Onderzoek naar stamboom

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Valcke schreef:
Roos2018 schreef:Volgens DNA onderzoek heb ik 3 etniciteiten: Noord-Afrikaans: 32.8%, Sefardisch-Joods: 58.9% en Midden-Oosters: 8.3%.
Interessant Roos. Dit DNA mis ik, hoewel er in het verre voorgeslacht er mogelijk nog wel een Joodse voorvader geweest is. Mijn DNA is Angelsaksisch, Midden-Europees en Scandinavisch.
Hoe werkt zo'n DNA-onderzoek?
Je schraapt wat wangslijm op een wattenstaafje, stuurt dat op naar een laboratorium en vervolgens onderzoekt men je DNA.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:
Roos2018 schreef:Volgens DNA onderzoek heb ik 3 etniciteiten: Noord-Afrikaans: 32.8%, Sefardisch-Joods: 58.9% en Midden-Oosters: 8.3%.
Interessant Roos. Dit DNA mis ik, hoewel er in het verre voorgeslacht er mogelijk nog wel een Joodse voorvader geweest is. Mijn DNA is Angelsaksisch, Midden-Europees en Scandinavisch.
Hoe werkt zo'n DNA-onderzoek?
Wangslijm insturen in twee buisjes.
Naar MyHeritage of FamilyTreeDNA.
Circa 60 euro, prima verzorgd.
Je krijgt dan ook inzicht in verre verwanten die hetzelfde gedaan hebben met een inschatting van hoe ver weg zij familielid zijn.
Oké. Interessant. Misschien doe ik het ooit nog wel eens. Ik zal hier in de omgeving dan vermoedelijk veel verre verwanten hebben.

Dat prijskaartje is wel nog een dingetje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Nasrani »

Er is in de familie wel onderzoek naar gedaan. Van mijn vaders kant is bekend dat we afkomstig zijn uit Frankrijk, zo rond 1650 dacht ik. In België komt de naam ook nog voor. Zelf heb ik vorig jaar wat onderzoek gedaan via internet, reuze interessant.
Van mijn moeders kant is er ooit ook een stamboom gemaakt maar die ken ik niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:Er is in de familie wel onderzoek naar gedaan. Van mijn vaders kant is bekend dat we afkomstig zijn uit Frankrijk, zo rond 1650 dacht ik. In België komt de naam ook nog voor. Zelf heb ik vorig jaar wat onderzoek gedaan via internet, reuze interessant.
Van mijn moeders kant is er ooit ook een stamboom gemaakt maar die ken ik niet.
Onze naam komt ook in België voor, hoewel niet veelvuldig. Maar zover ik weet geen directe familie. Het kan een vroeg afgezworven tak zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Er is in de familie wel onderzoek naar gedaan. Van mijn vaders kant is bekend dat we afkomstig zijn uit Frankrijk, zo rond 1650 dacht ik. In België komt de naam ook nog voor. Zelf heb ik vorig jaar wat onderzoek gedaan via internet, reuze interessant.
Van mijn moeders kant is er ooit ook een stamboom gemaakt maar die ken ik niet.
Onze naam komt ook in België voor, hoewel niet veelvuldig. Maar zover ik weet geen directe familie. Het kan een vroeg afgezworven tak zijn.
Mijn voorvaderen van vaderskant tot 1670 komen allemaal uit Driesum en Wouterswoude. Het bevindelijk deel van Friesland.
Mijn voorvaderen van moederskant hebben o.a. Willem de Mérode in de directe familie.

Van de meesten is vermeld: In armoede gestorven.

In de jaren negentig dagenlang verbleven in de provinciehuizen van Friesland en Groningen. Mooie ontdekkingen gedaan toen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Arja »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Er is in de familie wel onderzoek naar gedaan. Van mijn vaders kant is bekend dat we afkomstig zijn uit Frankrijk, zo rond 1650 dacht ik. In België komt de naam ook nog voor. Zelf heb ik vorig jaar wat onderzoek gedaan via internet, reuze interessant.
Van mijn moeders kant is er ooit ook een stamboom gemaakt maar die ken ik niet.
Onze naam komt ook in België voor, hoewel niet veelvuldig. Maar zover ik weet geen directe familie. Het kan een vroeg afgezworven tak zijn.
Mijn voorvaderen van vaderskant tot 1670 komen allemaal uit Driesum en Wouterswoude. Het bevindelijk deel van Friesland.
Mijn voorvaderen van moederskant hebben o.a. Willem de Mérode in de directe familie.

Van de meesten is vermeld: In armoede gestorven.

