GIMP

Plaats reactie
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

GIMP

Bericht door Mannetje »

Is iemand bekend met het gebruik van GIMP? Is dat te leren voor iemand die op zich wel handig is met computers?

Een bruikbaar fotobewerkingsprogramma voor mijn LEGO foto's zou ik leuk vinden, maar budget heb ik er eigenlijk niet voor (over)...
-
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: GIMP

Bericht door Simon0612 »

Mannetje schreef:Is iemand bekend met het gebruik van GIMP? Is dat te leren voor iemand die op zich wel handig is met computers?

Een bruikbaar fotobewerkingsprogramma voor mijn LEGO foto's zou ik leuk vinden, maar budget heb ik er eigenlijk niet voor (over)...
Ik heb het wel eens gebruikt. Is niet heel moeilijk, ligt er een beetje aan wat je wil. Maar Youtube staat vol met instructievideo's.
Deze had ik wel wat aan: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... DGKcKSBiY3
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: GIMP

Bericht door Apologeet »

Mannetje schreef:Is iemand bekend met het gebruik van GIMP? Is dat te leren voor iemand die op zich wel handig is met computers?

Een bruikbaar fotobewerkingsprogramma voor mijn LEGO foto's zou ik leuk vinden, maar budget heb ik er eigenlijk niet voor (over)...
Paint shop pro is een betaalbaar alternatief voor PS van Adobe.
Wat Gimp betreft zou ik het gewoon downloaden en proberen, lijkt mij de enige manier om er achter te komen.
Beetje moeilijk te beoordelen vanaf hier hoe bekwaam u bent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GIMP

Bericht door Tiberius »

... en stel gerust vragen hier; wellicht weet iemand het antwoord.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: GIMP

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb GIMP jaren gebruikt. Beroepshalve heb ik te maken met binnenhuisfotografie. Dat is mbt belichting en groothoek niet altijd optimaal. Ik fotografeer tegenwoordig meestal in RAW.

Voordat ik Adobe (Lightroom en Photoshop) gebruikte was GIMP mijn bewerkingsprogramma. Adobe is net ff wat proffesioneler, maar met GIMP ging het ook best goed. Je moet het wel echt onder de knie krijgen. Vooral het werken met lagen etc is veel oefenen, met YouTube op het andere scherm er bij open ;) .

GIMP is opensource, een enkele keer kom je bugjes tegen. Aan de andere kant zijn er wel weer leuke plug-ins beschikbaar.

Gewoon gaan proberen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: GIMP

Bericht door Apologeet »

Maanenschijn schreef:Ik heb GIMP jaren gebruikt. Beroepshalve heb ik te maken met binnenhuisfotografie. Dat is mbt belichting en groothoek niet altijd optimaal. Ik fotografeer tegenwoordig meestal in RAW.

Voordat ik Adobe (Lightroom en Photoshop) gebruikte was GIMP mijn bewerkingsprogramma. Adobe is net ff wat proffesioneler, maar met GIMP ging het ook best goed. Je moet het wel echt onder de knie krijgen. Vooral het werken met lagen etc is veel oefenen, met YouTube op het andere scherm er bij open ;) .

GIMP is opensource, een enkele keer kom je bugjes tegen. Aan de andere kant zijn er wel weer leuke plug-ins beschikbaar.

Gewoon gaan proberen.
Als je een huis tuin en keuken fotograaf bent en niet voor een reclamebureau werkt met uitgebreide foto- opdrachten van duizenden euro's per keer heb je aan Gimp inderdaad genoeg.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: GIMP

Bericht door Maanenschijn »

Apologeet schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb GIMP jaren gebruikt. Beroepshalve heb ik te maken met binnenhuisfotografie. Dat is mbt belichting en groothoek niet altijd optimaal. Ik fotografeer tegenwoordig meestal in RAW.

Voordat ik Adobe (Lightroom en Photoshop) gebruikte was GIMP mijn bewerkingsprogramma. Adobe is net ff wat proffesioneler, maar met GIMP ging het ook best goed. Je moet het wel echt onder de knie krijgen. Vooral het werken met lagen etc is veel oefenen, met YouTube op het andere scherm er bij open ;) .

GIMP is opensource, een enkele keer kom je bugjes tegen. Aan de andere kant zijn er wel weer leuke plug-ins beschikbaar.

Gewoon gaan proberen.
Als je een huis tuin en keuken fotograaf bent en niet voor een reclamebureau werkt met uitgebreide foto- opdrachten van duizenden euro's per keer heb je aan Gimp inderdaad genoeg.
Precies. Het hield trouwnes niet op bij het huis, tuin en keuken. Ook andere ruimten moesten op de foto, waarbij de badkamer de grootste uitdaging was.

Wat ik al schreef: daarna gebruikte ik andere programma’s. En nu vaak zelfs uitbesteed aan professionals voor duizenden euro’s. Wat overigens geen garantie biedt voor het resultaat is mijn ervaring.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: GIMP

Bericht door Apologeet »

Maanenschijn schreef:
Apologeet schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb GIMP jaren gebruikt. Beroepshalve heb ik te maken met binnenhuisfotografie. Dat is mbt belichting en groothoek niet altijd optimaal. Ik fotografeer tegenwoordig meestal in RAW.

Voordat ik Adobe (Lightroom en Photoshop) gebruikte was GIMP mijn bewerkingsprogramma. Adobe is net ff wat proffesioneler, maar met GIMP ging het ook best goed. Je moet het wel echt onder de knie krijgen. Vooral het werken met lagen etc is veel oefenen, met YouTube op het andere scherm er bij open ;) .

GIMP is opensource, een enkele keer kom je bugjes tegen. Aan de andere kant zijn er wel weer leuke plug-ins beschikbaar.

Gewoon gaan proberen.
Als je een huis tuin en keuken fotograaf bent en niet voor een reclamebureau werkt met uitgebreide foto- opdrachten van duizenden euro's per keer heb je aan Gimp inderdaad genoeg.
Precies. Het hield trouwnes niet op bij het huis, tuin en keuken. Ook andere ruimten moesten op de foto, waarbij de badkamer de grootste uitdaging was.

Wat ik al schreef: daarna gebruikte ik andere programma’s. En nu vaak zelfs uitbesteed aan professionals voor duizenden euro’s. Wat overigens geen garantie biedt voor het resultaat is mijn ervaring.
Niks mis met open source of freeware.
Volstaat prima en scheelt vaak maar op een paar triviale punten van de betaalde versie.
Plaats reactie