Onderzoek naar stamboom

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Terri »

Valcke schreef:
Terri schreef:
refo schreef:Mijn stamboom gaat terug tot 1630.
Die stamvader is gehuwd in 1657.
De zoon van wie ik afstam heeft 8 kinderen gekregen. De oudste was een dochter die in 1707 in elk geval nog leefde. Kind 2 t/m 6 werden maar tussen de 12 dagen en 7 maanden oud. De zevende, een zoon is mijn voorvader geworden. De achtste, ook een zoon, is 66 jaar oud geworden.
Als je in zo'n stamboom ziet hoeveel kleine kinderen er overleden in vroeger eeuwen, word je wel een beetje triest.
Het was een gezegde vroeger, als de nieuwe wereldburger geboren was en het er niet 'goed uit zag' :
"tis vast geen blievertje" . De acceptatie lag op een heel ander niveau dan nu.
Nou, voor de ouders was het niet minder ingrijpend wanneer een kind stierf dan nu. Het is niet voor niets dat in preken van oudvaders dit onderwerp regelmatig terugkomt.
Ik wist dat deze reactie zou komen ;)
Natuurlijk is dat zo, desondanks is het een gegeven dat kinderen krijgen vroeger veel meer stond in het besef van diepe afhankelijkheid, vanwege weinig tot geen medische kennis en niet zoals tegenwoordig: de maakbaarheids- generatie.

En ik heb een 'algemeen' beeld geschetst, jij belicht het vanuit de christelijke kant, daar gelden natuurlijk ook nog andere principes.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Valcke »

Terri schreef:
Nou, voor de ouders was het niet minder ingrijpend wanneer een kind stierf dan nu. Het is niet voor niets dat in preken van oudvaders dit onderwerp regelmatig terugkomt.
Ik wist dat deze reactie zou komen ;)
Natuurlijk is dat zo, desondanks is het een gegeven dat kinderen krijgen vroeger veel meer stond in het besef van diepe afhankelijkheid, vanwege weinig tot geen medische kennis en niet zoals tegenwoordig: de maakbaarheids- generatie.

En ik heb een 'algemeen' beeld geschetst, jij belicht het vanuit de christelijke kant, daar gelden natuurlijk ook nog andere principes.
Mooi dat ik soms voorspelbaar ben.
Eens dat er grote verschillen zijn tussen vroeger en nu.
Ik sloeg een beetje aan op oa het woord acceptatie (dat ik seculier opvatte). Ik denk dat dit niet klopt. Ik heb ook gehoord hoe mensen vroeger zwaar leden na het verlies van een kind. Van mijn overgrootmoeder wordt gezegd dat ze na het verlies van een 11-jarig zoontje nooit meer gelachen heeft…
Ik heb ook brieven uit het voorgeslacht waar deze dingen ter sprake komen, waaruit een grote ouderliefde spreekt - het beheerste de mensen zeer; in die zin zie ik geen verschil met nu.

Wat wel zeker waar is: het eeuwigheidsperspectief was vroeger veel sterker aanwezig, zo kennen wij dat nu vrijwel niet meer. En daarmee leefden vroeger mensen ook veel vaker in afhankelijkheid van de Heere.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Mijn stamboom gaat terug tot 1630.
De mijne ook. :)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef:
refo schreef:Mijn stamboom gaat terug tot 1630.
De mijne ook. :)
Ah, een dubbelaccount? :)
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Chrisje72 »

Het was mijn vaders grote hobby, en in zijn laatste jaren was hij dan ook jaarlijks in het archief in Den Haag te vinden. Zeer uitgegebreid alles uitgewerkt, hij had er hele computer programma's voor. Boven de trap hing een stamboom tot vele generaties terug. Oa slot Ammerzoden is van een voorvader geweest.
Ook grappig dat de familienaam in vele variaties voorkwam en nog steeds voorkomt. Maar toch allemaal familie.
Helaas is na zijn dood alles verdwenen. (niemand had de plek/de behoefte om de spullen te bewaren).
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door merel »

Herman schreef:Ik heb hier ook een stamboom. Best leuk om door te nemen en de oudst bekende stamvader te lokaliseren. Hij is in 1660 geboren in Groot-IJsselmonde.

In de 6e generatie komt een echtpaar voor dat in beide bloedlijnen van mijn opa en oma zit.

Iets anders is het grote verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke bloedlijn. Dat scheelt op 7 generaties tussen de 40 en 80 jaar.

