komen te staan van 20mb per stuk. Een hosting abonnement voor zoiets kost al snel een paar honderd euro per jaar en ik zou eigenlijk een goedkopere oplossing willen maken. Lijkt mij dat ik onder mijn eigen ip-adres zelf de server kan maken.

Termen als router etc. zeggen me nu nog even te weinig helaas....

Mhg,
Pim.
Je zou de webmaster van de Maranthakerk [maranathakerk.nu] om advies kunnen vragen, die hebben voor een vermogen aan preken op hun site staan van verschillende dominees.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Toppie mensen, blijf meedenken! Alle soorten tips zijn welkom. De ideeen-molen draait overuren!

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Pim...!

Hoe staat het met je plannen???
Plaats reactie