In de jaren negentig dagenlang verbleven in de provinciehuizen van Friesland en Groningen. Mooie ontdekkingen gedaan toen.
Mijn familie is erg gevarieerd. Ik kan tot 1075 terugkijken in de archieven en andere informatie wat betreft mijn moederskant. Vaderskant gaat terug naar 1590. Ik heb zelf niets uit hoeven te zoeken. De info was er al.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Dodo »

Mijn man heeft een vreemde afkomst. Zijn moeder stamt af van Floris de Vijfde. Zijn vader stamt af van Gerard van Woerden - die heeft geholpen Floris de Vijfde te vermoorden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Mijn man heeft een vreemde afkomst. Zijn moeder stamt af van Floris de Vijfde. Zijn vader stamt af van Gerard van Woerden - die heeft geholpen Floris de Vijfde te vermoorden.
Dat is wel bijzonder. Zoiets zou je nooit kunnen verzinnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Bonny »

Toch wel leuk niet. Een beetje blauw bloed :) . Volgens mij heb ik voornamelijk Fries boerenbloed door de aderen lopen. Met roots o.a. in Schoterland bij Heerenveen. In de 19de eeuw was dit het land van Domela.

Zo'n DNA-test lijkt me ook interessant, maar ik denk dat er niet veel geks uitkomt. Ik denk Noord-Europees. Weet iemand wat zo'n club verder met dat DNA doet? Ze mogen dat vast niet opslaan.
The Groom's still waiting at the altar
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door HersteldHervormd »

Bonny schreef:Toch wel leuk niet. Een beetje blauw bloed :) . Volgens mij heb ik voornamelijk Fries boerenbloed door de aderen lopen. Met roots o.a. in Schoterland bij Heerenveen. In de 19de eeuw was dit het land van Domela.

Zo'n DNA-test lijkt me ook interessant, maar ik denk dat er niet veel geks uitkomt. Ik denk Noord-Europees. Weet iemand wat zo'n club verder met dat DNA doet? Ze mogen dat vast niet opslaan.
Ze beweren dat de gegevens veilig zijn, en dat je sowieso ieder moment alle gegevens uit hun database kan laten verwijderen. En dat zou ook volgens de wet zijn, maar dat was je vraag niet :)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door refo »

Dodo schreef:Mijn man heeft een vreemde afkomst. Zijn moeder stamt af van Floris de Vijfde. Zijn vader stamt af van Gerard van Woerden - die heeft geholpen Floris de Vijfde te vermoorden.
Willem Ouweneel heeft zijn stamboom ook in één van zijn vele boeken opgenomen.
Hij komt terecht bij Karel de Grote. Bijzonder? Niet echt. Velen in Nederland zullen van hem afstammen. De kunst is om het aan te tonen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:
Roos2018 schreef:Volgens DNA onderzoek heb ik 3 etniciteiten: Noord-Afrikaans: 32.8%, Sefardisch-Joods: 58.9% en Midden-Oosters: 8.3%.
Interessant Roos. Dit DNA mis ik, hoewel er in het verre voorgeslacht er mogelijk nog wel een Joodse voorvader geweest is. Mijn DNA is Angelsaksisch, Midden-Europees en Scandinavisch.
Hoe werkt zo'n DNA-onderzoek?
Wangslijm insturen in twee buisjes.
Naar MyHeritage of FamilyTreeDNA.
Circa 60 euro, prima verzorgd.
Je krijgt dan ook inzicht in verre verwanten die hetzelfde gedaan hebben met een inschatting van hoe ver weg zij familielid zijn.
Bij Myheritage krijg je goed inzicht in verre familieleden (ongeacht hoe je familie bent). Daarvoor wordt alleen het autosomale DNA vergeleken (de chromosomen exclusief X- en Y-chromosoom). Bij FamilyTreeDNA kun je naast het automsomale DNA (en X-chromosoom / chromosomen) ook je Y-chromosoom (wanneer je man bent) laten vergelijken met anderen. Daar zit wel een stevig prijskaartje aan. Op die manier kun je bv. ook nagaan of familieleden met dezelfde achternaam teruggaan op dezelfde voorvader in de mannelijke lijn of niet. Het is aardig wanneer je ook de stambomen kunt vergelijken (dat geeft zelfs bewijs over de echtheid van de afstamming). Ook kun je het mitochondraal DNA (de lijn van moeder naar moeder naar moeder, enz.) laten testen, eveneens met een aardig prijskaartje. Dat levert m.i. minder inzicht op, je kunt verre verwanten vinden, maar verder levert het niet altijd zoveel op.

De goedkoopste manier van testen betreft het testen van alleen het autosomale DNA, waarbij ook je etniciteiten op hoofdlijn worden bepaald alsook verre familieleden.

Een mooi overzicht van de mogelijkheden geeft deze pagina:

https://cbg.nl/kennis/themas/dna-en-fam ... chiedenis/
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door refo »

Ook op de genoemde site:

Hoe betrouwbaar is de bepaling van de 'etniciteit' of admixture?
Autosomale DNA-tests danken hun populariteit in belangrijke mate aan de schatting van de 'etniciteit' of admixture, je genetische mix. Ze zouden de oorsprong van je voorouders laten zien. Het resultaat wordt gepresenteerd als een lijstje met landen of regio's, met percentages voor deze gebieden, met een bijbehorende wereldkaart.

De praktijk laat zien dat de aanbieders van de tests deze belofte niet waar kunnen maken. Twee voorbeelden uit de praktijk: een Nederlands echtpaar liet zich bij een van de grote aanbieders testen. De man had als uitkomst 95% Europa (79% Engels, 11% Iers, Schots en Welsh, 5% Fins) 3% Azië, 2% Midden-Oosten. Bij de vrouw zag het er als volgt uit: 99% Europa (59% Scandinavisch, 25% Noord- en West-Europees, 15% Engels) en 1% Midden-Oosten.

Voor beiden geldt dat de voorouders uit de laatste driehonderd jaar allemaal in Nederland woonden, op enkele achttiende-eeuwse Duitse immigranten na. Bij de man ontbrak Noord- en West-Europa zelfs geheel in de gepresenteerde 'etniciteiten'. Toen hetzelfde echtpaar bij een van de andere bedrijven testte, leverde dat compleet andere uitkomsten op. Dit voorbeeld laat zien dat we de geschatte 'etniciteit' met een grote korrel zout moeten nemen.

Doen die testbedrijven dan zo maar wat? Wat in ieder geval niet klopt, is dat de test je een beeld geeft van de herkomst van je voorouders. Het gebruik van het ingewikkelde begrip etniciteit zet je op het verkeerde been, en dat wordt versterkt door de marketing om de test heen: 'U bent 11% Iers, Schots en Welsh' zegt de presentatie van je resultaten, terwijl op de achtergrond Ierse volksmuziek speelt. Wat je hooguit te zien krijgt, is dat je met de bevolking in een bepaald geografisch gebied een stukje DNA deelt. Maar de gemeenschappelijke afstamming -als die er al is - kan honderden tot duizenden jaren geleden liggen, in een heel ander geografisch gebied, in of buiten Europa.

De bevolking van Europa is altijd individueel en in groepsverband in beweging geweest. Europa kent een complexe migratiegeschiedenis. Dat heeft geresulteerd in een Europese 'genenmix' die vooral veel onderlinge overeenkomsten laat zien. De aanbieders van autosomale tests zijn zich hier wel van bewust. Ze proberen betere geografische referentiegroepen te krijgen, bijvoorbeeld testers met alle grootouders binnen een straal van 80 kilometer, en op basis daarvan herkomstregio's te definiëren.

Op dit moment gaat de betrouwbaarheid nog niet verder dan het continentale niveau. Je kunt dan dus bijvoorbeeld zien of je wortels hebt in Europa, Afrika of Azië. Maar binnen elk continent heb je rekening te houden met een ingewikkelde migratiegeschiedenis.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Valcke »

CBG site schreef:Op dit moment gaat de betrouwbaarheid nog niet verder dan het continentale niveau. Je kunt dan dus bijvoorbeeld zien of je wortels hebt in Europa, Afrika of Azië. Maar binnen elk continent heb je rekening te houden met een ingewikkelde migratiegeschiedenis.
Dit klopt. De resultaten uit DNA-testen moet je dan ook goed uit elkaar houden wat betreft de doelstellingen:

a) Vinden van familieleden / verwantschappen / geslachtslijnen: Deze informatie uit de tests is zéér betrouwbaar. Familieleden die onafhankelijk van elkaar DNA insturen, komen met zekerheid terug in de overzichten mét het percentage DNA dat je gezamenlijk hebt, inclusief een inschatting hoe ver weg iemand familie van je is. Je kunt ook precies zien welke stukjes DNA je deelt.

b) Schattingen van etniciteit: Deze zijn inderdaad binnen een continent veel moeilijker door de complexe migratiegeschiedenis. Mijn ervaring is dat in de resultaten de Britse en Scandinavische etniciteiten oververtegenwoordigd zijn. Kennelijk is de hele noordwestelijke regio van Europa sterk aan elkaar verwant en is het moeilijk om DNA binnen deze regio precies te duiden. Dit hangt natuurlijk ook van de tijdshorizon af: kijk je enkele honderden jaren terug, 1000 jaar of nog veel verder? Dit alles maakt dat je de testuitslagen op dit gebied met een korreltje zout moet nemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Dodo schreef:Mijn man heeft een vreemde afkomst. Zijn moeder stamt af van Floris de Vijfde. Zijn vader stamt af van Gerard van Woerden - die heeft geholpen Floris de Vijfde te vermoorden.
Willem Ouweneel heeft zijn stamboom ook in één van zijn vele boeken opgenomen.
Hij komt terecht bij Karel de Grote. Bijzonder? Niet echt. Velen in Nederland zullen van hem afstammen. De kunst is om het aan te tonen.
Klopt. Het zal ook meespelen dat bovengenoemde mannen tamelijk viriel waren en daardoor voor heel wat blauw bloed gezorgd hebben.
Plaats reactie