Jammer om te constateren dat Pleun ook een veel voorkomende familievoornaam is geweest.
Wat is er trouwens mis met de naam Pleun? Dat vind ik zo'n leuke meisjesnaam.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Herman »

merel schreef:Wat is er trouwens mis met de naam Pleun? Dat vind ik zo'n leuke meisjesnaam.
Ik vind het geen mooie naam al helemaal niet voor een man. :D
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Wat is er trouwens mis met de naam Pleun? Dat vind ik zo'n leuke meisjesnaam.
Ik vind het geen mooie naam al helemaal niet voor een man. :D
Voor een man heeft het ook niet mijn voorkeur. Dan ga ik meer voor Teun ;)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
merel schreef:Wat is er trouwens mis met de naam Pleun? Dat vind ik zo'n leuke meisjesnaam.
Ik vind het geen mooie naam al helemaal niet voor een man. :D
Vandaar dat je hier Herman heet?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door refo »

merel schreef:
Herman schreef:Ik heb hier ook een stamboom. Best leuk om door te nemen en de oudst bekende stamvader te lokaliseren. Hij is in 1660 geboren in Groot-IJsselmonde.

In de 6e generatie komt een echtpaar voor dat in beide bloedlijnen van mijn opa en oma zit.

Iets anders is het grote verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke bloedlijn. Dat scheelt op 7 generaties tussen de 40 en 80 jaar.

Jammer om te constateren dat Pleun ook een veel voorkomende familievoornaam is geweest.
Wat is er trouwens mis met de naam Pleun? Dat vind ik zo'n leuke meisjesnaam.
Die heten tegenwoordig Pleuniëlle of Pleunetta. Of soortgelijke kunstnamen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door merel »

refo schreef:
merel schreef:
Herman schreef:Ik heb hier ook een stamboom. Best leuk om door te nemen en de oudst bekende stamvader te lokaliseren. Hij is in 1660 geboren in Groot-IJsselmonde.

In de 6e generatie komt een echtpaar voor dat in beide bloedlijnen van mijn opa en oma zit.

Iets anders is het grote verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke bloedlijn. Dat scheelt op 7 generaties tussen de 40 en 80 jaar.

Jammer om te constateren dat Pleun ook een veel voorkomende familievoornaam is geweest.
Wat is er trouwens mis met de naam Pleun? Dat vind ik zo'n leuke meisjesnaam.
Die heten tegenwoordig Pleuniëlle of Pleunetta. Of soortgelijke kunstnamen.
Nee hoor, ik ken meerdere meisjes met die naam. Net zoals Pien, Fien, Noor, Floor, Saar etc. Super leuke namen. Pleun was bij ons een kanshebber geweest als we meerdere meiden hadden gekregen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door HersteldHervormd »

Mijn stamboom is bekend vanaf 1560.

Mijn overgrootvader (tot de macht 9) is geboren in Cassel (Frankrijk). Hij is mogelijk een Hugenoot aangezien hij in 1587 getrouwd is in Leiden. Rond 1570 is de vervolging namelijk begonnen in Frankrijk. Voor 300 Carolusgulden kocht hij zijn huis in ’s Gravenzande, waar hij beenhouwer/chirurgijn van beroep was, dat lijkt me niet zo'n smakelijk in die tijd overigens.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:(...) waar hij beenhouwer/chirurgijn van beroep was, dat lijkt me niet zo'n smakelijk in die tijd overigens.
Wel een logische combinatie. Als je een varken open kunt snijden als slager, kun je ook wel een mens opereren :D
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:(...) waar hij beenhouwer/chirurgijn van beroep was, dat lijkt me niet zo'n smakelijk in die tijd overigens.
Wel een logische combinatie. Als je een varken open kunt snijden als slager, kun je ook wel een mens opereren :D
Misschien was hij wel beenhouwer van mensen :deg
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Onderzoek naar stamboom

Bericht door Orchidee »

Chrisje72 schreef:Het was mijn vaders grote hobby, en in zijn laatste jaren was hij dan ook jaarlijks in het archief in Den Haag te vinden. Zeer uitgegebreid alles uitgewerkt, hij had er hele computer programma's voor. Boven de trap hing een stamboom tot vele generaties terug. Oa slot Ammerzoden is van een voorvader geweest.
Ook grappig dat de familienaam in vele variaties voorkwam en nog steeds voorkomt. Maar toch allemaal familie.
Helaas is na zijn dood alles verdwenen. (niemand had de plek/de behoefte om de spullen te bewaren).
Afbeelding wat jammer nou!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie